Minkä ikäisenä lapsi voi jäädä yksin kotiin tunniksi?
Jos ajatellaan, että kolulaisena pitäisi jo pystyä hiukan olemaan yksin kotona ja huolehtia vähän itsestään, niin jostainhan pienestä ajasta se harjoittelu olisi aloitettava. Missä iässä lapsenne siis ovat olleet yksin kotona vähän aikaa?
Kommentit (9)
Onneksi ei tarvitse jättää kun olen kotiäiti. Toki moni jättää olosuhteiden pakossa kun 3.luokkalaisille ei oli iltapäiväkerhoa enää.
Sittenpä ne lapsen kaverit on usein meillä iltapäivät, mutta tuo ei haittaa! Kuuntele lastasi, mutta hyvä ohje on se, että ei alle kouluikäistä jätetä ollenkaan.
.. ei kouluikäisiäkään tarkoitan siis ekaluokkalaisia lähinnä, tule jättää tuntikausiksi yksin koulun jälkeen!!
Meidän ekaluokkaiselle pojalle tunti on pitkä aika. Pärjää kyllä yksin mutta soittelee perään ja kyselee monelta tulen.
ei missään tapauksessa pitäisi jättää yksin alle kouluikäisiä turvallisuuden takia, mm. tulipalot, sähköiskut, putoamiset jne..
Periaatteessa sitten kun lapsi alkaa itse haluta jäämään yksin kotiin ja vanhemmat voivat luottaa, ettei lapsi tee sillä aikaa mitään hullutuksia, voi yksinoloa alkaa vähitellen harjoitella. Joillakin tämä vaihe tulee jo 4 vuotiaana, meillä esikoinen halusi ensimmäisen kerran jäädä yksin vasta melkein 7-vuotiaana ja silloin ehti hätääntyä 10 minuutissa.
Nyt 7½-vuotiaana jää kotiin jopa 2-3 tunniksi, jos ei halua lähteä mukaan esim. asioille. Osaa soittaa puhelimella jos hätä tulee ja yleensä aina vähintään kerran soittaakin ja kysyy lupaa esim. filmin katsomiseen tai välipalan syömiseen.
kannattaa kuitenkin alkaa harjoittelemaan ennen kouluikää siis 6-v. Tunti on kyllä liian pitkä aika ekoilla kerroilla yksin. Riippuu myös, missä itse on ja tavoittaako lapsi tarvittaessa ja pääsetkö apuun nopeastikin, jos hätä tai ikävä yllättää.
Kaikkein tärkeintä lapsen jättämisessä kotiin yksin on se, että hänen kanssaan harjoitellaan tilannetta. Aloitetaan lyhyestä ajasta ja sitä pidennetään vähitellen.
Keskustellaan aiheesta ja mietitään erilaisia asioita, mitä kotona voi tapahtua ja miten niissä voisi toimia.
Tärkeää on neuvoa hätänumero ja erilaisia tilanteita, joissa siihen kannattaa soittaa.
Ei alle kouluikäisinä niin pitkäksi aikaa.
Noin 7-vuotiaan voi ehkä jättää max. tuon tunnin jos itse haluaa ja apua on nopeasti ja helposti saatavilla jos tarvis.
kun kävin kioskilla (näkyy ikkunasta) tai pissatin koiraa lähimetsässä. Nyt 6 v jää kun käyn kaupassa tai koiralenkillä maks 40 min. Pärjäis varmaan pidempäänkin,ainakin jos katsoo lastenohjelmia tms.
stitten ilmeisesti jättänyt yksin joskus kauaksi aikaa?
Vierailija: