Mitä rangaistuskeinoja käytätte oikein tottelemattomille uhmaikäisille?
Jos esimerkiksi lyö pienempää sisarustaan, piirtää seinään, käyttäytyy huonosti ruokapöydässä tms.
Kommentit (30)
se on niin iso rangaistus että on super kauniisti piiitkään sen jälkeen.esikoinen 4v taas alkaa heitteleen/rikkomaan tavaroitaan ja karjumaan jos laitetaan omaan huoneeseen siksi hänet laitetaan tuulikaappiin hetkeksi.
Ja selitämme, miksi näin tapahtuu tuolla aiemmin mainitulla koirakoulumenetelmällä (katsekontakti lapsen tasolla). Jos edelleen jatkuu pikkusiskon kiusaaminen, joutuu siskon pinnasänkyyn arestiin, ei pääse sieltä pois itse. Ei tosin pitkäksti aikaa, muutamaksi minuutiksi. Ikää pojalla 2v8kk.
Jos pikkusisko tukistaa isoveljeä, menemme väliin ja koirakoulunuhtelut päälle. Hänellä ei vielä lelutakavarikko tehoaisi, ja on mielestäni liian pieni arestiin (1v3kk), olisi liian pelottavaa eikä luultavasti ymmärätäisi, miksi sinne joutui.
ja jos ei tottele niin otetaan esille ja laitetaan siihen istumaan hetkeksi. Meillä korotetaan myös ääntä aika reilustikkin välissä.
Aika harvoin olen joutunut jäähytuolia käyttämään. Yleensä varoitus riittää.
Jos lapset sotkevat jotain he siivoavat jälkensä. Kaipa sekin rangaistuksesta menee.
Neljän lapsen kanssa en ole tainnut joutua korottamaan ääntäni kuin kymmenisen kertaa viimeisen 15 vuoden aikana.
Joku oli laitta nut omaan sänkyyn rauhoittumaan. Ei sellasta saa tehdä, kun lapsi luulee silloin kun pitäisi mennä nukkumaan oikeesti niin siitä tulee rangaistus. Olen käynyt perheneuvolassa ja sioeltä saanu hyviä ohjeita.
Lapsi laitetaan sellaiseen paikkaan rauhottumaan missä ei ole minkäänlaisia virikkeitä. Esim. eteinen tuolin kanssa tai portaisiin istumaan ja siinä täytyy istua minuutti ikää kohden eli 3.v. istuu 3 minuuttia. Meillä myös saa hyvästä käytöksestä tarran ja jos huonosti käyttäytyy niin sinä päivänä ei saa tarraa.
lapset 2 ja 4 villit pojat ja nämä riittävät meillä.
muutaman kerran isä on joutunut korottamaan ääntään kun meno on mennyt liian tuhmaksi (tappelu tms)
Varsinkin pienille uhmiksille, joihin ei oikein hyödytä käyttää mitään laajempaa logiikkaa vaativia rangaistuksia.
Oikeastihan se on niin että äidillä on työt tekemättä jos tälläinen käytös on jatkuvaa. Miettikää ja tarkkailkaa milloin käytös tulee esiin ja milloin ei. Ja miettikää sitä siltä puolelta, että miten aikuiset käyttäytyivät silloin, ei niin paljon sitä, että miten lapset.
Kokeiltu kanssa kaikenlaista, mutta kun vie esim. omaan huoneeseen niin siinä saa itse seisoa oven takana ja vartioida että ei lapsi tule sieltä pois. Siitähän lapsi innostuu, kun kuvittelee, että tämä on äidin kanssa kiva leikki!!!! Ei pientä uhmaikäistä niin vaan saa pysymään siellä huoneessa. tulee kokoajan pois sieltä nauraen...
Jostakin lehtiartikkelista jopa luin, että on hyvä että lapsi uskaltaa uhmata, ts. luottaa vanhempiensa ottavan uhman vastaan.
Meillä 4- ja 2-vuotiaat lapset.
Jos tekevät pahojaan, vien omaan sänkyynsä rauhoittumaan. Jätän oven auki. Jos tulee sängystä pois, vien vaikka miljoona ja kaksi kertaa takaisin, kunnes jää sinne.
En pidä kauan jäähyllä, sen aikaa että rauhoittuu. Sen jälkeen keskustellaan ja anteeksi pitää pyytää.
Meillä tosin lapset ei ole koskaan piirtäneet seiniin tai kunnolla hutkineet toisiaan.
t.2
Teillä onkin sitten vissiin valjaat syöttötuolissa? Kyllä meidän poika on jo aikoja sitten oppinut tulemaan alas tuolista ja ikää alta 2v.
12, juuri noin. Aina sanon lapselle, että saat olla vihainen ja kiukkuinen, saat itkeä ja huutaa. Mutta muiden ei tarvitse kuunnella korvia vihlovaa huutoa, eikä sietää väkivaltaa. Jäähyltä pääsee pois kun osaa olla rauhallisesti ja pyytää anteeksi käytöstään.
Hyvin toimii.
t.2
lyöminen sattuu, ja se on kiellettyä. tms
Niin että lapsi ymmärtää että teko oli vakava ja sellaista ei suvaita. itse en korota ääntä enkä pitele liian lujasti, että sattuisi. Pahantekijä ja uhmailija väistää katsekontaktia, mutta sen kohtaaminen vakavoittaa.
Sitten lopuksi anteeksipyyntö ja halit kaikille, kehun lasta kun osasi päättää tilanteen kauniisti.
Uhmapäille on nurkka/jäähypenkki käytössä, tuota em. konstia käytän lähinnä jos on satuttanut toista tms vakavammassa tilanteessa. Muuten tepsii ihan sana.
Tunteille tulee antaa sijaa, mutta toisten satuttaminen ja tahallinen ilkeily on asia erikseen.
17
Meillä 2 uhmaikäistä ja 1syöttötuoli. Syöttötuoliin aina laitan kun alkaa olla tottelemattimuutta. Aina välillä tilanne kun lapset ihmettelee, että miksi minä eikä toi toinen... Onneksi nykyään jo sana syöttötuoli rauhoittaa lapset, koska eivät halua siihen.
Nimenomaan, sinun pitää vaikka pitää lapsi jäähyllä koko päivä!
Hänen täytyy ymmärtää, että lyömistä ei sallita ja vanhemmat tekevät mitä tahansa, että se menee lapselle perille. Jos nyt et jaksa pysyä tiukkana ja opettaa lastasi olemaan lyömättä, kuopus oppii saman keinon. Sitten sinulla on kaksi lasta pieksämässä toisiaan (ja pihan muita lapsia). Katkaise kierre NYT.
t.2
Voishohan olla kyse siitä että lapsi lyö toista lasta just sen takia, että saa sitten äidin huomion kun äiti vie jäähylle yms... Aina kun olet tekemässä jotain ruokaa tms niin silloin tapahtuu tätä lyömistä. Niin sinun on pakko lopettaa se työsi ja keskityttävä tään lapset rangaistuksen antamiseen. Mun mielestä ei saa liikaa kiinnittää huomiota tähän lyömisjuttuun (tietenkin kurjaa eikä todellakaan saa lyödä) vaan saada lapsi unohtamaan asian. Klo on 23.29 vähän sekavaa tekstiä...
Oma huone ei toimi, koska siellä on lelut -alkaa vain leikkiä. Makuuhuoneessa ei ole mitään kivaa, pelkkä äidin ja isin sänky ja herätyskellot - ja haka oven ulkopuolella. Siellä sitten raivoaa aikansa.
Nurkka - jonne pitää palauttaa pari kertaa, kunnes on itse valmis pyytämään anteeksi
- Iltasatu-karanteeniin (sinä et saa tulla kuuntelemaan) ja suoraan nukkumaan.
- Pikkukakkoskielto
Löytyyhän näitä ;)