**KESKIVIIKKOJA HELMIKUISET**
Kommentit (42)
täällä ollaan kanssa pystyssä. olisi tehnyt mieli vielä nukkua mutta ei kyennyt.
sattuu alaselkään niin perhanasti. heräsin siihen kun kylmä hiki valui ja oksetti. mulla on ollut tätä vaivaa tosin jo ennen raskautta, että en tiedä liittyykö siihen mitenkään. nyt se on joka tapauksessa laantumassa. onko kellään ollut samoja ongelmia?
eilen tuli pestyä vauvan vaatteet, tänään olisi edessä silitys. ja jos viikonloppuna sais aikaiseksi hakea sängyn niin sitten kaikki olisikin jo aikas valmista.
mulla oli lähtöpaino kanssa jotain 57kg ja viime viikolla vaaka näytti 74kg. että lähellä 80kg ollaan. ei ole raskausarpia täälläkään eli on tosta joka iltaisesta rasvauksesta jotain hyötyäkin.
sellaista täällä...
simba9 ja masuasukki 35+2
Täällä lähenee mittari kohta -30 astetta, hui aamulla kävin lehden noutaa postilaatikolta niin kyllä meinas paleltua. Mulle ainakin tekee melkein sisätiloissa pysymisen näillä keleillä, ei oo kunnon housuja ja mihinkään alle ei mahdu pitkiä ja mulla jäätyy peppu toooosi herkästi ;) Takkeja olis kyllä ...
Painosta ollu puhe eli alkupaino 55 kiloa ja nyt oli 66 kiloa että ei hirveästi tullu. Syön kuin hevonen mut... ja herkuttelen myös.. Niinkuin jo sanoin kaikki taitaa mennä tuohon vauvaan kun on jo niin iso !
Raskausarpia ei myöskään täällä :) Oon yrittäny rasvata milloin olen muistanu ... niitä saattaa vielä tulla eikä mua ainakaan haittaa jos tulee , voi sitten bikineissä niitä esitellä muille et hei ollaan täällä joskus oltu " pieniin päin" ;)
Mies lähti töihin ja esikoinen nukkuu, illalla pitää esikko viedä hoitoon olis vähän vielä viimeisiä hommia ( joku tylsä " meettinki" ) Mullahan alkaa kai huomenna virallinen äippäloma :) Oi että mä odotan sitä nyyttiä saapuvaksi -saa sitä sitten helliä ja hallia . Esikkokin ilmoitti hoitavansa meidän oskua mut katsotaan kui käy - tuleeko meille mustasukkaisuus draamaa.
Kantoliinasta vielä kysymys ne jotka sitä olette jo käyttäneet. mä tilasin isohali liinan ( edullinen ) ja oon harjoitellu yhtä sidontaa ( lähinnä vastsyntyneelle ) VOIKO siinä jo kantaa sitten ihan pientä ? Ihan jo esim viikon vanhana !? Ja onko parempi että kantais pienestä pitäen niin tottuisi ?
Meen vielä pötköttää joten hyvää pakkaspäivää !
minkki ja osku 35+1
Joku vielä viime viikolla sanoi (en muista kuka, enkä missä, mahdollisesti äitini) että missä on ne keskitalven paukkupakkaset. Tässä, ollos hyvä! Tänä aamuna oli 17 ja käänsin patterien nupit kaakkoon.
Mä herään joka päivä klo 7 laittamaan pojan iskän matkaan. Mun ei kannata mennä heti nukkumaan koska sitten vaan pyörin ajatuksissani pitkään ennen kuin nukahdan. Menen vasta kohta ja toivottavasti tänään en nukkuisi puoleenpäivään.
Huomenna on se synnytystapa-arvio ja vähän jännittää mitä se lääkäri siellä sanoo. Uskon kyllä että tämä olisi pienempi kuin esikoinen että sen suhteen ei ongelmaa, mutta vahvistaako lääkäri yhtään mun epäilyksiä siitä että voisi tulla vähän ennakkoon. Mutta kiva kun mies pääsee mukaan! Mä en jaksaisi kyllä edes ajaa sinne asti ja takas vielä, ilman päiväunia välissä.
En muista enää mitä piti kirjoittaa, yöllä en ensi saanut unta, sitten heräsin kun joku helähti ja kuuntelin kauhuissani onko joku murtautumassa takaovesta sisään. Ei ollut...
t. Tuuliina 36+2
minäkin norkoon täällä kun ei tuu enää uni silmään. tai no heräsin 4.44 kun perkeeleenmoiset supistukset alkoivat,eivätkä vielä ole loppuneet eivätkä säännöllistyneet,mutta voin kertoo että on kivuliaita.
saa nähdä ollaanko tänään myöhemmin kotona vai missä.
niiin ja en sitten mennyt kuntopyöräilemään enkä näköjään baby-bionkaan!!
ja ulkona on todella kylmä
kuumetta ja vauva 37+5
kerrankin sain alkuyöstä heti unen. Heräsin kumminki puolikahen aikaan supistuksiin. Toivoin jo että lähtö olis tullut, mutta ei tullu. Pari tuntia valvottuani sain jopa uudelleen unen, ihanaa =)
Mun maha tuntuu kans omituiselta. Ei se oo ennen tuntunu tältä (aiemmissa raskauksissakaan). Jotenkin arka ja kokoajan ihan kova ja pinkeä. Ite en oo kyllä aavistanu lähtöä mitenkään etukäteen koskaan, tietysti oottanu sitä, mutta joka kerta se on ollu yhtä häkellyttävää kun tajuaa että nyt se alkaa syntyä. Kaks ekaa alko suppareilla ja kolmas lapsiveden tihuuttelulla nukkumaanmennessä.
painosta...Mulla lähtöpaino oli tälläkertaa 50 kiloa ja viimeksi vaaka näytti 68,9, että kohta täälläkin saavutetaan 70 kg:n rajapyykki. Tai voihan se olla ettei aivan, mutta luulempa silti..
kantoliinoista joku kyseli. Mulla ei oo minkäänlaista kokemusta (vielä), mutta eilen tilasin Pikku-ruun liinan, jotka oli muuten tarjouksessa -5e/liina ja jos tilas kaks samaan osotteeseen saa ilman postikuluja. Että jos ja kun teitä asuu samalla suunnalla niin vinkkinä vaan että sieltä saa nyt edullisesti.
Mulla on tullut pelko vauvasta...Joka raskaudessa ihan loppuvaiheessa oon alkanu hirveesti pelkään että vauva kuolee ennen ku syntyy. Synnytyksen jälkeen pelko on vaihtunut omaksi kuolemanpeloksi jonkan kans on hirviän vaikea elää. Muutenkin mahassa on ollut taas tosi hiljasta. Onko teillä muilla meno mahassa entisenlaista?
Mulla ei tunnu ku hikkaa ja jotain pientä " laahustusta" . Ei potkuja ollenkaan.
matilda 37+2
MATILDA: mistä osoitteesta tilasit noin halvalla liinan? Vois vaikka ajatella itsekin...
Mulla kanssa liikkeitä tuntuu aika vähän verrattuna entiseen.Pari töytäisyä silloin tällöin yks kunnon " jumppatuokio" yleensä iltaisin. Näin jatkunut viikonlopusta asti. Aavistuksen huolestuttaa muakin, kun lisänä tämä turvotus ja kokemuksena aikaisempi raskausmyrkytys. Mulla tänään onneksi neuvola lääkäri joten jos iltapäivään jaksaisi odottaa tän huolen kanssa.
Nyt ajattelin pysyä hereillä ja lähteä nimpparin kunniaks leipomaan :)
Larppa rv 35+1
Paniikki iskee ;o) Eilen tajusin, että puolet vauvantavaroista on vielä ystävälläni, viikkailin vaatteet pahvilaatikosta kaappiin ja panikoin, ettei mikään ole valmista. Esikoista varten oli sänkykin pedattuna 2kk aikaisemmin. Toisaalta ei se vauva alussa paljoa muuta tarvitse kuin puhtaita vaatteita, vaippoja ja tisua ;)
Austen: Mulla meni esikoisen syntymä 10 pv yli lasketun ajan. Synnytystä edeltävänä päivänä maha oli kova ja vaavi painoi kauheasti alas, sanoinkin jo äidilleni että taitaa tulla pian lähtö.Heh, tosin ei se paljoa päättelykykyä vaatinut, kun oli niin paljon mennyt yli la:n. Kivuliaita suppareita sain kokea ekan kerran vasta limatulpan lähdettyä, ja nekin tuli kellontarkasti 5-7 min. välein. Sairaalaan lähdettiin, kun tuntui että nyt tarvitsisi saada jotain kivunlievitystä ja kohdunsuu olikin jo 4cm auki. Esikoinen syntyi sitten 7 tunnin kuluttua sairaalaan lähdöstä, 12 tuntia limatulpan irtoamisen jälkeen eli synntyksen kestoksi merkittiin 12h. Toivottavasti tämä toinen synnytys on yhtä " selkeä" . Nyt ei ole vieläkään kivulaita suppareita, maha vain kovettuu liiasta rehkimisestä silloin tällöin.
Painosta:Vaaka näytti äsken 79,9kg, HUI! Eli 15kg on tullut, esikosta tuli kaikenkaikkiaan 18kg eli samoihin taitaa mennä. Pulassa ollaan, jos imetys ei onnistu, koska esikosta tulleet kilot imetys vei hitaasti mutta varmasti. Turvotusta pukkaa; tällä viikolla sormukset eivät enää mahtuneet!
Vauvan liikkeistä: Pari paivää sitten masussa oli aika hiljaista, ja jouduin laskemaan liikkeitä. Nyt taas liikkeet tuntuu hyvin eli on tainnut vauva vaihtaa asentoa. Esikoista odottaessa mulla oli istukka kohdun etuseinämässä, niin liikkeet tuntuivat silloin paljon, paljon vaimeampina. Ja muutenkin ne liikkeet muuttuivat loppua kohden enemmän sellaiseksi möyrimiseksi tilanpuuteen takia.
kirpeää pakkaspäivää toivottelee
Spiral 35+1
Tilasin liinan tämmöisestä osoitteesta: http://www.pikkuruu.cjb.net/ (sori en osaa laittaa suoraa linkkiä.
Eli hinnaksi tuolle tilaamalleni liinalle jäi 35e+postikulut (norm. 40e+pk). Tosiaan säästää vielä nuo postikulut jos saa jonkun samalta suunnalta kimppaan. Mutta postikulujen kanssakin hinnaksi jäi 41.80. Onneksi en tilannut sillon pari kk sitten kun meinasin...
Uskokaa huviksenne, mä tulin tänä aamuna töihin taaperon ja kissan kanssa! Muksun hoitopaikassa on oksennustautia ja jouduin ottamaan sen mukaan kun en hätäpäissäni saanut järkättyä varahoitoa, ja mies sitten lykkäsi kissankin mukaan kun sillä on eläinlääkäriaika 10.30 ja se kuulemma MENEE IHAN HYVIN MULLA TOIMISTOLLA PARI TUNTIA!!! Mun oli tarkoitus käyttää ruokatuntini siihen että käytän kissaa lekurissa, mutta kun miehen mielestä se on ihan turhaa bensan tuhlausta. Siis voi juma tota miesten logiikkaa. Nyt sitten kuuntelen tässä kissan ulvontaa ja odottelen että koska se pissii tonne koppaan. Onneksi sain edes taaperolle hoitopaikan järkättyä (entinen hoitotäti onneksi otti), oispa voinut muuten päreet palaa lopullisesti.
Iltapäivällä olis neuvolalääkäri, saadaan vähän tilannekatsausta. Kirjoittelen sitten lisää kuulumisia, jospa nämä suurimmat höyryt olis siihen mennessä tasaantunut.
Manna ja eekuli 34+5
Mä olen ihan rättiväsynyt ja huonolla tuulella!!! Yöllä heräsin neljä kertaa vessaan ja sitten supisteli. Just kun löyty hyvä asento niin miehen kello soi ja se perkele laitto aina vaan torkkua päälle. Puoli tuntia kun olin vähän väliä havahtunut siihen kelloon sain kamalan raivarin!! En ymmärrä miksei sitä kelloa voi laittaa soimaan niin että herää sitten heti kun se soi?! Yksi torkkuväli on ihan ymmärrettävä mutta kun se kello alkaa neljännen kerran pirisemään niin pimahsua tapahtui!!!
Mutta onneksi voin mennä takaisin nukkumaan nyt kun mies on lähtenyt,koira ulkoilutettu ja kumpu ravittu. Sekin rupes aamuyöstä ärsyttämään kun oli nälkä vaikka kävin syömässä. Rupesin jo miettimään että niinköhän sitä lähtö olis lähellä ja kroppa vaatii keräämään ravintoa varastoon... En ole nimittäin joutunut tätä ennen kertaakaan syömään yöllä.
Ja sekin ahdistaa kun kämppä on hävityksen kauhistus!!! Tiskata pitäis mutta kun en pysty seisomaan enää tän mahani kanssa kovin hyvin tossa altaan edessä. Tai siis en yllä laittamaan astioita kuivumaan niin ettenkö joka kerta " löisi" mahaani pöydän reunaan. Mies tekee niin pitkiä päiviä että kaatuu vaan ruuan ja koiran lenkityksen jälkeen sänkyyn. Ei pitäisi kuulemma stressata näin pienistä asioista mutta kun itseään tällaiset asiat ahdistaa. En tykkää siivottomasta kodista!!! Mutta nyt lopetan taas tän valittamisen!!!
Puhe ollut painosta ja raskausarvista... Mulle on tullut painoa alusta tähän päivään noin 9kiloa. Huomenna on neuvola ja paino varmaan kyllä noussut roimasti viimeisen kahden viikon aikana koska en pysty enää liikkumaan kunnolla. Pystyy olemaan max puoli tuntia pystyssä ja sitten alkaa sellainen polte ja paine että pakko päästä vaakatasoon tai edes istumaan.
Raskausarpia tuli jo ensimmäisessä odotuksessa ja paljon. Vieläkin tekee kipeää niitä katsoa koska ovat valokuvien lisäksi konkreettisin muisto rakkaasta esikoispojastani. Nyt tässä raskaudessa on tullut muutama lisää joten maha on todella edustuskelpoinen niinkun kesää ajatellen... Arvet ulottuu aivan alavatsasta palleaan asti. Olkaa siis naiset tyytyväisiä jos ette ole niitä saaneet. Mulla ainakin kutiavat kamalasti ja mahanahka on tosi arka niiden kohdalta. Välillä tuntuu että vaatteiden pitäminenkin sattuu. Mutta parin vuoden päästä niitä varmaan kantaa jo ylpeydellä!!! : )
Istuminen alkaa nyt ärsyttämään tulokasta joten mentävä sänkyyn. Jospa sais vähän unta ja olo paranis. Jaksais aloittaa päivemmällä tuon tiskausurakan...
Masukki siis virkeä joten siitä ei huolta tällä hetkellä!!! : )
Yrittäkäähän olla paleltumatta tuolla ulkona ja rauhaisaa odotusta kaikille!!!
DEVIL&TOIVO 35+5 (rupee viikot näyttää jo hyviltä!!! )
Ihanaa kun saa vaan olla sisällä. Taas viime yönä kippuroin tuskissani...mulla on ihan ihme kipuja, selkä on tuosta lapojen alta vähän kuin jumissa ja sitten toinen tunne on ihankuin närästäisi, mutta ei kuitenkaan... Oli sitten pakko taas ottaa panadol ja puolen tunnin päästä, ah, autuas helpotus ja eikun unille. Tosin jäi taas unet suht vähille joten suunnittelin vielä tässä nokosille menoa.
Mulla lähtöpainoa oli hurmaavat 72 ja tällä hetkellä 78 eli onneksi ei ole tuon enempää painoa tullut, joutuisi tässä raskaansarjan leiriin...Lääkärikin totesi, että taitaa olla oma painosi pudonnut, kyllä se vauva omansa ottaa. Niin takuulla tekee, mahassa käy sellainen vilske, että ei paremmasta väliä! Tämä epeli on ihan mahdoton duracel! Hiljaisia jaksojakin tietty päivään mahtuu (ja yöllä nukutaan edelleen kiltisti), mutta kyllä sitä liikettäkin löytyy. Huolestuisin kyllä varmasti heti jos vauva hiljenisi liikaa. Juuri nyt menossa taas vuosisadan hikkakohtaus :) Niin, ja mullekaan ei niitä raskausarpia ei ole tullut vaikken hirveästi ole rasvaillutkaan, kaiketi sen verran löysä nahka jo alkujaan :)
Mäkin odotan lähtöä todella innoissani ja päivä päivältä ajatukset pyörii enemmän siinä tunteessa kun saa oman vauvan syliinsä ekaa kertaa. Ei sitä tunnetta voi edes kuvitella vaikka kuinka yrittäisi. Ekat päivät me varmasti miehen kanssa vain tuijotellaan sitä söpöliiniä. Tottakai myös noita vähemmän kivoja asioita on käynyt mielessä, että onko vauva terve ja meneekö kaikki hyvin...niitä tulee pakostakin välillä mieleen, mutta sitä vain on yrittänyt olla liiemmin ajattelematta asiaa ja stressaamatta itseään...
Nyt painelen hetkeksi makuulle, palloillaan etiäpäin kovasti :D
Sasuliini ja hajuherne 37+5
Austen: mulla on aivat samat fiilikset kun sullakin. Eli tuntuu siltä että synnytys olis tosi lähellä jo, mahassa tuntuu jotenkin erilaiselta. En osaa kuvailla sitä, mutta erilainen olo on kun ennen. No mun " tuurilla" mä vetelen kuitenkin reippaasti yli lasketun ajan!! =)
Eilen oli taas neuvola, kaikki oli ok niinkun tähänkin asti onnex ollut. Vauvan syke oli vaan paljon matalampi mitä se on koskaan ollut mut terkka sanoi että on ihan normaalia, joten en stressaa sillä. Sf-mitta oli kasvanut viikossa 2cm eli nyt on jo 36!! Tuntuu jotenkin kauheen isolta! Yläkäyrillä mennään reippaasti nyt. Sais tää vauveli kyllä jo laskeutua että olis helpompi munkin olla!
Mä kans painoin 57kg ennen raskautta ja nyt eilen oli mittarissa jo 74kg!! Meitä onkin näemmä monta jotka on lihonnu samaa tahtia samasta lähtölukemasta!! =)
Mulla hirvee hinku lähtee kävelylle, tietty nyt just kun on tosi kylmä!! Mut en taida viitsii/jaksaa kun ei oo mitään oikein kunnollista ulkoiluvaatetta joka menis päälle ja joka olis lämmin!
Päivän jatkoja kaikille!!
Kisu ja nappula rv 37+5
Pakkasta -25 astetta ja tuulee 12m/s-- radiossa sanottiin, että vastaa -40!!
Jouduin laittaa isommat kävellen kouluun, voi raukkoja.. Kakkosauto ei lähtenyt käyntiin ja miehen oli otettava tietty se ykkönen. Lupasivat vielä kovempaa pakkasta tänne pohjolaan.. Mä olen syntynyt aivan väärille leveysasteille kun niin inhoan tätä talvea. Vaatetta kyllä löytyy jos vaan haluaa olla edustavana miehen untuvatakissa ja toppahousuissa ;)
Painoa on kyllä tullut- lähtöpaino oli 50.5kg ja aamulla vaaka näytti 66kg.
Vatsanympärys on kasvanut 40cm-- kivan näköinen tällaisella smurffirajan juuri ylittäneellä naisella (160.5cm) :}
Raskausarpia on ihan hirveästi, ei siihen mitkään rasvat auttaneet. Sit mulla on vielä sellainen ihotyyppi, ettei tavallisetkaan haavat/arvet parane kunnolla. Masu on kuin pakanamaan kartta, ei näitä viitsi bikineissä esitellä vaikka tietyllä tavalla ylpeä niistä olenkin. Vatsa on kuin raatelun jäljiltä. Onko kukaan muu kuullut A-vitamiinihaposta, jota käytetään pahimpiin arpiin imetyksen loputtua? Saa kuulemma vain reseptillä?
Nyt on pakko nousta tästä koneelta, liitokset huutaa armoa.
Ihanaista pakkaspäivää kaikille.
T.Neppis ja Nysä 37+3
Kylmää pitelee täällä kaakonkulmallakin, -20 ja osia päälle, joten samassa jamassa ilmeisesti koko Suomi. Lämmittelen tätä torppaa, mätän puita uuniin välillä ja yritän keskittyä vielä opiskelemaan, mut ajattelin tehdä vähän galluppiakin...
Eli, kaikki nyt vaan puhuu synnyttämisestä ja näyttää siltä, että suurin osa aikoo kahtiajakautua jo ennen laskettua aikaakin, mut onkos kukaan jo funtsinu nimeä tenavalle? Elikkäs onks kaikilla jo nimi tiedossa, joilla varma tieto sukupuolesta, tai sitte nimet molemmille sukupuolille? Selailin vaan tossa tota paikallislehteä ja lueskelin näitä paikallisia kastettuja... ja tuli sitten tääkin mieleen. Meillä ei olla päätetty mitään, mut edelliselle oli kyllä nimi jo ennen synnärille menoa, että jos vaikka siinä halkeamistohinassa kävis jotain epämukavaa ja tarttis hätäkastetta tms.
Niin ja jossain raossa kyselin aiemmin, että onko helmiksillä käytössä irkkikanavaa, tai onko kellään aikaa / tahtoa edes istuu koneen ääressä jutustelemassa vielä enempi livenä?
Tämmösiä kyselee Dentaurus + nimetön 34+6
Me käytiin taaperon kanssa kahden mun lääkärissä kun mies lähti töihin eikä muistanu että piti olla kaverina... no, hyvin se meni kun taapero on niin kultainen että on tähän saakka kaikki neuvolakäynnitkin istunu äitin kainalossa kun täti mittailee ja kuuntelee vatsaa. Nyt piti tehdä sisätutkimus ja se minua vähän jännitti, mutta hyvin sekin meni!
Mulla sf mitta 32, painoa tullut noin 25 kg, verenpaine on alhaalla kuten aina... Mulla ei ole yhtään raskausarpea vaikka tämä jo kolmas enkä ikinä ole rasvannut mahaani, joten en kyllä usko rasvauksen " voimaan" ... mun äitilläkään ei ole raskausarpia (kolme lasta), mutta kun pikkusisko on tullut isääni enemmän niin sillä on valtavasti, oli jo ennen ekaa raskautta vähän. Joillekkin vain niitä tulee jos on tullakseen.
Mulla on menny kaksi ekaa vauvaa yli la:n enkä ole kyllä ikinä osannut aikaisemmin sanoa että millon synnytys alkaa. Synnytykset on mulla molemmat alkaneet säännöllisillä suppareilla, eka alkoi illalla (sillon en kyllä jaksanut lähteä iltalenkille mistä ois voinu ehkä päätellä jotain) ja toka alkoi aamulla kun miehen herätyskello soi. Mun miehet on tainnu paremmin tietää synnytyksen alun kun eka löi vetoa pojan syntymäpäivästä ja kellonajasta ja osui päivälleen ja minuutilleen oikein, aika uskomatonta!! Ja tää mun toinen mies puhui vatsalleni että isi ei sitten pysy hereillä jos synnyt yöllä joten sun täytyy syntyä virka-aikaan... ja niinhän se kävi : ) Nyt ei olla ajankohtaa sen tarkemmin edes mietitty, paitsi toiveissa olisi että syntyy hyvin lähellä laskettua aikaa että mun äitini on täällä auttamassa (asutaan kaukana sukulaisista).
Kohdunsuu oli kiinni, pehmentyny vähän ja vähän lyhentynytkin, mutta sanoi että varmaan menee lähelle laskettua aikaa. Mulla ei mitään kiirettä olekkaan kun olo on hyvä, nukkuminen onnistuu oikein hyvin jos vain taapero nukkuu... eikä tavarat ole vielä valmiina!
Mymmeli ja myllertäjä rv 36+1
Hyytävää huomenta! Oulussa mittari laskeutui -23:een - asteeseen ja lähipäivinä pannaan paremmaksi. En taida mennä ulos tänään ollenkaan, huomenna on pakko kun on asioita hoidettavana. Housuongelma on mullakin - viimeksi piti vetää miehen toppahousut jalkaan. Onneksi asumme lähellä koulua ettei koululaiset palellu matkalla.
Yö oli vaihteeksi hyvä vaikka unet loppuikin jo ennen kuutta. Eilen illalla supisteli mutta meni ainakin toistaiseksi ohi. Tuskin tässä pariin viikkoon mihinkään lähdetään.
Tavarat on laitettu - kaupasta vois ottaa vielä parit korvikkeet varalta kaappiin, vaikka onhan tuo aiemmin imetyskin sujunut. Mullakaan ei ole tullut raskausarpia vielä koskaan ja tämä on neljäs raskaus. En ole mahaani rasvaillut joten luulen että mulla on vaan sellainen kudostyyppi. Eppareitakaan ei ole kertaakaan tarvinnu tehdä.
Joo, taitaa alkaa olla lounasaika ja poitsu 5v vonkaa koneelle pelaamaan.
Mukavaa pakkaspäivän jatkoa - minä ainakin toivon pikaista lauhtumista!
t: Preludi ja rummuttaja
Meillä on nimi valmiina. Etunimiä on joitakin, jos vaikka näyttää ihan eriltä kuin mietitty nimi ; ) Toinen nimi on sellainen josta näin unta kun odotin tuota edellistä, mutta kun oli tyttö niin ei voitu antaa. Mun kahdella vanhemmalla lapsella on supisuomalaiset, vanhat nimet ja sellaisen saa tämä vaavikin.
Mymmeli
Ei vaan itse saa kirjoitettua mitään.
Joku pinon alkupuolella kyseli, onko aiempia synnytyksiä edeltävinä päivinä tuntunut jotain ennakoivaa. Ensimminen synnytys kynnistettiin 39+3 viikolla. Oli sairaalassa sisällä päivän ennen sitä. Silloin en edes tiennyt, mitä supistukset ovat, ennen kuin synnytys käynnistyi. Tokassa heräsin seuraavana aamuna jälkeen lasketun ajan ihan kellon soittoon. Piti siivoamaan alkaa, kun anoppi oli tulossa kylään. Sitten tuli sellainen valaisu, että tänään se syntyy. Supisteli ja ihan välittömästi ne muuttuivat säännöllisiksi. Sain kämpän siivottua ja soitin anopille, että eipä tarvi tulla. Poika syntyi alkuillasta.
Mukulat ovat kai ronklanneet näppist, kun ä-kirjaimet tahtovat jumittaa. Siit siis johtuu useampien kirjainten puuttuminen. Ei aina muista hakata lujaa.
Nimist...ä. Mulla on tytölle hyvä nimi, miehellä pojalle, mutta multa se nimi vaatii sulattelua. Aikaisempia odotellessa mulla on ollut vahva tyttö/poika -olo, joka on molemmilla kerroilla osoittautunut oikeaksi. Silloin olen aina tiennyt myös, mitä laittaa nimeksi. Ja on ollut vaikea keksiä nimeä sille toiselle sukupuolelle. Onneksi ovat olleet sitten sitä merkkiä, mit olen ounastellut. Saapa nhdä, kuinka nyt käy.
Maksa/sappihappokokeissa kvin aamulla. Sitä vaivaa oli ekassa raskaudessa, joten varuuksi ne aina tarkastetaan. Vielä pitisi koulussa jaksaa käydä. Tosin tnään vapaapäivä, joka pitäisi kaappien järjestelylle pyhittää. Mihinkähän ne vauvan vaatteet oikein sijoittaisi...
Niin, ja 35+2 tnän kasassa, joten eipä hullummin.
Ensinnäkin että jos aioin pakastimen leipoa täyteen ennen vauvan syntymää niin on jo syytä aloittaa ja jos meinaan esikoisen opettaa nukkumaan sisällä päikkärit ennen vauvan syntymää, niin sillekkin olis varmaan aika tehdä jotain. Meillä meni pieni omaisuus pullaan kun esikoinen syntyi kun en tajunnut etukäteen mitään varata. Vieraita kävi harvase päivä ja harvat tajusivat mitään tuoda, ja ei kehdannut olla tarjoamatta mitään. Eli olen tänään siis leiponut pullaa ja mustikkapiirakkaa.. huomenna meinasin tehdä pari kuivaa kakkua, tai olisin ne jo tehnyt mutta munat loppuivat taas kesken ja sitten vielä mokkapalojen pohjaa.. siihen on helppo tekaista se päällinen sitten kun aika on.
[color=red]Minkä ikäiseksi asti te olette nukuttanut lasta ulkona? [color=black]Meillä poika tuli maanantaina puolitoistavuotta ja jos tätä vauvaa ei olisi tulossa niin nukkuisi varmaan jatkossakin, jotkut tutut vaan pitävät mua jotenkin outona kun " isoa" lasta ronttaan vielä ulos nukkumaan. Se on ollut mun mielestä paras ja helpoin ratkaisu. Poika nukkuu pidemmät unet ja nukahtaa helpommin ja saa samalla raitista ilmaa ja mä voin itse vaikka imuroida tai tehdä sisällä mitä vaan, kun ei tarvi olla hiljaa. Eli tänään oli eka päivä kun varsinaisesti opetan lasta nukkumaan sisällä. Raukkaparka puolituntia huusi sängyssään ennen kuin nukahti ja noin miljoona kertaa sain sen sinne kantaa takasin.
Masussa voidaan hyvin. Siirsin synnytystapa-arvion jo ensi tiistaille kun sen ensin piti olla ens viikon perjantaina. Päästään nyt siten tutun odottajan kanssa samaan aikaan. Saatiin perättäiset ajat. Jännittää kyllä aikamoisesti et mitä ne sillä sanoo. =)
Kyllä mäkin jo odotan ihan kauheesti että pikkusen saisin syliin mutta parempi vaan että kasvaa vielä pari viikkoa masussa.
-sitruuna ja minttuvihtori 35+6-
Ylhäällä ollaan! Mun on vaikea aina saada unta kun mies lähtee töihin, mulle on tullut uusimpana kova pelko siitä että miehelle sattuu jotain. Miehellä on pitkä työmatka ja mulla ihan hysteerisiä pelkoja hirvikolarista tai jostain muusta kauheudesta. En ole viitsinyt puhua sille, kun tiedän että sitä itseäänkin ajomatka ahdistaa, joten pidän mölyt mahassani. Tämä raskaus on ilmeisesti herkistänyt niin, että olen ihan rakastunut mieheeni taas, ihanaa. Koko alkuraskaudenhan mä olisinkin voinut nirhiä sen lähes joka päivä, niin ärsyttävä se oli... :-)
Mun mahassani tapahtuu jotain, selkeästi. En tiedä mitä, mutta se tuntuu erilaiselle. Ehkä nämä ovat niitä supistuksia. Mulla oli eilen koko päivän hyvin tietoinen olo että synnytys on lähellä, en tiedä kuvittelinko vain vai en. Te, jotka olette jo synnyttäneet, tietääkö sitä itse mistään? Siis lähinnä nyt puhun vaistoista, tiesittekö esim. saman päivän aamulla/illalla että tänään se tapahtuu? Vai alkoiko se ihan yhtäkkiä? Varmastihan niitä olotiloja tulee loppua kohden vähän väliä, täytyy vaan yrittää pitää pää kylmänä ettei sitten ole niin pettynyt ja kärsimätön olo jos synnytys menee reilusti yli.
Joo-o. Tällä viikolla päästään juhlimaan yhtä elämäni merkkipaalua, vaaka näytti tänä aamuna 79,7kg, eli eiköhän se 80kg:n rajapyykki mene rikki aivan näillä hetkillä. Komea potti, vai mitä?! Lähtöpaino oli 57kg, eli paljon on tehty töitä näiden kilojen eteen! Mutta yhtään raskausarpea ei ole vielä tullut, säännöllisesti olen vedellyt tummelia tähän paisuvaan kehooni ja hyvä on tullut.
Mitäs teille muille?
Iso-Austen ja Jättivauva 34+jotain