Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän koira söi xylitolia ja kuoli :'(

Vierailija
13.03.2010 |

Siis aivan kauhea olo. Saatiin Suomesta tuliaisiksi jotain xylitolkarkkeja ja koira sitten veteli pojan nameja.

Siis onko tämä ihan yleistä tietoa Suomessa, että xylitol on tosi vaarallista koirille. Täällä ei tietenkään asiasta puhuta mitään...

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:07"]

Mitä ihmettä, eikö normaali ihminen selvitä eläimestä mitään ennen hankkimista? Useasta lähteestä, joku 70-luvun kuvitettu vihkonen ei riitä. Minullakin on "vain" kissa, mutta päivittelen tietojani myrkyllisistä aineista, sairauksista ja käytöksestä vähintään kerran kuussa. Ihan googlailemalla mammapalstailun ohessa, ei todellakaan ole mikään iso vaiva.

[/quote]

Tuskin koirille tarjotaan x-purkkaa joka ruokailun jälkeen, vaan ne ihan vaan itse jotenkin ne purkat löytää.

Vierailija
22/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:02"]Voi ei :( ! Osaanotot, voimia ja halit!
Meidän piski on kans meinannu pistellä poskeen xylitolia. Tarttuis onneeksi kuonoon eikä kerennyt sitä syödä.
[/quote]

No ehkä se on melkein viidessä vuodessa päässyt asian yli.
[/quote]
Wupps :D Luulin että tämä oli uusi ketju xD

Vierailija
24/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:07"]

Mitä ihmettä, eikö normaali ihminen selvitä eläimestä mitään ennen hankkimista? Useasta lähteestä, joku 70-luvun kuvitettu vihkonen ei riitä. Minullakin on "vain" kissa, mutta päivittelen tietojani myrkyllisistä aineista, sairauksista ja käytöksestä vähintään kerran kuussa. Ihan googlailemalla mammapalstailun ohessa, ei todellakaan ole mikään iso vaiva.

[/quote]

Tuskin koirille tarjotaan x-purkkaa joka ruokailun jälkeen, vaan ne ihan vaan itse jotenkin ne purkat löytää.
[/quote]
Tuskin se koira saa xylitolvainua ja popsii namit väkisin suljettavan kaapin ylähyllyltä.
Meilläkin olisi purkat ja sipulit pöydällä, ellen tietäisi haittavaikutuksista. Onneksi kissani osaa kuitenkin välttää suurinta osaa noista myrkyistä hajun perusteella, koiran kanssa pitää olla vähän varovaisempi.

Vierailija
25/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa :(
Tuo on kamalaa, ja kyllä asia on (ainakin näin koiraihmisten piireissä) tiedossa.

Vierailija
26/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
27/70 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira on yli 10 v, joten jossain vaiheessa olen oppinut eikä ihan tuore tieto

Vierailija
29/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

xylitol on huomattavasti myrkyllisempää koiralle kuin esim. suklaa. Ja valitettavasti koirapiireissäkään ei asiaa oikein tiedosteta. Edes täällä suomessa.

Xylitol imeytyy koiran elimistöön todella nopeasti (30:ssa minuutissa) ja laskee verensokeria kunnes koira vaipuu koomaan ja kuolee. Ajoissa annettu glukoosihoitokaan (tiputus) ei aina auta.

Otan osaa, olen itse käynyt läpi saman hel**tin =(

Vierailija
30/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jo pienikin määrä voi olla tappava. Varsinkinkin pienille koirille. Surullinen juttu!

Vierailija
31/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen nähnyt, vaikkei meillä ole edes koiraa. Osanottoni.

Vierailija
32/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xylitolin myrkyllisyys on aika huonosti tunnettu koirapiireissä, suklaan vaaroista tiedetään enemmän vaikka se ei edes ole niin niin vaarallista kuin xylitol.

Itse törmäsin toistuvasti koirapiireissä ihmettelyyn (kun jouduin ilmoittamaan, etten enää tule koiran kanssa treeneihin tai yhteislenkeille) "ai, onko se niin vaarallista". Eli hämärästi tiedettiin, että ei saisi syöttää, mutta siitä kuinka pieni määrä on jo tappavaa niin sitä ei tiedostettu.

Vierailija
33/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä xylitoli on hengenvaarallista koiralle kuin myös suklaa. Xylitolia syöneelle koiralle pitäisi välittömästi syöttää sokeria koska xylitoli aiheuttaa nopean verensokerin alenemisen jolloin koira voi mennä koomaan ja pahimmassa tapauksessa kuolla.

Vierailija
34/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä xylitoli on hengenvaarallista koiralle kuin myös suklaa. Xylitolia syöneelle koiralle pitäisi välittömästi syöttää sokeria koska xylitoli aiheuttaa nopean verensokerin alenemisen jolloin koira voi mennä koomaan ja pahimmassa tapauksessa kuolla.

Lisäksi xylitol imeytyy koiran elimistöön todella nopeasti. Ja sokerin syöttäminenkään ja/tai glukoositippakaan eivät aina auta, eivät vaikka hoito alotettaisiin välittömästi =(

Vierailija
35/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmessä xylitol toimii tuolla lailla? Millä mekanismilla se laskee verensokeria, tietääkö joku? En omista koiraa joten en ole törmännyt asiaan, mutta hyvä tietää!

Vierailija
36/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suklaasta kyllä tiesinkin, mutta tosiaan ei täällä mistään xylitolista puhuta. Ulkomaisia koirakirjoja olen lukenut ja suomalainen koirakirjani on jo 20 vuotta vanha, joten ei siinäkin puhuttu mitään xylitolin vaaroista.

Voi itku. Olisin heittänyt noi xylitolpastillit mäkeen, jos olisin tiennyt..

ap

Vierailija
37/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten älä soimaa itseäsi. Mut ei kaikki Suomessakaan tiedä kuinka vaarallista xylitoli on. Ainakin kun katsoo kuinka leväperäisesti lasten xylitolipastilleita annetaan lojua siellä ja täällä. Mä katson aina tarkkaan lapsen pastillin syömisen ja ottamisen, koska yhdessä vaiheessa pastilli tippui pienestä kädestä tai suusta ja koiran vatsassahan se heti sitten on.

Pahoittelut sun koiran puolesta. Mut toi oli onnettomuus ja tapaturma, teillä oli huonoa tuuria matkassa. :(

Vierailija
38/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää on yli 50 vuotta, en toki omista koiraa joten ehkäpä siinä syy.

Olen ravitsemusalalla.

Vierailija
39/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunolin lapsi meillä oli koira, se rakasti suklaata. JOs jossain oli suklaata oli koira varmasti paikalla.

JA söikin sitä suklaata.

Olin 8v (koira 9v.) kun äidilläni todettiin allergia ja koira muutti mummoni ja ukkini luo. Siellä sitä "lellittiin " vielä enemmän ja esim. joka syntymäpäivänään koira sai kokonaisen suklaalevyn jonka söi.

KOira eli 16 vuotiaaksi. Miksiköhän ei kuollut tuohon suklaaseen?

Niin ja vanhempani tuskin tiesivät suklaan vaaroista koiralle. Se söi mutenkin ihan perus kotiruokaa koiranmakkaran lisäksi.

Vierailija
40/70 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45v. mutta koirista en tiedä mitään. Tosiaan koskaan en suostu koiran hoitajaksikaan, kun ei ole tietoa koirista ja sen olen syyksikin sanonut.