onko ihan yleinen kaytanto, kun lapseni aloitti juuri paivakodissa ja ovat siella ihan jyrkkina, etta ruuan kanssa ei saa vetta vain maitoa??? ja kun tuo meidan pieni ei maitoa juo
kuin nukkumisen yhteydessä. olen nätisti yrittänyt pyytää, että hän saisi vettä ruuan kanssa, niinkuin aina kotonakin, mikä ihme tuossa nyt on niin helkutin vaikeeta, ei ymmärrä!!!
Kommentit (29)
Marraskuussa ei halunnut enää maitoa, vaan vettä. Siitä lähtien kaikki houkuttelut käytössä, että joisi maitoa, vielä tänäänkin tarvitaan pilliä, purkalla houkuttelua jne., että joisi maitoa.
Juustoa hän ei syö, joten mistä kalkki, jos ei juo maitoa?
lapset jotka ei juo maitoa,niin huolehditaan että syövät sitten juustoa ja välipalalla jogurttia,rahkaa ym
Kun olin pk:ssa töissä, niin me kyllä pyydettiin vanhempia tuomaan hoitoon teippivaipat, koska kun 12 lapselle vaihtaisi monta kertaa päivässä housuvaipat ja joka kerta ottaisi ne sukkikset+collegehousut tms. pois, niin siinä menis aika paljon ylimääräistä aikaa siihen. Mielummin leikittiin lasten kanssa se aika. En ymmärrä, miten kukaan vanhempi jaksaa sellaisesta asiasta edes valittaa, kun ei itse joudu päivän aikana lapsensa vaippoja kuitenkaan vaihtamaan. Kotona voi pitää lapsella housuvaippoja, mutta päiväkotiin voi kyllä helposti tuoda teippivaipat, jos näin pyydetään.
Maito on RUOKA, vesi on JUOMA ja vesi sopii ruuan kanssa ruokaJUOMAKSI.
Lapsikin sen tietää, että maito on juoma! En silti kannata maidon pakkojuottamista, mutta eikö ruoka ole jotain syötävää (lusikalla tai haarukalla) ja juoma juotavaa??? HÄH?
KOulussa meillä oppilaat juovat lasillisen maitoa ja sen jälkeen voi halutessaan ottaa vettä. Allergiset lapset ovat tietenkin asia erikseen. Syynä maidon " pakko" juottamiselle on se, että useat lapset saavat kotona valita ottavatko ruoan kanssa maitoa, vettä, mehua vai limsaa. Ihan pienten kanssa tietysti eri asia kuin kouluikäisten kanssa. Valitettavasti se vaan on niin, että perheiden kasvatusvastuu siirtyy pikkuhiljaa yhä enemmän päiväkodeille ja kouluille. Tästä hyviä esimerkkejä on muun muassa terveelliset ruokailu tottumukset ja hampaiden harjaus.
Päinvastoin, haluan pitää kasvatusvastuun itselläni ja päättää itse lapseni asioista. Koska lapseni saa kaiken tarvittavan kalsiumin ruuasta, hänen ei tarvitse juoda maitoa. Onneksi meidän pk:ssa ja koulussa se on tajuttu. Lapsi juo vettä. Ei mehua tai limua.
Kotiin tullessa olikin hirveä jano!
aikanaan päiväkodissa töissä ollessani että lapsilla on ruokailujuomana vain maitoa. Tuo johtui siitä, että kun nykyaikana lapset saa liian vähän kalkkia muutenkin.
TUntui ainakin siihen aikaan olevan käytäntö monessa päiväkodissa. (7-vuotta sitten)
Oisko joissain vieläkin tuollainen periaate?
Meidän kaikilla lapsilla on ollut 1-2 -vuoden välissä vaikeaa juoda maitoa mukista. Vesi on maistunut paremminkin. Lasta vain täytyy houkutella juomaan maitoa, jollei anna lisäksi kalkkitabletteja!