Nyt selvisi miksei lapsen puhe ole edistynyt.
Lapsi siis 4v. meni viime elokuussa päiväkotiin, puhe ei juurikaan ole kehittynyt tuona aikana. keväällä aloitettiin puheterapia ja pk:ta konsultoitiin ja koulutettiin paremmin tukemaan pienten lasten puhetta. Ihmettelin monesti tuon vuoden aikana (samoin muut hakijat, isä ja isovanhemmat) että 23 1-4v lasta ovat hiljaisia kuin huopatossutehtaassa. Muutaman kerran hain lasta ja siellä aikuinen kielsi lapsia puhumasta ei siis huutamasta vaan puhumasta...
Nyt lapsi on kesän kotona (ollut jo 4vkoa) ja puhuu, puhuu puhuu, me ei muuta olla tehtykään kun puhutti ja juteltu ja luettu jne. Aika usein lapseni vielä sanoo, esim. päivällispöydässä "äiti hiljaa, nyt syödään". Tämä on tullut pk:sta koska meillä illallinen on samalla keskusteluhetki perheen kesken. EN VÄITÄ, etteikö lapselle olisi useimmiten etu päästä päiväkotiin jos on kielenkehityksessä ongelmaa/viivettä, mutta se ei ole sanottua, että pk:ssa pystyvät lasta tukemaan, joskus jopa saattavat toppuutella.
Ja vielä, on todella hävytöntä päättäjitlä pitää tuollaisia lapsiryhmiä! Onneksi lapsi pääsee syksyllä pienempään ryhmään ja saa erityistukea myös pk:ssa.
Kommentit (47)
Ei ap:n väite sadassa päiväkodissa keikkaa tekemisestä kuulosta mitenkään mahdottomalta. Helsingin kaupungin sivujen mukaan Helsingissä on yhteensä 322 kunnallista ja ostopalvelupäiväkotia. Espoon lukuja en jaksanut tarkastaa, mutta jos jo Tampereellakin on 82 kunnallista päiväkotia niin, eiköhän Espoosta nyt vähintään tuon verran löydy.
ainaskin 500 päiväkodissa joten TODELLAKIN tiedän mistä puhun. Te muut olette väärässä, vain MINUN kokemukseni on SE OIKEA ja ainut kokemus ja piste. :-D
Ryhmäkokoon vaikuttaa muutkin jutut kuin esim. lasten ikä. Juuri nämä erityislapset lisäävät aikuisten määrää. Lapsi voi olla esim. "kahden paikalla" tai "kolmen paikalla" tai ryhmässä voi olla ryhmäavustaja, henkilökohtainen avustaja jne... Siellä missä itse olen on elto, lto, kaksi hoitajaa, ryhmäavustaja ja kaksi henkilökohtaista. Lapsia 22 ja aikuisia siis 7.
Vaikka olisit ollut tuhannessa päiväkodissa, se on yks ja sama jos ne kaikki on esim. hensingissä. Nämä asiathan ovat kunta/kaupunkikohtaisia. Paljon laajemman kokemuksen saa vaikka olisi "vaan" muutamassa paikassa ollut, mutta eri kunnissa/kaupungeissa. Erityisryhmä on nimensä mukainen, siihen ei ole olemassa mitään yhtä ja oikeaa mallia olemassa, sitäkään vertaa mitä "normaalissa" ryhmässä on.
Mutta apulaista ei lasketa vastuussa olevaksi aikuiseksi. Hän ei saa olla yksin lasten kanssa eikä ottaa lapsiryhmää, ei edes yhtä lasta esim ulkoilemaan ilman toista vastuullista aikuista.
pitävä nuori?! Olin työmarkkinatuella pk:ssa ja esim.palaverin aikana minä huolehdin yksinään 3-6v ryhmästä. Ja ulkoilin eskarien kanssa pienten päikkäriaikaan. Näin pohjoisessa n.10v sitten.
Tällöin johtaja ottaa täyden vastuun asiasta, vaikka olisi ihan muualla, kun esim. laitsari ulkoilee lasten kanssa.
Mutta apulaista ei lasketa vastuussa olevaksi aikuiseksi. Hän ei saa olla yksin lasten kanssa eikä ottaa lapsiryhmää, ei edes yhtä lasta esim ulkoilemaan ilman toista vastuullista aikuista.
Eli ei saa apulainen eikä harjoittelija olla lasten kanssa yksin.