♥ LOKALAHJOJEN SUNNUNTAI ♥
Kommentit (39)
Molemmat poitsut nukkuu ja ehdin jo kasvulistaakin päivittää, niin jos tässä vielä tännekkin ehtisi muutaman rivin laittaa...
Äänestämässä käytiin jo kymmenen jälkeen, saatiin siinä sopivasti ulkoilua esikoisellekkin ennen lounasta.
Pikaista paranemista kaikille isoille ja pienille potilaille! Ja onnea synttärisankareille ja kositulle!
Eilen tilattiin meille Ikeasta uusi kirjahylly ja lasten huoneeseen pöytä+2 tuolia... Kiva saada välillä kotiin jotain uutta... Vaikka haaveilenkin isommasta asunnosta, jossa ois oma sauna... Sit se " unelmakämppä" tietty löytyy, kun saadaan tänne hankittua kauheet määrät kamaa... Muuttaminen on niin kamalaa, kun joka kerta sitä tavaraa on aina vaan enenmmän...
Laihikselle pitäis joo ruveta, yks 10 kiloa joutas hyvin pois tosta masusta ja takapuolesta... Mut jos sit alottas vaikka keskiviikkona??? Kun tiistaina mennään kaverin kanssa raksiin syömään samalla, kun mennään Jamin kanssa jo toisen kerran sinne rokotetutkimukseen hakemaan piikit... Herkkuja on yritetty olla ostamatta, nyt kun palattiin arkeen, huonolla menestyksellä tosin...
Mutta nyt meen kyl itekkin hetkeks köllöttelemään, kun poitsut nukkuu edelleen!
Mami
Sain Lukan nukkumaan keinuunsa ja toista tuntia vetelee sikeitä...
VAATTEIDEN VAIHDOSTA: Yleensä selvitään ihan hyvin yksillä vaatteilla. Mutta pahimpana päivänä pesuun on lentänyt ensin yövaatteet kun pissat on tullut läpi, sitten vastavaihdettu potkupuku puklitaan täyteen ja sitten vielä mahdollisesti menee toisesta potkupuvusta sinapit läpi. Eikö muiden vauvat pulauttele vaatteitaan pesuun? Meillä kuljetaan usein harso kaulaan käärittynä, mutta silti vahinkoja käy. Joinakin päivinä poika ei kenties pulauta ollenkaan, joskus taas jatkuvasti ja isoja määriä. Vaikka suunnilleen samalla tavalla syö ja röyhtäilee.
Hmm... menkat on nyt reilun viikon myöhässä. Lisäksi kuluneen viikon aikana olen huomannut näläntunteen lisääntyneen. Välilllä vähän etookin. Ja alavatsaa nippailee. Kuulostaa huolestuttavasti samalta kuin Lukaa odottaessa. Olen kuitenkin syönyt minipillereitä ja nuo " oireet" nyt saattaa aiheutua ihan hyvin myös " imetyshormoneista" . En siis periaattessa usko olevani raskaana, mutta ajattelin kuitenkin varmistaa asian tänään, ihan vaan voidakseni sulkea sen vaihtoehdon pois.
Ja mitäkö toivoisin testin näyttävän? Tavallaan mulla on kyllä raskauskuume, siis sillä tavalla, että kaipaan tuota raskausaikaa ja ihailen masuja. Mutta ajatus kahdesta vauvasta kyllä hirvittää. Siis jaksamisen puolesta, kun tässäkin tuntuu olevan ihan riittävästi tekemistä. Luka olis kuitenkin vasta vuoden ikäinen sitten. Itse varmasti sopeutuisin ajatukseen, mutta tuo isi ei kyllä ilahtuisi. Se on sitä mieltä, että odotellaan nyt muutama vuosi ennen seuraavaa.
Saapa nähdä miten käy ;)
Alkaa tulla nälkä. Saisi mies jo kotiutua kauppareissulta, että pääsisin tekemään ruokaa.
Tällaista meille. Rauhallista sunnuntain jatkoa lokalaisille!
-Coppola ja Luka-nuppunen 3kk
Ja taas en ole pariin päivään pinoutunut, joten teidän jutut on vähän hakusessa ;). Nooh, vastailenpa niihin, mitä nyt tästä pinosta muistan!
[b]KOSITULLE[/b][color=red][size=3]hearts;[/size][/color] sydänlämpöisiä onnitteluja kera halausten :)!!!! (nicki unohtui, mutta IHAN varmasti itsesi tunistat :D)
[b]VAATEKERTA/PV[/b]: Meillä kuluu 1-2 tai useampi, on aivan täysin riippuvainen " niskalaukauksien" määrästä ;D
[b]YHTEINEN AIKA[/b]: Meillä sitä myöskään miehen kanssa ei juuri ole ollut, MUTTA nyt, kun Eemilkin on alkanut mennä ihmisten aikaan nukkumaan saamme viettää illalla 1-2tuntia kahden keskeistä aikaa. Tosin sekstailut jää vähemmälle, Eemil, joka nukkuu huoneessamme, on aivan liian herkkäuninen kaveri ;-/.....
Mitä muuta :-O.....
[b]EMPULLE[/b] piti sanomani, että oletko kokeillut laittaa Pinjan viereen " unikaveriksi" jotain itseltäsi haisevaa vaatetta, harsoa tms. Mä nimittäin sain sillä pojan rupeemaan aikaistamaan noita yöunia, että muutaman päivän tartutin yhteen harsoon (jota meillä nunnuksi kutsutaan=tytön unilelu on n u n n u ;D) omaa tissihajuani eli käytin sitä aina imetyksessä jne. ja sitten olen laittanut tämän harson Eemilin viereen kun menee nukkumaan. Se näyttää rauhoittavan Eemilin, kun on ' äiti' lähellä tai ainakin äidin tuoksu...! =))) Laittaa harson oikein naamaansa kiinni ja haistelee sitä. Se menee kai sit siitä tutista, tosin ei imeskele mitään - vieläKÄÄN! Mites teillä taistelu matosia vastaan??? Jouduitteko myös Pinjan kanssa kuurille??
[b]NICKEISTÄ[/b], joista Tiikerikala eräänä päivänä (pe?) gallupintynkää laittoi: Muistan kanssa niin monta, että en jaksa alkaa luettelemaan. Te kaikki olette ihania :)!
[b]PAMPPERSSEISTA KYSSÄRI!!![/b]: Miten ne valitaan?! Mitä eroa niillä on- Niitä oli ihan sata erilaista kun kaupassa niitä katoin ja en meinannu muistaa, mikä plaatu meillä on ollu käytössä. [b]Mitä eroa on New Baby/Baby-Dry/Active Fit?????????[/b] Kertokaa ihmeessä noista tietävät ja helpottakaa vaippavalintaamme! Nyt meillä on Baby-Dry ja ohivuotoja tulee.... :(
Mutta nyt kutsuhuuto taas kuuluu, joten on mentävä ja lopetettava lyhyeen....
*Vallu ja nälkäänsä huutava Eemil*
kai minäkin pinoon pomppaan vaikka ei mitään kummoista olekaan..
aurora tuolla uinuu toisia päikkäreitä.
luistelemassa käytiin aamupäivällä ja äänestämässä samalla.nyt on sekin" velvollisuus" hoidettu..
JOH@NNAn (toivottavasti meni oikein nimi..) vilille onnea kivasta nimestä!ei meilläkään juuri auroraksi kutsuta,piipiksi yleensä vaan..täytyisi varmaan pikkuhiljaa opetella käyttämään oikeaa nimeäkin.meillä myös on jo pikkuisella korvatulehdus ollut,toivotaan nyt etteivät ota tavaksi.. :/
KYSYMYS:kauanko aikaa teidän pienet(jotka rintaruokinnassa on)
syövät kerrallaan,siis ovat tissillä?
kysyn siksi että mielestäni aurora syö tosi lyhyesti kerrallaan..syö kyllä usein että se varmaan selittää tuon pikaisen tissittelyn.
voi kun en minäkään tyhjäpää muista mitä piti kommentoida..
noh,jätän siis palstatilaa muille ja toivottelen leppoisaa sunnuntaita kaikille!!
-nasuli
Ei ollu Juliuksella mitään pientä flunssaa kummempaa...lääkäri katto nielun,korvat ja kuunteli eestä ja takaa..
Jospas se nyt menis pikaseen ohi ja jospa ne unetkin nyt alkas taas eritavalla maistua ja ois joku väliaikainen juttu vaan ollu.Nythän tuo poitsu ainakin nukkuu tyytyväisenä vaunuissaan takapihalla,on nukkunut jo reilu 1,5 tuntia heräämättä:)
Mies lähti kellariin maalaamaan keittiön kaappien ovia,ihanaa saada uutta ilmettä tänne:)
Meillä ei oo Julius vielä päässy saunaan kuin ihan pieneksi hetkeksi alalauteelle,ei olla edes löylyä heitetty silloin...en tiiä minkä takia sitä ei oo edes ajatellu vielä...no kerkeehän sitä.
Meillä vaihtelee vaatteiden kulutus...joinain päivinä en viitsi vaihtaa vaikka vähän puklais tai kuolais,mut monesti on kyllä pakko kun sitä kuolaa varsinkin tulee niiiin paljon!On ihme jos ei kohta rupee hammasta näkymään..
Minäkin nyt kokeilen tuota sydäntä .... ♥
Onnistuikohan?:)
No juu,voisinpa mennä hetkeks lepäilemään ennenkun pitää ruoanlaittoon ruveta.
Viime yö meni täällä eka kertaa tällä viikkoa taas normi kaavan mukaan. Kympiltä Jesse nukahti ja söi 03,06 ja 7.30. klo 8 ylös, kun isoveikka kömpi meijän sänkyyn.
Kävin kans laittaan kuvat syntyneet.fi ja kastettuihin kans ja laitoin myös terkut lokalahjoille, et erottaa joukosta...=)
Kohta pitäs lähtä äänestämään ja kavereille kahville. Mieskin tossa oottaa selän takana, et koska lopetan et pääsis koneelle. Eipä kai mulla sit kummempia. Palataan...
Vaatteita menee välillä monet, jos pissat tulee läpi, ja sitten jos puklaa niin sitäkin enempi. Sitten taas toisina päivinä pitää vaihtaa ihan puhtaan oloinen vaate pois vasta illalla, tai seuraavana aamuna, en ole vielä eroitellut päivä- ja yövaatteita sen kummemmin, kun samoja menee päivällä sekä yöllä. Siis kun päällä on sisällä kotona vaan aina body ja potkarit (tai kokopuku) + tumput ettei raavi.
Syöntiajat: välillä roikkuu rinnalla ja sitten taas joskus ottaa vaan pikkuisen, eli ei mitään selkeää rytmiä tai syöntiaikaa meillä ole.
Täysimetyksellä siis.
Ehtisinhän minäkin koneelle.Pikasesti luin pinon ja ahkerasti täällä on porukkaa ollut.
Niihin kyssäreihin mitä muistan voisin vastailla.
Vaatekerrat:meillä pärjätään useimmiten yksillä,mutta joskus toki puklataan tai kuolataan et on pakko vaihtaa.Myös vaipat vuotaa joskus.Yöksi vaihdetaan unipuku/pussi.
Karstaa:meille ei ole tullut mitä ihmettelenkin kun tytöllä on niin pitkät ja tuuheet hiukset.
Juu viikonloppu mennyt meidän osalta ihan kivasti tosin liian nopeesti kuluu vaan aika.Äänestämässäkin käytiin jo aamupäivällä on sekin velvollisuus hoidettu.
Andrommeda:kiva että kuumeilun syy selvisi.Kyllä on taas kaiken näkösiä viruksia liikkeellä.Yök!
Mua on toisaalta alkanut hirvittää toi lintuinfluenssa.Mitäpä jos se täälläkin puhkeaa epidemiaksi asti.Lapsille ja vanhuksillehan se on pahempi.No joo turha sitä vielä on pohtia,mutta kun hesarikin siitä koko ajan kirjottelee niin ei voi olla pohtimatta sitä.
No nyt kyllä pitää mennä pyykkäämään,mutta koitan vielä iltasella palata.Jaa niin onnittelut kihlautuneelle ja synttärionnittelut niitä viettäneille.
johannu ja aada
Muutama asia olis saatava ilmoille taas laittaa :)
HUH, kun jotku jo uusia vauvoja tilailee.. paas kipittäen kertomaan heti tänne COPPOLA et miten on.. =D
NASULI -meillä poika on kans tosi lyhkäsen aikaa rinnalla, mut mä olen suihkutissi ja virtaus on siis tosi nopeeta. Mitä täydemmät rinnat sen nopeammin ne tyhjenee.. lypsylläkään kun ei tarvitse olla minuuttia kauempaa :) Joskus käy sääliksi poikaa kun varmaan tykkäisi kauemminkin lupsuttaa mut kun ei jaksais juoda.
HEMULII_I -esikoisella oli aika komeet karstat. Koitin poistaa öljyämällä ja pitämällä puuvillahattua ->rapsutus, mut aika laiha oli menestys. Noin 1-v olikin hävinnyt jo. Kakkosella ei ollut yhtään eikä Sampollakaan ainaskaan vielä.
SYNTYNEET-sivustoa olen katsellut, mutta omia kuvia ei löydy. Pitänee mennä katsomaan nyt jos tuttuja bongaisi :) Tähän liittyen kyssäri -Onko moni tehnyt vauva-kirjaa Helistin.fi-sivulle?? Mulla työn alla kaikkien kolmen.. joskin kuvia ei ilman skanneria saa noille isoille.
AMNDAn pojan tietoja olikin mukava nähdä listallamme! On pienen elämä ollut vähän turhan rankka, kun vielä 6kk jälkeen sairaalassa ollaan.. kaikkea hyvää jos tätä lueskelet!
SAUNAssa kävi meidänkin jässikkä ekaa kertaa eilen. Ihan kivasti tykkäs, mut aikamoista sähellystä kun koko perhe sinne ahtautuu :)
J+BEIBIlle piti sanoa, et rouva on ahkera =D Aika sissi saa olla kun opiskelee kotona vauvan kanssa. Ei tulis multa mitään siitä hommasta.
Viimosena VAATTEISTA.. meillä on yö ja päivävaatteet erikseen, mutta pidän usein samoja kaksikin päivää, jos ei isompia pukluja ole. Kakkapäivänä sit tulee pyykkiä. Ja kylään/vieraita varten laitetaan parempaa päälle. Varmaan taas unohtui jotain, mutta nyt tää eukko vaikenee.. mutta vain huomiseen!
Nasulille: Janette syö korkeintaan kymmenen minuuttia yhteen putkeen. Lisämaitoa on saanu koko elämänsä aikana vaan pari kertaa ihan sillo alussa. Kuulemma vauva syö ekojen minuuttien aikana sen mitä tarvitsee ja loppuaika on vaan leikkimistä.
Vaatteista: Meillä saattaa paidan ja bodyt mennä jopa kaksi päivää. Jansku puklaa tosi harvoin eikä pissat ja kakat enää tule läpi. Vaihdan aina yöksi yöpaidan. Kyllähän välillä käy niin, et joutuu vaihtaa paitaa pariki kertaa päivässä, jos neiti sattuu kovasti puklailee, mut se on aika harvoin.
Ihanaa, huomenna on taas kerhopäivä ja saa itselleen hetken rauhan.
Kävin kans katselemassa kuvia tuolla syntyneissä, ihania. Meidän neidin kohdalla ei teille terveisiä lue, mutta tuskin siellä kovin montaa Janettea on:)
SAUNOMISESTA Aika moni jo käyttää vauvojaan saunassa ja mulle kun sanottiin neuvolassa, että alle 1 vuotiasta EI SAA viedä saunaan! Ei edes silleen, ettei heitä löylyjä. Vaikuttaa lämmönsäätelykykyyn, joka on vauvoilla huono. Voin toki olla väärässäkin ja kukin tekee miten haluaa. Oisko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
Jensku
Meillä sitten näemmä jyllää tämä pöpö oikein kunnolla:(Nyt on isommat tytöt sitten kipeita ja 3v on parempi mutta tulehdus arvot koholla edellen.Laskenut olivat tänään aikas paljon eli 140 st ..55.
Virus on sitkeä kyllä.Ja kivut aika hurjat:(joten ...toivon tosiaan että Martha säästyy.
Mulla pelko on kyllä suuri että vauva sairastuu.Ollaan oltu maalaisjärkeä käyttäen koko syksyn ja talven varovaisia pöpöjen suhteen ja tuohan ne koululaisetkin kotiin kaikkea mutta tää on pahin mitä oon nähnyt ja sitkeä kuin itse piru.
Meidän 3v on kiukkunen kuin *sinne*ammuttu karhu:)yleensä niin kiltti ka reipas .
jaksuja kaikille ketkä sairastaa...ja olahan mammat tarkkoja ettei nuhanenät tule vauvojanne koskemaan.On karmeita viruksia liikkeillä.
Mutta nyt takaisiin hoitaja ammattiin :)
Andromeeda ja poppo.
Lämmitti mieltä, kun " äitikolmelle" sanoi, että mm. minun kuulumisia on täällä kaipailtu. Laitoin siis oman aloituksen omista oireistani (ärtyisyys, väsymys, itkuisuus...) tänä aamuna, joten ei niistä sen enempää. Oireet eivät tosin ole jatkuneet vielä kovin kauaa, joten toivon, että tämä on vain tilapäistä, ettei olisi mitään kilpisrauhasjuttuja tai masennusta tms. Mutta poika on edelleen ihanan valloittava, nukkuu yöt hienosti, toki välillä heräilee syömään, mutta on ollut öitä, jolloin nukkuu 9-10 tuntia ihan putkeen. Joten pikkuistani en todellakaan väsymyksestäni syytä :) Päivälläkin on ihanan hyväntuulinen yleensä. Isommat lapset tietysti verottavat voimia, mutta ihania ovat hekin kaikkine " kommervenkkeineen" ...Meille tulee talopaketti ensi viikolla, opiskelen tässä samalla näiden mukuloiden kanssa ja kaikennäköistä ohjelmaa on, joten sekin on verottanut tätä, etten ehdi kovin usein palstalla käymään. Mutta mielessä olette olleet!
Vielä sellaista, että mua huvittaa että olen tehnyt itselleni verikokeista jonkun pelonaiheen (siis minä, joka olen synnyttänyt kolme lasta " luomuna" -heh heh!). Pitäisi siis mennä verikokeisiin kilppariarvojen takia, eikä yhtään huvittaisi. Tuntuu, että tartteisin miehen sinnekin kädestä pitämään... ;)
Kaikille terkkuja tasapuolisesti!
Sinisiipi ja Akseli 3kk
Enpä tiedä mikä on pojalla, mutta tänään pulautellut todella paljon... bodyja on menny vaihtoon kolme, housutkin jo kerran :( Tää ei todellakaan ole kivaa. Jos homma vielä jatkuu noin runsaana lähden kyllä pojan kans lääkäriin asian tiimoilta. Siinäpä siis vastaus tuohon vaatekysymykseen.
Äänestämässäkin tuli käytyä, joten kansalaisuusvelvollisuus täytetty.
Vallu kyseli pamperssin eri malleista, et mitä eroa. Minäkin huomasin selvän eron baby dryn ja active fitin välillä. Active ei valskaa öisin, päivisin käytän sitten cien-vaippoja ja activeja sekaisin. Muuta en sitten tiedäkään, sisko tota mulle suositteli ja tottelin kilttinä tyttönä.
Karstasta: meiltä löytyy kans ja runsaasti. Eikä lähde öljy->myssy->kylpy->rapsutus tekniikallakaan poies.
Meidän Roope saunoi viimeksi eilen, se oli toinen kerta hänelle. Ja tykkää paljonkin. Tiedän kyllä neuvolan suosituksen ettei alle 1 vuotiasta saisi saunaan viedä, mutta kautta aikojenhan on vauvoja saunotettu... emme kuitenkaan kovin tiheästi Roopea saunota.
Nyt lyö aivot tyhjää, kun karkkipussi odottaa kaapissa... hih :) Paraskin laihduttaja... No varsinaisesti en oo millekkään kuurille edes alkanut kun tuntuu paino tippuvan ihan muutenkin. Nyt ollaan jo melkein kilon laihempia kuin Roopea odottamaan lähtiessä.
No niin, nyt sen mässypussin kimppuun ja vaalitulosta jännittämään.
Misuli ja puklu-Roope
ettei meidän Juliuksen kuvaa tulekaan sinne syntyneiden listalle kun syntymästä on niin pitkä aika:( no kokeilen laittaa kastettujen listaan...kerron jos onnistuu..
Meidän neidillä ei sitten ole tukkaa, mutta karstaa oli senkin edestä.. Öljy-myssy hoidot eivät tepsineet lainkaan, mutta neuvolasta ehdotettu ja apteekista ostettu Kèlual-rasva tehosi hyvinkin nopsaan ja nyt karstaa on enää tosi vähän eikä aina tuota vähääkään. Putkilo maksoi muistaakseni 13¿.
Nyt saunomaan!
Nyt on Juliuksen kuva kastettujen joukossa!Kuvassa pikkumiehemme on 2 päivän ikäinen,kuvattu siis kättärillä!Harmi kun täällä sivustolla ei oo mahdollisuutta näyttää kuvia,ois vaikka sellainen profiilijuttu niinkuin kaksplussan sivuilla...
Mut joo käykäähän kattomassa!
Ihania suloisia pieniä tyttöjä ja poikia näkyy syntyneen lokakuussa ♥
[b]Vallu:[/b] Kiitos postista :) Ihana hymypoika-Eemil, ja teidän tyttö on tosi kaunis!
Mä olen joskus koittanut sitä että laitan Pinjan viekkuun jotain " mulle tuoksuvaa" mutta ei oo auttanut. Voisin kyllä taas kokeillakin, kiitos vinkistä!
Ja eiköhän ne madot oo voitettu :D JESS!!
No ainakin niissä Active Fiteissä on sellanen joustava se " reunalärpyke" , saa tosi hyvin laitettua ja harvemmin ne vuotaa! Ainakaan pojalla ei koskaan valskannu noi AF:t, eikä ole kyllä Pinjankaan kohdalla ollu valittamista!
[b]Coppola:[/b] Ohhoh! Sähän nyt jänniä kirjoittelit! Joko olet testannut?? *utelias* :D
[b]Vaatekerrat:[/b] Meillä myös menee pari-kolmekin päivää ihan helposti samat vaatteet. Kakka tulee niin harvoin että siitä ei ole vaaraa, eikä pissatkaan oo tullu aikoihin ohi. Kuolaa/puklua välillä tietty tulee, mutta ihan pienestä en lähde vaihtamaan, ei se vauva siihen kuole vaikka pikku kuolaläntti bodyssa oliskin ;)
[b]Saunominen:[/b] Mä kans olen kuullu ettei alle vuoden ikäistä sais viedä saunaan kun sen ikäisillä ei ole vielä kunnon lämmönsäätelykykyä.. mutta kyllähän niitä vauvoja on kautta aikojen saunaan viety, siellähän ne on pestykin vanhoina hyvinä aikoina.. tiedä sitten!
No nyt katkes ajatus kokonaan, oon jo kaks kertaa käyny neitiä nukuttelemassa, mutta ei.. tänään sit vissiin taas valvotaan :-/ Josko menis vaikka jotain leffaa katsoon!
[color=red]♥[/color] Emppu
On vaan niin kiirettä, että ei ehdi istua monesti niin pitkää aikaa koneella, että kirjottais jotain :) Pinoja oon kyllä välillä käynyt lueskelemassa.
Meidän pojasta tuli sitten loppiaisena Vili, vielä ei osaa oikeen nimeltä puhutella, vaan tulee sanottu pojaksi ja miksi millonkin...
Meillä rytmit menee suurinpiirtein näin yöunille n. klo.22 ja syömään 4 kieppeillä sitten syö vielä 7 aikaan ja jos ottaa viereen nukkuu monesti yhdeksään. Sitten päikkärit 12-n. klo 15, aamullakin saatetaan vähän torkahtaa ja ilta menee syödessä ja pikku tirsoja ottaessa. Eli ihan mukavasti! Rintaraivareita meillä on kyllä ollut viime päivinä, varsinkin, kun on väsynyt!
Korvatulehdus oli onneksi parantunut, nyt toivotaan ettei tulis uusia tulehduksia!!!
Samoja vaatteita pidän yleensä koko päivän, ellei tuu pissat tai kakat läpi tai isoja pukluja.
Minäkin oon taas jatkanu liikuntaharrastustani ja on se sitten ihanaa!!! Kolmesti viikossa vähintään yritän päästä käymään jumpassa ja sen jälkeen äiti on taas kuin uusi ihminen! Vielä en oo uskaltautunut Bodycombattiin, vaikka mieli tekis ihan hirveesti! Alotan pikkasen rauhallisemmin :)
Ihanaa päivää kaikille ja käykäähän äänestämässä :)
Joh@nna ja Vili