Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tietoa kaivataan kovasti,ahditus on kova!

17.01.2006 |

minulla on nyt yli 1v lapsi ja saksaan miehen työn perässä. miten kaikki hoitorahojen käy,olen hoitovapaalla! saako saksassa mitää tukia kun en ole menossa töihin,saanko mistään rahaa. ja miten sitten kun meillä oma asunto täällä suomessa ja se menee vuokralle niin onko teillä kokemuksia miten nämä asiat hoituu ja mitä/mistä mun kannattaa aloittaa ja hakea tietoa????

ja jos saan toisen lapsen niin minkälaiset olot on saksassa synnyttää tai sit tuun suomeen sen puolen hoitamaan.....

kirjoittakaa ja valaiskaa mua näiden asioiden kanssa! olenko turhaan huolissani.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tieda hoitorahoista enka Saksastakaan oikeastaan mitaan, olen asunut koko aikuisikani USA:ssa. Mutta viestistasi " kuuluu" hataannys, joten vastaan: Rauhoitu! Kaikki asiat ovat aina vain jarjestelykysymyksia. Ole positiivisella ja avoimella mielella, ota asioista selvaa, kysele Kelalta tai mista naita asioita Suomessa hoidetaankin. Ala pikkuhiljaa opiskelemaan Saksaa. Nauti lapsestasi ja uusista kokemuksista. Tee itsellesi lista kysymyksia ja ala etsimaan vastauksia. Tatakin palstaa taaksepain selailemalla varmasti saat paljon tietoa. Viel Gluck!

Vierailija
2/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan!

En tieda, missa vaiheessa muuttoa ja tyopaikan vaihtoa Saksaan olette, mutta yleisesti - oli kyseessa muutto minne tahansa ulkomaille - sanoisin, etta ulkomailla ansaittavan palkan pitaa riittaa yksinaan pitamaan ylla perheen taloutta, mita se sitten pitaakin sisallaan. Muutoin katson, etta on " turhaa" muuttaa ulkomaille kaiken hassakan keskella.

Asunnon vuokraaminen on fiksua, mutta pitakaa joku laheinen hoitamassa asunnon juoksevia asioita esim. vuokrankeruu, vastikkeet, mahdolliset korjaustyot jne. Niita on vaikeaa fiksata ulkomailta kasin. Voitte ihan vaan laittaa Oikotielle ilmoituksen ja Annankadun ja Kalevankadun (Hki) kulmassa on toimisto - en muista nimea - jotka antavat/myyvat valmiita vuokrasopimuspohjia. Periaatteena, etta pyydatte vahintaan 2 kk vuokratakuun. Vuokran tulisi kattaa vastike seka lainakulut, ehka jopa vahan enemmankin. Muista, etta vuokratulo on verotettavaa tuloa.

Selvita Kelasta, minka pituiselle jaksolle - jos ollenkaan - he viela maksavat kotihoidontukea jos on ulkomailla. Pyyda miestasi selvittamaan kaikki etuudet, ennen kaikkea terveydenhoitoa ja koulumaksuja koskevat etuudet (tulevaisuuden varalta), tyonantajalta ja lisaksi josko he antavat jonkinlaista " virkistysrahaa" perheelle esimerkiksi tietyn summan kielikursseihin, kuntoiluun jne.

En tunne Saksaa maana synnyttaa, joten sita en voi kommentoida. Toivottavasti siihen vastaa joku muu.

Hyvin kaikki menee, ei huolta! Ulkomaan komennukset voivat olla suuri rikkaus ja kokemus, kaikki riippuu asenteesta. Onnea matkaan!

-pappurani-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse just muutettiin kesällä taas muualle. Saksassa oli näin Belgiaan verrattuna loistavat järjestelyt kaiken suhteen... no, ehkä tässä nyt kulttuurishokkikin itsellä vaikuttaa, että meinaa olla kaikki saksassa paremmin... :) Siis asuntoja löytyy lehtien loppuosien sivuilta, missä pikkuilmoituksia. Työnantaja kai auttaa myös. Itse kantsii käydä katsomassa, mutta yleensä ovat luotettavia vuokranantajat ja kertoovat tason rehellisesti. Ainakin meidän kokemus on tämä. Kysyit lapsilisistä ja hoitotuesta. Me saatiin lapsilisää ja hoitotukea. En nyt muista summia yksittäin mutta mun mielestä ekana vuonna oli yli 300E/kk yhteensä. Toisena vuonna piti hakea hoitotukea uudelleen, se menee miehen tulojen mukaan kai muutenkin, mutta haetaan aina uudelleen. Se oli sitten vähän vähemmän, ja kolmantena vuotena muistaakseni vielä vähän vähemmän (3.vuoden saa kai vain Baden-Württenbergissä ja ehkä Baijerissa), mutta silti oli hyvä apu. En muista mistä haettiin molempia, kysy joltakin naapurin äidiltä osoitetta, kaikki hakee samasta paikasta. Kotiäitiyttä arvostettiin mun mielestä tosi korkeelle, verrattuna siihen miten sitä täällä halveksitaan. En tiedä tietysti onko teillä miehen työnantaja suomalainen, jos niin on niin varmaan säilytte kelan piirissä ja teidän pitää ennen lähtöänne saada ne eurooppasairasvakuutuskortit, jotka näytätte saksassa sairasvakuutusyhtiössä ja saatte kupongin jolla voitte mennä lääkäriin... vähän epäkäytännöllinen järjestely, mutta saksalaiset on jämptejä. voi miten sitä kaipaankaan... huh, tulee melkein tippa silmään. Raskausaika oli hyvä ja kävin joka kuukausi gynellä tarkastuksessa, terveyskeskusjuttua ja terkkareita ei ole. Asiallista hoitoa ja huolellista sekin. Synnytyssairaalaan pitää ilmoittautua loppuraskaudesta, siellä täytetään paperit valmiiksi h-hetkeä varten ja tehdään rutiinitarkastus. Voit myös katsella paikat valmiiksi ja jutella hoitajien yms kanssa. Ne järjestää yleensä muutaman kerran kuussa tutustumiskäyntejäkin. Raskauden aikana ja jälkeen sairasvakuutus maksoi myös Geburtsvorbereitung kurssin itsevalitulla Hebamme:lla. Synnytyksen jälkeen saa sitten vielä Rückbildungsgymnastik kurssin samassa paikassa ja Hebamme tulee monta kertaa ekan viikon aikana kotiin tarkistamaan lapsen ja tilanteen. Tosi ihanaa hoitoa, kun vaan valitsee sympaattisen Hebamme:n. Puskaradio kannattaa ja jos ei synkkaa niin etsi toinen... Synnytys oli samanlainen kuin suomessa, paitsi että ilokaasuun ei uskota ollenkaan. Sairaala oli siisti ja hyvä muutenkin. Saksassahan likaa saa etsimällä etsiä... ovat puhdasta väkeä ainakin etelässä... :) Siis en itse olis viitsinyt lähteä suomeen synnyttämään, olin tyytyväinen siellä. Luulen, että sain parempaakin hoitoa kuin olisin saanut suomessa. Saksan kielen taito auttaaa, mutta muuten ota selvää ketkä osaa sitä kieltä mitä itse puhut, että on h-hetkellä apu lähellä... Itse osasin sujuvaa saksaa jo silloin. Muuten olis ollut kyllä ankeaa luultavasti... ihmiset näyttää maassa kuin maassa toimivan ystävällisimmin ulkomaalaisen kanssa omalla kielellään. Vointeja sulle ja voimia uusiin haasteisiin...

Vierailija
4/8 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan raskaudesta ja synnytyksesta saksassa, meidan esikko syntyi myos siella, ja kuten iines tuossa jo kertoi niin hoidon taso on tosiaankin erittain korkeaa, kuulemani mukaan (kun en ole siella synnyttanyt) korkeampaa kuin suomessa (mm olet aina laakarin seurannassa etka minkaan neuvolan tadin). paljon panostetaan myos potilaan kokonaisvaltaiseen hoitamiseen, mahdollisimman luonnonmukaisiin hoitoihin (vaikka varmasti saat myos epiduraalin kaikilla mausteilla jos haluat). itse olen asunut saksan lisaksi englannissa, kanadassa ja nyt viela belgiassa, ja taytyy sanoa etta saksa on monessa suhteessa erittain samanlainen paikka kuin suomi, paitsi ehka viela organisoidumpi ja siistimpi. kielta suosittelen etta opettelet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jos et jo osaa sita, koska saksalaiset eivat useinkaan puhu muita kielia, vahan englantia saattavat osata. hoitovapaista ja muista etuuksista en osaa sanoa mitaan, sen tiedan etta jos olet saksalaisen sosiaaliturvan piirissa (ts et saa tukia suomesta) niin ne tulorajat esim vanhempainrahan (Erziehungsgeld) saamiseen oli ainakin pari vuotta sitten melkoisen alhaiset, me ei olisi saatu niita koska mies oli ylempi valtion virkamies, ei mikaan megapalkkainen, mutta kuitenkin ihan hyvatuloinen. toisaalta asuminen, ruoka jne saksassa on yleensa halvempaa kuin suomessa, ja palkat suhteessa parempia. eli saattaa hyvin olla etta parjaatte yhdella palkallakin ihan mainiosti, riippuu siita mita miehesi tekee. eli kaiken kaikkiaan nou hata, ei ole ihan mahdoton paikka muuttaa se saksa vaikka kulttuurishokkiin saat tietysti varautua niinkuin ihan missa tahansa muuallakin.

Vierailija
5/8 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Saksassa jo 14 vuotta ja lapsiakin on jo 3. Täällä on kotihoidon tuki ja lapsilisä. Kotihoidon tukea (Erziehungsgeld) voit anoa " Amt für Versorgung und Soziales" -Erziehungsgeldkasse-. Tuki on perheen tuloista riippuvainen, korkeintaan 300 Euroa/kk ensimmäiset 6 kk ja seitsemänneltä elinkuukaudelta tuen alarajat laskee.Eli naimisissa olevat saavat vuodessa tienata korkeintaan 16500 E, jotta tukea saa.Lapsi nostattaa tuen rajaa vielä 3140 eurolla.

Periaatteessa se on niin, että perheellä ei juuri tuloja saa olla, jotta tätä tukea saa. Ainakin se on mun kokemus.

Lapsilisää anot työvoimatoimiston (Arbeitsamt) kautta. Siellä on ns. Familienkasse, josta saat anomuksen lapsilisää varten. Lapsilisä on 154 euroa kuukaudessa.

Anomukset kannattaa hommata ajoissa ja laittaa työn alle. Meidän viimeisimmän lapsilisäanomuksen käsittely kesti esim. 5 kk! Molempiin anomuksiin tarvitset syntymätodistuksen, (joskus palkkasetelin).

Viranomaisten osoitteet, joista tukia voit anoa, löydät varmasti internetistä tai tulevan asuinpaikkakuntasi Bürgerbüro/Bürgerhaus osaa antaa osoitetietoa.

Tsemppiä!

Vierailija
6/8 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehesi lähtee työkomennukselle EU-maahan niin sanottuna lähetettynä työntekijänä niin olet oikeutettu suomalaiseen kotihoidontukeen (ja tietysti lapsilisiin) myös siellä.

Kannattaa tutustua www.kela.fi sivujen ulkomailla oleskelua koskevia sivuja. Sieltä löytyy hyvin tietoa ja kelan ulkomaanyksiköstä saat varmasti myös hyvin kaipaamaasi tietoa. Yhteystiedot (mm. sähköpostiosoite) löytyy noilta Kelan sivuilta.

Vierailija
7/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä, että mihin päin Saksaa menet. Etelä-Saksassa on ainakin paljon parempi sairaanhoito kuin Suomessa. Mäkin olin tänne Saksaan tullessa vakuuttunut, että palaan sitten Suomeen synnyttämään kun sen aika tulee. Nyt sitten olen vakuuttunut, että täällä synnytän!

Vierailija
8/8 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Itsekin järjestelen juuri kyseisiä asioita. Synnytän kesäkuussa Saksassa ja sopiva sairaala on jo löytynyt. Raskaudenaikainen aikainen seuranta tapahtuu lääkärillä, mutta en todellakaan voi sanoa olevani siihen tyytyväinen. " Neuvola" on tästä kaukana, koska minkäänlaisia neuvoja näillä käynneillä ei saa, esim. ravitsemukseen, vointiin ym. liittyen. Käynnit kestävät noin 10-15 minuuttia (Suomessa ensikäynti neuvolassa 60 min.!), jolloin lääkäri tekee sisätutkimuksen ja yleensä tarkistaa sydänäänet ultralla. Muuta käynteihin ei juuri sisällykään. Voi tietysti olla, että olen valinnut huonon lääkärin, mutta uskon että neuvolajärjestelmä on kaiken kaikkiaan paljon parempi. Jos sinulla on eurooppalainen sairaanhoitokortti, niin käynnit ovat ilmaisia. Vakuutuksesta riippuen voi saada järjestettyä itselleen oman kätilön, joka auttaa raskausaikana, saattaa tulla synnytykseen ja auttaa myös kotona sen jälkeen. En osaa sanoa, saako eurooppalaisella sairaanhoitokortilla tällaista palvelua vai pitääkö olla sitä varten erillinen vakuutus. Kyselin vastasyntyneen vakuutustilanteesta Kelalta ja sanoivat, että jos äiti on vakuutettu Suomessa, niin vauvakin kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin, ainoa ongelma on syntymätietojen ym. nopea kulku, jos vauva vaikka kaipaa hoitoa heti syntymän jälkeen.

Mitä kaikenlaisiin tukiin tulee, niin kannattaa soittaa Kelalle ja selittää tilanne. Siellä on muutama kansainvälisiin asioihin erikoistunut ihminen, jotka osaavat varmasti vastata kysymyksiisi. Se, saako tukia ja minkälaisia, riippuu siitä, kuinka pitkäksi aikaa olette muuttamassa ja onko muutto pysyvä vai väliaikainen. Jos kuulutte Suomen sosiaaliturvan piiriin, en usko ettää saatte Saksasta tukia, paitsi ehkä mahdollisesti Saksassa syntyvän lapsen osalta. Paikallisesta Bürgeramtista voi kysyä tarkempia tietoja.

Jos tulet asumaan Berliinin lähellä, voin mielelläni antaa tarkempia tietoja. Sairaaloista ym. muualla Saksassa en osaa sanoa ja luulisin, etää juuri tukien ja muiden suhteen Bundesländereiden välillä voi olla melko paljon eroja. Eiköhän kaikki järjesty, soita ensin kuitenkin Kelaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme