Turha silittäminen on turhaa ajankäyttöä, jos aika tiukilla!
Tuli mieleen tuosta " ei koskaan ulkoilla" -ketjusta, että kuinka ihmeessä ihmiset kitisevät ajan puutetta ja kiirettä, mutta silti käyttävät aikaa tuhottomasti sellaiseen ei-välttämättömyyteen kuin silittäminen?? Jos on aikaa, niin tottakai se on ok, mutta on ihan hullun hommaa silittää KAIKKI, ellei siihen todella ole aikaa.
Eräs kaverini on näitä ihmisiä, jotka silittävät aivan_kaiken, minkä narulta/kuivausrummusta ulos ottivat, string-pikkuhousuista sukkiin, jos olivat hänen mielestään liian ryppyisiä. Paitsi omat vaatteensa, hän silittää myös kaikki miehensä vaatteet samalla pieteetillä. Ihan ok tottakai, jos on aikaa, mutta jos ei järki leikkaa sen vertaa, että jossain vaiheessa on pakko höllätä näitä vaatimuksia kun aika käy tiukille niin huonompi juttu.
He saivat lapsen reipu vuosi sitten, ja tämä vuosi on tottakai ollut kiireinen. Edelleenkin hän valittaa olevansa aivan loppuunasti uupunut ja ryytynyt ja valittaa aivan koko ajan, kun mies ei osallistu tarpeeksi kotitöihin. (Mies laittaa melkein päivittäin ruokaa ja imuroi pari kertaa viikossa, mikä ei välttämättä tosiaan ole kauheasti, mutta enemmän kuin monen muun mies.) Kaikella ystävyydellä täytyy sanoa, että mun mielestä jossai silti viiraa ja valitus on osittain turhaa, sillä kaverini seisoo joka jumalan ilta vähintään tunnin silityslaudan vieressä ja silittää kaikki vauvan bodyistä niihin stringeihinsä ja valittaa, kun ei MITÄÄN ehdi tehdä eikä ole lainkaan omaa aikaa...huokaus...
Kommentit (29)
Silitän sellaiset vaatteet, joita ei voi siellä kuivata.
Eli jos vaatteet seisoo pesukoneessa linkouksen jälkeen pitkään ennen kuin ne ripustetaan, niin rypyt painuvat tiukemmiksi. Mahdollisimman pian pitää ripustaa. Linkousnopeus vaikuttaa myös ryppyjen tiukuuteen.
Sitten joku jo sanoikin, että kuivausrummusta suoraan voi laittaa päälle, mutta muuten silittää. No, siinä on se sama juttu. Kun kuivausrumpu tulee valmiiksi, niin ne pitää heti viikata. Jos lämpimät vaatteet seisovat kuivausrummussa ohjelman päätyttyä, niin rypythän prässäytyvät vaatteisiin.
vaikka en niitä silitäkään. Juhlavaatteet, verhot ja liinat silitän, mutta muut menee kyllä ilman silitystä. Eikä meidän vaatteet kyllä ole ruttuisia. Ja toiseksi kuka tulee katsomaan on vauvallasi silitetty body päälle tai sulla silitetyt stringit?! Tuskin kukaan tulee sanomaan jos vauvan bodyssa on pieni ruttu ja se on paskapuhetta jos väitätte että ne vaatteet on (esim.lapsen päällä) silitetyn näköiset vielä tuntien päästä! Vai vaihdatteko te useasti päivässä lasten vaatteet etteivät vaan näytä epäsiisteiltä?
Turhien asioiden listalle lisäisin sängyn petaamisen: illallahan sinne taas mennään viimeistään. Ei siellä kenelläkään ole aikaa makuuhuoneessa seistä tiiraamassa, että " onpa nyt sängyt petaamatta" .
Ainoastaan jos on kutsuttuja vieraita tulossa (jotka myös todennäköisesti saattavat yläkerrassa käydä) sängyt pedataan.
Lakanat kylläkin kuivataan rummussa ja mankeloidaan vielä, etteivät turhaan pölise nenään.
Jotkin keinokuidut ovat sellaisia, että jos tekstiilissä on niitä vähänkin niin silitys on melko turhaa. Eli tekstiilit eivät mene ryppyyn vaikka yrittäisi. Toinen vaikuttava tekijä on jälkikäsittely. Jos tekstiilille on tehty siliävyyskäsittelyjä se on käyttövalmis pesun ja kuivatuksen jälkeen, siis silittämättä. Uusia keinoja silityksen tarpeellisuuden poistamiseen kehitellään kokoajan tekstiiliteollisuudessa.
Sitten lopetin homman tyystin ajan puutteen takia. Silloin jonkin aikaa häiritsi " ryppyiset" vaatteet. Nyt ei ole muutamaan vuoteen kaihertanut asia sitten tippaakaan. En oikeasti edes näe, että vaatteemme olisivat rypyssä. Silitän vain puuvillapaidat ja juhlapaidat. OStan lähinnä semmoista kampetta, jota ei tarvi silittää. Trikoopaidat kuivatan hengarilla, ettei jää narun kuvaa keskelle paitaa.
Olen omasta mielestäni hyvinkin kypsynyt, kun olen päässyt irti perfektionismistani. Ihan hävettää millainen olin.
Luulen, että aika on tehnyt tehtävänsä, mutta minun 50-vuotias tätini silittää ja stressaa ihan kympillä vieläkin kaikesta siivoamisesta. Kai jotkut ihmiset vaan ovat sitten neuroottisia elämänsäloppuun asti. Tympii vaan se, että valitus jatkuu. Ihan niin kuin ihmisellä ei olisi vapautta valita, silittääkö kaiken aikansa vai ei.
Pointtini oli siis tosiaan se, että silittäminen on jokaisen oma asia ja tottakai osa vaatteista on eittämättä kivemman näköisiä ja kivemman tuntuisia silitettynä. Joidenkin on taas tosiaan silitettävä allergioiden takia, se on totta. Mutta jos kyse on vain " pakkomielteestä" ja tavasta, niin joskus on vain pakko laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Mua suoraansanoen kummastuttaa että joku on niin avuton, että valivalivalivalittaa KOKO AJAN kun on kuoleman väsynyt, ja silti pitää saada silitetyt stringit jalkaan (siis ihan totta, en provoile, tämä ihminen silittää nekin). t. ap
Jos vaatteet vaivautuu ripustamaan kunnolla tai on käytössä kunnollinen kuivausrumpu, niin suurinta osaa tavallisista vaatteista ei todellakaan tarvitse silittää. Paitapuserot, mekot ja puuvillahousut ovat tietenkin eri asia.
Mun mielestä on aivan ä-l-y-t-ö-n-t-ä valittaa oman ajan puutetta jos silittää esim. lakanat, vauvanbodyt ja tosiaan vaikka alushousut.