Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntaisuomalainen " Yhä useampi haluaa olla lapseton"

Vierailija
15.01.2006 |

Otteita sunnuntaisuomalaisesta. Minulla nousi kyllä hymy huulille kun luin näitä kommentteja. Varsinkin tuo turkki vs. kurahousut. " en ole itsekäs..." :o) Että kaikenlaisia sitä maailmassa onkin... Jokaiselle kuitenkin suotakoon mielipiteensä. Kommentoikaas muutkin!

Vierailut vauvaperheissä ovat Liinalle ja Marille usein epämiellyttäviä tilanteita. Aikuisten kanssa olisi mukava jutella, mutta lapset tuntuvat varastavan kaiken huomion. Toki niitäkin lapsia löytyy, jotka eivät halua olla koko ajan huomion keskipisteinä.

Mari ei pidä valtaosasta näkemistään lapsista. Nämä eivät oikein tottele ja ovat meluisia.

- Lapset ovat silloin kivoja, kun he eivät näy eivätkä kuulu. Tottelevaisten ja rauhallisten lasten kanssa voi jutella asioista, mikä on ihan mukavaa.

- Vastasyntyneestä vauvasta yritän aina sanoa jotain kohteliasta, mutta en lirkuttele enkä ota lasta syliin.

Ainakin kerran Mari on ottanut vauvan syliin.

- Ristiäisissä pidin kummipoikaani sen ajan, että saatiin otettua ne pakolliset sylikuvat. Vien hänelle aina joulu- ja syntymäpäivälahjat, mutta en ole koskaan esimerkiksi hoitanut häntä.

Vakaumuksen lisäksi kyse on itsensä tuntemisesta.

- Pidän hiljaisuudesta ja omasta rauhasta, minkä takia en sovi vanhemmaksi.

- Oma mukavuudenhaluni on syy lapsettomuuteen. Ilman lasta saamme avomieheni kanssa tehdä mitä haluamme, vapauden menetys ei kiehdo.

Tuttavat huomauttelevat välillä, että lapsettomuus on itsekäs ratkaisu. Tämä ärsyttää Liinaa. Aivan kuin lapseton nainen ei olisi aikuinen, täysivaltainen oikea nainen. Jotkut puolestaan kadehtivat sitä vapautta, joka lapsettomalla pariskunnalla on. Liina ei halua olla kenenkään käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivänä viikossa.

Lapsen tulo tietäisi luopumista liian paljosta. Siihen Liina ei ole valmis. Nyt on vapaus tehdä mitä itse haluaa. Ilman lasta rahaa jää käytettäväksi enemmän vaatteisiin, huvituksiin ja harrastuksiin.

- Eikä tarvitse luopua lammasnahkaturkista lapsen kurahaalarin hyväksi. Lisäksi lasken plussaksi kiinteän vartalon ja terveen ruumiin. Lapsiperheiden elämää seurattuani olen nähnyt monen naisen näivettyvän kotiinsa. Elämänpiiri tuntuu pienenevän käsittämättömän ahtaaksi.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ehdottoman hyvä asia, jos noin ajattelevat ihmiset eivät mene hankkimaan lapsia vain siksi, että niin " kuuluisi" tehdä. Siitä ei synny muuta kuin surullisia aikuisia ja lapsia.

Samalla en voi olla ajattelematta, että jonain päivänä heitä saattaa kaduttaa. Ei se kroppa kuitenkaan ikuisesti ole kiinteä. Mutta toivottavasti Mari ja Liina silloinkin saavat lohtua siitä lammasnahkaturkista ja vapaudestaan.

Vierailija
2/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi he rohkeasti tekevät siltä, miltä tuntuu, eivätkä hanki lapsia ympäristön painostamana.

Haastateltavat ovat varmaan kovin nuoria jutuistaan päätellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myötä. Nämä itsekkäät sinkut/parit on kyllä vähemmistönä mun tuttavissa, kuka jaksaa kuunnella vielä, kuka veti parhaat lärvit Madeiralla tai miten aamulla joutui taas vähän " korjailemaan" ennen töihin menoa, että yleensä pystyi töihin lähtemään. Siinä sitä on kypsyyttä kerrakseen.

Minulla ei ollut koskaan vauvakuumetta vaan tulin yllättäen raskaaksi. ennen tätä omaa vauvaa minulla ei ollut mitään kokemusta lapsista enkä pahemmin lapsista edes välittänyt. Mutta nyt kun on omat lapset ja kokemusta lapsista niin en milloinkaan vaihtaisi tät lapsiperheen tylsää ja kahlittua arkea ulkomaan matkoihin, lammasnahkaturkkiin tms. pinnalliseen.

Lisäksi lasken plussaksi kiinteän vartalon ja terveen ruumiin. Lapsiperheiden elämää seurattuani olen nähnyt monen naisen näivettyvän kotiinsa. Elämänpiiri tuntuu pienenevän käsittämättömän ahtaaksi.

[/quote]

Vierailija
4/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnellisen elämän ilman lastakin. Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että jotkut vaan ovat sitä mieltä? Onnellista on, jos puoliso on näin isosta asiasta samalla kannalla, olipa ratkaisu mikä hyvänsä. En usko, että vapaaehtoisesti lapseton katuu ratkaisuaan.

Vierailija
5/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun lehdestä ja muistaakseni ainakin toinen oli " akateeminen" .

Vierailija
6/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin varmaan yhtä onnellinen ilman lapsia. Minusta juuri lapselliset ovat antaneet vaikutelman heille, että heidän pitää jostain luopua lasten vuoksi: Ei lapset ole syypäänä siihen, ettei minulla ole turkkia.

Ehkä ainut mistä heidän pitäisi lasten myötä lupua on hiljaisuus ja se, että voi itse valita ajankohdan, milloin jotain tekee. Kaikki muu on neuvoteltavissa ja järjestettävissä.

Minäkin hankin lapset vasta alkaen 32-vuotiaana. Kälyni voivotteli vuositolkulla tyyliin, että " " kyllä teillä vielä on varaa matkustella, kun ei ole lapsia" . Ja kaikkea muuta. Höpö höpö. Kyllä me vieläkin matkustellaan. Se on järjestelykysymys.

Vierailija
7/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on keski-ikäinen mies. Hän läväytti tuon kommentin tuosta vapaaehtoisuudestaan minulle ensimmäisenä työpäivänäni, saman tien kun kuuli, että minulla on lapsi. Jos työpaikalla muut puhuvat lapsistaan, tämä henkilö poistuu paikalta. Hän ei onnittele, jos työyhteisön jäsenille syntyy lapsia. Ja voisinpa vannoa, että ainakin kerran hän on liikuttunut kyyneliin saakka, kun kuuli erää työkaverimme tulleen isoisäksi.

Jotenkin olen päätellyt, että hän on tullut katumapäälle. Ehkä on kyse tapauksesta, jossa vaimo on ollut enemmän se, joka ei halua lapsia. Ja mies on sitten koettanut sopeutua siihen. Aika surullinen ajatus.

Vierailija
8/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mari ja Liina eivät halua esitellä valintaansa omilla nimillään välttyäkseen turhilta uteluilta. Heidän puolisonsa eivät ole valmiita kertomaan asiasta julkisesti.

Vierailija
9/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vapaaehtoisesti lapseton, mutta täysillä mukana mm. täällä keskusteluissa, koska olen mm. kummi! Ei lapsettomuus tarkoita sitä, että inhoaa tai kammoaa lapsia. Tuossa haastatellut vaikuttivat kyllä vähän sellaisilta, joilla ei ole lastenhoitokokemuksia tai omia pienempiä sisaruksia. Minulla on, mutta en erityisemmin halua enää aikuisena hoitaa lapsia (ilmaista työtä) tai ottaa vauvoja syliin. Esim. kummilapsia en ole koskaan ottanut syliin. Ei se minusta tee huonoa ihmistä.

Koen, että minulla on paljon annettavaa lähimmäisille, myös lapsille.

Vierailija
10/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mari ja Liina eivät halua esitellä valintaansa omilla nimillään välttyäkseen turhilta uteluilta. Heidän puolisonsa eivät ole valmiita kertomaan asiasta julkisesti.

Vierailija
11/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille minkään muunlaisen välittämisen osoitus on todella vaikeaa. Kaikestahan selviää rahalla myös kummin tehtävistä. Senkin voi hoitaa postin kautta niin ei tarvitse edes katsekontakstia kummilapseen ottaa.

Vierailija:

Esim. kummilapsia en ole koskaan ottanut syliin.

Vierailija
12/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Oma mukavuudenhaluni on syy lapsettomuuteen. Ilman lasta saamme avomieheni kanssa tehdä mitä haluamme, vapauden menetys ei kiehdo.

Lapsen tulo tietäisi luopumista liian paljosta. Siihen Liina ei ole valmis. Nyt on vapaus tehdä mitä itse haluaa. Ilman lasta rahaa jää käytettäväksi enemmän vaatteisiin, huvituksiin ja harrastuksiin.

- Eikä tarvitse luopua lammasnahkaturkista lapsen kurahaalarin hyväksi. Lisäksi lasken plussaksi kiinteän vartalon ja terveen ruumiin. Lapsiperheiden elämää seurattuani olen nähnyt monen naisen näivettyvän kotiinsa. Elämänpiiri tuntuu pienenevän käsittämättömän ahtaaksi.

Vierailija
13/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään muita itsekkäämpi. Hänellä vaan on muita intressejä.

Vierailija
14/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" jos joskus tarvitsee enemmän perheen ulkopuolista apua. Tulen myös testamenttaamaan omaisuuttani kummilapsilleni heidän tulevaisuuttaan varten.

Jos nyt sitten en osaa leperrellä vauvoille tai halailla taaperoita, niin se ilmeisesti riittää tekemään minusta kammottavan friikin.

Vierailija
15/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta se, jolla on lapsia, tajuaa, ettei ole maailmannapa!

Vierailija
16/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan sattuu olemaan lapsille aika tärkeää. Oletko miettinyt, mistä moinen kyvyttömyys johtuu?

Vierailija
17/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisin kävi. Välillä kaduttaa etten pystynyt aborttiin =(

Vierailija
18/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän mahdat tarkoittaa? Minusta narsismi on persoonasidonnaista. Sillä ei ole mitään tekemistä perhesuhteiden kanssa.

Vierailija
19/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos et pysty ottamaan minkäänlaista fyysistä kontaktia lapseen?

ole enempää kaivanneet. En ole sellainen ihminen, joka rutistelee kaikkea liikkuvaa :) Kyllä se saavat muilta läheisiltään tuota rutistelua ihan tarpeeksi.

Vierailija
20/61 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa sitten itkevät lammasnahkaturkkinsa kanssa :P

Lapset ei ole este millekään asialle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi