Minulla on ylemmän asteen korkeakoulututkinto, mutta en pidä itseäni "lukeneena" ihmisenä
Minulla on kestävät perslihakset. En tunne kuuluvani "älymystöön"
Kommentit (12)
Älymystöä ovat mensalaiset, megalaiset ja gigalaiset, joiden älykkyysosamäärä on poikkeuksellisen korkea. Kultaseppä Marko Mäkelällä on Suomen korkein mitattu älykkyysosamäärä (185), joten hän on megalainen. Mutta gigaklubin jäseneksi ei hänkään pääse.
Ei tutkinto tuo älyä, vaan tervettä järkeä.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo yliopistotutkinto aina tervettä järkeä, vaan usein taistelee juuri sitä vastaan.
Minulla vähän sama. En koe että korkeakoulututkinnosta mitään haittaa on, mutta en pidä itseäni yhtään fiksumpaa sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo aina järkeäkään. Juuri tuolla taas yksi avautui, kun brittiyliopistossa ei toinen opiskelija tiennyt missäpäin Englantia sijaitsee Puola.
Kai koulutuksesi on edes ns. kovan tieteen alalta? Jos ei, niin ymmärrän täysin miksi sanot noin.
Ylempi korkeakoulututkinto ei minultakaan mitään sen ihmeellisempää ponnistelua vaatinut. Tutkintoni määrittelee sen mitä teen työkseni, ei minua ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kai koulutuksesi on edes ns. kovan tieteen alalta? Jos ei, niin ymmärrän täysin miksi sanot noin.
Lasketaanko arkkitehtuuri "kovaksi" tieteeksi?
Ap
Monet lukeneista ihmisistä ovat äärimmäisen asiantuntevia hyvin tietystä osa-alueesta, mutta eivät välttämättä osaa keittää perunoita.
Puhun itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Monet lukeneista ihmisistä ovat äärimmäisen asiantuntevia hyvin tietystä osa-alueesta, mutta eivät välttämättä osaa keittää perunoita.
Puhun itsestäni.
Näin on, minulla on suomesta vain maisterin paperit, mutta toisaalta Dr. etuliite, vaikken lääkäri olekaan. Mutta, se että on matemaattisesti lahjakas, on ainakin minulla puutteena mm sosiaalisessa älykkyydessä. Opin puhumaan vasta 5-vuotiaana. Toki olen opettajanakin toiminut, ei ilmaisun selkeys tms ole kärsinyt. Mutta vapaa-ajat, en koskaan edes halua toisten seuraa. Koirani riittää, ellen istu iltaa läppärillä miettien avaruudellisia asioita. En halua, enkä osaa avata suutani, jos joku toteaa "kaunis päivä tänään"...
Tulin aikoinaan Kuopioon suoraan yliopistosta töihin erääseen keskisuureen suunnittelutoimistoon.
Katsottiin ikkunasta abiturienttien penkkaririehaa kuorma-autojensa lavoilla. Kysyin kollegoiltani, millainen penkkaripuku heillä oli ollut penkkareissaan?
Seurasi jäätävä hiljaisuus ja murhaavat katseet. Kukaan työkavereistani ei ollut kirjoittanut ylioppilaaksi.
Ammattikoulusta päässeet Tekuun ja sieltä YAMK- insinööreiksi, melkein maistereiksi!
AMK-maisterit ovat lukeneistoa ja intelligentsian edustajia. Älymystöä ihan!