Miten tutkitaan refluksi-tautia?
 Olen kuullut että lääkekokeiluna tai sitten jollain ph-mittauksella?
 Saako sen itse valita kumman ottaa? Vai päättääkö lääkäri? Minkä ikäiselle yms?
 Kertokaa kokemuksia?

Kommentit (9)
MEillä myös lapselle tehty kumpikin juttu. Ja myös valitsisin ph-mittauksen. Kuulostaa kamalammalta mitä on! Loppujen lopuksi vastaukset saa pian, ja vuorokausi ei ole lapselle vaikea, vaikeampi varmaan monessa tapauksessa vanhemmille. Riippuu varmasti paljon lapsesta...
 Mietin itsekin että tuo ph-mittaus olisi helpompi vaihtoehto kun on lapsella lääkkeitä jo ihan riittävästi käytössä.
 Joutuuko sitten sen mittauksen ajan olla sairaalassa, vai saako mennä kotiin? Kyseessä on kolmevuotias..
 Kiitos kun jaksatte vastailla!

Meillä ph-mittaus tehdään polikliinisesti eli aamulla laitetaan polilla mittari ja seuraavana aamuna mennään sitten poistattamaan se. Ymmärsin kuitenkin lääkäristä, että joskus mittaus suoritetaan osastolla eli joutuu oleen sairaalassa yön.
 Eli minua kiinostaisi kuinka refluksia tapauksissanne on ylipäätään alettu epäillä? Meillä poika on 2v 2kk, oli vauvana vaikea koliikkitapaus napa-ja nivustyrineen, pulautteli todella paljon, välillä ihan kaaressa oksennusmaisesti välillä ns. normaalisti, pulautteli ainakin noin 10kuiseksi vaikka jo kiinteillä alotettiin 4kk..Lisäksi oli ensimmäisen vuoden jatkuvassa nuhassa ja yskässä ja korvatulehduksia 7, jatkuvasti limainen mikä vuoden ikäisenä vasta todettiin maitoallergiasta johtuvaksi.
 Soijamaitoon siirtymisen jälkeen helpotti muutamaksi kuukaudeksi(kesäksi), syksyllä taas alkoivat korvatulehdukset ja nuhat ja yskät.2vuotiaana aloitti päiväkodissa ja maitoaltistus tehtiin ja todettiin ettei allergiaa enää ole. Tarhan aloittamisesta asti ollut jatkuvasti kipeä, limainen ja yskäinen, ei kuumeita mutta taas jatkuva korvakierre..tehtiin putkitus ja poistettiin mätäinen kitarisa, sen jälkeen oli lähes kuukauden terve, mutta sitten taas sama rumba, tosin ilman korvatulehduksia. Yskä on aivan järkyttävvää ilta ja yöyskää, eli yhdistä sen makuuasentoon jotenkin, se alkaa aina hyvin kuivana ja ja yskänpuuskat saattavat kestää taukoamattomina köhimisinä muutamia tunteja. Lisäksi yskä katkaisee usein päiväunet, eli päivisin ei muuten välttämättä vaivaa, mutta noin tunni unien jälkeen poika herää yskänpuuskaansa. Välillä tuntuu ettei lapsi vaan enää osaa lopettaa köhimistään. Usein puuskiin liittyy kakomista vedet silmissä, mutta ei kuitenkaan varsinaista oksentamista.
 Kuulostaako kenellekään tutulta? Voisiko olla tätä refluksia vai kenties jotain astmaan viittaavaa? Voi kun joku osaisi sanoa jotain:)
  Sitä alkaa itse olla niin ahdistunut tähän jatkuvaan sairastamiseen ja vähiin uniin:(

Allikka79:
. Yskä on aivan järkyttävvää ilta ja yöyskää, eli yhdistä sen makuuasentoon jotenkin, se alkaa aina hyvin kuivana ja ja yskänpuuskat saattavat kestää taukoamattomina köhimisinä muutamia tunteja. Lisäksi yskä katkaisee usein päiväunet, eli päivisin ei muuten välttämättä vaivaa, mutta noin tunni unien jälkeen poika herää yskänpuuskaansa. Välillä tuntuu ettei lapsi vaan enää osaa lopettaa köhimistään. Usein puuskiin liittyy kakomista vedet silmissä, mutta ei kuitenkaan varsinaista oksentamista.
Kuulostaako kenellekään tutulta? Voisiko olla tätä refluksia vai kenties jotain astmaan viittaavaa? Voi kun joku osaisi sanoa jotain:)
Sitä alkaa itse olla niin ahdistunut tähän jatkuvaan sairastamiseen ja vähiin uniin:(
 Refluksia eli GER on kahta muotoa, ns. silent ja sitten se jatkuva oksentelu. Mulla kakkosella oli silen-muoto, eli kokoajan kahden viikon iästä hengitys rohisi, ja oli flunssaisen oloinen, mutta ei ollut kuumetta.
 5kk iässä syötiin antibioottikuuri ja koska se ei tehonnut olisi ollut seuraavana vuorossa astman testaaminen. Minä itse taas epäilin närästystä ( eli hienolta nimeltä refluksia) ja kun menimme sairaalaan tutkimuksiin, oli ph-mittauksen löydös patologinen; hapanta aikaa yli 30% vrk kun se 6kk iässä on n. 10%.
Monilla astmaatikoilla on diagnosoimattomana refluksi, ja se oireyhtymä voi tulla aikuisiälläkin ( tuttava piirissä muutamia joilla on hoidettu rasitusastmana, mutta onkin ollut refluksia)
Koska asia sinua huolettaa niin sitä suuremmalla syyllä kehoitan lähtemään hakemaan asiaan selvyyttä. Mm. yöyskä on yksi hyvä oire, mutta se ei takaa diagnoosia.
Muoriska jolla kaksi ger lasta
Meillä on huomenna joka tapauksessa lääkäriaika varattuna ja aion kyllä ottaa tämän asian puheeksi! Nyt tuntuu,että kaikki mahdolliset testit on saatava, haluaisin mielenrauhan ja pojalleni kunnon yöunet, varsinkin kun uusi vallaton valvottaja syntyy maaliskuussa..!
 Itse olen yahoolla modena juuri refluksilasten ryhmälle, eli ikävää jos teiltä tämä löytyy , mutta olet tervetullut ryhmään rutisemaan.
 Muoriska
 iltaa vaan.. joo eli tänään oli lääkärireissu joka venähti neljäksi tuntia.. päästiin suoraan allerkologin juttusille, joka tarinaa kuunneltuansa otti huoleni tosissaan,kerrankin, yleensä lääkärit vain kommentoivat tyyliin " toiset lapset vain sairastavat enemmän kuin toiset" . lääkäri tosin oli itse enemmän astma-mahdollisuuden kuin refluksin kannalla ja niinpä astma tutkimukset aloitettiin tänään ja jatketaan huomenna,lisäksi ainakin parin viikon jakso ventolinen hengittelyä, jos ei astmaa saada kiinni niin sen jälkeen ph-mittaus. sanoi että olisi jo niin huono säkä jos molemmat olisivat, että sen takia ei halua suotta inhottavaa ph-mittausta vielä tehdä, itse taidan haluta siihen kuitenkin joka tapauksessa - vaikka kurjaa lapselle, niin saisi kuitenkin kerralla nyt selvitettyä kaikki. ja huonoon säkään tässä alkaakin jo tottua, anyway ;)
 Toivotaan että tutkimuksista nyt jotain selkoa tähän saisi, melkeinpä toivon jotain löytyvän, silloin saisi selvyyden tilanteeseen ja oikealla lääkityksellä ehkä tämä elämä tästä helpottuisi itse kullakin..
 voin vielä palailla kertomaan kun jotain selviää!
mutta itse et voi valita tapaa, se on niin lääkärin/sairaalan käytännöstä kiinni.
Lääkekokeilu on pitkäaikaisempi, ja ns. yhteiskunnalle halvempi tapa , mutta epävarma. Kun taas PH-mittaus kestää n. vuorokauden ja tulokset on periaatteessa samana päivänä saatavilla.
Ph-mittauksessa anturi viedään nenän kautta vatsaportin yläpuolelle ruokatorveen. Röntgen kuvassa tarkistetaan anturin sijainti ja tarvittaessa otetaan mahdollista astmaepäilyä varten keuhkokuvat.
Mulla on ph-mittaus tehty lapselle 6kk iässä, ja kuopus on mennyt lääkekokeilulla saman läpi. Ite valitsisin ph-mittauksen.