Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KULTAINENNOUTAJA -Millainen rotu? Kertokaa joilla on?

Vierailija
14.09.2011 |

Netistäolen lukenut rotu ominaisuudet, nyt kaipaan käytännön kokemuksia omistajilta! Lapsiperhe, omakotitalo, liikuntaa kohtalaisesti (ei super liikkujia), 0-7h yksin päivisin, ulkoilua hihnassa ja vapaana, uimista.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on kultainen noutaja. Pitävät pihalla ulkoilemassa narun nokassa. Haukkuu kaikki ohikulkijat.

Vierailija
62/82 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kultsuni on nyt 8 v ja edustaa ehkä sitä hieman erilaista tyyppiä tässä rodussa. Koulutusta on vaatinut tämän mussukan itsepäisyys ja tietynlainen ylimielisyys :D On tosi ihmisystävällinen ja läheisyyttä kaipaa _jatkuvasti_ koko ajan pää jonkun reittä vasten nojaamassa ja alkaa itkemään jos ei heti huomioi.

Toisin kuin tyypillinen kultsu, hän pelkää vettä eikä suostu menemään vapaaehtoisesti uimaan kyllä ollenkaan ja on ehkä jopa hieman alipainoinen, koska pitää oudoista omista ruokatottumuksistaan kiinni :D Kun raksut laitetaan kuppiin saattaa olla että ne syödään vasta seuraavana päivänä ja on kokeiltu myös kupin ottamista pois, että oppisi syömään silloin kun ruokaa tarjotaan, mutta silloin lakkasi syömästä melkein kokonaan.

Terve tosin on aina ollut, ei minkäänlaisia ongelmia sen suhteen ja hyvin liikkuvainen ja iloinen tapaus kuitenkin.

Pelkää itseään pienempiäkin koiria, mutta totutellessaan seuraan käyttäytyy suht nätisti, mutta saattaa usein olla arvaamaton ja sama juttu myös lapsien kanssa.

Halusin vaan tuoda tämän esiin, että vasta nyt kahdeksan vuoden iässä on meno rauhoittunut ja sekin vaati paljon aikaa ja jaksamista kouluttamisen kanssa. Unelmaroduksi kutsutaan, sitähän oma koira tietysti on, mutta on tyhmää antaa kuva, että olisi helppo perhekoira pennusta saakka koska todellisuus on toinen. Kyllä se koulutusta useimmissa tapauksissa aina vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultsujen kasvattaja erehdyin lukemaan nämä keskustelut.. Älkää hyvät ihmiset ottako koiraa ollenkaan kun näin ajattelette. Ei sellaista koiraa ole olemassa josta ei mitään "vaivaa" ole,joten pääset luultavasti helpommalla kun et pohdi näitä asioita ja jätät toiminnanhaluisen,aktiivisen,älykkään,miellyttämisenhaluisen ja kauniin kultaisennoutajan ottamatta.

Vierailija
64/82 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa sekin että jokainen koira on yksilö. Vaikka kuinka on kilttiä rotua niin niistäkin löytyy niitä "mätiä omenia".

Vierailija
65/82 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultainen on toimintahaluinen kira, ei sovi laiskoille ja liikkumattomille ollenkaan. Muute ihana luonne ja kaunis.

Vierailija
66/82 |
13.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille suunnitellaan koiran ottoa nyt tulevana kesänä.Oon tutkinut kaiken mahollisen kyseisetsa rodusta.Vaikuttaa just siltä mitä toivoisinkin.Liikunnalinen ja seurallinen.Pelkäämpä että minä väsytän koiran eikä se minua :DAina kun talossa on koira niin minä menen sen kanssa istumaan.Tunnen myös oloni turvalliseksi.Meille on perheessä ollu vaikeeta aina välillä ja tuntuu ettei mikään auta.Koiran olen pienestä asti halunnut vannoen hoitavani sen.Isä ei ole löystynyt mutta nyt on pää kääntynyt.Minua on nyt sitten alettu testaamaan.Olen siis 11 v ja mailman suurin koirien rakastaja.No kuitenkin on testattu viitsinkö kerätä koiran jätökset.Kyllä.Jaksanko herätä aikaisin ennen koulua.Kyllä.Pystynkö tulemaan joka päivä ilman kavereita kotiin ja lähtemään lenkille.Kyllä.Olenko oikeasti perhtynyt koiriin.Kyllä.Kaikki mahdollinen on testattu nuo nyt vaan tuli ekana mieleen.Enon koirat on ainoat serkut mitä minulla on.En tarvitae ihmis setkkuja aluksi se harmitti mutta nyt olen tajunnut että mahtavathat nuo serkut ovat.Melkoisia touhottajia.Olen kaiken tutkinut ja sydäntä särkee kun näen ihania pieniä pentuja sekä isoja täys kasvuisia koiria.Itse en tykkää pikku koirista eli perhoskoirista yms.Olen viikon hoitanut enoni koiria.Valvonnan alla tietysti.Eno hämmästyi kuinka osasin käsitellä koiria niin hyvin.Tuossa kaksi viikkoa sitten kun laituria kiskottiin joesta niin eno toi koiransa.Siimä vieressä asuu yksi suomenlapin koira.Noh Nemo ja Miina eli siis serkkuni lähtevät päätä pahkaa kaverilleen.Ei yllättänyt.Leikin jälkeen lähdettiin takas mökille.Ne sit taas lähti kaverillensa pyrkimään.Enon oli mentävä auttamaan Isää laiturin kanssa joten koirien takaisin houkuttelu jäi mulle.Eno sanoi että mun pitäisi vaan vahtia niitä mutta onnkstuin houkuttelemaan koirat vallan näppärästi.Ilman hihnaa pidettiin kun maalla oltiin.Toinen meni istumaan kaverin omistajan oven eteen odottamaan että kaveri tuotaisiin ulos.Miinan sain ensin eli sen villimän tapauksen kun Nemoa vaivaa lonkat hieman.Miina tuli sitten kiehnäämään jalkoihin ja vähän hyppikin.Siis Newforlandeja noi koirat eli aika isoja.Nemonkin sain lopulta tulemaan.Ei tarvinnut kun pari kertaa kustua ja molemmat tuli.Olin yllättynyt että oli niin helppia yleen Eno saa käytännössä ajaa niitä takaa.Lähdin niitten kanssa sit kävelee semmosen kilsan sinne mökille.Eno oli ihmeissään kun sain molemmat kiltisti mukaani.Olen myös lukenut ettek koiran nimeä saa käyttää sitä toruessa tai muutenkaan missään negatiivisisessa.Vain kehumisessa ja kutaumisessä yms.Kerään rahaa koiraan minä ja äiti aiotaan se maksaa koska minä se kaikkein suurin rakastaja olen.Tulen maksamaan kustannuksia myös osittain.Huh tuli paljon kirjoitettua.Kuitenkin sen rodun edustajan aion ottaa meille.Ihanan iso ja kiva koira.Tutuilla siis on kultsu.Aivan lumoava rotu!

Vierailija
67/82 |
01.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihana rotu tykkää lapsista meillä, käytetään 3 kertaa päivässä lenkillä+sen lisäksi usein leikkii naapurin ajokoiran kanssa kesällä kuitenkin aktiviteetti jää vähemmälle kuumuuden takia, mutta uiminen on hyvä vaihoehto kuumalle kesäpäivälle

Vierailija
68/82 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen kultsun jälkeen pitää sanoa, että on kyllä ihana rotu ja ovat todella ihmisläheisiä. Seuraa joka paikkaan ja kaipaa läheisyyttä ja rapsuttelua. Karvaa lähtee hemmetisti eli vaatii harjausta runsaasti sekä imurointia.

Meillä on ollut kaksi tyttöä ja yksi uros. Tytöistä sanoisin melkeimpä, että olivat vaativia ja todella itsepäisiä varsinkin pentuaikana. Eli ei kannata luottaa siihen, että perusluonteelta aina kiltti ja sen semmosta. Vaatii paljon omaa kärsivällisyyttä sekä jaksamista opettaa koira tavoille.

Uros oli pennusta lähtien yllättäen paljon helpompi. Todella kiltti ja tottelevainen. Vaati paljon vähemmän "koulutusta" tavoille ja tykkää kaikista, ihmisistä sekä muista koirista.

Ihana rotu en voi kun suositella, mutta tulee muistaa, että kaikki koirat voi pilata vaikka rotu olisi perusluonteelta kuinka kiltti ja rauhallinen. 

Vierailija
69/82 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta kultsikoista. Aivan ihana luonne, sosiaalinen ja ihmisläheinen. Vähän väliä nojailemassa jalkaan ja pyytämässä rapsutuksia ja silityksiä. Innokas oppimaan temppuja makupalapalkalla. Kärsivällinen lasten kanssa. Voi pitää pihalla vapaana eikä karkaa juuri koskaan. Tykkää noutaa keppejä varsinkin vedestä. Meidän kultis tykkäsi tosi paljon myös Joulupukista, hyppi innoissaan tasajalkaa, ja kanteli lahjoja suussaan. :D Välillä jopa yritti opetella puhumaan. XD Hauska, fiksu ja älykäs koira.

Huonoina puolina oli sairastelut. Iho-ongelmia riitti, karva lähti, iho muuttui mustaksi, hilsettä tuli paljon, ja iho tulehtui ja haisi. Sairasti varmaankin iktyoosia, eläinlääkäri epäili allergiaa. Antibioottikuurieja söi useampia ihotulehduksiin. Vanhoilla päivillä tuli kasvaimia, ja kultiksemme menehtyi 11-vuotiaana. :( Ikävä on kova, ja haaveilen uudesta kultiksesta.

Vierailija
70/82 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täällä kahdeksankuinen kultsu-poju. Kouluttaminen on sujunut helposti, ja komennot oppi nopeasti. Hihnassa kävelemistä täytyy vielä harjoitella, kun mielellään lähtee aina välillä vetämään ja tutkimaan paikkoja. Pienempänä oli jatkuvasti syömässä tai närhimässä jotain ja moni huonekalu piti heittää pois pentuajan jälkeen, mutta on oppinut syömään vain omia lelujaan! Ikinä ei ole ollut ongelmia yksinolon kanssa. Ei sotke tai tuhoa, eikä haukukaan, naapurien mukaan (tosin olemme opiskelijoita, ja meillä on joustavat aikataulut, joten koira on harvoin yksin muutamaa tuntia kauempaa). 

Kultsumme on todella utelias ihmisten suhteen ja tuntuu tykkäävän myös kaikista muista koirista. Vain kerran on osoittanut mitään aggressiivisuuden merkkejä, ja silloin toinen uroskoira oli vierailulla asunnossamme, ja erehtyi syömään meidän koiramme kulhosta, silloin ärähti vihaisesti. Muuten aina iloinen ja aktiivinen... uteliaana seuraa kaikkia meidän ihmisten toimia. 

Olemme ulkoilmaihmisiä, ja retkeilykokemuksia on rikastuttanut tuo koira, joka on niin onnellinen päästessään tutkimusmatkalle. 

Ja komppaan kyllä edellisiä siinä, että karvaa lähtee, koko ajan saa imuroida... 

Vierailija
71/82 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Kiinnostaa tietää syövätkö kultaiset noutajat toisten eläinten ulostetta? Kaksi tuttavaa sanoivat että lbradorin noutaja syö aivan kaikki... Ne ihmistenkin kasat metsästä.

Vierailija
72/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi koira parka on koulutus tai kohtelu ollu päin helvettia. Itse monta kultaista kasvattaneena voin sanoa ihana rotu. Kiltti oppivainen rakastettava hellyyden kipeä koira. Rakastaa omistajaansa ja perhettään. Koulutettava niinkuin kaikki rodut palkitseva koulutus koiraa ei mitään koiraa saa kouluttaa lyömällä huutamalla. Kultainen pelkää tällaista koulutusta niinkuin kaikki koirat. Kultainen tarvitsee paljon virikkeita liikuntaa harrastaa omistajan kanssa. Ei sovi lasten ulkoilutettavaksi ison kokonsa takia. Ihana luonne suosittelen

Vierailija
73/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranpentuja en ole ikinä nähnyt luonnevikaisena. Koira joutuu luonnevikaisen ihmisen kohtelemaksi täysin osaamattomille ihmisille. Koiran kohtelemisesta koulutuksesta puhumattakaan ei monellakaan ihmisellä ole mitään osaamista. Ei mitään käsitystä mistään. Sitten täällä palstoilla moititaan rotuja kun se ja se rotu on täysin hullu. Olisiko hyvä jättää koira ottamatta jos ei ymmärrä miten sitä hoidetaan. Tai jos on niin laiska ja tyhmä ettei osaa. Koirat on viisaita helposti koulutettavia. Olen kouluttanut kymmeniä rotuja. Jos koira saa pennusta asti oikeanlaista kohtelua ne osaavat mitä vain

Vierailija
74/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ikinä antako kultaiselle noutajalle viljaa sokereita ei siis mitään viljatuotteita. Koiralle ei saa antaa mitään ihmisille tarkoitettua ruokaa. Ihottumat johtuvat ravinnosta ja myöskin stressistä. Jos koira ei saa koskaan levätä olla rauhassa. (varsinkin lapsiperheissä) koira ei saa olla hetkeäkään rauhassa. Ei ole ihme et stressaantuu. Nyky vanhemmat eivät kiellä lapsia lainkaan. Pienet alle kouluikäiset repii hännästä hakkaa leluilla koiraa vanhemmat vaan nauraa et ompa heidän kultamussukka ihana. Koira parka yrittää pärjätä tässä sirkuksessa. Jotkut koirat ei jaksa lopulta ne murisevat ja purevat kiusaajaa sitten koira lopetetaan. Sitten palstoilla kerrotaan kuinka rotu on aivan kauhea. Opettakaa lapsille miten koiraa kohdellaan koiraa sattuu kun sitä lyödään tai revitään.

Vierailija
75/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopää hullu susi lampaa turkissa

Vierailija
76/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteennoutaja.

Vierailija
77/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ees haaveile uudesta koirasta taatusti ruokinta väärä stressiä on ollu koiralla liikaa. Seuraavakin koira saa kärsiä samoista ongelmista. Kultainen noutaja on tarkka ruokittava. Kasvattajilta saa hyvät neuvot. Ei ikinä mitään muuta kuin koiran hyvälaatuista nappulaa eukanuba on ollut omalle koiralleni hyvä

Vierailija
78/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kirjoittaja sekopää hullu ei osaa kohdella koiraa oikein. Älä ota ikinä mitään eläintä

Vierailija
79/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvattanut kymmeniä koiria kouluttanut koiria käynyt sadoissa näyttelyissä. Olen ammattilainen tiedän mistä puhun. Kultainen noutaja on upea hieno rotu. Osaamattomat typerykset eivät osaa kouluttaa kasvattaa koiraa.

Vierailija
80/82 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko korvien välissä vikaa kirjoittajilla kirjoitti:

Olen kasvattanut kymmeniä koiria kouluttanut koiria käynyt sadoissa näyttelyissä. Olen ammattilainen tiedän mistä puhun. Kultainen noutaja on upea hieno rotu. Osaamattomat typerykset eivät osaa kouluttaa kasvattaa koiraa.

Luulisi kasvattajan tietävän, että kultainennoutaja kirjoitetaan yhteen.

Ihana rotu, toisi aamiaisen sänkyyn jos vain osaisi. Miinuksena loputon karvanlähtö ja ylijalostettu rotu.