Hoitopaikoista USA:ssa?
Olen palaamassa toihin toukuussa ja tarkoituksena on loytaa hoitopaikka tuollon 7 kk vanhalle lapsellemme. Saimme mieheni tyopaikan kautta tiedot kahdesta hoitopaikasta, jotka tyopaikkojemme lahella. Kavi ilmi, etta molempiin yli vuoden jonot. Nyt tiedustelisinkin onko kellaan tietoa New Havenin tai lahiseutujen luotettavista hoitopaikoista? Muistan kuulleeni, etta USA:ssa luotettavilla lastentarhoilla olisi jokin virallisempi hyvaksynta. Onko tasta mitaan tarkempa tietoa? Meilla sukulaisia lahistolla asumassa, joten tarpeen tulle voimme turvautua heidan apuunsa,mutta tuskin he ovat halukkaita hoitamaan 5 paivana viikossa...
Kommentit (4)
En tunne New Havenia, mutta meilläpäin monet päiväkodit ovat osa jotain suurempaa " ketjua" . Jos et tuttujen kautta ym. tiedä paikan " mainetta" , niin mielestäni se on hyvä asia, silloin hoitajilla/opettajilla on ehkä tarkemmat pätevyysvaatimukset ja toiminnan laatua seurataan. Ja todellakin vaadi, että paikka on " licensed" .
Mutta itse aikoinaan hoitopaikkaa lapselleni etsiessäni koin hoitopaikoissa vierailemisen parhaaksi tavaksi. En halunnut yksityistä " perhepäivähoitajaa" , koska koin sen jotenkin turvattomana. Parhaaksi vaihtoehdoksi koin päiväkodin, jossa useampia hoitajia, toiminta valvottua ym. Monissa paikoissa on nykyään webbikameratkin (ei tietenkään kaikille avoimet), jos vanhemmat haluavat katsoa miten lapsen päivä sujuu. Ja paikan päällehän voi mennä touhuja seurailemaan. En suosittelisi paikkaa, jossa vanhempia ei toivoteta tervetulleiksi milloin tahansa...
Päiväkodithan on aika helppo huomata ohi ajaessaan, joten mukavannäköisen nähdessäni poikkeaisin sisään ja kävisin kysymässä toiminnasta. Ja ainakin täälläpäin mielellään kertovat, näyttävät paikkoja, useimmissa paikoissa voi seurata hoitajien työskentelyä/lapsiryhmiä peili-ikkunan takaa. Joissain paikoissa tuli itselleni heti tunne, että ei tänne ainakaan, mutta löytyi ihan mukaviakin.
Mietittäviä asioita on varmaan ainakin: lapsiryhmän koko, kuinka monta lasta per hoitaja, minkä ikäiset yhdessä, minkälaista toimintaa päivällä, ruokailu (omat eväät/paikan ruoat), mahdollinen (opetus-)ideologia, ulkoilu ym. Hoitajien koulutuksesta kannattaa myös kysellä, monesti hoitajilla ei juurikaan ole alan koulutusta.
NN
Meillä oli alkuun lastenhoitaja kotona, kallista lystiä mutta toimi pikkuvauvalle. Useimmat jenkkituttuni kannattivat Montessori-päiväkoteja ja olivat kovin tyytyväisiä niin opetukseen kuin ympäristöön (Chicagon alueella), kyselehän niitä omalla alueellasi!
Toimi erinomaisesti. Itse olin toissa 4 paivaa viikossa, ja isakin teki toita paljon kotoa kasin, joten au pair toimi meilla erinomaisesti.
Meilla ei olisi lahella ollutkaan sellaisia hoitopaikkoja johon olisin lapseni ihan vauvana laittanut.
Amerikkalainen tyokaverini palkkasi lastenhoitajan kotiinsa kun vauva oli ihan pieni, ja sitten myohemmin laittoi lastentarhaan n. 1,5 vuoden iassa.
mutta ainakin taalla meidan nurkilla osa hoitopaikoista on ' licensed' , eli osavaltion tarkan syynin alla. hoitopaikan ' laillistaminen' on tietaakseni pitka ja tyolas prosessi, eli sen takia monet hyvatkaan paikat ei siihen prosessiin rupea, mutta itse en omia lapsiani voinut kuvitellakaan laittavani ei-laillistettuun hoitoon. laillistetussa paivakodissa esim. kaikki vammat (ja talla siis tarkoitan vaikka ihan vaan kuhmuja ja mustelmia) raportoidaan osavaltiolle, paloharjoituksia on saannollisesti, ryhmakoot on tarkkaan maariteltyja, ' opinto-ohjelmaa' noudatetaan jnejne.
ja laatu sitten tietysti maksaa. me maksamme kahden lapsen hoidosta kahdesti viikossa $860 kuussa. taysi viikko kustantaisi kutakuinkin $1500 kuussa. kyllahan tuo aina shekkia kirjoittaessa jurppii, mutta toisaalta sitten taas voi olla hyvilla mielin kun tietaa etta lapsukaiset on hyvissa kasissa!