Taidan olla sairastumassa masennukseen
Onko mitään tehtävissä omin avuin? En haluaisi lääkäriin ja johonkin pakkolääkitykseen. Silti myönnän että olen aina väsynyt, alakuloinen ja masentunut. Mitä kaikkea voisin itse tehdä, että saisin tämän pahan olon pois. PELOTTAA!!!
Kommentit (10)
ja ota saikkua "masennukseen", masennushan on nykyisin trendi!
sinusta tulee muotitietoinen ja trendikäs:)
EN halua mitään pillereitä napsia, joten yritän pitää itseni kunnossa ihan elämäntavoilla. Hyvät yöunet on mulla se juttu, mistä ei voi tinkiä. Menen sitten vaikka puoli yhdeksältä lasten kanssa nukkumaan, että saan tarpeeksi unta. Oma aika omien ajatusten kanssa on myös tärkeää, mutta mä en esim. voi ottaa omaa aikaa yöunista, fyysinen lepo näyttäisi olevan tärkeämpää kuin henkinen. Mutta yhtäkaikki, molempia tarvitaan. Hyvä, terveellinen ruoka ja liikunta auttavat. Pois liiallinen itsekritiikki, anna itsellesi armoa.
Tv ja netti minimiin. Aikasyöppöjä molemmat, ja yleensä näillä keskustelupalstoilla sataa paskaa niskaan, ja sitä on vaikea kestää, jos muutenkin on rikki. Mulla on nyt taas viikkoja välissä, etten ole täälläkään käynyt. Joskus aina voi sitten säännöistä tinkiä, kun on paremmalla päällä. :)
Ja viimeiseksi: pane ihan paperille, mikä sun mielestä sun elämässäsi mättää, ja mieti, voitko muuttaa asioita parempaan!
älä sitä pelkää!
Teepäs itsellesi lukujärjestys muutamaksi viikoksi. Jokaiselle päivälle hieman liikuntaa (esim. lyhyt kävelylenkki, uintia, pyöräilyä - ihan kuntosi ja mahdollisuuksiesi mukaan). Luonnossa liikkuminen todistetusti rentouttaa.
Käy läpi ruokavaliosi: paljon kasviksia, vähän alkoholia (mutta toisaalta jos et käytä alkoholia, niin pieni lasi punaviiniä joka ilta voi piristääkin!). Kalaa ehdottomasti, tai vielä parempi: osta kalaöljyvalmistetta ja käytä sitä kuurina. Osta myös jokin B-vitamiinivalmiste, vaikka Berex. Hyvien rasvahappojen ja b-vitamiinien puutos altistaa masennukselle.
katso että saat nukkua tarpeeksi.
Sovi mukavaa sosiaalista menoa 1-2 krt viikon varrelle (ei liikaa, se voi stressata): käy ystäviesi kanssa kahvilla tai elokuvissa. Jos hyvää ystävää ei löydy, vähän etäisempikin käy, tai vaikka joku sukulainen. Mikä tahansa sosiaalinen kontakti on hyväksi.
huolehdi että pääset rentoutumaan ja irroittamaan ajatuksesi arjesta. luetko kirjoja? Hanki joku houkutteleva uutuus ja uhraa sille muutama ilta.
Tee päiväkirjaa tai ihan vain listaa asioita, jotka sinua harmittavat, toisaalta asioita, jotka ilahduttavat (ne voivat olla ihan mitä tahansa: mennyttä, tulevaa, hyvä elokuva, mieliruoka). Opettele ajattelemaan positiivisia - ajattele niitä aina kun huomaat olevasi alakuloinen. Hyvä ajatuskin voi koskea aivan mitä tahansa!
Minulle akuuttin alakuloon auttaa iso kuppi kahvia ja pala tummaa suklaata!
Jos noudatat lukujärjestystäsi eikä olosi ole kuitenkaan sen parempi 3-4 viikon jälkeen, mene lääkäriin!
ja ota saikkua "masennukseen", masennushan on nykyisin trendi!
sinusta tulee muotitietoinen ja trendikäs:)
Mulla on huomattava anemia, valitin väsymystä työpaikkalääkärille, kirjoitti saikku masennuksen takia. Olis kirjoittanut reseptinkin, mutta en huolinut, koska vatsa on muutenkin huonossa kunnossa pitkän rautakuurin takia. No ainakin olen nyt trendikäs ; )
varmaan masis tulossa, pitkän opiskelun sain päätökseen ja aloitin samantien uuden työn jotenkin tuntuu välillä että ei jaksa yhtään mitään muuta kuin syödä. Painokin noussut jo 5 kiloa
Liikuntaa oon harrastanut, ja nyt en jaksa edes lenkille lähteä
:(
Rahahuolia ja kaikki ahdistaa
On ihan normaalia että joskus PELOTTAA tulevaisuus!
Ennen masennusta ihminen on alakulonen.
Pakko olla "masentunut" kun ei ole rikas, kaunis ja menestynyt?
Eikö voisi vaan koittaa parempaan, tsempata itseään ja olla rasittamatta itseään liikaa?
Jos käy ylikierroksilla: liikkuu liikaa/ei syö tarpeeksi niin eikö ole selvä juttu että kroppa ei kestä määräänsä enempää vaan sairastuu? Epäilen että se 5 kiloa lihonnut ei ole vielä ylipainoinen.. Hankihan jotain järkeä tohon arkeesi. Kroppa teki sen väsymällä.
Aina voi mennä jutteleen jollekkin joka osaa kysyä oikeita asioita. Sitä ennen murehtii liikaa siitäkin jos miettii lääkityksiä jne.
Nyt kuitenkin olen viime päivinä laukaissut tuon ressin: ITKEMÄLLÄ. En edes muista milloin olisin niin vuolaasti itkeny.
Olo on jotenkin huojentunut. Maailman kuva on selkeämpi. Myös rauhallista musiikkia kuuntelemalla on saanut lisää voimaa.
Olen huomannut myös et kun kotona on kuitenkin hyvä olla, ei ole mitään hätää.
Toivon sydämmeni pohjasta et AP löytää jostain voimaa vaikka aina ei siltä tunnu.
Juo aamukahvi ulkona, kuuntele linnunlaulua, nurmikko tuoksuu ihanalta yön jälkeen. Mene istumaan veden äärelle, kuuntele laineitten liplatusta. Hae rauhallisia hetkiä.
On ihan normaalia että joskus PELOTTAA tulevaisuus!
Ennen masennusta ihminen on alakulonen.
Pakko olla "masentunut" kun ei ole rikas, kaunis ja menestynyt?
Eikö voisi vaan koittaa parempaan, tsempata itseään ja olla rasittamatta itseään liikaa?
Jos käy ylikierroksilla: liikkuu liikaa/ei syö tarpeeksi niin eikö ole selvä juttu että kroppa ei kestä määräänsä enempää vaan sairastuu? *Eipä niin*Epäilen että se 5 kiloa lihonnut ei ole vielä ylipainoinen..*ai, ei vai? 79 kilosta 84 kiloon 172 cm ihminen* Hankihan jotain järkeä tohon arkeesi. Kroppa teki sen väsymällä. *yh:oon on pakko jaksaa, kun ei oo muita*Aina voi mennä jutteleen jollekkin joka osaa kysyä oikeita asioita. Sitä ennen murehtii liikaa siitäkin jos miettii lääkityksiä jne.
Ja niin on moni muukin!
Ei se ole mikään syy alkaa kiukutteleen jos tulee ero eikä ole ketään.. Yleensä eronnu saattaa jopa ajatella että on yksin, ei vaan tule pyytäneeksi apua toisilta! Ihan niinkun yksineläjä ei saa pyytää apua? Tollanen on marttyyrimaisuutta.
Et ole lihonut lievästi ylipainosesta miksikään. Mutta jos alat jossain välissä kerran liikkumaan paljon, saattat rasittua liikaa ja sun kroppa väsyy. Se on ihan normaalia! Varsinkin jos on ylipainoa eikä liikkuminen ole muutenkaan tuttua. Vai onko sulla isot lihakset? Tai luut niinkun jokkut väittää?? :D
Tarkotin että kroppa väsyy -en sun ittesi henkisesti! Vaan se että jos liikut liikaa et jaksa määrääsi enempää. Ei kroppa tiedä urheillessasi mikä siviilisäätynen olet, puhuin urheilusta.
Kuulostaa että olet vihanen, korostat sitä että sun tarttee YKSIN pärjätä kaikessa.
Masentunut ei pääse kotoa ulos, ei pysty itkemään, ei tapaamaan toisia.
Eronneena saa olla vihanen, syödä murheeseen. Mutta ei se tee ihmisestä masentunutta.
8
Pystytkö ottamaan härkää sarvista kiinni??
eli ryhtyä toimeen?
Masennuksen aiheuttajiahan on mm:
alkoholi - osaatko luopua siitä?
Liikunta - lisää liikuntaa, se torjuu masennusta (esim. uusi harrastus)
Aseta itsellesi tavoitteita tai unelmia, joiden puolesta "elää"
JÄTÄ TELKKARI POIS! meillä elämänlaatua paransi se, että tv lähti menemään.. itse en osannut kontrolloida sen katsomista (katsoin AINA liikaa ja liian myöhään) aikaa on nyt todella hyvin!
Ai niin.. ja hyvät yöunet (mutta se taitaa olla vaikeaa jos on pieniä lapsia)