Lapsemme olivat saaneet eilen mummolassa vitsasta =(
Olivat siis olleet päivän siellä hoidossa ja jostakin syystä tullut papan kanssa niin paha konflikti, että vitsasta oli tullut. Nyt on vähän paha mieli, mutta kai sen ymmärtää että kasvatuskeinoja on monia.
Kommentit (41)
Tietenkin hän toimi niin, kuten on itse aikoinaan isänä toiminut. Siihen aikaan kasvatusmenetelmät olivat toiset, mutta nyt on nyt.
Kenelläkään ei ole oikeutta hakata lapsiasi, sen sanoo lakikin. Ja sinulla on velvollisuus suojella lapsiasi siltä. Itse tekisin rikosilmoituksen.
Älä enää ikinä päästä lastasi sinne!
Nollatoleranssi ja vielä potenssiin 100 jos joku muu aikuinen kyseessä kuin minä tai mieheni.
Kyllä minun mielestäni lasta voi tarvittaessa ojentaa vaikka sitten risulla. Omia lapsia ei ole tarvinnut, mutta en epäröisi tarpeen vaatiessa tehdä sitä. Sanokoon laki sitten mitä haluaa.
tietävät lapset tästä lähtien, miten siellä käyttäydytään. Nyt sinun on hyvä uhkailla vitsalla, niin lapset tietävät, mitä voi tulla :-)
Think Positive!
Tuskin pappa lujaa on läpsinyt!
Aivan naurettavaa vouhotusta!
Vierailija:
Kyllä minun mielestäni lasta voi tarvittaessa ojentaa vaikka sitten risulla. Omia lapsia ei ole tarvinnut, mutta en epäröisi tarpeen vaatiessa tehdä sitä. Sanokoon laki sitten mitä haluaa.
Mikäli isovanhemmilla ei ole lupaa (niin kuin ei pitäisikään olla) ruumiilliseen kurittamiseen, ilmoita heille selvästi, että et hyväksy heidän toimiaan ja että asiat ratkaistaan muuten, teidän kasvatusmenetelmää tukevalla tavalla.
Ja jos asia ei mene perille, silloin sinun täytyy todeta, että vierailut mummolassa loppuvat tähän.
Nythän on kyse siitä, että pappa on jyrännyt kasvatuksessa teidät. Minä en tuollaista sietäisi.
Vierailija:
tapoja on monia ja sanktiomuotoja myös mutta mun mielestä ruumiillinen kuritus ei ole sallittua kuin omilla vanhemmilla ;-)))
millä mielellä lapset on asiasta?
ookoo, asia on pihvi, sääli lastasi.
Eräs lastenkodin johtaja on haastattelussa sanonut, että vain uhkailu, kiristys ja lahjonta ovat toimivia. Kaikki muut kasvatuskeinot ovat höpöä.
Itse kasvatustieteilijänä olen samoilla linjoilla. Ennen esikoistani päätin, että tätä lasta kehutaan ja motivoidaan. Paskanmarjat. Pojan täyttäessä neljä, jouduin kääntämään takkini.
Vieläkin yritän kehua ja motivoida sen minkä kerkeän. Tosi elämä kääntyy lopulta aina näin päin: " Teet tuon vielä yhden kerran, niin...."
Vierailija:
Eräs lastenkodin johtaja on haastattelussa sanonut, että vain uhkailu, kiristys ja lahjonta ovat toimivia. Kaikki muut kasvatuskeinot ovat höpöä.Itse kasvatustieteilijänä olen samoilla linjoilla. Ennen esikoistani päätin, että tätä lasta kehutaan ja motivoidaan. Paskanmarjat. Pojan täyttäessä neljä, jouduin kääntämään takkini.
Vieläkin yritän kehua ja motivoida sen minkä kerkeän. Tosi elämä kääntyy lopulta aina näin päin: " Teet tuon vielä yhden kerran, niin...."
Että ennenvanhaan kun ruumiillinen kuritus oli paljon yleisempää kuin nykyään, myöskin hulinointi ja muu häiriökäytös oli vähäisempää. Toista se on nykyään.
Sattui sitten tekemään sellaisen mokan, että perhepäivällisillä päätti hieman opettaa meidän taaperoa (ja meitä vanhempia) tavoille ja tukisti tätä jostain pikkurikkeestä. Lapsi järkyttyi kovasti, eikä pystynyt lopettamaan itkemistä. Eli mummo nolasi itsensä täydellisesti, ja osasi ymmärtääkseni myös hieman hävetä käytöstään.
Kyllä tällaisissa asioissa vanhempien sana on laki, vaikka muuten joissain arkipäiväisissä jutuissa noudatetaan mummolassa mummon sääntöjä.
Tehtiin pitkää päivää, vapaa-aikaa häiriökäytökseen oli vähemmän. Sosiaalinen kontrolli pelasi, koska suku asui lähellä. Ylipäänsä käytöstavoille pantiin paljon painoa heti pienestä pitäen - ns. virikkeitä tai henkistä kasvua kukaan ei edes tunnistanut, saati että olisi niille pannut mitään kasvatuksellista painoa. Äidit olivat pääsääntöisesti kotona, eikä lapsia tyrjätty päiväkotiin pikkutaaperosta lähtien.
Joten älä hölise typeriä ja vetele suoria johtopäätöksiä pelkästä kurituksesta häiriökäyttäytymisen vähäisyyteen.
Vierailija:
Että ennenvanhaan kun ruumiillinen kuritus oli paljon yleisempää kuin nykyään, myöskin hulinointi ja muu häiriökäytös oli vähäisempää. Toista se on nykyään.
Veljeni perhe oli vierailulla ja jostakin syystä isäni hermostui pojan pojalleen niin, että tempaisi lankapuhelimen luurilla korville. Poika tietty rupesi huutamaan ja veljeni tuli samalla paikalle. Kysyi pojaltaan, että mitä on sattunut johon pojan äiti vastasi että sellaista, jota sun ois itekkin pitänyt tehdä jo aikoja sitten.
erimielisyydet ja rangaista niin sinähän voit käydä tempasemassa turpaan ukkoa ja sanoa, että tämä on sinun keinosi selvittää välit...tulihan teillekkin hiukan näkemys eroja ja onhan siitä rangaistava, eikö niin?
No, joo tämä oli nyt tätä jonninjoutavaa lapsellista saivartelua, mutta tosi asiassa tuollaista ei tule missään määrin hyväksyä!!!!!!!!!! Ja sinä vanhempana olet vastuussa lapsistasi ja siitä ettei se toistu...olkoon keino sitten mikä hyvänsä. Vierailujen loppuminen mummolassa tms.
Se on ihan laissa, olipa " kasvatus" tyyli mitä tahansa