Onko oikeutettua jos sairaanhoitaja
menettää hermonsa ja tiuskaisee potilaalle? Missä tilanteessa mielestäsi on, missä ei?
Sairaanhoitaja joka pohtii käytöstään...
Kommentit (9)
- kyseessä on täysissä järjissä oleva, ei houraileva potilas
- joka tarkoituksella juoksuttaa/narisee/kyseenalaistaa
- menee henkilökohtaisuuksiin
Silloin on ihminen vastaan ihminen! Jos on niin terve, että jaksaa v****illa, kestää myös takaisin sanomisen!
Annetaan varmuudenvuoksi esimerkki:
Irma, 42 vuotias toimitusjohtaja, on tullut sairaalaan poistamaan liikavarvasta. Irma, ei halua poistua sairaalasta vielä kuudentena päivänä leikkauksesta, koska pelkää, ettei pärjää kotona yksin kahden perhoskoiransa kanssa. Siksipä hän juoksuttaa hoitajia hakemaan itselleen Q10 kasvovoidetta, koska sairaalan rasva pilaa hänen kaunentensa. Seuraavaksi Irma valittaa koska sairaalan tarjoamat jälkiruoat eivät ole lähelläkään Stockmannin konditorian tasoa. sen jälkeen Irma kertoo hoitajalle, kuinka väsyneeltä ja epämukavalta tämä näyttää, ylipainoakin on varmasti 10 kiloa ja näkee, että on alempaa kastia kuin hän.
Tässä kohdassa, hoitaja voi hakea sieltä Stockan konditoriasta Beben, työntää sen rouvan hanuriin Q10 voiteella liukastettuna!
Mutta minä olen joutunut pohtimaan sitä, että missä vaiheessa näiden dementikkojen pepulle läpsimiseen ja ties mihin vihjailuihin voi puuttua. Minäkin olen vain ihminen jolla on tunteet, ja ikävän kokemuksen takia en oikein pysty edes järjellä ajatellen tilanteita sietämään...
Ihmisiähän tässä vaan kaikki ollaan!
tai esim.haistatella potilaalle. Eriasia on sitten miten tilanteeseen vastaa, tiukasti että ei ala kuuntelemaan asiattomuuksia tai ihan kysymällä että mitä potilas ilkeydellä haluaa/tarkoittaa. Ei ole ammatillisuutta jos hoitsu haitatelee, näin se nyt vaan on.
eli jos potilas alkaa lääppimään tai juttelee törkeyksiä niin hoitajalla on oikeus sanoa tiukastikin ja kieltää tämä. ihan sama onko potilas täysissä järjissään vai täysdementikko.
ilkeyttään tai omaa pahaaoloaan ei tietenkään saa alkaa potilaille tiuskimaan.
t.sh
Paljon suurempi ongelma on mielestäni se, että joillakin hoitoalan ammattilaisilla on todella kylmä ja epäempaattinen tapa kommunikoida potilaiden ja heidän omaistensa kanssa.
Itse olen työssä palvelutalossa ja meillä oli jokin aika sitten asukkaana mies, joka käytti välillä aivan kauheaa kieltä ja kiroili ja haukkui hoitajia. Monet pelkäsivät tätä miestä ja eivät saanet kuukausiin pesulle yms. No kun tulin taloon, niin aluksi tämä asiakas käytti minulle myös samanlaista kieltä. Kun kerran sitten kyllästyin siihen, että herra ei suostunut lähtemään aamupesuille, niin vastasin samalla mitalla; siis asiallisesti, mutta yhtä pahaa kieltä käyttäen; tyyliin se sun " kyrpas on aivan paskanen ja se pitää pestä...
No, ei tämän jälkeen ollut ongelmia herran kanssa... Lähti ihan kiltisti pesuille yms. kun tulin. Eikä tarvinnut kuunnella minun enää kiroiluakaan.
sitten se on minusta väärin.Terveisin toinen sh