Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Homeopaattiset rokotteet

14.01.2006 |

Olisiko jollain asiallista tietoa homeopaattisista rokotteista?

Minusta on kumma, että monet ovat niin mustavalkoisia näissä asioissa.

Kävin aikoinani gynellä runsaista menkoista, ja kysyin lopuksi, mitkä vitamiinit ja hivenaineet olisivat tärkeitä hormooneilleni. Hän puuskahti vihaisesti vain, että niistä en tiedä mitään. Meinasi siis, että huuhaata. Mutta eikös se ole kuitenkin tosiseikka, että esim E-vitamiini ja joku B-ryhmänkin vitamiineistä ovat ns naisten vitamiinejä.

No, nyt joku aika sitten yritin kysellä eräältä homeopaatilta rokotteista. Hän raivosi minulle, siitä että koululääketieteen rokotteet ovat pelkkää myrkkyä, eivätkä edes auta. Yritin änkyttää, että ovathan monet sairaudet voitettu juuri rokotteiden takia.

Joka tapauksessa kuopukseni MPR lähestyy, ja haluaisin tietää, olisiko tälle kiistellylle rokotteelle vaihtoehtoa. Voiko niihin luottaa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kai ihan normaalia..... valitettavasti. No onneksi osaat näköjään itsekin ajatella =)))

Minä kun päätin, että meidän pojalle ei rokotteita anneta (nyt 1v) niin otin selvää homeopaattisista rokotteista. Soitin Turun lääkärikeskus Apilaan ja siellä tunnetulle homeopaattilääkärille: Liisa Sulkakoski.

Hän oli normirokotteita vastaan. Ja sanoi, että Suomessa ei myydä kaikkia homeopaattisia valmisteita. (tiskin alta yhdestä apteekista myös ulkomailta tuotuja)

Hän kertoi, että nämä homeopaattiset " rokotteet" eivät ole ns rokotteita VAAN näitä homeopaattisia aineita annetaan lapselle suun kautta rokotteen tavoin. hmmmmm... vaikea selittää ihan lyhyesti.

Tällä kertaa en siis lähtenyt metsästämään näitä homeopaattisia aineita VAAN valitsin toisen vaihtoehdon. Kävin ensinnäkin homeopaatin vastaanotolla jaa sen lisäksi pienellä kurssilla jonka nimi oli: Homeopatiaa kotikäyttöön. Siellä sain tietää mitä valmistetta käytetään mihinkin lastetntautiin ja -rokkoon. Sen lisäksi tietenkin otan heti yhteyttä homeopaattiin mikäli poika sairaaksi tulisi....

Kaikkiin näihin lastentauteinin joita vastaan yhteiskunta rokottaa on homeopaattisia valmisteita jotka helpottavat oloa ja saattavat lievittää tautia.

Mikäli haluat enemmän tietoa asiasta, niin tämä Sulkakoski on yksi Suomen tunnetuimmista ja Helsingistä löytyy varmasti myös alan " guruja" =) Jos haluat minulta kysyä jotain niin vastaan mielelläni hieman laveammin yksityisesti lilina@luukku.com

Vierailija
2/29 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiesinkin, että homeopaattiset rokotteet otetaan suun kautta. Itsekin syksyllä annoin kieleni alla 7 pikku rakeen liueta; kyseessä oli flunssarokote. Ainakin tähän asti on talvi mennyt ilman nuhaa. Mutta voi olla, että olisi ollut näin muutenkin.

MPR:stä sen verran, että pojallehan vihurirokko ei ole vaarallinen. Tuhkarokkoon kyllä kuolee muualla maailmassa lapsia, mutta ennenhän sitä Suomessakin podettiin, ja kuulemma tärkeää on nimenomaa riittävän pitkä toipumisaika. Entä sikotauti? Sekin aiheuttaa ongelmia pojille vain murrosiässä sairastettuna. Onkohan tautiin mitään sellaista apua, joka ehkäisisi kohtalokkaan jälkitaudin? Minulla siis poika, joten tältä kantilta asiaa mietin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset millaisilla asioilla riskeeraatte ja vielä lapsista kyse. Jos vastauksesi on tuo " minä en hyväksy lapselleni mitään rokotuksia" , niin kuinka vastaat lapsellesi sairastetun vakavan sairauden/ vammautumisen jälkeen, etkö ymmärrä omaa vastuutasi.

Varmasti on aika pieni todennäköisyys saada kyseisiä tartuntoja rokottamattomillakaan, koska rokotettujen osuus on niin suuri. Tosin rokottamattomuuden lisääntyminen saattaa jo sitten olla suurempikin riski ja varmasti tietää sairastumisen ja vammautumistenkin lisääntymistä, se on selvä asia.

Hyväksyn eri vaihtoehtoiset hoidot, mutta niistä ei saa aiheutua sellaista riskiä, joka olisi voitu estää jotenkin muutoin. Ei terveyskään saa olla jotakin valtapeliä, jossa joku vaihtoehtosuunta ilman mitään näyttöä uhmaa tosielämän realiteetteja.

Vierailija
4/29 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

roope-ankka:

Hyvät ihmiset millaisilla asioilla riskeeraatte ja vielä lapsista kyse. Jos vastauksesi on tuo " minä en hyväksy lapselleni mitään rokotuksia" , niin kuinka vastaat lapsellesi sairastetun vakavan sairauden/ vammautumisen jälkeen, etkö ymmärrä omaa vastuutasi.

Varmasti on aika pieni todennäköisyys saada kyseisiä tartuntoja rokottamattomillakaan, koska rokotettujen osuus on niin suuri. Tosin rokottamattomuuden lisääntyminen saattaa jo sitten olla suurempikin riski ja varmasti tietää sairastumisen ja vammautumistenkin lisääntymistä, se on selvä asia.

Hyväksyn eri vaihtoehtoiset hoidot, mutta niistä ei saa aiheutua sellaista riskiä, joka olisi voitu estää jotenkin muutoin. Ei terveyskään saa olla jotakin valtapeliä, jossa joku vaihtoehtosuunta ilman mitään näyttöä uhmaa tosielämän realiteetteja.

Vierailija
5/29 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tokihan tänne mahtuu mielipidettä laidasta laitaan. Itse lukeudun roopen kanssa " samanhenkisiin" mitä mielipiteistä homeopatiaa kohtaan tulee.

Tietenkin ainahan voi sanoa, etten tiedä mistä puhun tai en tunne homeopatiaa tarpeeksi hyvin, mutta en voi näillä kokemuksilla, tiedoilla ja maailmankatsomuksella, homeopatiaan luottaa. Taustaksi sen verran että olen tutkinut luontaislääkintää melko paljon ja suhtaudun hoitomenetelmiin luonnontieteellisestä näkökulmasta.

Kokemukseni homeopatiasta ovat aika laihoja siinä mielessä, että ne homeopaatit, joiden kanssa olen keskustellut ja joita olen haastatellut ovat olleet valitettavan mustavalkoajattelijoita ja ihan asiatiedossa on ollut puutteita. Toki varmasti vielä pätevämpiä homeopaatteja löytyy, mutta nämäkin ovat ihan suositeltuja ammattilaisia olleet.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, tuskailen itse saman ongelman kanssa: mitä vaihtoehdoksi MPR:lle, otetaanko rokote vai eikö mitään. Tällä hetkellä olemme antamassa rokotetta kaikesta huolimatta, juuri niiden rokottamatta jääneiden ja sairastuneiden lasten vuoksi. En kestäisi katsoa itseäni mikäli lapseni rokottamattomuudesta sairastuisi. Toki rokotteestakin voi sairastua, mutta meillä tehdään nyt näin. Homeopaattisiin rokotteisiin en pysty luottamaan. Homeopatiaa voin edelleen kokeilla " pienemmissä" jutuissa, mutta tässä rokotusasiassa en niinkään epävarmaan hoitokeinoon uskalla luottaa.

Kannattaa muuten aloittaja, jos homeopatia kiinnostaa, tutustua skepsiksen tuottamiin homeopatiaa koskeviin teksteihin. Niistä voisi saada uutta näkökulmaa asioihin mikäli haluaa muodostaa oman mielipiteensä vasta erilaisia näkökulmia tutkittuaan. Tässä yksi linkki, lisääkin tekstejä kyllä löytyy.

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/homeopatia.html

Onnea päätöksen tekoon ja pysykööt lapsemme mahdollisimman terveinä, hoidetaan heitä sitten keinoilla millä hyvänsä.

Vierailija
6/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tällä palstalla on alkanut tuntumaan, että olipa aine mikä tahansa niin Roope- Ankalla ei ole mitään muuta kuin negatiivista ja vähättelevää sanottavaa siitä.

Miipuhille: Tuo Skepsis on sitten huvittava =D Heidän mielestään Homeopatia ei voi toimia koska se ei voi toimia..... JOS joku mukamas jotain apua olisikin saanut niin perustuu IHAN vaan plaseboon ja potilaan kuvitelmiin..... Ihmettelen mitenköhän heidän mielestään on mahdollista, että kuitenkin vauvat ja eläimet saavat useinkin avun homeopatiasta ?

Niin ja MITÄÄN tutkimuksia ei Skepsiksellä ole näiden lausuntojensa takana........ Herrrat sikari suussa antavat lausuntoja milloin mistäkin

SITÄPAITSI kuitenkin pieni osa maapallon väestöstä uskoo/ hoidattaa itsensä länsimaisen lääketieteen keinoin.... oletteko ajatellet sitä Roope-Ankka ja Miipuh ? Eli Länsimainen lääketiede ei todellakaan ole se luotetuin ja testatuin vaan tulee vasta kolmantena tai neljäntenä HEH

Minusta pitäisi kunnioittaa alkuperäisen kysyjän toivetta saada asiallista tietoa kysymästään asiasta eikä HUUHAA-lausuntoja siihen perään.

Mikäli haluatte huudella, että homeopatia/rokottamattomuus/ties mikä teidän mielestänne on huuhaata niin aloittakaan oma ketjua asialle vaikka joka päivä, mutta älkää tulko sotkemaan toisten asiallisia ketjuja kaikenmaailman huuhaaskepsisjutuilla.

Voipi sitten ne jotka ovat näistä teidän aloittamistanne aiheista kiinnostuneita käydä niitä AO ketjussa lukemassa.

Vierailija
7/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..maalaisäiti! itse en mpr:ää laittaisi ja kun olen tutustunut muihinkin tauteihin uskaltaisin olla rokottamatta. Eräs rokotteisiin todella paljon perehtynyt lääkäri oli sitä mieltä että mpr ei ole mitään syytä laittaa. Lapsen immuniteetille olisi jopa hyvä ne sairastaa, kehittyisi immuniteetti paljon vakavampia sairauksia vastaan.

sikotaudista pojilla--vain murrosikäisenä sairastettuna voi aiheuttaa hedelmättömyyttä jos sairastaa jälkitaudin ja niistäkin jotka saa jälkitaudin vain n.2 prosenttia voi kärsiä hedelmättömyydestä. Tässä riski, itse en pidä minkäänlaisena.. Mutta se mitä rokotteista tullut, keitä henkilökohtaisesti tunnen, niin en laittaisi mpr-rokotetta vaikka maksettais 1000e puhtaana käteen, tässä vain minun kantani ja kaikki muut saa olla eri mieltä! :)

hei maalaisäiti, annatko s-postiosotteesi ois kiva vaihtaa kuulumisia kun olen samoilla linjoilla rokotteista ym. Mulle voi laittaa postia jandan@luukku.com :)

Vierailija
8/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rokotteen tarkoitus ole antaa vähäinen määrä taudinaiheuttajia, jotta elimistö kehittää vastustuskyvyn kyseiselle sairaudelle? Eivätkö homeopaattiset rokotteet sitten toimi näin? En haluaisi " perinteistä" MPR-rokotetta mm sen sisältämän elohopean takia, ja ajattelin, että homeopaattinen rokote ajaisi saman asian ilman myrkkyä. Miksi muuten rokotteeseen laitetaan elohopeaa?

Tämä palstahan on luomuperheille, mutta tietty mielipiteitä aina joukkoon mahtuu. Asiat vain voi esittää niin monella tavalla. Eriävän kantansa voi tuoda esille ilman fanaattista vauhkoamista. Ihminen kun ei voi muuttaa kuin itseänsä omasta halusta. Auttaa voi parhaiten vetoamalla ystävällisesti.

Miipuh, puhuit lapsista jotka sairastuvat. Onko sinulla faktatietoa juuri vihurirokkoon, sikotautiin ja tuhkarokkoon liittyen? Olisiko tuhkarokkookuolemat voitu välttää, jos tauti olisi hoidettu oikein? Erityisesti kiinnostaisi tilanne Suomessa ja länsimaissa.

Kiva kun kuitenkin aihe sai aikaan keskustelua, vaikka koen edelleen, että vastauksia uupuu...

Ja jos tälle epäilylinjalle lähdetään, niin voinhan minäkin epäillä, että juuri rokotteet ovat aiheuttaneet allergioiden ja atooppisten ihottumien lisääntymisen...

Vierailija
9/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Amilda kysyit elohopeasta ja samalla annoit ymmärtää, että se on yksi syy mikset haluaisi antaa lapsellesi ko. rokotetta. Mitenkään provosoimatta asiaa totean, että homeopatiassahan elohopea on lääkeaine. Jos samat ihmiset kerran vastustavat rokotteita mm. elohopeariskiin vedoten, niin miksi sitten homeopatiassa käytetään elohopeaa lääkitsevänä aineena.

Rokotteiden vastustajat vetoavat myös tähän sairastumisen aiheuttamaan immuniteettiin, sehän rokotteessa myös saadaan aikaan, mutta huomattavan paljon turvallisemmin. Eräs kirjoittaja heitti kehiin joitakin prosenttilukuja sairastuneista, en ota niihin kantaa, mutta jos sairastumisen myöstä (siis ilman rokottamista) vammautumisen riski alkaa suuremmalla luvulla kuin 0 (vaikka se 2%), niin silloin riskit ovat paljon paljon suurempia kuin rokotteilla, joissa vakavia vammautumisia tapahtuu varmasti vähemmän kuin 0,00... %(joitakin prosentin osasia). En ymmärrä sellaista ihmistä joka peruslogiikkaa vasten väittää nollan olevan suurempi kuin yksi, eihän siinä ole mitään mieltä.

Tietoa rokotteista saat mm. kansanterveyslaitoksen rokotteet sivustolta, sisältää mielestäni asiallista tietoa.

Maalaisäitikin voisi käyttää sitä maalaisjärkeä, kyllä minä ihan asiallinen olen, mutta miksi asiallista informaatiota ei saisi jakaa luomupalstalla, ne asiat kiinnostavat minuakin. Olen opiskellut joitakin asioita ja osaan etsiä tietoa, miksi alkaisin sokeasti uskoa vastoin luonnonlakeja. Joihinkin asioihin vaan pitää luottaa, toisiin suhtautua epäröiden muutoin maailmankuvamme ja käsityksemme maailmasta ilmiöineen romahtaa. Jotkut väittävät mm., että ei ole olemassa hiv:ä (taisi olla Etelä-Afrikan presidentti), se on vaarallista ja epäreilua Aidsiin sairastuneita kohtaan, miksi tällaisia samankaltaisia uskomuksia pitäisi ylläpitää ja rohkaista ihmisiä sellaiseen.

Vierailija
10/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Amilda katsomassa sivuilta tietoa rokotteista. Sivuilla on mm. haittavaikustusrekisteri, jossa taisi olla kaikki vuonna 2003 kirjatut tapaukset, joissa epäiltiin haittavaikustusta tai sellainen oli todettu (ei näitä asioita mitenkään peitellä tai salata). Suuri osa haittavaikutuksista oli tyypillisiä (luokiteltu ei vakaviksi) pistoskohdan reaktioita, kuume, ihoreaktiot,...Koko vuodelle oli rekisteröity yli 800 tapausta (voitte itse laskea prosenttiosuuksia, jos rokotettuja on jopa satojatuhansia ja haittavaikutuksia ko. määrällä, joskin ei vakavia).

Kaikessa lääkityksessä on riskinsä, myös vaihtoehtolääkinnässä tai luonnonlääkinnässä, mutta jokainen voi itse verrata riskejä puolueettomasti luotettavista lähteistä (tosin useita luonnonlääkkeiden/ homeopatissa käytetyjen tuotteiden haittavaikutuksia ei ole edes tutkittu).

Vierailija
11/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä sellaiseksi sitä ei missään nimessä oltu tarkoitettu.

Minulle tämä keskustelupalsta edustaa parhaimmillaan mielipiteiden, tietojen, erilaisten näkemysten ja kokemusten vaihtoa. Halusin kertoa omat kokemukseni homeopatiasta kun aihe sitä koski. Homeopaattisista rokotteista minulla ei valitettavasti ole kokemusta, mutta näkemystäni silti halusin tarjota. Itselleni erilaiset näkemykset ovat arvokkaita tiedon haussa, varsinkin kun kyse on pienistä lapsista ja heidän terveydestään. Skepsiksen sivujakaan en tarjonnut yhtenä totuutena, vaan lähdemateriaaliksi kiinnostuneille jotka näkökulmaansa haluavat laajentaa. Skepsikseenkin pitää suhtautua terveen skeptisesti, vaan ihan varteenotettavia pointteja olen heidänkin teksteistään löytänyt.

Tämä aihe on näköjään kovin tunteita herättävä ja kun voimakkaat tunteet sekoitetaan keskusteluun saadaankin soppa syntymään. Toivottavasti tästä nyt ei jäänyt kuitenkaan kenellekään pahaa mieltä.

Samassa veneessähän tässä kuitenkin ollaan joten turha riidanhakuisuus on vain miinusta. Noh, se siitä.

Puhetta oli länsimaisen lääketieteen yleisyydestä pallollamme ja ihan totta, kaikkialla sitä ei käytetä. Ihmisiä hoidetaan niin uskontojen, vanhojen perinteiden, mahdollisuuksien ja milloin minkäkin mukaan. Jos ihminen suhtautuu homeopatiaan epäluottavaisesti, se ei suinkaan tarkoita sitä, että tämä olisi suuri lääketeollisuuden puolestapuhuja.

Kaikki eivät länsimaista lääketiedettä halua käyttää missään tapauksessa hyväkseen ja se on silloin valinta siinä missä muutkin. Kaikkialla siihen taas ei ole mahdollisuutta, vaikka tarvettakin olisi.

Kysyit aloittaja noista sairauksista mihin viittasin. Huomasin mokani viestin kirjoittamisen jälkeen, sillä lähinnä viittasin lauseella polioon lapsuudessa sairastuneeseen ystävääni, joka istuu nykyisin pyrätuolissa. MPRhän ei polioa koske. Katsoisin rokottamattomalle lapselle tärkeäksi sairastaa nuo taudit lapsuusaikana turvallisissa merkeissä, mutta tautiakaan ei tilaamalla saa. Omaan rokotuspäätökseeni vaikuttaa se elinympäristö missä elämme ja jos eläisimme yhteiskunnasta erillänsä ja omavaraisyhteisössä jättäisin ko. rokotuksen ottamatta.

Teki miten teki, ratkaisut ovat omissa käsissämme ja vastuu lapsen hoidosta vanhemmilla itsellään. Edelleen toivon kaikille lapsille ja aikuisillekin mahdollisimman hyvää treveyttä ja elämää, hoidettiinpa heitä sitten keinoilla millä hyvänsä.

Eipä tässä sitten muuta kuin iloista viikonjatkoa kaikille ja rauhaa.

-Miipuh

Vierailija
12/29 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa löytää myös muualta kuin skepsiksen sivuilta, jos haluaa virallisempaa tutkimustietoa. Yksi luotettava lääketieteen viitetietokanta on Medline ja sen ilmainen pikkuserkku Pubmed. Tarvitaan sopiva hakusana ja kannasta haetaan miltei kaikki varteenotettava tutkimustieto, mitä ko. hakusanaan liittyy.

Skepsis ehkä leimautuu liikaa juuri sellaiseen suunsoittoon vastapuolensa kanssa. Samalla voi etsiä ihan oikeata tietoa ja vaikka vertailla eri hoitojen tehoja, haittavaikutuksia.

Kuten tässäkin keskustelussa on tullut esille mm. homeopatian parantumiskokemukset ovat juuri näitä " perimätietoon" pohjautuvia. Ihmiset tuntevat ja tietävät sen ja sen ja sen, jotka ovat parantuneet, mutta mitään varteenotettavampaa tutkimusta ei ole, johon viitata. Jos uskoisin kaikkeen, mitä ihmiset mainostavat ja kehuvat, niin olisin rahaton ja surkea. Itse olen kuullut, vaikka kuinka hurjia huhuja, eikös herätyskokouksissakin jotkut halvaantuneet parane ja kävele nyt omin jaloin (nämä ovat niitä kaupunkilegendoja, joita kaikkialla kuulee, niiden todentaminen onkin sitten toinen juttu), samoin homeopaatitklin parantavat tauteja.

Vierailija
13/29 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ihan pakko kommentoida pariin asiaan, tuli sellanen olo meinaan että huhhuijaa!

a) luuletko että sadat homeopaatit viittisivät suomessa kalliisti maksaa koulutuksestaan ihan siitä ilosta että se on täysin tehotonta ja turhaa?? Luuletko että homeopaateilla riittäisi töitä jos he eivät saisi muita tuloksia kun että ihminen vain uskoo?? Huhhuh. Tiiätkö että sillonhan ei kannattais mennä ees homeopaatille kun uskoa vaan vaivat pois ;) ;) :)

b) esim saksassa todella iso osa lääkäreitä on opiskellu homeopatiaa ja he ihmettelevät että miten suomessa esim lasten ihottumaa aletaan " hoitaa" kortisoneilla jolla todella on haittoja kun paljon parempiakin hoitoja on keksitty, tuossa miettimistä.

c) sanoit että rokotusten kaikki haittavaikutukset on rekisteröity!! Tuo on täyttä huuhaata tuo tieto!! Tiedän itse henkilökohtasesti ihmisiä joille tullu selvä rokotteesta tullut vakava juttu, mutta niistä ei oo tehty mitään ilmotusta edes lääkelaitokselle!! Se on tosiasia jota ei voi kieltää!

Eräskin rokotteen jälkeen sairastunut lapsen äiti sanoi että kun hän otti asiasta yhteyttä neuvolaan, koko asia kiellettiin eikä kuunneltu yhtään, hän oli niin rankassa elämäntilanteessa llapsensa sairauden kanssa ettei jaksanu taistella.

Mieheni veli sai keväällä 1,5vkon päästä a-hepatiittirokotteesta kaikkein pahimman luokan aivokalvontulehduksen, hengissä selvisi mutta ei ollut kuolemakaan kaukana. Tässäkään tilanteessa ei ole tehty mitään haittavaikutusilmoitusta!!

Vain pieni osa vakavista haittavaikutuksista tulee edes tietoon, ihmiset ei osaa edes moni epäillä mitään, kun uskoo vaan neuvolantätiä että ne on niiiiin harvinaisia mitkään haittavaikutukset. Terveydenhoitaja meidän lasten ei ollenkaan enää " painostanut " rokotusten kanssa kun kuuli mieheni veljen sairastumisesta. Oli vain hiljaa ja sanoi että se on täysin teidän asia.

Roope-ankka taidat uskoa vähän liian sokeasti tietoon jota luet, ei se oo se " tutkittukkaan tieto" aina niin oikeata, valitettavaa kyllä.

Ihmettelen sun suhtautumista näihin asioihin, en voi muuta sanoo kun että erittäin suppea on näkökulmasi, en ole lääketieteen vastustaja missään nimessä mutta onneksi on itsellä taito ottaa asioista selvää kaikelta kannalta.. ei millään pahalla :)

Vierailija
14/29 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miipuh vain vähän lisäperusteita, mutta muuten en kokenut kirjoitteluasi yhtään kiihkona. Esitit kantasi minusta asiallisesti. Tarkoitin roope-ankkaa. Ehkä hänenkään tarkoituksensa ei ole aiheuttaa tunnekuohua, mutta minulle kuitenkin tuli kurkkuun kuristava tunne. Ehkä sitä vain on turhan herkkä. Mutta kun kuitenkin yritän äitinä tehdä kaiken mahdollisimman oikein. Tämä kuopuksenikin on saanut kaikki muut rokotteet, mutta MPR:ää mietin siksi koska esikoiseni sai siitä pitkäksi aikaa reiteen kipeän patin. Homeopaatilla en ole koskaan käynyt tai lapsia vienyt. Alussa mainitsemani flunssarokote oli tällainen ystävän antama kokeilu. Lapsilleni en sitä kuitenkaan antanut. Korvakynttilääkin uteliaisuuttani kokeilin. Olisin vain halunnut sitä tietoa homeopaattisesta MPR:stä.

Vierailija
15/29 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei se haittavaikutuksena tullut patti itsessään ole syy miettiä rokotteen ottamista tai ottamatta jättämistä. Mutta suhtaudun MPR-rokotteeseen vähän eri tavalla kuin muihin, joista ei koskaan mitään vaikutuksia ole tullut. Ja viime aikoina on jonkin verran ollut kiistelyä juuri MPR:stä. Kävin myös ktl:n sivuilla, kiitos vinkistä. Täytyy edelleen harkita tätä asiaa.

Vierailija
16/29 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko käynyt http://www.rokotusinfo.fi -sivuilla? Kannattaa käydä tutustumassa, esim. artikkelit osiossa. Mielestäni ko. sivusto jakaa paljon laajemmin ja monipuolisemmin tietoa rokotuksista kuin ktl:n vähän yksisilmäiset sivut ;)

Vierailija
17/29 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muista vaihtoehtoisista menetelmistä puhutaan monesti niin, että ne esitetään vastakkain asetteluna länsimaiselle lääketieteelle.

Minusta olisi hyvä löytää kultainen keskitie, jossa erivaihtoehdot tukisivat toisiaan. Esimerkiksi meillä lapsen korvatulehduskierrettä on hoidettu sekä antibiootein, putkituksin että homeopatian avulla. En tiedä mikä lopulta johti siihen, että kierre loppui. Pääasia on TERVE lapsi.

Asuessani Englannissa meillä oli kylänlääkäri, joka käytti hyväkseen homeopatiaa, mutta ei arkaillut määrätä ns. tavislääkkeitä, jos koki sen olevan tarpeellista.

Me olemme täällä suomessa niin jumiutuneita, aina joko puolesta tai vastaan, että sokeudumme tavallaan näkemästä hyvää vastapuolen ajatuksissa.

Vierailija
18/29 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

amilda:

Olisin vain halunnut sitä tietoa homeopaattisesta MPR:stä.

Vastausta et taida saada kuin käymällä homeopaatin vastaanotolla. Kysy jo aikaa varatessasi asiasta.

Minä tein niin, että MPR on siirretty hamaan tulevaisuuteen. Ehkä sitten ennen kouluun menoa. Itse olen sairastanut kaikki 3 tautia ilman seurauksia. Mies ei ole sairastanut mitään niistä, eikä kumpaakaan ole rokotettu.

Vierailija
19/29 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä vaihtoehtoiset rokotteet ovat ihan hölynpölyä ja huuhaata, koska kehon puolustuskyky ja immuniteetti sairauksille voi syntyä vain sitä kautta, että itse ko. sairauden aiheuttavaa mikrobia/ taudinaiheuttajaa tai sen osia on joutunut kehoon ja immunitettia on kehittynyt. Jos joku muuta väittää, niin siinä voi sitten unohtaa kokonaan sen miten ihmiskeho toimii ja on rakentunut. Olen myös itse ymmärtänyt, että homeopatiassa sitä ainetta annetaan erittäin pieninä (hiukkanen per uima-allas tyyliin) määrinä, joka aiheuttaa sairauden (rokotteessahan toimii aivan sama logiikka!!!).

Sitten kommenttina tuohon vaihtoehtoiseen rokotesivustoon. Sen suhtautuminen on rokotuksiin kielteinen eli se on puolueellinen ja subjektiivinen kannanotoiltaan. Kukaan sivuston puuhamiehistä ei ole rokotusasiantuntija tai omaa lääketieteellistä meriittiä jos koulutustakaan. Heidän ideanaan on antaa vanhemmille päätäntävalta (näinhän on jo nyt) asiassa, josta kovin monet eivät tajua muuta kuin sen tunnepuolen, samalla annetaan rokotteista kovin yksipuolinen ja negatiivnsen kuva kaikkineen. Huomatkaa hyvät ihmiset, että mikään lääkitys ei ole 100 % turvallista, ei siihen voida edes pyrkiä, koska ihmiskeho reagoi aina yksilöllisesti, lääkitys on turvallista vain tilastollisesti. Vaihtoehtona tietysti voimme ajatella lapsikuolleisuuden lisääntymistä, vammautumista, kärsimystä (jokainen tapaus on kuitenkin jonkun vanhemman lapsi vaikka tilastosattuma ei omalle kohdalle osuisikaan).

Vierailija
20/29 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy ihmisiä, jotka uskovat vaikka metsän peikkoihin, ei homeopaateilta siis asiakkaat lopu, älä pelkää (vaikka en ymmärrä miten tämä vaikuttaisi homeopatian vaikuttavuuteen, että joku maksaa homeopaattikoulutuksestaan - lääkärikoulutuskin maksaa satoja tuhansia euroja ja kestää enimmillään kymmenenkin vuotta erikoistumisineen, siis miksi joku viitsii lukea kymmenen vuotta turhaan, jos apu ihmisille löytyykin muutaman kuukauden homeopaattikoulutuksesta - rahan ja ajan tuhlausta).

Vaikuttaa tosi hurjalta kertomuksesi miehesi veljen sairastamasta taudista (tosin tämäkin kuulostaa kaupunkilegendalta - aina joku tuntee jonkun, jolla oli niin ja niin paha ja vielä pahempi tauti, joka aiheutui siitä ja siitä...), en kyllä vaan ymmärrä miten se liittyy hepatiitti a -rokotteeseen. Älä nyt viitsi, että muka ei tehdä tutkimusta siis perusteellista, jos joku on sairastunut vakavasti esim. rokotteesta, kuten väitit miehesi veljelle käynneen. Miksi mukamas he eivät tehneet ilmoitusta, jos noinkin selvästi osaatte sanoa syyn sairastumiselle, aika erikoinen tapaus, normaalisti ihminen etsii selitystä ja jos selitys on kuvaamasi kaltainen, niin varmasti siitä normaalisti ihminen tekee jonkinmoisen selvityspyynnön tms...