Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LAPSI YKSIN KOTONA KUN VANHEMPI BAARISSA

Vierailija
24.04.2013 |

Kuulin tapauksesta, missä yksinhuoltaja vanhempi lähti viihteelle (joi ensin kotona muutaman) illalla ennen lapsen nukkumaanmenoa, ja antoi lapselle ohjeet että käy nukkumaan sitten kun nukuttaa että saa valvoa kun on vknloppu.

Lapsi yritti soittaa aamuyöllä vanhemmalle joka ei vastannut puhelimeensa ja ilmeisesti vanhempi on mennyt aamulla kolmen aikaan vasta kotiin. Koko tämän ajan lapsi on ollut yksin kotona.

Tätä tapahtuu kuulema usein, ja lapsi pärjää kuulema kyllä.

Onko tämä ihan totta normaalia??? Minusta tämä on ihan järkyttävää!

Ahdistaa ja kuvottaa, että jättäisin oman lapsen valvomaan ja menisi dokaamaan.. ei olisi edes mahdollista ..

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:42"]

Tuohon aimpaan aiheeseen liittymättömään keskusteluun voisin kyllä kommentoida että kyllä siellä puskassa ryyppää niin absolutistien kuin "terveesti" alkoholiin suhtautuvien lapset. Enemmän vaikuttaa lapsen kaveripiiri ja yleensäkin luonne. Äkkiäpä tuntuu ihmisillä unohtuvan oma nuoruus kun on kiire moittia toisten tapoja kasvattaa lasta. Itsekkin aikoinaan vedin ekat kännit kaikkien luokan tyttöjen kesken, siellä oli kyllä niin niitten alkkisten, normaalisti käyttävien kuin tiukkis-absolutistien lapset mukana yhtälailla. Älkää olko niin sinisilmäisiä omianne kohtaan.

En tiedä onko ihan lastensuojeluilmon paikka jos tapahtuu sillon tällön 10-11v lapsen kohdalla. Itse olen ollut sen ikäisenä sisarusten kanssa, ja ei siihen aikaan mitään kännyköitä ollut. Jos taas tapahtuu joka viikonloppu, niin mielestäni on kyllä ls-ilmon paikka. Tuo vastasyntyneen tapaus taas on aivan järkyttävä, miten ihmiset voi olla noin hukassa vauvan hoidossa. Toivottavasti joku tajusi tehdä ls-ilmon tuosta, että vanhemmat saisivat tukea vanhemmuutensa.

[/quote]

Minusta on hassua, että jaat absolutistit ja terveesti alkoholiin suhtautuvat eri ryhmiin. Tyypillistä suomalaista ajattelua. Jos ei ota, ei voi olla terve suhtautuminen alkoholiin 

Olen tähän törmännyt todella usein ja yleensä ne on sellaisia kännissä sönköttäviä ihmisiä, jotka jankuttaa, ettei ole terve suhtautuminen alkoholiin, ellei ota.

Minä en silti kaikesta huolimatta ymmärrä, miksi pitäisi ottaa alkoholia, jos en ole siitä koskaan tykännyt. Miksi se tekisi suhtautumisesta alkoholiin epäterveen, jos on alkoholia nauttinut joskus ja kokenut, että se on pahaa, en välitä siitä ja en ole vielä tähän päivään mennessä kokenut tarvetta opetella juomaan.

Suomalaisten suhtautuminen alkoholiin on juuri siksi niin kaksinaismoralistinen. Jos et ota, joudut sitä selittämään enemmän, kuin sitä, että pikkujouluissa panet tanssilattialla pomosi kanssa kännissä ja tulet kotiin silmä mustana. Sehän on puolustus, koska sehän oli humalassa ja sattuuhan sitä hups vain kännissä.

Vierailija
42/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

LASTEN SEURASSA:

Alkoholinkäyttö on Suomessa varsin yleistä. Juomatapatutkimuksen mukaan 90 % suomalaisista käytti alkoholia. Useammin kuin viikoittain alkoholia käyttää naisista 17 % ja miehistä 37 %. Vuodesta 2000 vuoteen 2007 alkoholinkulutus on kasvanut 17 %, ja tätä nykyä Suomessa kulutetaan noin 10,5 litraa puhdasta alkoholia asukasta kohti.

Juomatapa 2008 -tutkimukseen vastanneista 95 %:a oli sitä mieltä, että lasten läsnä ollessa ei saisi humaltua. Silti yli puolet sekä miehistä että naisista vastasi, että pienten lasten läsnä ollessa voi kuitenkin humaltua, jos joku seurueesta on selvä ja huolehtii lapsista.

Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliiton kyselyyn vastanneista ala-asteikäisistä lapsista suurin osa (91 %) kokee humalaisen ihmisen negatiivisena. 55 % lapsista määrittelee humalaisen myös aggressiiviseksi, ilkeäksi, kamalaksi tai vihaiseksi.

Monet lapset hyväksyvät vanhempien vähäisen alkoholinkäytön, mutta joskus jopa vanhempien "muutama" saunakalja tai punaviinilasillinen voi olla lapselle mielipahan aihe. Oletko miettinyt, paljonko sinulle on muutama? Jotta alkoholinkäyttö ei pelottaisi lasta, voi siitä tarvittaessa keskustella avoimesti hänen kanssaan.

Juomatapa 2008 -kyselyyn vastanneista 72 %:a oli sitä mieltä, että lasten läsnä ollessa ei saa lainkaan käyttää alkoholia. Asenteet ja todellisuus eivät tunnu kohtaavan.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -kyselyn mukaan suuri osa suomalaisista käyttää alkoholia lasten läsnä ollessa. Kyselyssä vastaajia pyydettiin valitsemaan erilaisista alkoholinkäyttötilanteista sellaiset, joiden yhteydessä he käyttivät alkoholia lasten läsnäolosta huolimatta. 46 % suomalaisista kertoi käyttävänsä alkoholia lasten seurassa ruokailun yhteydessä. Perhe- tai sukujuhlissa alkoholia käytti lasten seurassa 41 %. Kyselyn mukaan vain 18 % suomalaisista ei käytä alkoholia missään tilanteessa lapsen läsnä ollessa. Kun huomioidaan, että samaisessa kyselyssä 11 % suomalaisista ilmoitti ettei käytä alkoholia lainkaan, voidaan päätellä, että vain 7 % alkoholia käyttävistä suomalaisista pidättyy juomisesta lasten seurassa.

Tutkimusten mukaan näyttää siltä, että lapset eivät pidä aikuisten alkoholinkäytöstä silloinkaan, kun kyse ei ole varsinaisesta ongelmakäytöstä. Suomen Kasvatus- ja perheneuvontaliiton lapsille tekemän kyselyn mukaan lähes puolet alakouluikäisistä lapsista kokee aikuisten juhlat voimakkaasti alkoholisävytteisinä, ei lapsille sopivina tilaisuuksina.

Kansainväliset tutkimukset kumoavat yleisen käsityksen, jonka mukaan lapset eivät ymmärrä tai huomaa alkoholinkäyttöämme. On osoitettu, että 5–10-vuotiailla on hyvinkin kehittynyt käsitys alkoholista, sen käyttötavoista ja humaltumisesta. Pienikin lapsi ymmärtää myös vanhemman huonovointisuuden ja edellisiltaisen hauskanpidon välisen yhteyden.

Suomalaisista kymmenvuotiaista ja nuoremmista lapsista vain noin joka neljäs ei tiedä mitä alkoholi on. Loput yhdistävät sen negatiivisesti ihmiseen vaikuttavana juomana, joka kuuluu aikuisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:12"]

Meillä juodaan kotona viiniä ruoan kanssa ja ehkä muutama saunaolut/siideri. Tällä menettelyllä ainakin tuo vanhin 19v on erittäin maltillinen alkoholin käyttäjä, kyselee lähinnä suosituksia viineille ruoan kanssa ja oluet/kirkkaat ym eivät maistu ollenkaan. Ei tarvitse juoda kaapissa kun ei juo känniin, eli se kultainen keskitie.

[/quote]

No tepäs olette sivistyneitä, onnittelut, olette onnistuneesti opettaneet lapsellenne että juominen on hyvä asia.

Kunhan juo viiniä ruuan kanssa ja varmasti sitä hyvää ja OIKEAA merkkiä, eri pullo lampaalle ja eri kalalle, tottakai! Ja varmaan isäkullalle annetaan omaperäisesti viskipullo syntymäpäivälahjaksi, että voi naukkailla pappa sitten iltalääkkeeksi.

Juominen sivistyneesti on hyvä asia,koska sinunkin vanhempasi joivat kun olit pieni etkä saanut siitä traumoja, sen on silloin oltava oikein!

Ja kenenkään mieleen ei tule (luonnollisesti) että toistatte sukupolvesta toiseen sitä samaa ketjua, että alkoholi kuuluu osana elämää.

[/quote]

No entä sitten jos kuuluu? Mitä sitten? Ihan normaalia elämää. Sun suhtautuminen sen sijaan ei ole normaalia. Jos ei alkoholi ole mikään ongelma, se ei myöskään ole mikään peikko vaan ihan tavallinen asia josta ei tehdä suurta numeroa kuten sinä teet. Jotkut syö itsensä hengiltä, vetämällä hampurilaisia kaksin käsin. Se ei tarkoita sitä että jos joku toinen henkilö syö myös hampurilaisia niin hänelläkin on oltava syömisongelma.

En ole tuo jolle vastasit, mutta meilläkin 17 ja 19v teinipojat jotka eivät ole koskaan juoneet. Eikun kyllä tuo isompi joi kerran kotona yhden siiderin, se on ainut kerta kun alkoholia maistanut. Kotona on olut, siideri, viini olleet ihan normaaleja elintarvikkeita. Eli joskus vanhemmat juoneet oluen tai pari. Jouluaterialla viiniä. Koskaan ei kotona olla päissämme oltu, ei edes vähää. Meillä ei alkoholi ole koskaan näytellyt noin suurta roolia elämässä kun sinulla ilmeisesti kun paisutat koko aineen järjettömiin mittasuhteisiin. Ja lapset eivät ole kiinnostuneita ryyppäämään, vaikka kaverinsa niin tekevätkin. Jotain ollaan siis varmasti tehty oikein.

Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen niin minustakin yläasteikä on se missä voi lapsen jättää yöksi yksin, jos lapsi on sen tyyppinen eli järkevä. Ei missään nimessä alle 10v. Meillä 11v saattaa joskus tulla yöllä sanomaan että pelottaa. En silti jättäisi 13-14v yksin, mutta kaverin tai sisaruksen kanssa ehkä.

Vierailija
44/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:40"]

Meillä juodaan kotona viiniä ruoan kanssa ja ehkä muutama saunaolut/siideri. Tällä menettelyllä ainakin tuo vanhin 19v on erittäin maltillinen alkoholin käyttäjä, kyselee lähinnä suosituksia viineille ruoan kanssa ja oluet/kirkkaat ym eivät maistu ollenkaan. Ei tarvitse juoda kaapissa kun ei juo känniin, eli se kultainen keskitie.

[/quote]

No tepäs olette sivistyneitä, onnittelut, olette onnistuneesti opettaneet lapsellenne että juominen on hyvä asia.

Kunhan juo viiniä ruuan kanssa ja varmasti sitä hyvää ja OIKEAA merkkiä, eri pullo lampaalle ja eri kalalle, tottakai! Ja varmaan isäkullalle annetaan omaperäisesti viskipullo syntymäpäivälahjaksi, että voi naukkailla pappa sitten iltalääkkeeksi.

Juominen sivistyneesti on hyvä asia,koska sinunkin vanhempasi joivat kun olit pieni etkä saanut siitä traumoja, sen on silloin oltava oikein!

Ja kenenkään mieleen ei tule (luonnollisesti) että toistatte sukupolvesta toiseen sitä samaa ketjua, että alkoholi kuuluu osana elämää.

[/quote]

Ehei, mun isäni on alkoholisti ja olen mm. juossut häntä ja kirvestä pakoon alakoululaisena. Olen silloin päättänyt että meillä ei kotona käännissä pyöri kukaan ja tämä on pitänyt.

Lapsille emme ole mainostaneet, että äiti ja isi juovat nyt viiniä/olutta/maitoa, miksi olisi pitänyt? Nuori on itse alkoholia kokeillut 16-vuotiaana ekan kerran, ihan itse tämän meille kertoi kotiin tultuaan. Sen koommin ei alkoholiin koskenut kuin 18-vuotiaana ja tämä on tosiaan aika harvinaista sekin.

Minusta alkoholi on ihan luonnollista, sitä voi juoda tai olla juomatta mutta jokainen itse päättää omat rajansa: meillä ne ovat nämä enkä näe syytä muuttaa niitä. Piilossa emme ala juomaan, absolutiksi ei ole tarvetta ryhtyä ja kännejä ei ole niitäkään tarvetta vedellä.

p.s.viskiä ei meillä muuten juo kukaan.

[/quote]

Tuo on juuri se sinun ongelma, kuten suurimman osan suomalaisista ongelma. Että alkoholin nauttiminen ON muka normaalia.

Mihin sinä tarvitset sitten sitä alkoholia?

Vierailija
45/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kasvattaa lapsensa juuri sillä tavalla, että alkoholia käyttämätön on jotenkin omituinen ja tiukkis.

Oma nuoreni on tehnyt absolutistipäätöksen. En ota kantaa siihen, kestääkö se koko iän vai mitä. Se on hänen päätöksensä.

Mutta aikuiset..uskomatonta soopaa lauotaan 15 vuotiaalle idealistille. Kuinka sun on pakko ottaa, että opit elämään ja absolutistit on tiukkiksia ja tylsiä ja kyllä sinä sorrut ja ähäkutti ja pakkoko sitä on kokonaan luopua jajajaa...

Olen kuunnellut ihmeissäni sitä, että nuoren idealistinen ajatus tuntuu olevan kuin uhka aikuisille. Välillä olen miettinyt, ,että aivan kuin aikuiset pelkäisi, että joku riistää heiltä pullon pois kourasta, jos toinen ei juo.

Tämä on todella avannut silmäni suomalaisten suhtautumisesta alkoholiin. Hehän ovat ihan paniikissa jo ajatuksesta, että joku nuori päättää olla juomatta. Aivan kuin se olisi maailman pahin kohtalo ihmiselle.

Näin siis kasvatetaan suomalaisia nuoria. Ota nyt vähän, ettet oo tiukkis ja ilonpilaaja ja porukanpettäjä ja nipo. 

Vierailija
46/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Piilossa emme ala juomaan, absolutiksi ei ole tarvetta ryhtyä ja kännejä ei ole niitäkään tarvetta vedellä."

Absolutistiksi ei ole TARVETTA ryhtyä, eli tarve on kuitenkin nauttia alkoholia?

En tiennytkään, että absolutismi lähtee tarpeesta. Itsellä se olisi enempikin päinvastoin, en TARVITSE alkoholia joten miksi joisin sitä.

Vierailija
47/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:10"]

Suomalaiset kasvattaa lapsensa juuri sillä tavalla, että alkoholia käyttämätön on jotenkin omituinen ja tiukkis.

Oma nuoreni on tehnyt absolutistipäätöksen. En ota kantaa siihen, kestääkö se koko iän vai mitä. Se on hänen päätöksensä.

Mutta aikuiset..uskomatonta soopaa lauotaan 15 vuotiaalle idealistille. Kuinka sun on pakko ottaa, että opit elämään ja absolutistit on tiukkiksia ja tylsiä ja kyllä sinä sorrut ja ähäkutti ja pakkoko sitä on kokonaan luopua jajajaa...

Olen kuunnellut ihmeissäni sitä, että nuoren idealistinen ajatus tuntuu olevan kuin uhka aikuisille. Välillä olen miettinyt, ,että aivan kuin aikuiset pelkäisi, että joku riistää heiltä pullon pois kourasta, jos toinen ei juo.

Tämä on todella avannut silmäni suomalaisten suhtautumisesta alkoholiin. Hehän ovat ihan paniikissa jo ajatuksesta, että joku nuori päättää olla juomatta. Aivan kuin se olisi maailman pahin kohtalo ihmiselle.

Näin siis kasvatetaan suomalaisia nuoria. Ota nyt vähän, ettet oo tiukkis ja ilonpilaaja ja porukanpettäjä ja nipo. 

[/quote]

Hyvä kirjoitus. <3 Komppaan.

Vierailija
48/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:40"]

[/quote]

[/quote]

Ehei, mun isäni on alkoholisti ja olen mm. juossut häntä ja kirvestä pakoon alakoululaisena. Olen silloin päättänyt että meillä ei kotona käännissä pyöri kukaan ja tämä on pitänyt.

Lapsille emme ole mainostaneet, että äiti ja isi juovat nyt viiniä/olutta/maitoa, miksi olisi pitänyt? Nuori on itse alkoholia kokeillut 16-vuotiaana ekan kerran, ihan itse tämän meille kertoi kotiin tultuaan. Sen koommin ei alkoholiin koskenut kuin 18-vuotiaana ja tämä on tosiaan aika harvinaista sekin.

Minusta alkoholi on ihan luonnollista, sitä voi juoda tai olla juomatta mutta jokainen itse päättää omat rajansa: meillä ne ovat nämä enkä näe syytä muuttaa niitä. Piilossa emme ala juomaan, absolutiksi ei ole tarvetta ryhtyä ja kännejä ei ole niitäkään tarvetta vedellä.

p.s.viskiä ei meillä muuten juo kukaan.

[/quote]

Tuo on juuri se sinun ongelma, kuten suurimman osan suomalaisista ongelma. Että alkoholin nauttiminen ON muka normaalia.

Mihin sinä tarvitset sitten sitä alkoholia?

[/quote]

Tarvitsen sitä ruoan seuraksi ja hyvänmakuiseksi juomaksi. Samaan tapaan pidän maidosta ja limusta ja vedestä, maun vuoksi.

Vierailija
49/51 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 13:10"]

"Piilossa emme ala juomaan, absolutiksi ei ole tarvetta ryhtyä ja kännejä ei ole niitäkään tarvetta vedellä."

Absolutistiksi ei ole TARVETTA ryhtyä, eli tarve on kuitenkin nauttia alkoholia?

En tiennytkään, että absolutismi lähtee tarpeesta. Itsellä se olisi enempikin päinvastoin, en TARVITSE alkoholia joten miksi joisin sitä.

[/quote]

Mulla ie ole mitään absolutisteja vastaan, ystäväpiirissäkin heitä on useita. Minä en halua itse ryhtyä absolutistiksi, haluan edelleen juoda viinini ja siiderini silloin kun haluan ja baarissa saattaa mennä muutama shottikin. Jos tämä tekee minusta huonon ihmisen niin sitten tekee. Muut saavat juoda tai ola juomatta, eipä tuo ole minun asiani.

Vierailija
50/51 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin miehen kanssa lähikuppilassa pojan ollessa 11 v. Hyvin pärjäsi ja puhelimen päässä oltiin eikä räkäkännissä. 

Kyllä 11v jo pärjää ja jotkut jopa 10v. Riippuu lapsesta. Omani on pärjänneet 10vuotiaana hetken tai melkein yön yli .

Vierailija
51/51 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ei ole normaalia, ja ei saa jättää yksin. Entä jos tulisi tulipalo, tai joku murtautuisi kotiin, tai lapsi saisi jonkun allergiakohtauksen tms. Lastensuojeluilmoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi