Sukulaislapsi on 11 v. ja yötä yksin kotona. Onko oikein?? Muu perhe sukuloimassa muualla Suomessa...
Kommentit (32)
Silloin saatiin sipsipussi ja limpsaa. Muuten, kun ei saatu ;)
meillä ei kotiin jää yhdeksi yöksi edes 15-vuotias. Mehän vastaamme siitä, missä hän liikkuu ja mitä tekee.
Ei kai sitä näkyviä ruhjeita jääkään, mutta ei se liian aikainen itsenäistäminen lasta kasvata hyvään suuntaan.
omasta tahdostaan tietenkin.Hän ei ole koskaan pitänyt kyläilyistä, enkä ole viitsinyt pakottaa. Vanhempani asuvat lähellä ja aina on ollut mahdollisuus päästä mummulaan, jos ei halua olla yksin.
Kakkonen ei taida jäädä vielä kaksikymppisenäkään itsekseen..
Kai jokainen pystyy parhaiten sanomaan omasta tapauksestaan. Tietenkään lasta ei silloin jätetä kotiin, jos hän ei yksin halua jäädä. Omien aivojenkäyttö on sallittu, lampaat!
kauhee kiire saada lapset itsenäisiksi
vaan sitä, että en viitsi raahata väkisin mököttävää pikku-murkkua mukana, enkä toisaalta aio kieltäytyä kaikista vierailu-kutsuista, jos neiti haluaa jäädä kotiin.
Omat vanhempani tekivät toisinaan yövuoroja, enkä muista niistä kärsineeni, vaikka olinkin vielä lapsi.
Jos teidän lapset ovat niin pullapoikia etteivät uskalla olla yksin niin ei se tarkoita että kaikkien olisi.
Meidän 12 v jää yksin aina välillä. On ihan fiksu poika ja hyvin pärjää. Itse haluaa jäädä.
Vierailija:
Jos teidän lapset ovat niin pullapoikia etteivät uskalla olla yksin niin ei se tarkoita että kaikkien olisi.
idiootti tää pullamössölässy täällä oikeen on
kun vanhempani olivat viikon Kanarialla. Tapahtui 80-luvulla, ei ollut kännyköitä tai muita. Lankapuhelin oli, jolla soitin aamulla aina kouluun lähtiessä ukilleni, samoin illalla kun kävin nukkumaan. Bussilla saatoin käydä hänen luona syömässä lämmintä ruokaa myös koulun jälkeen.
Tosin osasin itsekin tehdä tuolloin helppoja ruokia, kuten broilerinkoivet ja keitetty riisi tai makaronijauhelihalaatikko. Olin varmaan jo 5 vuotiaasta asti ollut aina äidin kaverin leipomis ja ruuanlaittotouhussa (VAPAAEHTOISESTI) ja mielelläni kokkailin aina kaikkea. Muistan että oli ihanaa tehdä kaikkia leivoksia ym. erilaista mitä äitini ei tehnyt. Hän teki aina perinteistä lettipitkoa tai tiikerikakkua.
Ei tuntunut pakkoitsenäistämiseltä vaan omasta halustani olin. Eikä minulla ole tästä jäänyt mitään traumoja eikä masennusta.
Parissakymmenessä vuodessa maailma on muuttunut, enkä omiani jättäisi yksin. Mutta en myöskään evää heiltä mahdollisuutta toimia itsenäisesti, kun he sitä haluavat. Vastuu ja kontrolli säilyy kuitenkin vanhemmilla.
Vierailija:
Juupa juu. Jos lapsi haluaa katsoa kauhuelokuvia.. 0k
,Jos lapsi haluaa maistella alkoholia.. . ok,
jos lapsi haluaa kokeilla tupakkaa... ok
, Jos lapsi haluaa syödä kilon sokeria ok..
Aikuisen tehtävä on määritellä mitä lapsi tekee.
Ja ikävä kyllä kaikki eivät todellakaan tiedä lapsensa parasta.Kai jokainen pystyy parhaiten sanomaan omasta tapauksestaan. Tietenkään lasta ei silloin jätetä kotiin, jos hän ei yksin halua jäädä. Omien aivojenkäyttö on sallittu, lampaat!
Kyse on SINUN mukavuuden halustasi!
Vierailija:
vaan sitä, että en viitsi raahata väkisin mököttävää pikku-murkkua mukana, enkä toisaalta aio kieltäytyä kaikista vierailu-kutsuista, jos neiti haluaa jäädä kotiin.
jäädä yksin? Eiköhän itsekkäillä vanhemmilla ole niitä menoja haluspa lapsi tai ei. Ja puhuuko lapsi totta jos hän sanoo että joo? Mulla ei ole yömenoja,eikä tule olemaankaan enkä järjestä sen takia että nyt lapsi saisi itsenäistyä.Niitä itsenäistymiskeinoja on paljon muitakin
Jos teidän lapset eivät pysty jäämään 11 vee yksin niin ookoo. Ihmiset ovat erilaisia. Minä olen pystynyt jäämään enkä ala ketään naiivisti sormella osoittelemaan miten he tekevät. Mistä hitosta mä tiedän heidän päätöstensä taustat??
Vierailija:
Jos teidän lapset eivät pysty jäämään 11 vee yksin niin ookoo. Ihmiset ovat erilaisia. Minä olen pystynyt jäämään enkä ala ketään naiivisti sormella osoittelemaan miten he tekevät. Mistä hitosta mä tiedän heidän päätöstensä taustat??
Ja mulle aivan yks hailee miks sellasia vanhempia luullaan jotka ovat kotona yöt lastensa kanssa.Että peiliinkin on joskus hyvä vilkasta..
maailmalla ihmetellään tätä suomalaisten pakko-itsenäistämistä. Lapsi tarvitsee TURVALLISUUTTA.