¤¤¤ Jouluiset 2005 uuteen viikkoon 3 ¤¤¤
En nähnyt aloitusta joten tässäpä on. Kaikki vanhat ja uudet kertomaan kuulumisia.
Tulen jatkamaan myöhemmin, nyt syömään...
Liili ja Viivi huomenna 7vko
Kommentit (51)
..uudet kujeet tai sitten ei=)
luvattu loppuviikolla niin kylmää että sisällä mädännytään lasten kanssa=(.
Huomenna kuitenkin MLL:n perhekahvilaan,odotusaikana siellä viimeksi kävin!Saa Katri leikkiä kavereitten kanssa.
Pakko hehkuttaa:JUHO NUKKUI KOKO VIIME YÖN!!!
uskomaton vauva.
Sitten söi ja samalla kakkasi napaan asti=/
En silti usko että tähän loppui yösyönti vielä mutta ihanaa kun joskus saan edes nukkua.
Mies tulee tytön kanssa muskarista joten meen taas...
äitiliini ja Juho tasan 7 viikkoa!!!iso mies=)
Hetkeksi pääsin koneelle ilman käsipuolessa roikkuvaa tyttöstä. :P On aika mahottomia nämä päivät, kun pitäisi neitiä aina vain viihdyttää. Toivottavasti tämä unettomuusvaihe menee ohi ja saamme mekin vähän enemmän hengähtää.
Tänään soitettiin tuosta Tyksissä otetusta napaverinäytteestä. Tytöllä on kuin onkin diabetekseen altistavat geenit. :( Kyseessä on siis DIPP-tutkimus, jossa pyritään ennustamaan ja ehkäisemään 1-tyypin diabetesta. Ensi viikolla mennään infotilaisuuteen ja ekan kahden vuoden aikana kolmen kuukauden välein otetaan verikokeita, sitten vuoden välein. 10-15 % suomalaislapsista kantaa näitä geenejä ja onneksi vain 3-4 % heistä sairastuu lapsuusiän diabetekseen. Ikävältä kuitenkin tuntuu.. Tieto lisää tuskaa, mutta toisaalta hyvä olla mukana tuossa tutkimuksessa. Saa ainakin parasta mahdollista hoitoa, mikäli tytön todettaisiin sairastuvan diabetekseen. Sairastumisen voisi ehkä parhaimmassa tapauksessa estääkin.
Tänne ei juuri muuta ihmeellistä kuulu. 28.1. on meillä ristiäiset ja tänään päätettiin vihdoin ja viimein meidän neitosen nimet. Tai ehdotus oli minun ja mies vain hyväksyi. :D Malttamattomana minäkin odotan sitä hetkeä, kun voin paljastaa tyttösen nimen kaikille. :) Muutenkin kiva alkaa kutsua häntä nimellä.
No joo, täältä ei mitään muuta. Koettakaahan jaksella nyyttienne kanssa! :)
-Pilkku & Typykkä 6 vko 5 pv-
Musta on tullu tämmönen yökyöpeli, muuhun aikaan ei ehdi koneelle, eikä vielä viitti mennä nukkumaan ku poika kuitenki kohta tankkailee.
Meillä nukuttiin viime yönä 5 tunnin syöttövälillä! Sain minäki nukuttua piiiitkästä aikaa kunnon pätkän. Nyt onkin ilta rutistu masuvaivoja, eikä ruokakaan oikein maita, eli ens yöstä tulee tuskin yhtä auvoista.
Vähän on masentava olo ollut tänä iltana. Kun tietää että pojan masuvaivat johtuu MUN maidosta ja MUN suihkutisseistä... Mutta eipä sitä sen parempaa ravintoa tuolle löytyisi. Ja tyttökin kiukutteli taas oikein urakalla nukkumaanmenon kanssa, onneksi sitten isi tuli apuun. Oikein hirvittää mitä viikonlopusta tulee, kun isi lähtee työreissulle. Äitini juuri kyseli saako tulla viikonloppukylään, ja lupasin, niin on edes juttukaveri, apua hänestä ei juuri ole, pikemmin päin vastoin.
On ne ihania nuo lapsukaiset, mutta välillä vois pitää vapaapäivän. Nythän se ei onnistu, tissit paukahtaa jos on muutaman tunnin pois paikalta. Perjantaina menen kasvohoitoon, saa edes vähän rentoutua.
Mutta nyt iltapesulle että on valmiina nukkumaan kun poju saa mahansa täyteen. Hyviä öitä!
Taalllakin tytto nukahti paivaunille tosin mahalleen simahti enpa viitsi menna kaantamaan vaan taytyypa seurata etta hengittelee.Mitens teidan muiden vauvat nukkuuko koskaan mahallaan?Taalla ausseissa ainakin on " kielletty" ettei saisi lapset nukkua mahallaan katkytkuoleman takia? No minun aiti sanoi etta kun mina olin vauva niin silloin taas vauvat nukutettiin mahallaan?
Mies oli viime viikolla 4paivaa uudessa seelannissa tyomatkalla ja mina jain kotiin yksin vauvan kanssa no kyllahan sita kahdestaankin selvittiin mutta aika rankkaa oli ma en tajua miten yksinhuoltaja aidit jaksaa kun mina en jaksa yksin kun hatina tuon 4 paivaa. No sitten torstaina kun mies tuli kotiin mina lahdin kanssa hierojalle ja ripsien ja kulmien varjaykseen ja sitten mies syotti(meilla pullotellaan)2seuraavaa yota etta mina sain nukuttua ihan niin kauvan kun haluan. Hassua etta sitten kuitenkaan ei meinannut saada nukuttua kun mies herasi syottamaan sita vaan pyori sangyssa etta syokohan se tytto nyt jne......
Meilla tuo tytto on hyva nykkumaan(koputtaa puuta).Joskus nukkuisi koko yon valilla mietin etta saako tarpeeksi ruokaa kun ei silti paivalla syo mielestani enempaa vaikka nukkuu miten pitkaan.
Ristiaisista olette kertoneet meilla vietetaan ristiaisia vasta sitten kun tullaan suomeen maaliskuussa eli varmaan 19.3 tai 26.3. Meidan tyttonen on jo silloin siis 4kk paikkeilla mutta kun ei taallakaan ausseissa viitsita ristita kun ei ois paikalla kun me vanhemmat. Nimen meidan tytto on jo silti saanut eli Iiris (toinen nimi jaakoon paljastamatta sitten vasta ristiaisissa) ja se on suomen vaestorekisteriin tiedotettu.
Iloista viikkoa kaikille
Annora ja Iiris
Oon käyny satunnaisesti lueskelemassa - kirjoittaminen on vaan jääny kun on ollu niin paljon muuta menoa. Nyt on ristiäiset vietetty ja esikoinen palannu päiväkotiin muutamaksi päiväksi viikossa niin on vähän aika hengähtää. Kyllä mä vaan nostan hattua teille, jotka jaksatte kotona vauvojen ja taaperoiden kanssa. Musta tuntuu, että vaikka vauva nukkuukin hyvin, niin tollainen 3vee isoveli vaatii sitten päivisin niin paljon huomiota ja energiaa, että vauva ei kyllä saa juuri muuta kun perushuollon ja paljon raitista ilmaa. Ihania on tällaiset aamut kun isi vie isoveljen päiväkotiin ja me saadaan vauvan kanssa vaan olla ja ihastella toisiamme. Isovelikin on kuukauden loman jälkeen menny tosi mielellään päiväkotiin - ehti vissiin jo kaivata kavereita ja muuta toimintaa. Ainakin kevät me mennään tällä 2-3 tarhapäivää viikossa. Päivät on melko lyhyitä - isi vie ysiin ja me haetaan vauvan kanssa jo kolmen jälkeen. Poika nukkuu päiväunet tarhassa, joten sen aikaisemmin sinne on turha meidän mennäkään.
Pilkukas: Oliko teidän tytsällä myös se napatyrä?!? Meillä neuvolan täti myös tästä huomautti, ei tosin selittäny yhtään sen enempää (tavan tylsimys kun on). Mikä juttu toi on ja meneekö se itsestään pois??? Meillä on ens viikolla lääkäri, täytyy silloin puhua asiasta enemmän.
Täytynee hypätä suihkuun nyt kun vauvakin nukahti, jotta kehdataan taas iltapäivästä lähteä ihmisten ilmoille ; )
Kiva lueskella teidän muiden vauva-arjesta. Täytyis varmaan itsekin aktivoitua vähän useammin.
Kiva lukea pitkästä aikaa rauhassa muiden kuulumisia. Meillä iltahuudot laimenneet iltakitinäksi, vaatii edelleen tosin hermoja raastavaa ja jalkoja kuluttavaa kantamista. Eilen Jaada nukahti yöunille jo kello 21.30!!! Äkkiä vaan ite nukkumaan. Nukkuikin neljän tunnin unet, sitten tissiteltiin ja sitten takaisin nukkumaan. Seuraavan kerran heräsi varttia vaille viis, jälleen rinnalle ja taas uneen. Sitten heräsikin jo kuudelta ja sitten Jaadan mielestä olikin jo aamu. Valvoi yhdeksään asti syöden ja välillä vähän kitisten, enimmäkseen kuitenkin melko rauhassa. Yhdeksältä laitoin neitin pihalle nukkumaan ja yllättäen nukahtikin samantien, ei tarvinnut juosta vaunuja heijaamassa:) Äsken otin Jaadan sisään jatkamaan unia, nukkuikin ulkona kaks tuntia ja vielä nyt sisälläkin;)
Täytyy sanoa, että tällänen vauva-elämä sopis mulle. Ihanaa istahtaa hetkeksi sohvalle ja ihanaa kun saa laittaa pyykit rauhassa kuivumaan. Oon kyl juossu tuol ulkona melko tiheeseen kattoo että onko kunnossa. No nyt meillä herättiin:)
pääsinpähän minäkin pitkästä aikaa koneelle..tuo pikku-ukko on meinaan semmonen mammanpoika että sylissä vaan kelpais olla..
tänään tapahtuiki ihmeitä, kähersin tukkaa veskissä ja jätin pojan kattelemaan leluaan sängylle ja ku tulin takas, oli poitsu nukahtanu.. tais olla eka kerta pariin viikkoon, ku nukahtaa johonki muualle ku syliin, tissille tai vaunuihin.. oma sänky ei houkuta ei sitte millään!!! ollaan kokeiltu sängyn lämmittämistä sun muuta, mutta ei.. VINKKEJÄ SIIS OTETAAN VASTAAN:)!!
mieltä painaa, ku mies lähtee aamulla raksalle ja tulee kotiin joskus iltaysiltä.. vaikka ihan hyvin me pojan kans pärjätään, mutta kyllä sitä kaipaa jotain kontaktia aikaihmisiin.. ollaan kyllä keskusteltu asiasta ja ymmärrän, että mitä enemmän se siellä hommia tekee, sitä nopeampaa päästään pois tästä kaksiosta ja omaan taloon.. mutta silti masentaa..
anteeksi tällanen valitusvirsi:/
quarra, meidän koiraparka on myös jääny vähälle huomiolle.. raasu, eilen illalla seuras mua ku hai laivaa ku mies hoiteli poikaa ja oli aivan haltioissaan, ku sitte mulla oli aikaa sille:) olis ollu rapsuteltavana vaikka kuinka kauan vaikkei normaalisti ookaan sellanen hellyyden kipeä..
nojoo, täytyyki tästä alkaa järkkäilemään paikkoja, plaah..
nano ja pikku-ukko kohta 1kk
Ah, ihanaa. Mies lähti tytön kanssa tunnin vaunulenkille, joten saan olla aivan yksikseni. Ei tartte pelätä, että alkaisi kuulua itkua. :)
Bojo: Juu, meidän tytöllä on pieni napatyrä, terkkarin sormenpään kokoinen. Kuulemma napatyrät on aika yleisiä pienillä vauvoilla, se ei satu mitenkään ja menee useimmiten umpeen vuoden sisällä. Mun käsittääkseni ei siis tartte olla huolissaan. Googlettamalla löysin jotakin tietoa asiasta ja eipä tuo kovin kummoiselta vaivalta kuulostanut.
Olen tässä miettinyt, että onkohan tytöllä nyt tiheän imun kausi, kun on niin levoton ja itkuinen. Hävettää, sillä mä oon katsonut kellosta ja pitänyt huolen, että tyttö syö 2,5-3 tunnin välein, kun olen ajatellut, ettei hänellä voi aiemmin nälkä olla.. Tuntuu siltä, että olen huono äiti! :( Rintaa en ole joka itkuun tarjonnut ihan siitä syystä, ettei tytölle tulisi vatsavaivoja niin usein. No, nyt pitää sitten vissiin tarjota rintaa joka älähdykseen, jos se vaikka auttaisi. Toivottavasti rinnat eivät mene ihan rikki..
Tänne ei mitään muuta. Taidanpa surffailla netissä, nyt kun on kerrankin aikaa. Hauskaa päivänjatkoa! :)
-Pilkku & Typykkä 6 vko 6 pv-
Tällä mammalla alko sitten kuukautiset... >:( Tympii niin ankarasti. Olisi voinut pysyy poissa tääkin vaiva. Plah. Muutamana päivänä ennen tätä taas tihutteli ja välillä vuoteli, tänään oli sit jälkitarkastus. Ja ennen sisätutkimusta, kun piti pissanäyte käydä antamassa, totesin että nyt tulee taas kunnolla verta. Ja sitä se tätsykin meinasi että menkat ne on, kun niin reilusti tulee ja ei mitään herkkien limakalvojen vuotoa, kuten aluksi ehdotti. Ja on mulla nyt ne kivat menkkakivutkin taas. VOI MÄNTY! Sattuu niin pirkeleesti. Ja voitte vain kuvitella ettei imettäminen helpota kipua yhtään.. :( Taidan olla ainoo epäonnekas tässä asiassa.
Quarra ja Tytär liki 7vko
Voi ei Quarra! Mina taalla toivon etta imetys pitaisi menkat viela poissa, vastahan se vuotokin loppui muutama paiva sitten.
Meilla oli tanaan minun jalkitarkastus ja pikkuneidin kuudenviikon tarkastus. Pikkuneiti kasvaa kovaa vauhtia, painoa 4960g ja pituutta 57cm. Tosin kyllahan neiti syokin siihen malliin etta onhan sen johonkin tartuttava ;-)
Me ollaan nyt oltu toista viikkoa arkipaivisin pikkuneitin kaa kahdestaan ja tunnutaan joka paiva olevan menossa jossakin. Tana aamuna oltiin jo yhdessa aiti - vauva ryhmassa - siella vaan oli kaikenikaisia vauvoja, huomenna on sitten meidan oman mammaryhman kokoontuminen jossa sitten kaikki vauvat suunnilleen saman ikaisia - viimeinenkin syntyi viikko sitten. Miten elama onkaan erilaista nykyaan, mutta niin ihanaa. Pikkuneiti hymyilee jo runsaasti ja viihdyttaa leikkimatolla itse itseaan niin ei aina tarvitse sylissa enaa pitaa. Yolla heraa syomaan 2 tai joskus 3 kertaa, daddyn harmiksi yleensa heraa sitten 6.00 kun daddyn heratyskello soisi vasta 6.30 - mutta pikkuneiti taitaa olla sita mielta etta ei daddy sita viimeista puolta tuntia tarvitse :-) Mina ja pikkuneiti ruvetaan kylla takas nukkumaan yleensa viela tunniksi kun daddy on lahtenyt toihin.
Tumble & Wriggler 6 vk 2 pv
Meikäläinen on lueskellut joulukuisten juttuja raskausajan alusta alkaen, mutta kirjoittaminen on jäänyt vähiin... Mutta jos nyt kerrankin muutaman rivin saisi aikaiseksi. Meidän poika syntyi jo marraskuun puolella, rv 36+4, b-streptokokin takia. Oltiin molemmat aika huonossa kunnossa aluksi ja sairaalassa kului viikko. Poitsu joutui olemaan muutaman päivän lastenosastolla tarkkailussa ja itse olin vuodepotilaana (menetin synnytyksessä verta 4 litraa ja muutenkin kaikki mikä vaan voi mennä pieleen, meni pieleen...) Että ei ihan putkeen mennyt meidän alku. Nyt on kyllä kaikki ok, poika on kasvanut hienosti, pituutta on 57 cm, painoa 5,3 kg ja ikää tänään 7 vk ja 3 pv.
Ainoa asia mikä tuottaa tuskaa on se, että olisin niin mielelläni halunnut imettää poikaa, mutta jouduin lopettamaan sen toivottomana pari viikkoa sitten. Maito ei koskaan noussut kunnolla ja dramaattisesta alusta ja erossa olosta johtuen poika tottui pullolle alusta alkaen. Olen kyllä vähän katkera siitä, että sairaalassa ei paremmin paneuduttu imetykseen. Alkupäivät meni kuin sumussa, enkä itse tajunnut, että olisinhan voinut yrittää lypsämistä vaikka sängyssä maaten, että maidontuotanto olisi lähtenyt käyntiin. Sitten kun sain pojan vierihoitoon, aloitin kyllä heti imetyksen, mutta kuten sanoin, maito ei sitten enää noussut vaikka kuinka yritettiin imettää ja lypsääkin. Edelleen meinaa itku päästä joka kerta kun ajattelenkin asiaa... No, eipä tuolle mitään voi ja onneksi neuvolatätikin sanoi, että ihmettelee miten jaksoin yrittää niinkin kauan.
No tästähän tuli oikein valitusvirsi, vaikka eihän tää elämä nyt noin synkkää ole! Vauva on kuitenkin terve ja niin ihana ja suloinen. Kova tuo on syömään ja saa välillä kunnon huutokohtauksia kun pullo ei ole heti suussa kun herra ilmoittaa nälästään. Joskus taas huudetaan masuvaivoja, mutta joskus hymyillään ja " jutellaan" niin valloittavasti, että tuntuu, että mä en kestä, miten toi voi olla noin ihana!!! Tuttuja tunteita varmaan teille muillekin.
Täytyy lopetella tällä kertaa, mutta yritän kirjoittaa ahkerammin tästä lähtien.
Felice & Pupu 7vk 3pv
Jos ei niin olisko jees jos tekisin?
Ei ole mutta olis tosi kiva saada semmonen. :)) Joten mä ainakin olisin hirmu iloinen jos sellaisen kokoaisit. *itse kun en semmosia osais edes tehdä. Ja sä niin hyvin synnärilistaakin pidit silloin kasassa*
Meillä poitsu on jo 7 vkoa ja 1pv. Iso mies...Kasvaa hienosti ja on niin rauhallinen ja tyytyväinen vauva. Hymyilee kovasti ja juttelee. Isotsiskot ovat kovinkin onnellisia ja auttavaisia. Pusuja poika saa kyllä mielin määrin meiltä kaikilta=)
Mutta... tämä palsta!! Onneksi joulukuiset olemme olleet toisillemme ystävällisiä, mutta nämä muut avaukset...
Ihan järkyttävää, millaisiksi äidit alkavat omien taitojensa ja mielipiteittensä kanssa!
Mä en pysty ymmärtämään tällaista haukkumista ja arvostelemista mitä täällä palstalla usein on. Ja tietysti kestoaiheet kuten imetys, kiinteitten aloitus tai ihan mikä tahansa. Tottakai keskustella saa ja pitääkin, mutta se ihan kauhea syyllistäminen ja oman tapansa ihannoiminen on aika hirvittävää.
Jokainen meistä kuitenkin tekee varmasti parhaansa ja rakastaa lastansa. Ei ole olemassa mitään mittareita, että jos nyt teen näin ja näin, rakastan lastani enemmän.
EMMEHÄN ME JOULUISET MUUTU TÄLLAISIKSI, EMMEHÄN???
kÄRY
Minuakin surettaa lukea joitakin Vauva-palstan viestejä. En ymmärrä toisten äitien arvostelemista tai suoranaista haukkumista. Mielestäni jouluisilla on onneksi koko ajan ollut hyvä henki ja uskon tämän jatkuvan :) Palstan tarkoituksenahan on antaa ja saada tukea sekä vaihtaa kuulumisia toisten kanssa. Imetys, nukkuminen ym. pohjautuvat kunkin perheen elämäntilanteisiin ja mikä sopii toiselle, ei syystä tai toisesta käy toiselle. Tärkeintä on välittää omasta vauvastaan :) Siispä, onneksi on Jouluiset!
Sen siitä saa, kun kirjoittaa yhdellä kädellä vauva sylissään ;-)
Katja ja joulutyttö
Tulin kans piipahtamaan vilkaseen muitten kuulumisia,vaikka voi olla että taas kun koneelle istahtaa,alkaa typsy heräileen.Hieman väsyttävää tämä meidän alkutaival on ollut.Vauvalla kovasti jotain mahavaivoja(epäilen refluksia) ja koliikkia.Huutoa riittää sekä päivälle,että yölle.Ennätysunet typsyllä on ollut 3tuntia,yleensä kaksi ja sillonkin usein heräilee itkeskelemään välillä.Pahalta tuntuu,kun ei pysty mitenkään auttamaan pienen pahaa oloa.Kaikenlaiset keinot on kyllä kokeiltu,mitä suinkin on kuultu,mutta ei tunnu auttavan.Täytyy vaan toivoa,että parin kuukauden päästä helpottais.Ristiäiset meilläkin vasta edessä.Ei niitä ole juuri tullut ajateltua.Mummu ystävällisesti lupasi hoitaa kaikki tarjoilut,joten itse olemme vaan paikalla.Onneks ne menee niin mukavasti.Hankalinta on nimen päättäminen,me kun ei ukkelin kanssa päästä yhteisymmärrykseen siitä.Että sellasta,lukasempa vielä lisää toisten kirjoituksia....Päivänjatkot!
Terkuin:liinuksi ja typsy 6vko
Et muuten ole ainoa,täällä sama juttu.Kuukautiset alkoi vajaa 6vko:a synnytyksestä.Ja aikas moiset onkin nämä ensimmäiset ja suht kivuliaat.Ärräpäitä tuli myös päästeltyä,että nytkö jo sekin riemu taas alkoi...
Mäkin harvinaisesti näin alkuillasta koneella. Tyttö nukku neljä tuntia ulkona, 13-17 ja oli tunnin hereillä JA TAAS NUKAHTI... :O Tää on ihan ei tavallista meidän tytölle.. Yleensä nukkuu sen tunnin unen vasta seitsemän-kahdeksan aikaan, ja aina ei ollenkaan... 8-/ Oletettavasti se on sit vain jotenkin yliväsy, kun jouduin herättään sen aamulla hieman kesken unien, kun lähdin parturiin. Piti saada tissejä tyhjättyä ja massua tytskille täyteen että pärjää isin kans. :) Olivat kolme tuntia kaksin ja kiltisti oli tyttö ollut. Nukkunut silloinkin sylissä muutaman tunnin, kahdessa eri pätkässä. Joten sinällään, on kyllä nukkunut hyvin... Ihmetyttää vain ihan tajuttomasti että mistä moinen uniputki oikein.
Muutoin menee oikein mallikkaasti. Isukin kanssa taas saatu riidat sovittu, oli semmosta " pientä" tulta ilmassa muutaman päivän, kun mies oli tosiaan yli 12h päivässä töissä, ehdittiin nähdä vain muutaman tunnin per päivä. Sillä kova työstressi ja mulla ankara vetutus kun hoidin tyttöä aamusta iltaan ihan yksin. Joten väistämättä kolisi yhteen aika pahastikin. Mutta nyt on ihana olo kun on eilen ja tänään saanut reilusti viettää aikaa perheen kesken ja on saanut tehdä omia juttuja. :) Sekä mä että mies. Treenattiin koirankin kanssa eilen pitkästä aikaa. Reppana jäänyt niin vähälle huomiolle, mut nyt otetaan eri ääni kelloon ja aletaan kunnolla ahkeroimaan. Ihtekin virkistyy kun saa touhuta muutakin kuin tissitystä, hyssytystä, vaipan vaihtoa ja nukuttamista.. :P
Mitäs muut mammat ja kääröt? :) Ristiäisiä jo osalla onkin ollut mut taitaa olla suurimmalla osalla vielä edessä. Mä jo niiiin haluaisin paljastaa kaikille tytön nimen. :D ihan sama fiilis kuin alkuraskaudessa kun ootti että tohtii paljastaa suuren uutisen. :) Huomenna oliskin jo jälkitarkastus. Sekin hieman jänskättää. Mulla vieläkin vuotaa tai oikeestaan sillon tällön tihkuttaa. Luulin että se loppuis aikaisemmin kun oli kumminkin sektio, mut nähtävästi ei.
Mäpäs siirryn viemästä palstatilaa. :))
Quarra ja unelias 6,5vko