5 vuotias ja unissaan kävely!!!
Tämä tästä vielä puuttui meidän 5-vuotias poika on alkanut käveleen unissaan. Kiertelee taloa ympäriinsä ja menee omaan sänkyyn. Kertokaapa kokemuksia te joilla niitä on, minua alkoi huolestuttamaan ja vähän pelottaakin moinen!!!
Luulen että pojalla vaikuittais kun on alkanut pelaileen tietokonepelejä ja pleikkaria, on vissiin liian jännää!?? Vai onko vain sattumaa että osuvat samoihin aikoihin. VAstailkaa ja kertokaa omia kokemuksia.
Kommentit (4)
Jostain luin että voisi kestää ihan murrosikään asti ja alkaa yleensä 5-7 vuotiaana. Meillä on myös noita painajaisunia ollut jo jonkin aikaa, eli uneksii ja huutaa äitiä tai isää. Pitää tosiaan pitää ovet tiukasti lukossa ettei eksyis pihalle. Samassa kirjoituksessa oli sanottu että yleensä kävelevät unissaan juuri pari tuntia nukahtamisen jälkeen ja niin meilläkin on ollut. Lisää kokemuksia kuullaan mielellään.
Yöllä soi puhelin ja naapuri kertoi pienestä pojasta, joka itki ulkona kerrostalon alaovella pyjama päällä. Poika oli unissaan kävellyt ulos ja herännyt n. 5-6 vuotiaana. Tapahtuneen jälkeen perheessä lukittiin ovi niin, ettei pienin saanut sitä öisin auki.
Minä itse olen ollut unissakävelijä. Kävelin tosiaan ihan lapsuudesta murrosikään saakka, samoin puhuin unissani. Pienenä olen kuulemma mennyt yöllä kerrostalon rappukäytävään hiippailemaan, mutta mitään vakavampaa ei ole tapahtunut.
Itse koin taipumuksen kiusallisena, ja jos joku yöllisistä hiippailuista yhytti, kielsin kävelleeni unissani. " Muuten vain minä täällä kävelen..." Nyt myös jännitän jo etukäteen, " periytyykö" taipumus omille lapsilleni (joista vanhempi 3 v.). En sinällään toivoisi sitä juuri kun sitten saa huolehtia toisen yöllisistä menoista. Mutta ovet laittaisin ainakin tosiaan säppiin, ettei lapsi ulos lähde!
Olen ollut aikoinani myös lastenleireillä töissä ja siellä oli myös näitä unissakävelijöitä (kouluikäisiä) silloin tällöin. Eräs poika käveli määrätietoisena meren rantaan pissille (ehkä 100 m), toisilla leireillä ollut lapsi löytyi mm. leirikatoksen katolta yöllä (jonne ei todellakaan ollut helppoa kiivetä). Eivät heidän vanhempansa sinänsä tuntuneet olevan asiasta huolissaan, kait sitä kuitenkin jonkinmoinen itsesuojeluvaisto unissakävelijälläkin on.
Meillä on poika 5½v ja on välillä kävelly unissaan,tullu sellasia jaksoja et parina iltana kulkenu,mut nyt on viikon vaeltanu joka ilta,tänää esim. tuli huoneestaan ja meni vessaan pesemään kädet saippualla,yks ilta laitto valot päälle ja lelujaan näperteli..ja ihan unessa.Mustakin se on jotenkin pelottavaa ja ovet lukitaan ketjulukolla ettei ulos lähde.Yleensä kyllä kävelee alku-unesta kun me vielä valotaan,on vaan sänkyyn talutettu takasin.
Nyt on myös tullu painajais unia ja poika käy herättämässä meitä ja tahtoo jonkun viereensä...Ei ole vauva-ajan jälkeen meidän sänkyyn tullu nukkumaan,vaan aina omassa sängyssä.
Minäkin mielelläni kuulusin muiden kokemuksia ja varsinkin kauan tämä vaihe yleensä kestää?On meidänkin yöunet tässä menny.
Me on myös miehen kanssa molemmat lapsena kävelty unissaan..paljonkin!