Kokemuksia Luther-säätiöstä?
Olen tutustunut muutamaan säätiön tyyppiin ja käynyt muutaman kerran raamattupiirissä. Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta Luther-säätiöstä?
Tiedän naispappeuskysymyksestä, mutta onko kellään tietoa muista erityispiirteistä?
Osaan kyllä googlata, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen ihan tavisluterilainen, mutta en löytänyt paikkakunnalta muuta nuorille sopivaa toimintaa...
Kommentit (67)
ei ole mitään sellaista. Minun lapsuudenystäväni tuntee sieltä porukkaa ja on ollut itsekin jonkun verran mukana. Samoin yksi työkaveri kuulemma oli touhunnut siellä. En ole itse yhtään uskovainen, lähinnä olen käsittänyt että jos itse on kovin ideologinen, ja haluaa pitää siitä kiinni eikä se osu ihan yhteen siellä niin... Varmaan on vain vaikea olla.. Mutta en usko, että siellä pakotetaan mihinkään. Minun ystäväni on sellainen niin eksentrikko että ei varmaan kukaan ajattele uskosta samoin. Ja silti on väleissä tuonne päin. Pikemminkin siis ystäväni on se tiukkapipo. Jos minulla olisi uskosta jokin näkemys varmaan riitelisimme aina mutta koska mulle on ihan sama mitä hän hihhuloi, niin ei tuu riitaa :) Kyllä mä siis olen siinä käsityksessä että what you see is what you get, tässä tapauksessa.
Olen käynyt joitakin kertoja heidän jumalanpalveluksissaan ja pitänyt kovasti. Useammat ystäväni käyvät heidän tilaisuuksissaan eikä koskaan ole tullut esiin mitään "epäilyttâvää". Heidän papit tuntevat hyvin Raamatun ja teologiaa. Itse olen käynyt muutaman heidän pappinsa kanssa henkilökohtaisia keskusteluja, jotka ovat olleet hyvin rakentavia. Suosittelen.
Jos omalla paikkakunnallani olisi Luther-säätiön toimintaa, osallistuisin siihen.
Eli sitä, että otetaan sattumavarainen kasa raamatunkohtia ja tulkitaan ne sitten nyky-yhteiskunnassa "kirjaimellisesti" täysin välittämättä niiden yhteydestä tai siitä, mitä nuo sanat alunperin, kirjoitusaikanaan ovat tarkoittaneet. Toiset kohdat voidaan sitten jättää sikseen.
Mutta what you see is what you get pätee siinä mielessä, että nämähän eivät millään lailla peittele omaa lahkolaisuuttaan. Kun evankelisluterilaisen kirkon piispalta kielletään ehtoollinen, kyse on selvästä erillisyyden julistamisesta. Tosin jos sitten uskot siihen luterilaisuuden perusajatukseen, että itseään ei pidä ylentää, vaan yhteinen kirkko on yhteinen ja jos sen sisällä on olemassa joku muita valitumpi jengi, sen tietää vain Jumala, pysyttelet siis tästä joukosta kaukana.
eli oikeasti tässä ei ole kyse homoista eikä naispappeudesta, vaan siitä, miten kirkko käsitetään. Onko se kaikille vain vain valituille.
Kouvolassa toimii Luther-säätiö vilkkaasti. He pitävät sunnuntaisin jumalanpalvelusta Adventtikirkon tiloissa. Heidän johtajansa on Petri Hiltunen. Häntä googlaamalla saat varmaankin paljon tietoa asiasta.
Itse en ole oikein uskovainen, mutta kaverini ja hänen miehensä käyvät noissa tilaisuuksissa. Olen itsekin joskus kuullut Hiltusta ja hän on kyllä hyvä puhuja. Hän oli aiemmin ihan evlut srk:n kirkkoherra, mutta joutui (vai lähtikö omasta tahadostaan, en musita) vaihtamaan hommia, koska ei voinut palvella yhdessä naispapin kanssa.
Nuo ystäväni ovat kertoneet, että srk:ssa maksetaan kymmenyksiä omantunnon mukaan.
Tosin jos sitten uskot siihen luterilaisuuden perusajatukseen, että itseään ei pidä ylentää, vaan yhteinen kirkko on yhteinen ja jos sen sisällä on olemassa joku muita valitumpi jengi, sen tietää vain Jumala, pysyttelet siis tästä joukosta kaukana.
eli oikeasti tässä ei ole kyse homoista eikä naispappeudesta, vaan siitä, miten kirkko käsitetään. Onko se kaikille vain vain valituille.
minulle ei ole välittynyt eksentrikkoystäväni kautta sellaista kuvaa, että siellä pidetään itseä minään "valittuina". Ystäväni kaihtaa sellaista ajattelua. Voisitko jotenkin perustella, millä tavalla he pitävät itseään valittuina? Samoin itseään parempana pitäminen.. En oikein näkisi sitäkään, että se olisi jokin kantava voima tai ydin.
Ovatko he vanhoillisia? Kyllä. Ovatko he osin irti nyky-yhteiskunnasta ajatuksineen? Kyllä. Ja ovatko he mielestään tulkitsemassa raamattua oikein ja puhtaasti? Kyllä. Mutta se ei silti tarkoita sitä, että he asennoituisivat halveksivasti muihin.
LS on siis ihan tavallinen luterilainen yhteisö, paitsi nyt ei hyväksy naispappeja eikä vihkisi homoja avioon. Eivät jäsenet luule olevansa sen parempia kuin muutkaan, todellakaan. Ja tuo 11:n juttu on todellista potaskaa, miehet eivät ole sen kummemmin perheen päitä kuin muuallakaan.
Perheen päänä oleminen tarkoittaa sitä, että mies on vastuussa paskoista ja vaikeista päätöksistä, ei sitä, että naisia alistettaisiin mihinkään tai mitenkään. (Tai tietysti tuohonkin joukkoon mahtuu myös sekopäitä, mutta ei siellä niitä ole sen enempää kuin muunkaan väestön joukossa.)
Tunnen moniakin säätiöläisiä, eikä minusta tuossa yhteisössä ole mitään pelättävää. Itse en juurikaan siellä käy, mutta se johtuu siitä, että tuttavani ja ystäväni ovat muualla, joten itsekin käyn siellä, missä he. Ihan normaalia meininkiä säätiöllä on.
Ehtoollisesssa on kuitenkin kyse aika lailla kirkon perusjutusta. Minusta se on halveksivaa. Sen jälkeen ei tarvitse enää SANOA mitää muuta. Ehtoollisen kieltämisessä on ihan suoraan teoilla osoitettu, että helvettiin ootte kaikki muut saastat menossa eikä me haluta olla teidän kanssa missään tekemisissä.
nettisivuilla voi kuunnella saarnoja. Ne ovat yleensä aika pitkiä.
naista alistavaa ilmene, ihan julkisesti naisen paikkana on olla miehen palvelija. Mies on perheen pää, vaimo rakkaudella kotona rakentaa yhteistä elämää eli tekee kaikki, ihan kaikki kotityöt, vaikka toki saa käydä töissä.
Huolet jaetaan siten, että jos vaimo ei ymmärrä paikkaansa, kutsutaan "ylempiarvoinen" pariskunta kylään, ja sillä aikaa kun miehet rukoilevat olohuoneessa, opastaa vierailulle tullut nainen kapinoivaa emäntää ja selvittää, miksi naiselle on luontaista olla alamainen. Eli jos sanoo miehelle, että ei jaksa lasten kanssa ja tarvitsee mieheltä apua, ei sitä tule: sen sijaan tulee vakava keskustelu siitä, miten mies edustaa Jumalaa eikä siksi ennätä kaikenlaiseen turhaan kuten vaipanvaihto.
niin kannattaa erottaa se, mitä oikeasti tapahtui ja mitä siitä kirjoitetaan.
Luther-säätiön jumalanpalvelusyhteisöt järjestävät kokolailla tavallisia luteritilaisia kirkonmenoja. Yhteisöllisyys tietysti korostuu enemmän tai vähemmän, ja ihmiset ovat pääosin sitoutuneita toimintaan.
Kyseessä ei missään tapauksessa ole mikään lahko tai tiukkapipoinen yhteisö. Toiset tykkää ja toiset ei, mutta Luther-Säätiössä ei ole mitään pelättävää.
Huolet jaetaan siten, että jos vaimo ei ymmärrä paikkaansa, kutsutaan "ylempiarvoinen" pariskunta kylään, ja sillä aikaa kun miehet rukoilevat olohuoneessa, opastaa vierailulle tullut nainen kapinoivaa emäntää ja selvittää, miksi naiselle on luontaista olla alamainen. Eli jos sanoo miehelle, että ei jaksa lasten kanssa ja tarvitsee mieheltä apua, ei sitä tule: sen sijaan tulee vakava keskustelu siitä, miten mies edustaa Jumalaa eikä siksi ennätä kaikenlaiseen turhaan kuten vaipanvaihto.
[/quote]
Mistä ihmeestä sä revit tämmöstä? :D
Joo, mutta yhteisöä jonkun verran sisältäpäin tuntevana sanon, että tosi suuri osa naisista (ja miehistä) on korkeastikoulutettuja (akateemisia) ja aika harva tuntemani nainen on kotiäiti, varsinkin jos lapset on ylittäneet taaperoiän.
Sanoisin, että monessa kirkon herätysliikkeessä on ns. lahkolaisempaa meininkiä (niitäkin jonkun verran sisältäpäin tuntevana). Säätiöläiset ei esimerkiksi oo samalla tavalla kulttuurikielteisiä, päinvastoin. Alkoholiakin käytetään ihan avoimesti ja salailematta, niin miehet kuin naisetkin.
ja tunnen paljon ihmisiä, jotka käyvät siellä. Ovat ihan tavallisia luterilaisia, joilla osalla on konservatiivisempi raamatuntulkinta. Hyvin leppoisaa porukkaa ovat silti nuo konservatiivitkin. Ihania ihmisiä kaikki.
Itse olen enemmän yhteiskristillinen, joten siksi en ole jämähtänyt pelkästään tuonne Luther-säätiöön.
Luther-Säätiön piiristä löytyy. Sellaisia, josta osaavat puhua muustakin kuin hengellisistä asiosta.
Kannattaa myös huomata, että Luther-Säätiö pitäytyy luterilaiseen Raamatun tulkintaan, jonka mukaan ihmnen pelastuu yksi armosta. Tämä johtaa siihen, että ihmisiltä ei voida evätä taivaspaikkaa sen perusteella maksavatko he kymmennyksiä vai eivät tai noudattavatko heh pastoreidenn "komentoja" vai eivät.
tarkoittanut etteikö teko voisi halveksia, mutta halveksimisella voi tarkoittaa vähän eri asioita. Ettet nyt itse ylitulkitse..? Sanot että he sanoivat: "helvettiin ootte kaikki muut saastat menossa"
Olisi ihan kiva jos olisi jotain näyttöä esim. kohdasta "saastat".
[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 21:31"]
Minulla on äärimmäisen vanhoillinen, sovinistinen mielikuva. Kenen mielestä se nyt on hyvä, kenen mielestä paha. Minusta paha. Ei minulla kuitenkaan ole omia kokemuksia, joten siinä mielessä minua ei ehkä kannata kuunnella. Ajattelin vastata lähinnä että ketju nousisi. Voisit saada jonkun asiantuntevamman vastauksen.
[/quote] joo mutta onko täällä jotain jolla olisi "enemmän" kuin mielikuva?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:28"]
Aikamoista humpuukia osa vastauksista. Miksi pitää vastata, jos ei oikeasti tiedä?
Ja hyvin perusluterilaista toimintaa, hieman korkeakirkollista, eli papit pukeutuvat hyvin muodollisesti ja liturgia on aika perinteinen. Seurakuntayhteyttä painottavaa, eli tosi hyvä juttu, jos kaipaa hengellistä kotia. Ja ei tosiaan millään lailla naista alistavaa, todellakaan.
Raamattukäsitys ei erityisen fundamentalistinen, vaan enemmänkin teologiaa ja kirkon traditiota arvostava.
[/quote]
samaa mieltä, verrattuna nuoriin vapaisiin kirkkohin, tuo kirkon historiaa ja teologiaa arvostaminen lienee erona.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:28"]
Raamattukäsitys ei erityisen fundamentalistinen, vaan enemmänkin teologiaa ja kirkon traditiota arvostava.
[/quote]
"teologiaa ja kirkon traditiota arvostava" - eli siis omasta mielestään tätä. Vastaavasti näiden mielstä muut eivät tietenkään arvosta teologiaa ...
Mitä eroa on muuten Luther-säätiöllä ja SLEY:lla (Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys)? Osaisiko joku lyhyesti selittää? En jaksa lukea heidän oppejaan läpi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 22:30"]
naista alistavaa ilmene, ihan julkisesti naisen paikkana on olla miehen palvelija. Mies on perheen pää, vaimo rakkaudella kotona rakentaa yhteistä elämää eli tekee kaikki, ihan kaikki kotityöt, vaikka toki saa käydä töissä.
[/quote]
taisit kirjoittaa jostain muusta "lahkosta" :)
mutta kovasti lahkoutuneelta yhteisöltä kuulostaa. Vain he tulkitsevat Raamattua oikein (esim. naispappeuskysymys) ja kokevat olevansa parempia kuin muut. Sellaisessa kelpaat niin kauan, kuin olet samaa mieltä ja sulaudut muottiin. Jokaisessa yhteisössä on myös hyvää, eihän niihin kukaan muuten liittyisi.