Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksestä ja synnytyksestä

12.01.2006 |

Ihan kiinnostuksen takia vaan kyselen että onko kukaan saanut imetettyä kaksosia tai kolmosia vuoden ilman korvikkeita.Että onko se edes mahdollista?Sitten sitä haluaisin tietää että syntyvätkö kaksoset aina ennen laskettua ja kuinka usein päädytään sektioon ja ovatko vauvat usein niin pieniä että joutuvat sairaalahoidossa olemaan vai onko ketään kuka on vain 3pv ollut synnytyksen jälkeen vauvojen kanssa sairaalassa.Haluaisin myös kysellä että onko ketään täällä kellä ois peräti kolmoset ja haluaisin tietää onko mahdollista saada kolmoset vain joillakin hoidoilla siis jos joku ei saa lasta niin silloinhan tehdään jotain hoitoja ja näissähän vissiin on kolmosten mahdollisuus vai olenko käsittänyt väärin.Kuulostaa aika hurjalta että jotkut saa kaksosia ja kolmosia.Itelläni on yksi poika ja nyt toista yritetään ja kyllähän sitä miettii että miten sitä pärjäisi jos sattusikin kaksoset tulemaan.Mielummin kuitenkin yhden haluaisin kun tuo poikakin on.Onko se jotenkin perinnöllistä saada kaksosia vai?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhön niitä luomukolmosiakin ole, tosin mulla ei ole kolmosia vaan kaksoset. Mun tuplat syntyivät rv38+6, joten lähes laskettuna aikana ja aivan normaalikokoisina molemmat 48cm toinen 3340g ja toinen 3440g, eivätkä tarvinneet erikoishoitoja, lähdettiin kotiin 3pv:n kuluttua. Tosin raskausaika ei ollut mutkaton, olin sairaalassa pidättelyhoidossa, koska synnytys alkoi käynnistyä jo rv32. Sain tiputushoitoja, piikkejä peffaan, kortisonia ja olin totaalisessa liikuntakiellossa 1vko (sain kävellä vaan vessaan ja välillä sekin kiellettiin ja tuotiin portatiivi sängyn viereen), se oli todella raskasta aikaa. Toka sairaalaviikko oli jo helpompi ja näytti siltä, että pidättelyhoidoissa oltiin onnistumassa. Sitte pääsin kotiin, mutta mihinkään ei saanu lähteä ennen ku rv35 tuli täyteen. Kaikki meni kuitenkin hyvin :). Onhan se kaksosuus monilla " sukuvika" , tosin mulla ei oo suvussa kuin yhdet kaksoset ja nekin on tosi kaukaista sukua. No edes muutama vastaus...:)

Vierailija
2/9 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b]

Ihan kiinnostuksen takia vaan kyselen että onko kukaan saanut imetettyä kaksosia tai kolmosia vuoden ilman korvikkeita. Että onko se edes mahdollista? [/b]

On varmasti näitäkin tapauksia ja tietenkin mahdollista -onhan se ihan luonnollista. Toivon, että meillä näin tulevien kaksosten kanssa onnistuisi.

[b]Sitten sitä haluaisin tietää että syntyvätkö kaksoset aina ennen laskettua [/b]

Aika usein ennen laskettua aikaa (käynnistettynä, jos ei muuten), mutta ennenaikaisina " vain" noin puolet. Eli aika paljon syntyy viikoilla 37-39. Paljon ei kai yli rv 40 päästetä.

[b]ja kuinka usein päädytään sektioon[/b]

Varmaan useammin kuin yhtä synnytettäessä. Jos A poikittain tai perätilassa, niin lähes aina suunniteltu sektio. Mahdollista myös, että A syntyy alakautta ja B joudutaan leikkaamaan. Paljon syntyy myös ihan normaalisti molemmat alakautta.

[b] ja ovatko vauvat usein niin pieniä että joutuvat sairaalahoidossa olemaan vai onko ketään kuka on vain 3pv ollut synnytyksen jälkeen vauvojen kanssa sairaalassa. [/b]

Uskon, että hyvin paljon ihan " normaaleja" tapauksia, riippuu paljon millä viikoilla syntyy (kt aiemmin).

[b]Haluaisin myös kysellä että onko ketään täällä kellä ois peräti kolmoset ja haluaisin tietää onko mahdollista saada kolmoset vain joillakin hoidoilla siis jos joku ei saa lasta niin silloinhan tehdään jotain hoitoja ja näissähän vissiin on kolmosten mahdollisuus vai olenko käsittänyt väärin.[/b]

Kyllä kolmosia syntyy ihan luomunakin. Yhdet puolitut jo aikuiset kolmoset oli perheen lapset nro 4, 5 ja 6, enkä usko hoitojen mahdollisuuteen. Hormonihoidot tosin lisäävät kaksosten ja kolmosten määrää (jossain toisessa ketjussa oli näistä monikko-kriteereistä). Ja tietenkin, jos kohtuun istutetaan kaksi alkiota, niin kaksosten mahdollisuus on aika suuri.

[b]Kuulostaa aika hurjalta että jotkut saa kaksosia ja kolmosia.[/b]

Ei kai tämä nyt niiin ihmeellistä ole. Minä ainakin ylpeä kaksosraskaudestani. ;-)

[b]Itelläni on yksi poika ja nyt toista yritetään ja kyllähän sitä miettii että miten sitä pärjäisi jos sattusikin kaksoset tulemaan. [/b]

Eipä tuota pääse kauheasti valitsemaan.. ;-) Meidän esikoinen on kohta 2v 4kk, joten ihan hyvässä iässä, kun kaksoset syntyy. Kyllä mulla ainakin on kova luottamus, että me pärjäämme. Tuskin helppoa tulee olemaan, mutta eiköhän hengissä selvitä. Paljon riippuu lasten terveydestä ja luonteesta. Nyt vaan toivotaan, että raskaus kestäis mahdollisimman pitkään, ainakin tonne rv34 päälle.

[b]Onko se jotenkin perinnöllistä saada kaksosia vai?[/b]

Eri munaisiin kaksosiin on suurempi mahdollisuus jos niitä on jo ennestää naisen suvussa. Meillä iso suku ja löytyy " vaan" kahdet epäidenttiset kaksoset, nuoremmatkin tosin jo yli 40v.

t.marguerite rv 18+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

titsu82:

...onko kukaan saanut imetettyä kaksosia tai kolmosia vuoden ilman korvikkeita.Että onko se edes mahdollista?

Kyllä se varmasti mahdollista on. Itse imetin noin 9kk kaksosia ja sitten tuli käyttöön nokkamuki, hetkeksi nan ja suoraan tavallinen maito. Söivät niin hyvin ruokaa, että itse luopuivat imetyksestä. Oli äidillekin helpompaa siten imetys lopettaa.

...syntyvätkö kaksoset aina ennen laskettua

Eivät synny aina ennen LA:aa. Täällä on huomannut, että suurin osa syntyy aivan täysiaikaisina. Toki monikkoraskaus on riskiraskaus ja yksösraskautta useampi saattaa päätyä ennenaikaiseen synnytykseen.

kuinka usein päädytään sektioon

Jaa-a. Lähinnä sektioon saattaa käsittääkseni vaikuttaa se, jos A-tarjonnassa oleva vauva on perätilassa. Mutta jos A on rt:ssa, voi perätilassa oleva B syntyä myös alakautta. _Joskus_ samaan synnytykseen mahtuu sekä A:n alatiesynnytys että B:n sektio. Suurin osa synnytyksistä ainakin tällä palstalla on ollut ihan normaaleja alatiesynnytyksiä.

ovatko vauvat usein niin pieniä että joutuvat sairaalahoidossa olemaan

Joskus saattaa olla tarkkailussa kauemmin, vaikka koko olisi hyvä. Suurin osa sujuu normaalisti.

onko ketään kuka on vain 3pv ollut synnytyksen jälkeen vauvojen kanssa sairaalassa.

Minä olin sairaalassa kaksosten kanssa vain puolitoista vuorokautta. Päästiin kotiin, koska kaksoset ok (3220 & 3405), söivät hyvin jne.

onko mahdollista saada kolmoset vain joillakin hoidoilla

Luulen, että nykyään ei hoidoissa voi kolmosia saada?? En ole kyllä varma, mutta olen ymmärtänyt, että vanhemmat voivat valita joko 1 tai 2.

miten sitä pärjäisi jos sattusikin kaksoset tulemaan.Mielummin kuitenkin yhden haluaisin kun tuo poikakin on.Onko se jotenkin perinnöllistä saada kaksosia vai?

Hyvin kaksostenkin kanssa oppii pärjäämään. Meillä oli aiemmin 2 lasta, nyt siis kotona 4 alle kouluikäistä. Kyllä nämä kaksoset melkoinen yllätyslahja ovat :) Ihana sellainen :) Ja kyllä, olen ymmärtänyt kaksosuuden olevan periytyvä, tosin niin, että se pomppaa 1 tai 2 sukupolvea yli usein.

RioBebe & kaksoset 1v 6kk

Vierailija
4/9 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaa täys imetin hiukan yli kuukauden ja tyttö sai alusta asti myös lisämaitoa. Maitoa tuli liian vähän ja, kun poika oli muutamana päivänä saanut pullosta lisää, niin kieltäytyi kokonaan imemästä rintaa.

Mulla synnytys käynnistettiin viikolla 39 ja lapset syntyivät seuraavana yönä. Perjantaina syntyivät ja maanantaina lähdettiin kotiin, molemmat olivat alle kolme kiloisia. Olivat koko ajan vierihoidossa.

Meillä tuplat tuli ihan luomusti, eikä suvussakaan tiettävästi kaksosia ole. kaikki muutkin edellellytykset eivät meillä päde. Olen todella pieni kokoinen, reilusti alle kolmikymppinen jne...

Vierailija
5/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaksosia voi imettää ihan normaalisti. Itse imetin vuoden ja kuukauden, ihan ilman korviketta. Siirryttiin sitten suoraan " tavalliseen" maitoon. Maidon erityshän on kiinni tarpeesta ja kun jaksaa ne muutamat kohdat kun tuntuu, ettei maito millään riitä vaan imettää usein ja sitkeästi, niin yllättäin tuotanto yltää taas tarpeeseen.

Kaksoset eivät suinkaan aina synny ennen laskettua aikaa. Tilastollisesti vain useammin kuin yksöset. Samoin useimmat tuplatkin pääsevät kotiin ihan nomaalissa ajassa, mikä se sitten kunkin sairaalan kohdalla on - 3-4vrk iässä.

Vierailija
6/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on ihan mahdollista, mutta toki työläämpää ja aikaavievempää kuin yhden vauvan imetys. Korvikkeita ei tarvitse ollenkaan jos ei niin halua.

Uusimman suosituksen mukaan kaksossynnytys pitäisi käynnistää ennen rv. 39 jotta kohtu ei ylivenyttyisi, joten yleensä ennen laskettua syntyvät. Meillä käynnistys tuotti tulosta rv. 38.

Sairaalassa olimme sen 2vrk ja lääkärit calmetoitua vauvat pääsimme kotiin.

Vierailija
7/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihaa:

Imetys on ihan mahdollista, mutta toki työläämpää ja aikaavievempää kuin yhden vauvan imetys. Korvikkeita ei tarvitse ollenkaan jos ei niin halua.

Uusimman suosituksen mukaan kaksossynnytys pitäisi käynnistää ennen rv. 39 jotta kohtu ei ylivenyttyisi, joten yleensä ennen laskettua syntyvät. Meillä käynnistys tuotti tulosta rv. 38.

Sairaalassa olimme sen 2vrk ja lääkärit calmetoitua vauvat pääsimme kotiin.

* Imetyksen aikaavievyys: Aluksi meni aikaa, mutta pian oppi itsekin nostamaan kummankin tandemimetykseen päät vastakkain imetystyynylle - silloin meni sama aika, kuin yhtä imettäessä :)

* Me haettiin piikit kesämarjoille seuraavana päivänä sairaalasta. Meiltä on matkaa joku 15 km sairaalalle eli ei paha. Samalla ottivat pojalta verikokeiden kontrollitkin. Nykyään kuulemma se 2vrk ei ole raja enää sille rokotteelle. Just sukuun syntyi uusi tulokas, joka kotiutui myös alle 2vrk ja oli kuitenkin saanut rokotteen jo lääkärintarkastuksessa :O

RioBebe

Vierailija
8/9 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin kans hakemassa parin päivän kuluttua siitä kun oltiin päästy kotiin. Vauvan pitää painaa yli 2,5kg, jotta voidaan antaa calmette-rokotus.

Itse osittaisimetin tyttöä 9kk ja poikaa 10,5kk. Iltaisin annoin imetyksen jälkeen lisämaitoa ja eivätkä alkaneet hylkimään rintaa. Tyttö alkoi puremaan ja nukkumaan täysiä öitä joten lopetin imetyksen. Pojalle pidettiin unikoulua 10kk ikäisenä, jotta päästäisiin eroon yötissityksestä. Päivällä taas tuntui olevan niin kiirettä, ettei tissillä malttanut olla ja yösyöttöjen loputtua maidon tulo alkoi ehtyä.

Synnytys alkoi vesien menolla rv 37+3. Ihan alakautta tulivat. Tyttöä vähän avitettiin imukupilla.

Sairaalassa oltiin 6 päivää. Pojan kanssa oltaisiin päästy kolmantena päivänä pois, mutta haluttiin vartoa tytön kotiin pääsyä. Tyttö tuli keltaiseksi ja sai sinivalohoitoa.

Vierailija
9/9 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, saahan sieltä kaksostenkin synnyttyä lähteä kotiin vaikka polikliinisesti, mutta tarkoitin vain että me olimme sen 2vrk koska 70km ajomatka ei kiinnostanut neljän pienen lapsen kanssa. :)

Ja kyllä sanoisin, että imetys on aikaavievempää kahden kuin yhden kanssa, sillä ainakin meillä tulee jonkin verran myös niitä yksittäisimetyksiä - poika nukkuu vähemmän, herää aiemmin jne.