Synnärin lastenhoitajakin vastaa kysymyksiin.
Kommentit (23)
Jos tuuletin samassa huoneessa, mutta puhaltaa eri suuntaan kuin missä vauva on ja vauva kapaloitu?
Tokana yönä yritin jo itse hoitamaan mutta jouduin viemään vauvan klo. 02 jälkeen lastenhuoneeseen. Kolmannesta yöstä eteenpäin hoidin sitten jo ihan itse :O)
-2-
Kuvailemallasi tavalla ei mielestäni ole haittaa.
lh
Kyllä ovat. Eivät tietenkään kaikki,mutta yleisemmin avuttomuutta esiintyy.
lh
Sektioäitien lapset hoidetaan äidin huoneessa eka yönä, toisena pärjää suurinpiirtein kaikki jo itse. Ihan yhtä paljon tuovat alakautta synnyttäneetkin vauvojaan yöksi kansliaan.
Kiitti vastauksesta!
Synnytin kesäkuumalla eikä perhehuoneemme ikkunaa saanut kunnolla auki eli ei voinut yhtään tuulettaa. Pyysimme pöytätuuletinta, jollaisia oli saman sairaalan toisilla osastoilla. Kätilö yritti ilkeästi syyllistää minua pyynnöstäni, " Sinä olet nyt äiti, sinun täytyy ajatella vauvaa - ei tuuletinta!" .
Minusta tuo kätilön syyllistys oli ihan tarpeeton ja hutera perustelu.
Meillä on osastolla tuulettimia muutama kesähelteisiä päiviä varten ja kyllä niitä käytetään. Lupa on myös tuoda kotoa oma.
lh
Koska toinen oli liian heikko imemään. En sitten oppinut hänen kanssaan myöhemminkään. Toinen vauva ei imenyt kuin muutamia kertoja, kerran kätilön läsnäollessa sairaalassa ja muutamia kertoja kotona. Miten olisin voinut välttää tämän ja oppia imettämään vauvoja paremmin? Yritin antaa ekan kerran jo heräämössä molemmille rintaa ja pumppailin pikku tilkkoja alussa vauvoille.
Kun/jos toteavat väsyneelle äidillejoka tuo lapsensa vauvalaan levätäkseen: että kotona se lapsi on hoidettava ilman heidän apuja kuitenkin.
Apua ja neuvoja olisit tarvinnut pitempään. Jos toinen ei jaksa imeä ja tottuu muuhun ruokintatapaan,on vaikeampaa enää imetykseen palata. Toisaalta imetys rasittaa kohtuuttomasti heikkoa lasta ja siihen ei kovin aktiivisesti silloin pyritä. Pääasia ei ole imetys vaan äidin maito,joten lypsäminen on hyvä vaihtoehto.Eikä äidinmaitokaan ole aivan ykkösasia vaan se,että lapsi saadaan syömään. Hyvin harvalla kaksosäidillä imetys täydellisesti onnistuu.
lh
Muistetaan. Kaikilla vaan ei ole,heille mieluummin sen levon suo jo sairaalassa.
lh
ja tietenkin vauvan ravinnonsaanti on tärkeämpää kuin itse imetys. Mutta olisin halunnut onnistua ja surin ja yhä suren asiaa. Ihmettelin vain vieressä asuvaa yhden vauvan äitiä joka heti onnistui imetyksessä, minusta se oli niin vaikeaa ja tunsin ja yhä tunnen itseni epäonnistuneeksi siinä. Mikä olisi ollut aika jonka yleensä kaksostenäidit oppivat hallitsemaan imetyksen salat, etenkin jos eivät osaa imeä, ja kuinka yleistä tuo voi olla? Olisiko vauva ennenvanhaan tai vuosisatoja sitten kuollut nälkään jos ei imuttelu olisi onnstunut?
Ei sitten varmaan onnistu kotonakaan.Varaanko heti korvikkeita?
Varsinkin pienet keskoset voivat olla pitkään tehoseurannassa ja saada ruokansa nenäkatetrilla,sitten vähitellen pullosta,sitten kokeillaan rintaa. Lasten oppiminen on hyvin yksilöllistä ja erilaista,ei ole mitään keskimääräistä aikaa aikä kahta samanlaistta tapaa onnistua siinä. Et ole yhtän huonompi äiti. Kaksosten hoito vaatii tuplajaksamista ja imetyksestä stressaaminen ei sitä helpota. Jos saat seuraavaksi yhden vauvan,panosta sitten imetyksen opiskeluun.Onnea kaksosistasi ja tällä asialla älä vaivaa mieltäsi.
lh
En ole himo polttaja,mutta tuskin koko päivä menee savutta.
onko siitä jotain haittaa jollekin jos tuon vauvalle omat vaatteet (kietaisubody+potkarit ja myssy)?
Jos ei ala imeä,opetetaan sinulle lypsyt ja voit sillä saada maidonerityksesi käyntiin ja antaa lypsymaidon pullosta tai hörpyttämällä. Välillä aina kokeillaan,josko imeminen rinnalta onnistuisi. Korvikkeisiin ei heti turvauduta.
lh
Monet todellakin käyvät,mutta itse en menisi.
lh
Riippuu äidin voinnista ja halusta pitää vierellään ja lapsen seurannan tarpeesta. Tavallisimmin eka yö. Vierellekin voidaan käydä hoitamassa ja jotkut äidit taas tuovat joka yö lapsen hoitajille.
lh