***KESKIVIIKKOON ELOHIIRET***
Kommentit (31)
Pantoufle:
Oliko sulla joku erityinen syy kun sait lähetteen ultraan työpaikkalääkäriltä?
Ihanaa että moni on saanut jo hyviä uutisia ultrasta, itse joudun vielä odottamaan...
Itselläni oli eka neuvola eilen ja täällä ei tarjota sitä np-ultraa vaan jos haluaa käydä niin yksityiselle on mentävä ja on tosi kallis. Neuvolatäti ei yrittänytkään kunnella sydänääniä joten ei tämä käynti ainakaan minulle mitenkään konkretisoinut raskauttani. (eli edelleen epäuskoinen =) )
Mille viikolle teillä on tuo np-ultra kehotettu varamaan? Mulle sanoivat että viikko 13 ois hyvä olla täynnä, aika myöhään minusta. Sain kuitenkin tuohon rv 11+6 jotta tulos ehtii seulan kanssa samaan, onkohan tuo kuitenkin liian aikaisin.
Oon tässä vaan arponut etät pitäiskö siirtää myöhemmäksi... mutta kun ei malttas...
Olotila on ollut suht normaali eli ei pahempaa väsymystä eikä muutakaan. Energiaakin on ollut enemmän kuin pariin viikkoon.
Pieni kävely tuolla pakkasessakin virkistää kummasti=o)
Kohtu oli lääkärin mielestä viikkoihin nähden pieni, joten epäili, että sikiö on nuorempi, kuin mitä on ennustettu. No, tuohan selviää ensi viikon ultrassa, jota en malttaisi millään odottaa. Iloisinta koko käynnissä oli erittäin pontevat sydänäänet, jotka saimme vaivatta kuulumaan :).
Hämmentävintä lääkärikäynnillä oli se, että hän halusi ensimmäisenä tarkistaa rintani! Esikoista odottaessani rintoja ei missään vaiheessa tutkittu. Onko tuo kovinkin yleinen juttu, vai sattuiko olemaan vain lääkärin tapa?
Lääkäri oli myös kovin hanakasti määräämässä mulle sairaslomaa pahoinvoinnin vuoksi. Kieltäydyin, sillä pahiten tämä pahoinvointi vaivaa iltapäivästä iltaan, joten kyllä mä kykenen töissä käymään. Positiivista kuitenkin, että tuolta lääkäriltä ilmeisesti irtoaa sairaslomaa aika helposti, jos jossakin vaiheessa olisi sellaisen tarve.
Töissä kertomisesta... Minä en ole ajatellut kertoa vielä moneen viikkoon. Esikoista odottaessani kerroin vasta rakenneultran jälkeen. Nyt ajattelin, että samoihin aikoihin varmaan kerron tässäkin tapauksessa. Tai sitten voi olla, että vähän aikaisemmin, sillä mulla on helmikuussa tavoitekeskustelu ja siinä yhteydessä olisi ihan hyvä kertoa näistä lähiaikojen suunnitelmista. Kyllähän se kertominen jännittää, vaikka tiedän, ettei tämä tule kenellekään yllätyksenä.
Mukavaa keskiviikkoiltaa kaikille!
Ihanaa päästä taas sisälle lämpimään. Meillä paukkuu ulkona n. 20 asteen pakkanen (muualla Suomessa varmasti vieläkin kylmempää) ja olin ihan jäässä kun pääsin bussipysäkiltä kotiin, vaikka vaatetta oli päällä melkein kaikki mitä kaapista löysin.
Tänään oli meilläkin np-ultra (yksityisellä) ja sielä näkyi huitova ja heiluva pieni ihmisen alku. Eka katottiin mahanpäältä ja sitten sisäkautta. Viime kerralla (7+3) vauva näytti lähinnä katkaravulta, mutta nyt lääkäri näytti meille mm. virtsarakon (eli kuulemma ainakin toimivat munuaiset löytyy) ja mahalauku. Myös aivot nähtiin kun pikkuinen pyörähti ja näytti päälakeaan. Näkyivät hienosti aivojen puoliskot. Niskaturvotusta ei ollut nimeksikään, ainoastaan 0,9 mm. Pää-perämitta pikkuisella oli 5,1mm ja vastaa viikkoja 11+5 (eli arvioitu laskettu aika vastaa alkuraskauden ultrassa annettua, joka oli 4.8.)
Sitten mahasta vielä. Se ei oo kasvanut yhtään. Olin just alkuviikosta parin työkaverin kanssa saunassa (toinen tietää) ja hän myöhemmin sanoi että ei kyllä uskoisi että olen raskaana. Samat 29' farkut solahtaa hyvin jalkaan joten vielä ei ole tarvetta hankkia uusia kuteita. Olen tosin aika pitkä ja ollut aina hyvin hoikka, joten tiedä sitten vaikuttaako se.
Joku kysyi vielä siitä np-ultran ajankohdasta. Mun lääkäri just selitti tänään että hänen mielestään kuntien tarjoama ultra on liian myöhään monella, ko. lääkärin mielestä parhaat viikot ovat 11-12+
Ennen täällä Hesassa tehtiin np-ultra rv12-14, mutta muistaakseni vuosi sitten se muuttui 11-13. Syy on se, että mahdollinen turvotus näkyy paremmin noilla aiemmilla viikoilla. Niin ollen ei kannata oottaa, että 13 tulee täyteen.
Kiva oli taas näin illalla lukea, että monia elokuisia on pompannut kuulumisineen pinoon: Paljon hyviä uutisia ja sydämentykytyksiä on kuulunut ja näkynyt!! Moni muukin oli käynyt ja on pian menossa lääkärille/ultraajalle pyllistämään ;-)
Pumpelsson
Eilen kävin vaan lukemassa pinon,mutta nyt yritän vähän kirjottaakin. Tänään tuli vietettyä kotipäivä. Nukuin aamulla kymmeneen saakka. Tosin laitoin esikoisen menemään kouluun kaheksaks. Pakkassään takia piti pysytellä sisällä. Saatiin sen ansiosta laatotettua vessa. Tehtiin vessaremppa jo kesällä,mutta saatiin sopivan väriset laatat vasta pari viikkoa sitten. Mie halusin kirkkaan keltasia laattoja ja se olikin yllättävän vaikee väri! Mie oon niin aamu-uninen,et ajattelin jos pirtsakan aurinkoinen vessa piristäs aamulla.
Miulla on olo ihan ihmeen hyvä. Väsymyskin pysyy loitolla kunhan touhuaa jotakin. Iltapäivällä pistäydyin lasten kanssa parturissa ja heti alko haukotuttaa,kun istuin aloilleni. Eilisiltana tuli harrastettua petijumppaa ja sen jälkeen koski vasemmalle alavatsaan. Säikytti ja ootin,et saatiinko nyt vuoto aikaseks,vaikka oltiin ihan suht iisisti. Ei onneks tullu mitään ja kipukin meni aika pian ohi. Mistä lie johtu? En tullu lääkäriltä ees kysyneeks,et pitäiskö välttää kyseisiä puuhia,kun oli aiemmin vuotoa. Onks kellään tietoa asiasta?
Nyt lähen kattoo viime viikkosen Everwoodin nauhalta ja sit nukkumaan. Kauniita unia kaikille!
Hipsuhiiri rv n.10+4
Tänään pojan iltapuuroa keittäessäni yökkäilin kamalasti ja nytkin olo an aivan karmea. Inhoan oksentamista yli kaiken ja olenkin saanut pidettyä vielä kaiken sisälläni. no, ehkä olisi parempi antaa tulla vaan niin olokin helpottaisi. Yleensä tuo paha olo alkaa klo 12 jälkeen ja pahenee iltaa kohti.
Sitten kysymys, jos joku vielä lukee pinoa: Paleltaako teitä enemmän kuin normaalisti? Itse olen iltaa kohti mentäessä laittanut aikamoiset vaatekerrokset päälle, kun paleltaa. Mies t-paitasillaan ihmettelee. Oon yrittäny kattoo, etten pojallekaan liikaa laita sisällä päälle vaikka itseä paleltaisikin.
Tänään nukuin päivällä pojan kanssa 2 x 1,5h päikkärit ja ainakin suht virkee olen vielä :) Eilen olin ihan väsy, kun jäi päikkärit vain yksiin...
Minäkin olen kotoisalla hoitovapaalla, joten töissä taidan kertoa vasta ultran jälkeen, joka on joskus helmikuun puolessavälissä. Mulla ei vielä ole edes aikaa :( Työkaverit jo kyselikin pikkujouluissa, että koskas tulee pikkukakkonen ;) Heille siis kerron ilomielin. Vuodenvaihteessa vaihtui juuri esimies, etä saapi nähdä, miten tämä uusi suhtautuu. Vanha kun jäi äitiyslomalle ja muutti pois Suomesta.
Tosiaan meillä ihan erilainen työilmapiiri kuin teillä NINNUSKA, joten vaikeaa astua sun kenkiis. Otahan rennosti ja yritä olla stressaamatta. No, helppoahan mun on sanoa, mutta tosiaan nyt tuo teidän pienoinen tulee olemaan ykkösenä ;)
Oli aivan ihanaa lukea muiden iloisia ultra-uutisia ;) Monet ovatkin jo nyt sitten käyneet. Itse täällä ekaa lääkäriä odotellaan jännittyneenä. No, oireet on ja vatsakin on turvonnut, joten kaipa siellä joku polskii.
Terkuin
Air+poika 12/04 +masu 7+3
Käyn lähes päivittäin juttujanne lukemassa mutta en saa itse mitään kirjoitettua. Kerronpa nyt kuulumisia neuvolakäynnin innostamana.. Aamulla oli siis toinen neuvolakäynti, mieskin pääsi mukaan. Meillä on aivan ihana neuvolan " täti" :) , ne käynnit aina venyy kun tulee jutusteltua kaikkea mahdollista asioista ja etenkin niiden vierestä.. Ihana ihminen! Toinen mukava juttu on se että meidän neuvolassa on ultra, eli joka käynnillä pääsee kurkistamaan kohtuun. Sieltä meille jo kovasti huiskutteli pieni sintti.. :) Liikutuin niin että vedet silmissä sitä katselin. Mittaa huimat 3,6 cm.
Kuinka moni muu on yhtä " onnekas" , eli että neuvolasta löytyy ultra ja/tai mukava terkka? :D
Olosta.. Pahoinvointia on vielä mutta ei onneksi niin pahana kuin alussa. Joka aamu oksennan sen mitä ekana suuhuni pistän - siksipä ensin juonkin vain vettä. Päivä ja ilta menee vaihtelevalla ololla. Väsymys vaivaa edelleen. Johtuu siitäkin että olen nukkunut niin huonosti. Joka yö saa ravata vessassa ja jostain syystä heräilen muutenkin jatkuvasti.
Nälkä vaivaa koko ajan! Mulla on maha joka murisee todella äänekkäästi, töissä jokseenkin noloa! :) Nälästä tulee huono olo joten syödä pitäisi jatkuvasti. Tällä menolla paino kyllä nousee.. Töissä en ole raskaudestani vielä kertonut (paitsi parhaalle ystävälleni joka on myös työkaverini) mutta eiköhän ne pian arvaa..
Kärsiikö joku muu yliherkästä hajuaistista?! Tuskaa välillä.. Niin moni tuoksu, joihin aiemmin ei varsinaisesti kiinnittänyt huomiota, ahdistaa ja etoo nyt. Ja rinnat on pinkeät ja kipeät ja kutisevat. Samat oli " oireet" esikoistakin odottaessa, jännä juttu. :)
Onnellista odotusta kaikille,
tumpe rv 10+4
Elikkäs tänään oli tuo np-ultra ja meillä kanssa saatiin odotella että vauveli suvaitsisi hieman kääntyä kun ei meinannut vatsalaukkuaan näyttää ollenkaan. Turvotusta oli hieman yli milli joten kaikki oli kunnossa. Kovasti siellä ojenteli itseään ja laittoi käsiään nyrkkiin ja auki. Yli puoli tuntia sen menoa siellä seurattiin kun ei se vatsalaukku meinannut näkyä. Eli toisaalta kivakin et piilotteli masuaan... Oliskohan tyttö tulossa kun ei " vatsamakkaroita" halunnut esitellä..?=)
Tuosta pylly paljaana olosta sellainen et kun nousin siitä pöydältä ja hipsuttelin vaatteiden luo niin kätilö jostain syystä pienessä huoneessa juuri samaa väylää tuli vastaan ja siinä pelkällä paidalla sitten siihen tietty törmäsin.
Me saatiin jo rakenneultraan aika ja se on sitten maaliskuun alussa.
Nyt katoan syömään jotain.
Kiva että niin monella oli iloisia ultrauutisia!
Siis kaiken maailman hajut saa voimaan pahoin. Vaipanvaihto on katastrofi ja jääkaappillekin menen niin, etten välissä hengitä. Kahvin tuoksu oli ennen niin ihanaa ja nyt aivan järjettömän ilkeetä ja tänään annoin pojalle purkkiruokaa, jossa oli lohta ja yöks... Ja kaikenmaailman hajuvedet on kans kamalat, joten nyt siis en itekään mitään dödöä voi edes käyttää... Tässä muutamia ja varmasti lisää on.
Air
Heipä hei täältäkin!
Nyt ollaan jo kerrottu koko suvulle ja kaveripiirille. Töissä lähimmät työkaverit arvasivat, mutta esimiehelle meinasin kanssa kertoa vasta np-ultran jälkeen. On ihmetyttänyt tuo vatsan kasvu, kun luultiin ettei sitä ainakaan esikoisen tapauksessa vielä yhtään huomais, mutta kyllä mulla on jo ihan selvästi pieni vauvamasu vk 10+5, enkä ole pitänyt tavallisia housuja enää kolmeen viikkoon, mutta oli sitä masua vissiin muillekin jo tullut. Olen kyllä syönytkin varsin epämääräistä roskaruokaa pahoinvoinnin vuoksi, kun ei aina ne terveellismmät maistu. Painoa on tullut 2 kg.
Pahoinvointi on kauheaa, hirveeää!!! Ei tässä paljon olostaan voi nauttia, enimmäkseen nämä viikot ovat olleet tälläistä sinnittelyä. Oksentanu olen noin 10 kertaa tähän mennessä. Pahinta on koko päivän jatkuva etova olo..... =(
Rony: kirjoittelimme varmaan molemmat tuonne
. Jäsenyytesi oli näköjään peruttu supernopeasti (jo ti aamuna???) ,joten kirjoitan tänne jos vielät luet palstaa.
Muille elokuisille:
Minulla l.a. 20.8. minä -77 ja mies -72 synt. Lapset, tyttö 9/-01 ja poika 6/-03, kaksi koiraa ja hevonen. Km 9/03 rv 9+3 ja 8/05 rv 12+3.Asumme Turun seudulla.
Tuonne ex-haahuihin olenkin kirjoitellut. Vielä ei ole uskaltautunut muualle ;)
Lauris 9+3