Toimiva keittiö?
Nyt olis keittiösuunnittelun aika! Alustavaa hahmotelmaa on toki jo talosuunnitelmiin tehty, mutta nyt käydessäni yhdellä keittiösuunnittelijalla, tyrmäs aikaslailla monen asian. Jäi maku, että halus myydä ennemminkin " muotikeittiötä" tai jotain nykyajan trendiä kuin toimivaa lapsiperheen keittiötä.
Nyt siis kokemuksia siitä, mistä yksityiskohdista muodostuu toimiva LAPSIPERHEEN keittiö!!??
Erityisesti haluaisin mielipiteitä seuraavista asioista:
-Onko liian pitkä etäisyys, jos jääkaapilta on matkaa vesipisteeseen pari metriä ja hellalle kolmisen metriä? Itsestäni tämä ei tunnu matkalta eikä miltään, mutta tämä yksi suunnittelija oli sitä mieltä... Haluaisin kuitenkin tiskialtaiden ja hellan ympärille tilaa enkä ihan lähelle korkeata jääkaapin seinää. Meidän suunnitelmassa kylmäkaapit olis erillään muista tasoista mutta jääkaapin viereen tulisi kuitenkin ns. pikaruokapiste, jossa olis mikronpaikka ja pöytätaso voileivän tekoon ym.
-Entä mikä olis toimivin lattiamateriaali lapsiperheen keittiössä?
-Kaappien pintamateriaali?
-Entäs hella/uunisysteemit? Omilla jaloillaan seisova vai upotettavat? Jos upotettava hella, mikä olis paras materiaali siihen ympärille? Taustaksi, että en todellakaan välttämättä jaksa alkaa heti ruoanlaiton jälkeen hinkkaamaan kaikkia roiskeita ym. pois ;)
Tämä mainitsemani suunnittelija oli heti kovin kauppaamassa ns. saarekekeittiötä, jossa hella-uuni olis omassa saarekkeessaan keskellä keittiötä. Sinänsä ihan hyvä idea " seurusteluruokailuun" , mutta itse henkilökohtaisesti en tykkää keskellä keittiön kattoa törröttävästä liesituulettimesta. Toisekseen en jaksa uskoa, että mulla kestäis hermot sitä, että lapset ravaisivat ympäri sitä saareketta potkuautoillansa just ku mä oon käristämässä ruokaa, mistä roiskuis rasvoja ympäriinsä...
Mutta siis rakentavia kokemuksia tänne, kiitos!!!
Kommentit (9)
kalliimpi kuin moni muu materiaali ja varmasti lapsiperheessä muitakin hyviä ovimateriaaleja on.
Me ollaan asuttu n. 1/2 vuotta uudessa okt:ssa ja tässä mun kokemuksia/mielipiteitä;
-meillä moderni U-muotoinen avokeittiö siis moderni siten että se on avokeittiö. Aluksi murehdin kun talopaketti tuli että voi hemmetti, tuohan on oikea minikeittiö. Kokemus on jo puolen vuoden aikana osoittanut että U-muotoinen keittiö on todella tehokas. Vaikka tekisinkin ehkä keittiöstä hieman suuremman, tekisin ehdottomasti aina u-muotoisen keittiön jatkossakin!
- kannattaa laittaa astianpesukone korkeammalle, eli ei normaalisti lattiatasoon -> meillä normaalilla tasolla ja tyttö 1v on aina siellä
- myös uuni kannattaisi varmaan nostaa ylemmäs
meillä on ihan perinteinen u-mallinen keittiö ja ollaan oltu siihen ihan tyytyväisiä.
Meillä on paljon työtasoa ja sen alla vetokaappeja, joista lapsetkin ylettävät ottaa astioita, muroja tms. Yläkaappeja on vain muutama, yksi korkea kaappi+jääviileäkaappisysteemi.
Kuivauskaappi on osoittautunut aika turhaksi, kun nykyiset pesukoneet pesevät ja kuivaavat lähes kaikki astiat. Meillä on sellainen 60cm leveä ja ihan riittävä, yleensä tyhjää täynnä. Sen koen tärkeäksi että vesipiste ja hella ovat lähellä toisiaan. Myös kulmaliesi on osoittautunut erittäin hyväksi ratkaisuksi, koska hellan reunoille (jatkuu työtasona molemminpuolin) ja taakse jää riittävästi tilaa monenlaisille tykötarpeille ruokaa laittaessa.
Tilaa on liikkua ja touhuta keittiössä vaikka koko viisi henkisen perheen yhtäaikaa, kun keskellä ei ole mitään saarekkeista tms.
Ruokailutila on sitten toisella puolella omana tilanaan, vaikkakin yhtenäistä tilaa koko helahoito mukaan lukien olohuone. Ruokailutilassa on senkki ja vitriini joitakin astioita varten.
Kaikenkaikkiaan tyytyväisiä olemme olleet tällaiseen yksinkertaiseen, selkeään, mutta tilavaan ratkaisuun.
se vielä piti sanoman, että kannattaa tosiaan vertailla eri keittiöfirmojen ideoita ja hintojakin keskenään, niissä on suurta vaihtelua, vaikka tiedän toki kokemuksesta ettei rakentamisaikana ole hirveesti ylimääräisiä voimia ja aikaa kierrellä ja istua suunnittelemassa monessa paikassa.
Me pyysimme tarjoukset ja suunnitelmat kolmesta eri paikasta.
... ideoita sitäkin enemmän. Tässä mun kriteereitäni meidän tulevalle unelmakeittiölle:
* u-malli siten, että lattiatilaa ei tarvitse olla paljon. Ruokapöytä tulee sille varattuun syvennykseen keittiön viereen. Tällöin kaikki lattiatila keittiössä on vapaata kulkemistilaa eikä tarvitse kulkea minkään ympäri.
* kulmahella ja tasot kiveä. Kulmahellan vain haluan, sillä minusta ne on tyylikkäitä. Kivi taas on helppohoitoisinta materiaalia, sillä minä olen superlaiska siivoaja.
* ei missään tapauksessa mitään saareke-härdellejä meille! Hermothan siinä menis itseltäkin kun pitäis aina juosta sitä saarta ympäri kun haluaa keittiöön tai sieltä pois. Oisko se edes turvallinen pienten lasten kanssa? Nyt sentään voi laittaa kattilan takalevylle kiehumaan eikä penskat ilman eri vaivaa yllä siihen, eihän tällanen missään saarekkeessa onnistu kun aina on reunat lähellä... Lisäksi minä olen vielä aivan erityisen onnekas juoksemaan kaikkia pöydän yms kulmia pahki, joten kaikki potentiaaliset reunat ja nurkat pitää eliminoida meiltä.
* haluaisin, että vesipiste olisi talon ulkoseinää vasten ja sen yläpuolella olisi ikkuna. Minusta on kiva katsella pihalle vaikka pottuja kuoriessani. Sitä tiskipöydän metallilevyä voisi jatkaa vaikka sen verran sivulle päin, että kuivauskaapin saisi siihen ikkunan viereen. Mites muuten valaistus hoidetaan tällaisessa paikassa?
* ei ovilla avattavia kaappeja vaan isoja vetolaatikoita. Näin saa koko kaapin syvyyden käyttöön. Samoin myös täyskorkea kuiva-ainekaappi, senkin pitää olla sellainen apteekinkaappi-tyylinen.
* kaappien kahvat sen mallisia, että niihin saa tarvittaessa lapsilukkoja tai jotain systeemeitä helposti kiinni.
* kaappien ovia valitessa kannattaa tarkistaa, ettei ne sisällä PVC:tä, tämän on todettu aiheuttavan allergiaa ja astmaa ja useimmat ovien pinnoite-systeemit näyttivät sitä sisältävän kun tässä joskus niihin tutustuin.
* hella ja vesipiste vierekkäin. En halua kantaa kiehuvaa pottukattilaa koko keittiön läpi riehuva kakaralauma kintuissani, että saan kaadettua potuista vedet pois. Muuten kyllä pitää olla vähintään 5 km pöytätilaa, sillä ne on kuitenkin aina rojun peitossa.
* edelliseen huomioon liittyen olisi kiva saada mahdollisimman monta kodinkonetta hyllyille, esim mikro. Pöytätilan täytettä löytyy ilman kojeitakin.
* lattiat soisin olevan ehkä laattaa. Täällä kun on kehuttu, että jos sen kiven käsittelee jollain aineella, niin siitä tulee helppohoitoista eikä edes laatanvälisauma-aine ime kaatuneita mehuja itseensä. Mikä tahansa ratkaisu käy, kunhan se on siedettävän näköinen ja tooooosi helppo pitää puhtaana.
* keskupölynimuriin saa niitä sellaisia lattianrajaan tulevia imu-luukkuja. selainen voisi olla kätevä hellan ja jääkaapin eteen kun siellä niitä muruja on aina lattialla, sekä ruokailupöydän viereen kun sielläkin on aina lattiat saastan peitossa.
* keittiö pitäisi vielä mielestäni sijoittaa ilmansuuntien mukaan mieluiten ehkä länsiseinälle. Mietin tätä siltä kannalta, että useinhan keittiö on talon arvottomimmalla seinustalla eli tietysti ajotiehen päin, mutta myös yleensä pohjoisen puolella. Meillä kuitenkin suurin osa päivästä vietetään joko olohuoneessa tai keittiössä, joten soisin senkin olevan sillä puolella taloa, jossa on aurinkoa ja nätit maisemat.
No, joo tässä nyt jotain, mitä tuli äkkiseltään mieleen.
Keksiikö joku jo heti alkuunsa jotain ei-hyvää jostakin, mitä olen suunnitellut? Siis sellaista, mikä ei ole vain makuasia vaan oikeasti huono valinta? Ois kiva tietää etukäteen eikä sitten harmitella jälkeenpäin...
Ihan kuin miedän keittiö!
Meillä on 2v. käytännön kokemus hyvin pitkälti ideoimastasi keittiöstä! Toimii!!!!
Tosin vesipiste on ei-ikkunallisella seinällä, kuivaukaappi yläpuolella.
Meille tulee myös u-mallinen keittiö, joka edellistenkin vastaajien mielestä on toimiva ratkaisu.
MiuMau77:
* haluaisin, että vesipiste olisi talon ulkoseinää vasten ja sen yläpuolella olisi ikkuna. Minusta on kiva katsella pihalle vaikka pottuja kuoriessani. Sitä tiskipöydän metallilevyä voisi jatkaa vaikka sen verran sivulle päin, että kuivauskaapin saisi siihen ikkunan viereen. Mites muuten valaistus hoidetaan tällaisessa paikassa?Sähkö- ja valaistussuunnitelmaa teemme parhaillaan ja mietintämyssyn alla oli pitkään juuri keittiön ikkunan edessä oleva taso ja sen valaiseminen (meillä vesipiste ja kuivauskaappi ikkunan vieressä ja työtaso jatkuu ikkunan alle). Yhdestä sisustuslehdestä pongasin sellaisen ratkaisun, jossa oli asennettu kaksi " spottihalogeenia" seinään ikkunan yläpuolelle. Verhoratkaisu pitää ottaa tietysti etukäteen huomioon, mutta itse ajattelin laittaa em.valot.
Toinen ainakin suunnitteluvaiheessa hyvältä tuntuva ratkaisu on metallin värinen rulokaappi, johon tulee pistorasia ja säilytystilat kaikille pienkoneille ja vaikka kännykän latureille.
Ilmansuunnista vielä; itse halusin keittiön itään eli aamuauringon puolelle.
Meillä on keittiössä kahden ikkunan edessä työtasojen yläpuolella katosta riippuvalaisimet. Päiväsaikaan ikkunasta tulee hyvin luonnonvaloa, mutta esim. iltaisin tai muuten hämärässä lamput valaisevat juuri siihen mihin pitääkin eli alas työtasolle. Miksei tämä " tyyli" soveltuisi myös vesipisteen yläpuolelle.
Muualla keittiössä on keskellä kattoa upotettavia spotteja (vai millänimellä niitä nyt kutsutaankaan?) niitä on muuallakin ympäri taloa ja ehdottoman käteviä.
Meillä on kolme lasta; ekaluokkalainen, 5-vuotias ja 2½-vuotias. Meillä matkaa jääkaapilta vesipisteeseen 3½ metriä ja hellaan vielä metri lisää, enkä ole kokenut tuota hankalaksi, enkä liian pitkäksi matkaksi. Jääkaapin vieressä on juuri se mikro ja tasoa, jossa voi leipänsä voidella halutessaan.
Meillä kulmaliesi, upotettu (en myöskään pidä saarekkeista) ja ympärillä kivitaso. Olen TODELLA tyytyväinen valintaani. Kokonaan kiveä en halunnut ja koska vaatimukseni oli aidot materiaalit keittiöön, on meillä osittain tasot puuta. Ei toki yhtä helpot pidettävät, mutta ei mahdottomatkaan.
Lattia keittiössä meillä laattaa. Ollaan asuttu pian 9kk ja yksi ainoa lasi on tippunut ja hajonnut. Myös lattiavalintaan oon ollut tyytyväinen. Meillä harmaa, vähän elävä laattalattia, jossa ei ihan heti kaikki roskat näy.
Sanoisin, että onhan noilla keittiösuunnittelijoillakin ihan hyviä vinkkejä, mutta ei heilläkään kaikesta omakohtaista kokemusta ole, eikä varsinkaan siitä, miten sinä toimit ja mitä sainä eniten arvostat.