LAPSI YKSIN KOTONA KUN VANHEMPI BAARISSA
Kuulin tapauksesta, missä yksinhuoltaja vanhempi lähti viihteelle (joi ensin kotona muutaman) illalla ennen lapsen nukkumaanmenoa, ja antoi lapselle ohjeet että käy nukkumaan sitten kun nukuttaa että saa valvoa kun on vknloppu.
Lapsi yritti soittaa aamuyöllä vanhemmalle joka ei vastannut puhelimeensa ja ilmeisesti vanhempi on mennyt aamulla kolmen aikaan vasta kotiin. Koko tämän ajan lapsi on ollut yksin kotona.
Tätä tapahtuu kuulema usein, ja lapsi pärjää kuulema kyllä.
Onko tämä ihan totta normaalia??? Minusta tämä on ihan järkyttävää!
Ahdistaa ja kuvottaa, että jättäisin oman lapsen valvomaan ja menisi dokaamaan.. ei olisi edes mahdollista ..
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:33"]
Se on muuten jännä juttu, että nämä arvostetussa yhteiskunnallisessa asemassa olevat tekopyhikset ovat omassa tuttavapiirissäni niitä pahiten lapsiaan laiminlyöviä apinoita.
Kännättään huvilalla kesät ja penskat ui keskenään äkkisyvässä järvessä nelivuotiaista asti, vanhemmat istuu kymmenien metrien päässä terasissa ja lipittävät alkoholia.
Juhannuksena vedetään kannukaupalla sangriaa ja jouluna kaatuu punkkupullo poikineen kun lapset aukoo kalliita lahjojaan. Sitten matkustellaan täyshoitolaan juomaan buffetista alkoholia ja lapset on nallekerhossa ja omin päin tulevat hotellille.
Ja sitten facebookissa jaetaan matkakuvia missä ollaan naamat turvoksissa.
Ja kaiken tämän ihanuuden päälle väitetään että köyhät on kateellisia kun ovat sosiaalisesti niin hyvissä asemissa ja lapsilla on iPhonet ja pihassa Audi.
Minun on vaan tosi vaikea edes teeskennellä neutraalia suhtautumista ihmisiin, jotka sosiaalisen asemansa turvin voivat elää alkoholin kyllästämää elämää ja kasvattavat lapsensa ympäristössä, missä alkoholi kuuluu elämään.
Ei sen pitäisi kuulua, mutta Suomessa kuuluu.
( Me ei taideta miehen kanssa kuulua mihinkään kun ollaan hyvätuloisia ja matkustelevia ihmisiä mutta käytetään alkoholia tosi vähän, lasten aikana ei ollenkaan.)
[/quote]
Niin, akateemiset ovat ehkä puolijumalia, mutta te tekopyhät "emme käytä alkoholia ollenkaan lasten aikana" olette olevinanne jumalia. On eri asia, ottaa lasi viiniä ruuan kanssa kuin vetää kännit, mutta ymmärrän kyllä että kaikkien sivistystaso ei tämän ymmärtämiseen riitä. Ja mistä tiedät mitä siellä huvilalla tapahtuu, olet tainnut olla mukana? Mielestäni on vastuullisempaa opettaa lapsella ja nuorelle TERVE suhtautuminen alkoholiin, ettei sitten yläasteella tarvitse mennä puskaan ryypiskelemään kun kotona ei ole opetettu mitään.
Minusta lasta ei saa ikinä jäädä yksin kotiin jos vanhemmat on baarissa. Vaikka aikomus olisi vain käväistä yhdellä, mutta helposti tulee toinen yksi ja kolmas yksi...
Oikeasti jos ei voi olla ilman viinaa, niin silloin kannattaa mennä katkaisuun.Alkoholismi on sairaus joka sairastuttaa läheisetkin.
Jos on pakko ryypätä, niin av-mamma hankkikoon lastenhoitajan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:51"]
Minkä ikäisestä kyse? Mun 15 v. oli yksin kotona, kun mä olin bilettämättä.
Hyi mua! Kamala äiti!
[/quote]
Kakkonen, on se vaan hyvä että sä viitsit nauraa tolle asialle. Olin itse 12 kun äiti biletti. Aluksi oli mukava kun sain olla yksin mutta pidemmänpäälle se alkoi pelottaa. Tunsin itseni yksinäiseksi, kotona oli pelottavaa. Harkitsin lähteväni keskellä yötä lähteväni baareihin etsimään äitiäni mutten uskaltanut. Odotin että äiti tulee, teeskentelin nukkuvani kun se kännissä tuli kurkkaamaan huoneeni ovelta nukunko.
Isä oli meidät jättänyt ja minusta tuntui välillä että äidille oli tärkeämpää mennä baariin kuin olla kanssani. Toivottavasti olet myös antanut lapsellesikin viikonloppujasi.
Minä en tule jättämään lapsiani kuten äitini teki minun kohdallani.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:46"]
Se on muuten jännä juttu, että nämä arvostetussa yhteiskunnallisessa asemassa olevat tekopyhikset ovat omassa tuttavapiirissäni niitä pahiten lapsiaan laiminlyöviä apinoita.
Kännättään huvilalla kesät ja penskat ui keskenään äkkisyvässä järvessä nelivuotiaista asti, vanhemmat istuu kymmenien metrien päässä terasissa ja lipittävät alkoholia.
Juhannuksena vedetään kannukaupalla sangriaa ja jouluna kaatuu punkkupullo poikineen kun lapset aukoo kalliita lahjojaan. Sitten matkustellaan täyshoitolaan juomaan buffetista alkoholia ja lapset on nallekerhossa ja omin päin tulevat hotellille.
Ja kaiken tämän ihanuuden päälle väitetään että köyhät on kateellisia kun ovat sosiaalisesti niin hyvissä asemissa ja lapsilla on iPhonet ja pihassa Audi.
Minun on vaan tosi vaikea edes teeskennellä neutraalia suhtautumista ihmisiin, jotka sosiaalisen asemansa turvin voivat elää alkoholin kyllästämää elämää ja kasvattavat lapsensa ympäristössä, missä alkoholi kuuluu elämään.
( Me ei taideta miehen kanssa kuulua mihinkään kun ollaan hyvätuloisia ja matkustelevia ihmisiä mutta käytetään alkoholia tosi vähän, lasten aikana ei ollenkaan.)
[/quote]
Niin, akateemiset ovat ehkä puolijumalia, mutta te tekopyhät "emme käytä alkoholia ollenkaan lasten aikana" olette olevinanne jumalia. On eri asia, ottaa lasi viiniä ruuan kanssa kuin vetää kännit, mutta ymmärrän kyllä että kaikkien sivistystaso ei tämän ymmärtämiseen riitä. Ja mistä tiedät mitä siellä huvilalla tapahtuu, olet tainnut olla mukana? Mielestäni on vastuullisempaa opettaa lapsella ja nuorelle TERVE suhtautuminen alkoholiin, ettei sitten yläasteella tarvitse mennä puskaan ryypiskelemään kun kotona ei ole opetettu mitään.
[/quote]
Siellä puskassa kyllä ryyppää ne teidän alkoholimyönteisten perheiden kakarat :D
Itse en lähtisi mutta en kyllä tuomitse niitä jotka ottaa omaa aikaa illalla. Työpäivän pituushan on 8-9h ja otetaan esimerkki että yh-huoltaja joka on kolmivuorotyössä. Kouluikäisellä lapsella ei tietääkseni ole päivähoitomahdollisuutta ( enintään ensimmäisellä luokalla olevalla voi olla mutta toista luokkaa käyvälä ei ) ja jos on niin huonosti asiat että huoltaja tosiaan on yksin lasten kanssa niin lapsihan on käytännössä yksin kotona huoltajan ollessa ilta/ yövuorossa. Sama kuin että jos yli 10v lapsi sairastuu ei huoltaja saa sairaslomaa lapsen hoitamista varten.. silloinkin lapsi on yksin kotona, seuranaan vain se puhelin jolla ei välttämättä saa sitten kuitenkaan sitä yhteyttä, ellei huoltaja pysty ketään järjestämään hoitajaksi. Pitäisikö näissäkin tapauksissa ottaa yhteys sossuun? Vaikka suomen lakien mukaan lapsi kyllä pärjää yksin kotona... Miksi lapsi pärjää työpäivän ajan mutta ei sitten silloin kun vanhempi menee muutamaksi tunniksi ravintolaan?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:08"]
Itse en lähtisi mutta en kyllä tuomitse niitä jotka ottaa omaa aikaa illalla. Työpäivän pituushan on 8-9h ja otetaan esimerkki että yh-huoltaja joka on kolmivuorotyössä. Kouluikäisellä lapsella ei tietääkseni ole päivähoitomahdollisuutta ( enintään ensimmäisellä luokalla olevalla voi olla mutta toista luokkaa käyvälä ei ) ja jos on niin huonosti asiat että huoltaja tosiaan on yksin lasten kanssa niin lapsihan on käytännössä yksin kotona huoltajan ollessa ilta/ yövuorossa. Sama kuin että jos yli 10v lapsi sairastuu ei huoltaja saa sairaslomaa lapsen hoitamista varten.. silloinkin lapsi on yksin kotona, seuranaan vain se puhelin jolla ei välttämättä saa sitten kuitenkaan sitä yhteyttä, ellei huoltaja pysty ketään järjestämään hoitajaksi. Pitäisikö näissäkin tapauksissa ottaa yhteys sossuun? Vaikka suomen lakien mukaan lapsi kyllä pärjää yksin kotona... Miksi lapsi pärjää työpäivän ajan mutta ei sitten silloin kun vanhempi menee muutamaksi tunniksi ravintolaan?
[/quote]
Koska työ on työtä ja baarissa ei kenenkään ole pakko käydä jotta perhe saa ruokaa.
Meillä juodaan kotona viiniä ruoan kanssa ja ehkä muutama saunaolut/siideri. Tällä menettelyllä ainakin tuo vanhin 19v on erittäin maltillinen alkoholin käyttäjä, kyselee lähinnä suosituksia viineille ruoan kanssa ja oluet/kirkkaat ym eivät maistu ollenkaan. Ei tarvitse juoda kaapissa kun ei juo känniin, eli se kultainen keskitie.
Mä tekisin ilmoituksen koska normaali vanhempi säikähtää viranomaisten väliintuloa ja lopettaa lapsen yksin jättämisen.
Se ON REILUA lasta kohtaan joka ei varmaan koskaan saa edes selville et äiti on selvitellyt asiaa sossun kanssa. Ei sitä lasta tulla pois hakemaan vaikka jotkut niin tuntuu luulevan. Äiti saa paikkakunnasta riippuen ensin puhelinajan sossuun ja sit jos tarvii sossu tulee äidin kotiin tai äiti menee konttorille keskustelemaan.
Itse olen iltoja/ öitä ollut nuorempana yksin kotona kun äiti oli töissä tai sitten ravintolassa. Ei ole aiheuttanut traumoja. Omat lapseni ovat pahimmillaan 5 iltaa/ yötä viikossa itsekseen kotona kun olen Ravintolassa, tosin olen siellä töissä en juomassa. Puhelimella saa aina tarvittaessa yhteyden eikä ongelmia ole ollut pahemmin, mitä nyt välilllä sisarukset tappelee keskenään mutta sen he tekisivät olen kotona tai en. Koulu sujuu ja arvosanat kohillaan joten se nyt sitten viel puuttuis et joku kukkahattu täti tekis ilmoituksen sosiaalitoimelle kun illat/ yöt kerran ravintolassa olen...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:46"]
[/quote]
[/quote]
Ymmärrän myös, ettei ihmisten viinanhimolla ole rajoja kun oma juominen pitää verhota tähän "opetamme lapsellemme terveita juomatapoja" kliseeseen. Ihanko suoritat tutkintoa tästä juomisen opettamisesta; pedagogisia opintosuorituksia: Kuinka opetan lapseni juomaan alkoholia
Kyllä, juuri sinua lapsesi tarvitsee OPETTAJAKSI, että se sinun viinilasillinen on juuri se oikea tapa? Entä jos lapsesi sairastuukin alkoholismiin, eikä juominen pysy hanskassa? Lopettaako lapsesi juomisen, koska sinäkin joit vaan joitain lasillisia kun hän oli pieni?
Juuri sinä olet tekopyhä kun kuvittelet että lapsesi oikeasti ottaa sinusta mallia missään muussa kuin siinä, että alkoholin juominen on hyvä asia.
Sitähän sinä juuri kirjoitit, että HALUAT opettaa lapsesi juomaan OIKEIN, koska sinun tapasi juoda on oikea? Mitäpä jos lopettaisit itse sen tissuttelun niin lapsesi oppisi ettei alkoholia TARVITSE YHTÄÄN MIHINKÄÄN. :))
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:12"]
Meillä juodaan kotona viiniä ruoan kanssa ja ehkä muutama saunaolut/siideri. Tällä menettelyllä ainakin tuo vanhin 19v on erittäin maltillinen alkoholin käyttäjä, kyselee lähinnä suosituksia viineille ruoan kanssa ja oluet/kirkkaat ym eivät maistu ollenkaan. Ei tarvitse juoda kaapissa kun ei juo känniin, eli se kultainen keskitie.
[/quote]
No tepäs olette sivistyneitä, onnittelut, olette onnistuneesti opettaneet lapsellenne että juominen on hyvä asia.
Kunhan juo viiniä ruuan kanssa ja varmasti sitä hyvää ja OIKEAA merkkiä, eri pullo lampaalle ja eri kalalle, tottakai! Ja varmaan isäkullalle annetaan omaperäisesti viskipullo syntymäpäivälahjaksi, että voi naukkailla pappa sitten iltalääkkeeksi.
Juominen sivistyneesti on hyvä asia,koska sinunkin vanhempasi joivat kun olit pieni etkä saanut siitä traumoja, sen on silloin oltava oikein!
Ja kenenkään mieleen ei tule (luonnollisesti) että toistatte sukupolvesta toiseen sitä samaa ketjua, että alkoholi kuuluu osana elämää.
[/quote]
Minä ja mieheni olemme absoja ja meiltäkin löytyy silti nuoria aikuisia, jotka ovat hyvin maltillisia alkoholinkäyttäjiä.
Palstamammojen mielestähän heidän pitäis vetää viinaa kaksin kourin, kun kotona ei ole opetettu alkoholinkäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:00"]
Minusta lasta ei saa ikinä jäädä yksin kotiin jos vanhemmat on baarissa. Vaikka aikomus olisi vain käväistä yhdellä, mutta helposti tulee toinen yksi ja kolmas yksi...
Oikeasti jos ei voi olla ilman viinaa, niin silloin kannattaa mennä katkaisuun.Alkoholismi on sairaus joka sairastuttaa läheisetkin.
Jos on pakko ryypätä, niin av-mamma hankkikoon lastenhoitajan.
[/quote]
Totta, humalainen aikuinen on lapsesta pelottava. Haisee, puhuu outoja kovalla äänellä ja toimii arvaamattomasti. Kuinka moni on kännissä raahannut jokun "Pertin" mukanaan ja mäyryää sitten yötä myöten - yäks
Entä jos mamin baarikäväisyn aikana alkaa pelottaa tai lapsi herää outoihin ääniin rapussa? Jos hätä kasvaa suureksi ja lapsi lähtee etsimään äitiä? Sellaista tapahtuu kuulkaa aika usein - ei kaikki tule lehtiin.
Jos viinanhimo valtaa usein, niin lapsella on turvallisempaa olla vaikka mummolassa tai vaikka naapurissa yökylässä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:32"]
[/quote]
No tepäs olette sivistyneitä, onnittelut, olette onnistuneesti opettaneet lapsellenne että juominen on hyvä asia.
Kunhan juo viiniä ruuan kanssa ja varmasti sitä hyvää ja OIKEAA merkkiä, eri pullo lampaalle ja eri kalalle, tottakai! Ja varmaan isäkullalle annetaan omaperäisesti viskipullo syntymäpäivälahjaksi, että voi naukkailla pappa sitten iltalääkkeeksi.
Juominen sivistyneesti on hyvä asia,koska sinunkin vanhempasi joivat kun olit pieni etkä saanut siitä traumoja, sen on silloin oltava oikein!
Ja kenenkään mieleen ei tule (luonnollisesti) että toistatte sukupolvesta toiseen sitä samaa ketjua, että alkoholi kuuluu osana elämää.
[/quote]
Ehei, mun isäni on alkoholisti ja olen mm. juossut häntä ja kirvestä pakoon alakoululaisena. Olen silloin päättänyt että meillä ei kotona käännissä pyöri kukaan ja tämä on pitänyt.
Lapsille emme ole mainostaneet, että äiti ja isi juovat nyt viiniä/olutta/maitoa, miksi olisi pitänyt? Nuori on itse alkoholia kokeillut 16-vuotiaana ekan kerran, ihan itse tämän meille kertoi kotiin tultuaan. Sen koommin ei alkoholiin koskenut kuin 18-vuotiaana ja tämä on tosiaan aika harvinaista sekin.
Minusta alkoholi on ihan luonnollista, sitä voi juoda tai olla juomatta mutta jokainen itse päättää omat rajansa: meillä ne ovat nämä enkä näe syytä muuttaa niitä. Piilossa emme ala juomaan, absolutiksi ei ole tarvetta ryhtyä ja kännejä ei ole niitäkään tarvetta vedellä.
p.s.viskiä ei meillä muuten juo kukaan.
Tuohon aimpaan aiheeseen liittymättömään keskusteluun voisin kyllä kommentoida että kyllä siellä puskassa ryyppää niin absolutistien kuin "terveesti" alkoholiin suhtautuvien lapset. Enemmän vaikuttaa lapsen kaveripiiri ja yleensäkin luonne. Äkkiäpä tuntuu ihmisillä unohtuvan oma nuoruus kun on kiire moittia toisten tapoja kasvattaa lasta. Itsekkin aikoinaan vedin ekat kännit kaikkien luokan tyttöjen kesken, siellä oli kyllä niin niitten alkkisten, normaalisti käyttävien kuin tiukkis-absolutistien lapset mukana yhtälailla. Älkää olko niin sinisilmäisiä omianne kohtaan.
En tiedä onko ihan lastensuojeluilmon paikka jos tapahtuu sillon tällön 10-11v lapsen kohdalla. Itse olen ollut sen ikäisenä sisarusten kanssa, ja ei siihen aikaan mitään kännyköitä ollut. Jos taas tapahtuu joka viikonloppu, niin mielestäni on kyllä ls-ilmon paikka. Tuo vastasyntyneen tapaus taas on aivan järkyttävä, miten ihmiset voi olla noin hukassa vauvan hoidossa. Toivottavasti joku tajusi tehdä ls-ilmon tuosta, että vanhemmat saisivat tukea vanhemmuutensa.
[/quote]
[/quote]
Se on muuten hyvä, että sinulla on sivistystaso korkea. Onneksi olkoon siis, että opetat lapsesi juomaan alkoholia.
Ja tekopyhyyttä ei ole se että on ylpeä siitä, ettei opeta lapsellen minkäänlaisia juomatapoja. Miksi pitäisi? Jos alkoholi ei ole osa meidän arkea niin olisi naurettavaa alkaa ostamaan alkoholia siksi että opettaisin lasta?:D Katso kultaseni äiti ei itse juo mutta sinut minä haluan opettaa juomaan!!! :D Eiköhän paras keino tutustuttaa lapsi alkoholiin ole olla tutustuttamatta, jos se ei kuulu osaksi meidän elämää niin sen on satavarma ettei se tule lapsellekaan osaksi elämää. Niin oli omassakin perheessäni, viina ei ollut tabu ja humalaisia oli sukujuhlissa tai meillä kylässäkin, mutta ne näyttäytyi enemmänkin surullisina tapauksina hiprakassaan.
On myös tosi pinnallinen väite, että ne vanhemmat jotka eivät juo lainkaan, että heidän lapsistaan tulisi sitten teini-iässä niitä jotka dokaa ja kunnolla. Niin käy varmasti, jos alkoholin käyttö tuomitaan voimakkaasti KAIKILTA, ja paheksutaan ja salataan ja pidetään lapset erossa alkoholin vaikutuksen alaisista ihmisistä. Tottakai se silloin alkaa kiinnostaa, mutta ihan parhaiten toimii se oma esimerkki.
Minusta ihmiset saavat juoda jos siltä tuntuu, mutta mikään ei oikeuta tekemään sitä lasten aikana. Lapselle ei anneta mahdollisuutta päättää, juovatko vanhemmat hänen läsnäollessaan. Ja kyllä, juomattomat saavatkin nousta vähän näiden viinin tissuttelijoiden yläpuolelle, ei mikään osoita niin heikkoa mieltä kuin ihminen jonka pitää saada alkoholia viikoittain, ja sitten vielä kielletään että se olisi ongelma.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:34"]
[/quote]
Minä ja mieheni olemme absoja ja meiltäkin löytyy silti nuoria aikuisia, jotka ovat hyvin maltillisia alkoholinkäyttäjiä.
Palstamammojen mielestähän heidän pitäis vetää viinaa kaksin kourin, kun kotona ei ole opetettu alkoholinkäyttöä.
[/quote]
Joo tuosta ekasta kirjoituksesta herää kysymys, että ihanko vain lastenne takia juotte alkoholia, että muuten ei maistuis mutta jonkunhan ne lapset täytyy opettaa juomaan oikeaoppisesti?
Ja jälkimmäiseen, että noinhan se menee. Ei alkoholin juomista tarvitse opettaa, eikä opetusmielessä juoda vaikka tuntuu että sitä käytetään tekosyynä omalle juomiselle.
Jos kuppi maistuu niin antaa palaa, mutta älkää verhotko sitä mihinkään tekopyhään kasvatusmetodiin.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:47"]
[/quote]
[/quote]
Se on muuten hyvä, että sinulla on sivistystaso korkea. Onneksi olkoon siis, että opetat lapsesi juomaan alkoholia.
Ja tekopyhyyttä ei ole se että on ylpeä siitä, ettei opeta lapsellen minkäänlaisia juomatapoja. Miksi pitäisi? Jos alkoholi ei ole osa meidän arkea niin olisi naurettavaa alkaa ostamaan alkoholia siksi että opettaisin lasta?:D Katso kultaseni äiti ei itse juo mutta sinut minä haluan opettaa juomaan!!! :D Eiköhän paras keino tutustuttaa lapsi alkoholiin ole olla tutustuttamatta, jos se ei kuulu osaksi meidän elämää niin sen on satavarma ettei se tule lapsellekaan osaksi elämää. Niin oli omassakin perheessäni, viina ei ollut tabu ja humalaisia oli sukujuhlissa tai meillä kylässäkin, mutta ne näyttäytyi enemmänkin surullisina tapauksina hiprakassaan.
On myös tosi pinnallinen väite, että ne vanhemmat jotka eivät juo lainkaan, että heidän lapsistaan tulisi sitten teini-iässä niitä jotka dokaa ja kunnolla. Niin käy varmasti, jos alkoholin käyttö tuomitaan voimakkaasti KAIKILTA, ja paheksutaan ja salataan ja pidetään lapset erossa alkoholin vaikutuksen alaisista ihmisistä. Tottakai se silloin alkaa kiinnostaa, mutta ihan parhaiten toimii se oma esimerkki.
Minusta ihmiset saavat juoda jos siltä tuntuu, mutta mikään ei oikeuta tekemään sitä lasten aikana. Lapselle ei anneta mahdollisuutta päättää, juovatko vanhemmat hänen läsnäollessaan. Ja kyllä, juomattomat saavatkin nousta vähän näiden viinin tissuttelijoiden yläpuolelle, ei mikään osoita niin heikkoa mieltä kuin ihminen jonka pitää saada alkoholia viikoittain, ja sitten vielä kielletään että se olisi ongelma.
[/quote]
MIten meidän 10v tietää että mun lasissa on viiniä? MIten se sitä lasta loukkaa? Kerrohan nyt, olen kiinnostunut kuulemaan? Tai jos juon saunan jälkeen siiderin niin miten mun lapsi saa siitä traumoja?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
Joo tuosta ekasta kirjoituksesta herää kysymys, että ihanko vain lastenne takia juotte alkoholia, että muuten ei maistuis mutta jonkunhan ne lapset täytyy opettaa juomaan oikeaoppisesti?
Ja jälkimmäiseen, että noinhan se menee. Ei alkoholin juomista tarvitse opettaa, eikä opetusmielessä juoda vaikka tuntuu että sitä käytetään tekosyynä omalle juomiselle.
Jos kuppi maistuu niin antaa palaa, mutta älkää verhotko sitä mihinkään tekopyhään kasvatusmetodiin.
[/quote]
Missä olen sanonut opettaneeni lapsia? Jos 19v kundi kysyy viinin nimeä niin eikö sille saa sitä kertoa? :D
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:08"]
Minua siis kiinnostaa, että onko tämä yleistä? Jos joku jättää alle 11 vuotiaan yksin kotiin "nukahtamaan" ja tulee aamuyöllä kotiin, haluaisin kuulla että miten lapsenne asiaan suhtautuu? Käykö nukkumaan nätisti vai valvooko yötä myöten tai soitteleeko perään?
Ja lähinnä haluaisin tietää syitä sille, mikä saa vanhemman lähtemään kotoa yöksi ravintolaan kännäämään, tässäkin tapauksessa lapsella on hoitajia useita ja kavereillaan yöpyy usein, ja isovanhemmillaan ja toisella vanhemmalla, eli ei johdu siitä että vanhempi ei pääsisi koskaan mihinkään.
[/quote]
En minä kyllä ole pitänyt mitenkään erikoisena, että 70-luvulla isäni ja äitini kävi tansseissa ja minä olin lauantai-iltana kotona 9 vuotiaasta asti silloin tällöin yksin, kun isommat sisaruksetkin oli jo rippikouluiässä.
En ole edes tajunnut, että olis pitänyt jotain traumoja saada.