Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

paljonko ikäeroa lapsilla,jotta äiti saa parempaa hoitorahaa?

17.01.2006 |

Voisiko joku auttaa:

Eikä laki muuttunut niin, että jos perheeseen syntyy kakkonen esikoisen ollessa alle 3v., niin äiti saa vanhempainvapaarahan työssäoloaikansa mukaan ennen esikoistaan. Siis oltuaan kotona hoitovapaalla esikoisen syntymästä lähtien? Eikä siis kotihoidontuen mukaan. Riittääkö, että kakkonen syntyy ennen sitä päivää, jolloin esikoinen täyttää kolme. Ennenhän aikaväli oli kai vain kaksi vuotta. Olen kiitollinen, jos joku osaa varmistaa tämän.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta kopsattua:

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.

Eli kun isosisarus on alle 3v laskettuna aikana, voi saada saman äitiyspäivärahan kuin edellisellä kerralla. Tämä edellyttää että ei ole ollut lainkaan töissä lasten välissä, vaan jäänyt vanhempainvapaalta suoraan hoitovapaalle jolta taas suoraan alkaisi uusi äitiysloma.

Ennen ei ole ollut mitään kahden vuoden sääntöä, mutta koska äitiyspäiväraha lasketaan pääsääntöisesti edellisestä vahvistetusta verotuksesta, on pienellä ikäerolla voinut saada saman äitiysrahan kuin aiemmin.

Vierailija
2/3 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilma-Tilda:

Kelan sivuilta kopsattua:

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.

Eli kun isosisarus on alle 3v laskettuna aikana, voi saada saman äitiyspäivärahan kuin edellisellä kerralla. Tämä edellyttää että ei ole ollut lainkaan töissä lasten välissä, vaan jäänyt vanhempainvapaalta suoraan hoitovapaalle jolta taas suoraan alkaisi uusi äitiysloma.

Väärin. Vaikka olisikin töissä välissä, voi saada tuon edellisen äitiyspäiväranan perusteella lasketun uuden äitiyspäivärahan. Ainakin Pirkanmaalla on tehty näin. Olin kakkosen ja kolmosen välissä töissä 3.5 kk, mutta kolmosen äp-raha on laskettu kakkosen äp-rahan mukaan, koska se oli suurempi kuin muissa vaihtoehdoissa (edellinen verotus tai 6 kk tulot). Siis minulla on olemassa päätös ja olen ollut jo äippälomallakin melkein 2 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä saa toki lasten välissä olla ja tienata vaikka paremman äit.pv.rahan kuin ekalla lapsella oli, mutta jos jää huonommaksi, saa saman kuin ekalla lapsella.