Onko muita, jotka eivät uskalla mennä koiran kanssa metsään?
Minua pelottaa, että kyykäärme puree koiraa ja vaikka asumme aivan metsän vieressä niin en sinne uskalla koiran kanssa mennä. Yksin menen saappaat jalassa.
Kommentit (21)
Hyvä ettet mene. Koirat häiritsevät lintujen pesimistä.
Tuohon hysteriaan saa avun, kun tutustuu luonnon eläimiin, eikä usko kaikkea höttöä. Varsinkin iltalehdet levittävät luontoa vastaan viholliskuvaa, ehkä se myy paremmin? Vaikka kävisi niin, että kyy näpäyttää koiraa varoitukseksi, se ei ole vaarallista ja koira toipuu siitä päivässä. Eikä susi käy koirasi kimppuun, ole huoletta. Eläinlääkäriasema laskuttaa mielelläön sinulta viisisataa euroa, mutta se on turhaa. Kun ihminen vieraantuu luonnosta, ihminen on altis uskomaan kaikenlaista höpönlöpöä.
Pitäisköhän kakkosen ja kolmosen mielestä ihmisenkin pysyä poissa metsästä? Sallittu vain linnuille ja hirville.
Olen lenkkeillyt koirien kanssa viimeiset 25 vuotta kyyalueekla ja koskaan kyy ei ole purrut koiraa (tai minua). Kyy pyrkii aina väistämään, jos sille siihen mahdollisuus annetaan. Toki varovainen pitää olla ja keväällä, kun tokkuraiset käärmeet alkavat liikkua, tarkkailen erityisen paljon koiria.
Kyyaika sijoittuu kuitenkin pesimäkauteen ja koirat ovat luonnollisesti kiinni tämän lakisääteisen rauhoitusajan, joten niitä on helppo tarkkailla. Mikäli kyy pääse puremaa, on lähdettävä viivana eläinlääkäriin.
Alueet, joilla on paljon kyitä, ovat yleensä myös alueita, joilla on vähän punkkeja. Kyyt pitävät punkkeja levittäviä jyrsijäkantoja kurissa. Kyistä on siis paljon hyötyä meille koiranomistajalle.
Nyt on paha.
Kumman kohtaat metsässä mieluummin, käärmeen vai miehen. Entä käärme vai karhu ??? Mies ja karhu on jo puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Olen lenkkeillyt koirien kanssa viimeiset 25 vuotta kyyalueekla ja koskaan kyy ei ole purrut koiraa (tai minua). Kyy pyrkii aina väistämään, jos sille siihen mahdollisuus annetaan. Toki varovainen pitää olla ja keväällä, kun tokkuraiset käärmeet alkavat liikkua, tarkkailen erityisen paljon koiria.
Kyyaika sijoittuu kuitenkin pesimäkauteen ja koirat ovat luonnollisesti kiinni tämän lakisääteisen rauhoitusajan, joten niitä on helppo tarkkailla. Mikäli kyy pääse puremaa, on lähdettävä viivana eläinlääkäriin.
Alueet, joilla on paljon kyitä, ovat yleensä myös alueita, joilla on vähän punkkeja. Kyyt pitävät punkkeja levittäviä jyrsijäkantoja kurissa. Kyistä on siis paljon hyötyä meille koiranomistajalle.
Tapaan kerran viikkoon joka kesä kyy käärmeen ja kyy ei väistä se pysähtyy paikalleen. Rantakäärme pakenee aina.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän kakkosen ja kolmosen mielestä ihmisenkin pysyä poissa metsästä? Sallittu vain linnuille ja hirville.
Tietyissä paikoissa ei olisi pahitteeksi. Onhan Lohjanjärvellä alue, jossa saa kävellä vain pitkospuilla harvinaisen metsätyypin suojelemiseksi. Kaikkialle ei tartte änkeä aiheuttamaan häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paha.
Kumman kohtaat metsässä mieluummin, käärmeen vai miehen. Entä käärme vai karhu ??? Mies ja karhu on jo puhuttu.
Ei mitenkään paha, käärmeen kohtaisin mielummin.
Käärmeen ja karhun kohdalla valitsisin karhun, koska toisin kuin käärmeitä, sellaisia en ole koskaan onnistunut luonnossa näkemään, vaikka useasti olen tuoreilla jäljillä ollut.
mä en uskalla mennä mihinkään kotoani ettei kyy pure, karhu syö tai jään auton alle tai joku...
Vierailija kirjoitti:
Saaristomerellä on suojeltuja saaria, joissa on maihinnousukielto. Koskee siis koiria ja ihmisiä. Näitä alueita on jo.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ihmisten pitäisi. Suurin osa näistä on niitä koiranomistajia, jotka päästävät koiransa vapaaksi lintujen pesintäaikaan. Sitten ovat ne, jotka ajelevat moottoriajoneuvoilla toisten mailla sekä ne, jotka eivät tiedä mitä jokaisenoikeuksiin kuuluu. Lisäksi jos alueella liikkuu karhuja pentuineen, kehoittaisin myös pysymään alueelta pois. Kolmonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaan kerran viikkoon joka kesä kyy käärmeen ja kyy ei väistä se pysähtyy paikalleen. Rantakäärme pakenee aina.
Niin, tapaat luonnollisesti sellaisen joka ei ole ehtinyt väistämään. Olet täysin tietämätön niistä kiistää, jotka ovat ehtineet väistämään sinua.
Toki, jos viikoittain näet paikallaan pötköttelevän kyyn, kuulostaa joko sairaalta yksilöltä tai liioittelulta. Normaalisti kyy kun väistää aina. Kuten lähes kaikki luonnon eläimet poikkeustilanteita lukuunottamatta.
Koira metsässä on susille houkutin.
Tiedoksi kaikille mökkiläisille. Susilauman syömät kauriiden/hirvien raadot on usein siellä mökkijärven lähimetsässä vain 70-150 m päässä lähimmästä mökistä. Siellä ne syö aamukuudelta liha-ateriaa samalla kun päästät koirasi vapaana kuselle ja kokevat koirasi kilpailijana. Ilman koiraa et metsässä sutta näe, mutta koiran kanssa voit nähdäkin.
Itse käyn päivittäin metsälenkillä, kyitä olen näkynyt, mutta koskaan ei ole koiraani purrut oman 30-vuotisen koiran omistamisvuoden aikana. Polulla olevat kyyt olen siirtänyt kauemmas metsään.
Muihin metsäneläimiin olen kyllä törmännyt: viime viikolla mäyrään, ja kesäkuun alussa kaksi hirveä jolkotteli polun ylitse. Supikoiria, ilveksiä ja kettujakin on, mutta ilvekseen en ole koskaan tärmännyt.
Eniten minua metsälenkillä inhottaa nuo punkit, joita on toukokuusta lähtien ollut ja kohtahan ne hirvikärpäsetkin tulee maisemiin.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään laji ei kuulu Suomeen.
Ainakaan ulkomaalaiset ihmist jotka ei kunnioita Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn päivittäin metsälenkillä, kyitä olen näkynyt, mutta koskaan ei ole koiraani purrut oman 30-vuotisen koiran omistamisvuoden aikana. Polulla olevat kyyt olen siirtänyt kauemmas metsään.
Muihin metsäneläimiin olen kyllä törmännyt: viime viikolla mäyrään, ja kesäkuun alussa kaksi hirveä jolkotteli polun ylitse. Supikoiria, ilveksiä ja kettujakin on, mutta ilvekseen en ole koskaan tärmännyt.
Eniten minua metsälenkillä inhottaa nuo punkit, joita on toukokuusta lähtien ollut ja kohtahan ne hirvikärpäsetkin tulee maisemiin.
Lisätäkseni bielä
Ai niin ja vaskitsoihin olen myös törmännyt ja toissapäivä näin kaksi nuorehkoa pöllöä lentämässä! Kyllä nämä kaikki kohtaamiset luonnossa on sellaisia joita arvostan, enkä ole pois kuin silloin kun tiedän susien olevan liikkeellä talvisin tuolla metsässä.
Mistä sitä jääkään koira paitsi, kun ei metsään pääse, aivan erilainen haju- ja äänimaailma kuin kuollettavan tylsällä katulenkillä.
Nostan