Pitkä vai lyhyt vokaali?
Kun olen lukenut palstalla lähinnä taustalla näitä nimiehdotuksia, olen huomannut, että toiset suosivat pitkää, toiset lyhyttä vokaalia kun kyseessä on nimi, joissa molemmat käytettävissä. Olenkin nyt utelias (saan vihaa niskaan), että miksi kirjoittaa vaikkapa Mia, jos nimi kuitenkin lausutaan Miia. Mielestäni kahden vokaalin käytön pitäisi olla tietynlainen normi, jos nimi siten lausutaan.
Kommentit (4)
Niinkuin meidän tytön nimi Erika, nimi myös lausutaan samoin kun kirjoitetaan. Ei siis Eerika. Jos/kun joskus saamme toisen lapsen olen miettinyt nimiä mm. Ida, Erin, Emil. Ja nämä kaikki myös lausuttaisiin samoin kuin kirjoitetaan. Minun mielestäni näiden lyhyt-vokaalisten kirjoitusasu on myös kauniimpi: Emil/Eemil, Ida/Iida, Pia/Piia, jne... Mutta jos tytölle laittaisin vaikka nimen Ada, ja se lausuttaisiin Aada, niin ehdottomasti kirjoittaisin sen myös Aada!
Itse pidän pitkistä vokaaleista. Mutta ihan hyvä on yhdelläkin. Minua ei häiritse, jos nimi lausutaan eritavalla kuin kirjoitetaan. Yleensä käytännöllisempi vaihtoehto on parempi.
kuten aloitusviestissäni mainitsinkin. Mielestäni on epäkäytännöllistä kun nimi kirjoitetaan eri määrällä vokaleeja kuin lausutaan, koska aina saa olla kysymässä " yhdellä vai kahdella iillä?" . Toisaalta taas tästä seuraa sitä, että nimet kirjoitetaan usein väärin juuri tämän epäselvän kirjoitusasun vuoksi.
Sitä minäkään en oikein jaksa ymmärtää, että halutaan laittaa sellainen nimi suoraan, josta tiedetään, että se tullaan lausumaan pitkällä/lyhyellä vokaalilla ja silti kirjoitetaan se sillä toisella. Tuntuu jotenkin turhalta tälläinen vaikka varmaan moni perusteleekin sen sillä, että se nimi näyttää tälleen kirjoitettuna nätimmältä kuin sillä toisella tavalla. Tälläsiä on yleensä esim. Kia, Tia, Mia jne vaikka usein ne kuitenkin lausutaan pitkällä vokaalilla.
Mutta sitten voi käydä niinkin, että nimi vaan ajansaaatossa muokkaantuu. Esim. mun serkkuni nimi on Nina ja hänen vanhempansa ovat yrittäneet aina kutsua häntä myös Ninaksi, mutta kun tyttö kasvoi (nyt jo aikuinen ja hänen lapsuudessaan Niina oli yleisempi kuin Nina), niin kaverit ja suku ja kaikki vaan kutsuivat häntä niin kauan Niinaksi, että lopulta hän alkoi kutsua itsekin itseään Niinaksi ja esitellä myös suoraan itsensä Niinaksi. Tosin, nimeään hän ei ole muuttanut ja se kirjoitetaan edelleen Nina.