Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Luther-säätiöstä?

Vierailija
05.02.2013 |

Olen tutustunut muutamaan säätiön tyyppiin ja käynyt muutaman kerran raamattupiirissä. Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta Luther-säätiöstä?

Tiedän naispappeuskysymyksestä, mutta onko kellään tietoa muista erityispiirteistä?

Osaan kyllä googlata, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen ihan tavisluterilainen, mutta en löytänyt paikkakunnalta muuta nuorille sopivaa toimintaa...

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonku verran ollu Säätiön toiminnassa mukana.

kuvittelee olevansa "liekki pimeydessä".

Toihan on ihan kauniisti sanottu. Monet muutki uskonnolliset yhteisöt kuvittelevat olevansa.

Pitää homoutta syntinä ja vastustaa naispappeutta. Mies on perheen pää ja nainen alamainen.

Noinhan se on, paperilla, mutta käytännössä em. asioista ei puhuta Säätiön kuvioissa juuri mitään. Jokainen voi halutessaan mennä säätiön sivuilta lataamaan saarnoja ja kuuntelemaan mitä siellä opetetaan. Huvittavinta on toi perheen pää-juttu. Käytännössä miehet ja naiset on ihan tasa-arvoisia seurakunnassa. Voisin jopa väittää että Säätiöllä käyvät isät pitää perhevapaita enemmän kuin miehet keskimäärin, mutta mitään tilastoahan mulla ei ole esittää. Olen vaan törmännyt moniin jopa hoitovapaalle jääneisiin.

Vierailija
2/67 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lähinnä nuorten toiminnasta. Itse olin mukana muutaman kerran nuortenilloissa - en siis ole uskossa, olin ystäväni seurana mielenkiinnosta. Minulle jäi mielikuva iloisista, ulospäinsuuntautuneista ihmisistä. Mitään keskimäärin kirkossa istumista ahdistavampaa en kokenut, mielestäni liike ei nuorelle näyttäytynyt esim. saarnoissa sen vanhoillisempana tai sovinistisempana kuin valtakirkkokaan.

Sen panin kuitenkin merkille, että monet tämän ystäväni kavereista päätyivät hyvin nopealla tahdilla avioon sen ensimmäisen Luther-säätiön toiminnan piiristä löytämänsä kumppanin kanssa. Alaikäisenä tai nippa nappa täysi-ikäisinä naimisiin menneitä oli noina vuosina useita. Esiaviollista seksiä katsottiin nuorten piirissä karsaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opillisesti yksi yhteen kuin Suomen evlut kansankirkko. Siis paperilla.

Käytännössä "pitävät tiukemmin kiinni" tästä paperille kirjoitetusta opista.

Vierailija
4/67 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 22:30"]

naista alistavaa ilmene, ihan julkisesti naisen paikkana on olla miehen palvelija. Mies on perheen pää, vaimo rakkaudella kotona rakentaa yhteistä elämää eli tekee kaikki, ihan kaikki kotityöt, vaikka toki saa käydä töissä.

Huolet jaetaan siten, että jos vaimo ei ymmärrä paikkaansa, kutsutaan "ylempiarvoinen" pariskunta kylään, ja sillä aikaa kun miehet rukoilevat olohuoneessa, opastaa vierailulle tullut nainen kapinoivaa emäntää ja selvittää, miksi naiselle on luontaista olla alamainen. Eli jos sanoo miehelle, että ei jaksa lasten kanssa ja tarvitsee mieheltä apua, ei sitä tule: sen sijaan tulee vakava keskustelu siitä, miten mies edustaa Jumalaa eikä siksi ennätä kaikenlaiseen turhaan kuten vaipanvaihto.

[/quote] hehhehhehhhhehhhehhh provo täällä hei. Tervetuloa meille kylään katsomaan tätä "alistamista" :)

Vierailija
5/67 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista humpuukia osa vastauksista. Miksi pitää vastata, jos ei oikeasti tiedä?

Ja hyvin perusluterilaista toimintaa, hieman korkeakirkollista, eli papit pukeutuvat hyvin muodollisesti ja liturgia on aika perinteinen. Seurakuntayhteyttä painottavaa, eli tosi hyvä juttu, jos kaipaa hengellistä kotia. Ja ei tosiaan millään lailla naista alistavaa, todellakaan.

Raamattukäsitys ei erityisen fundamentalistinen, vaan enemmänkin teologiaa ja kirkon traditiota arvostava.

Vierailija
6/67 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 21:34"]

Esimerkiksi konservatiivinen Raamantun tulkinta, konservatiiviset arvot, voimakas kritiikki kirkon maallistumista kohtaan ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko on jatkuvassa käsikähmässä säätiön kanssa, eikä halua tukea sen toimintaa. Esimerkiksi pappeja ev.lut. kirkko ei säätiölle vihi eikä halua vuokrata tilojaan.

[/quote]

"...eikä halua vuokrata tilojaan". Mutta muslimeille kyllä ollaan valmiit vuokraamaan ? Samoin ev.lut. kirkolla on hyvin tiivistä ekumeenista yhteistyötä toisen kansankirkon, eli ortodoksisen kirkon kanssa. Siellä ei edes keskustella naispappeudesta ja asenteet ovat muutenkin varsin konservatiivisia. Tällä ortodoksikirkolla ja sen asenteilla tuntuu olevan jonkinlainen tabu -asema keskustelussa. Kaikki tietävät, mutta kukaan ei halua isommin ottaa asiaa puheeksi.

Vierailija
7/67 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappisoikeudet on evätty monilta liikkeen papeilta valtakirkon toimesta. Toimitukset esim. kaste tai vihkiminen ei siten saa lainvoimaa tuossa yhteisössä

Vierailija
8/67 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Kävin joskus nuorena niiden jossakin tilaisuudessa ja se oli ihan ok.

Vierailija
9/67 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 20:40"]

Olen tutustunut muutamaan säätiön tyyppiin ja käynyt muutaman kerran raamattupiirissä. Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta Luther-säätiöstä?

Tiedän naispappeuskysymyksestä, mutta onko kellään tietoa muista erityispiirteistä?

Osaan kyllä googlata, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen ihan tavisluterilainen, mutta en löytänyt paikkakunnalta muuta nuorille sopivaa toimintaa...

[/quote]

Miksi Luthersäätiö houkuttelee nuoria?

Vierailija
10/67 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:28"]

Aikamoista humpuukia osa vastauksista. Miksi pitää vastata, jos ei oikeasti tiedä?

Ja hyvin perusluterilaista toimintaa, hieman korkeakirkollista, eli papit pukeutuvat hyvin muodollisesti ja liturgia on aika perinteinen. Seurakuntayhteyttä painottavaa, eli tosi hyvä juttu, jos kaipaa hengellistä kotia. Ja ei tosiaan millään lailla naista alistavaa, todellakaan.

Raamattukäsitys ei erityisen fundamentalistinen, vaan enemmänkin teologiaa ja kirkon traditiota arvostava.

[/quote]

korostetaan luterilaiseen tapaan ihmisen rajatonta ja loputonta syntisyyttä - ja sitä että kaikki synnit saatiin Jeesuksen ansiosta anteeksi.

Vierailija
11/67 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 00:54"]

[/quote]

Miksi Luthersäätiö houkuttelee nuoria?

[/quote]

Siksi, koska usko ei ole siellä mitään pelletouhua, vaan usko otetaan tosissaan. Joukossa on varmaankin myös paljon uskovaisten perheiden lapsia, joille se voi olla luonteva seurakuntavalinta.

Vierailija
12/67 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyviä kokemuksia. Tunnen monia luthersäätiön pappeja. Kivaa porukkaa.

En itse paljoa tunne tätä "suomen ev.lut. kirkkoa", joten en osaa vertailla.

Luthersäätiö on ehkä lähempänä tunnelmaltaan helluntaiseurakuntia

ja muita uusia porukoita, koska sosiaalisesti ajatellen kyseessä on 

nuori ilmiö ja nuorekas porukka, joka vasta tututuu toisiinsa

ja hakee omia toimintamalleja.

Teologiaa pidetään tärkeänä, mutta yhteisöllisyyttä myös.

Oikeastaan Pohjolan kirjoitus avaa asiaa hyvin:

http://www.luthersaatio.fi/wp-content/uploads/2013/12/SuomenLutherS%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6nSyntyJP.pdf

Vierailija
13/67 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:09"]

Pappisoikeudet on evätty monilta liikkeen papeilta valtakirkon toimesta. Toimitukset esim. kaste tai vihkiminen ei siten saa lainvoimaa tuossa yhteisössä

[/quote]

Niin, tuosta kasteesta:

Piispojen mukaan kaste on teologisesti pätevä,

mutta ehkä Suomen ev.lut. kirkko haluaa pitää

tietynlaisesta "monopolista" kiinni, eli että se olisi

ainoa taho joka saa harjoittaa _luterilaista_ uskoa

ja uskon ja valtion yhteistyötä Suomessa.

Kalle Väätäisen kommentti:

http://www.lhpk.fi/uutiset/ristisaatto/

Vierailija
14/67 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2013 klo 22:30"]

naista alistavaa ilmene, ihan julkisesti naisen paikkana on olla miehen palvelija. Mies on perheen pää, vaimo rakkaudella kotona rakentaa yhteistä elämää eli tekee kaikki, ihan kaikki kotityöt, vaikka toki saa käydä töissä.

Huolet jaetaan siten, että jos vaimo ei ymmärrä paikkaansa, kutsutaan "ylempiarvoinen" pariskunta kylään, ja sillä aikaa kun miehet rukoilevat olohuoneessa, opastaa vierailulle tullut nainen kapinoivaa emäntää ja selvittää, miksi naiselle on luontaista olla alamainen. Eli jos sanoo miehelle, että ei jaksa lasten kanssa ja tarvitsee mieheltä apua, ei sitä tule: sen sijaan tulee vakava keskustelu siitä, miten mies edustaa Jumalaa eikä siksi ennätä kaikenlaiseen turhaan kuten vaipanvaihto.

[/quote] hehhehhehhhhehhhehhh provo täällä hei. Tervetuloa meille kylään katsomaan tätä "alistamista" :)

[/quote]

Tuo vaipanvaihtokommentti liittyi ehkä enemmän tapaus Koivuniemeen ja vastaaviin?

Ei niinkään luthersäätiöön?

Vierailija
15/67 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jotkut Suomessa vääntää naispappeudesta. Noloa.

Vierailija
16/67 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole kokemuksia? Omia tai tuttujen tai tutuntuttujen?

Tavalliselta meiningiltähän tuo tuntuu, samalta kuin muutkin nuorten aikuisten raamattupiirit, joissa olen ollut (evlut, helluntai). Haluaisin vain tietää, onko jotain ns pelättävää erikoista, joka ei tule alussa esille?

Vierailija
17/67 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äärimmäisen vanhoillinen, sovinistinen mielikuva. Kenen mielestä se nyt on hyvä, kenen mielestä paha. Minusta paha. Ei minulla kuitenkaan ole omia kokemuksia, joten siinä mielessä minua ei ehkä kannata kuunnella. Ajattelin vastata lähinnä että ketju nousisi. Voisit saada jonkun asiantuntevamman vastauksen.

Vierailija
18/67 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi konservatiivinen Raamantun tulkinta, konservatiiviset arvot, voimakas kritiikki kirkon maallistumista kohtaan ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko on jatkuvassa käsikähmässä säätiön kanssa, eikä halua tukea sen toimintaa. Esimerkiksi pappeja ev.lut. kirkko ei säätiölle vihi eikä halua vuokrata tilojaan.

Vierailija
19/67 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan tiesinkin jo tuon kaiken. Hain takaa enemmän kokemuksia seurakunnan sisältä. Onko kovasti naisia alistavaa, kun pintaa raapaisee yms?

Vierailija
20/67 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelee olevansa "liekki pimeydessä".

Pitää homoutta syntinä ja vastustaa naispappeutta. Mies on perheen pää ja nainen alamainen.

Mutta siis ihan tavallisia ihmisiä ja perusopetusta Raamatusta, jos ei em. seikat häiritse.

Olin kerran naistenillassa ja oli oikein mukavaa, mutta itse kannatan tasa-arvoa, hyväksyn erilaiset seksuaaliset suuntauksen ja ajattelen, ettei pappina toimiminen ole sukupuolisidonnaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi