Olenko huono äiti, joka laittaa lapset tekemään omia hommia?
Minä pyydän 4-vuotiasta aina auttamaan pikkusiskolle kengät jalkaan, kun lähdetään johonkin. Usein hän myös kaataa maitoa pienemmille samalla kun ottaa itse tai auttaa yöpaidan siskolle päälle. En ole koskaan edes ajatellut että tuossa olisi jotain pahaa. 4-vuotiashan on aivan innoissaan kun saa joskus leikkiä " äitiä" ja osoittaa kuinka paljon isojen asioita hän osaa jo tehdä. En voi käsittää, että lapset eivät saa nykyisin auttaa toisiakaan ilman, että joku lukee sen äidin kykenemättömyydeksi hoitaa kaikkia asioista itse.
Kommentit (8)
Jos lapsi ei joudu uhrautumaan tehdäkseen näin ja pitää puolensa noin yleensä, niin hänestähän n kasvamassa mitä mainioin ihminen.
Oliko taas noin vaikea ymmärtää luettua, vai etkö keksinyt mitään muuta ivailtavaa:) AP
osaavat jotain tehdäkin.
9 ja 7vuotiaat kantoivat äsken saunapuut. 5v raastoi porkkanaraasteen ja 4v imuroi lattian.
Muutenkin auttavat toisiaan ja imuroivat oman huoneensa ja tyhjentävät tiskikoneen jne..
Jaksaisin ja ehtisin tehdä kaikki itse, mutta olen ajatellut, että lasten on hyvä oppia, että yhteisessä kodissa kaikki tekevät kaikkea, jopa pojat.
Lisäksi 6 v ja 4 v vaaditaan:
-vievät likaiset vaatteensa likapyykkiin (vaaleat ja tummat erikseen)
-vievät roskat roskiin
-nostavat lautasensa tiskipöydälle syötyään
-siivoavat lelunsa
Auttavat myös hakemalla pienemmälle esim. vaipan (1 v osaa nykyään jo itsekkin hakea pyydettäessä), puhtaat vaatteet, vesipullon tms..
Tyhjentävät pesukoneen, siivouspäivänä pyyhkivät pölyt, pesevät lattiaa ja auttavat petivaatteiden tuuletuksessa.
Ja 1-vuotias tekee myös kaiken tuon tosin vaihtelevalla menestyksellä.
Enkä ole missään vaiheessa ajatellut käyttäväni lapsiani hyväksi ennen kuin luin tätä palstaa taanoin...
Jos lapsia on vain yksi, silloinhan se opetus on vaikeampaa.
vaadi lapsilta liikaa. Tämän palstan juttuja kun lukee, tulee joskus sellainen olo, että olenko ainut tervejärkinen täällä:) Mutta näköjään teitä on paljon muitakin, jotka haluavat opettaa lapset osallistumaan. Ja ennen kaikkea auttamaan siksi, että se on kivaa, ei siksi että on pakko. AP
ja onpa kaikki tervan juontia vieläkin. Omille lapsilleni haluan toisenlaisen tulevaisuuden. Kaikki osallistuvat kykyjensä mukaan kotitöihin!
Ja ehkä lapseni osaavat myös ottaa vastuuta asioista, kun heille sitä joskus annetaan. On aivan eri asia autella arkiaskareissa kun että jättäisi pienet esim. vanhimmalle hoidettavaksi moneksi tunniksi.