onko ihan yleinen kaytanto, kun lapseni aloitti juuri paivakodissa ja ovat siella ihan jyrkkina, etta ruuan kanssa ei saa vetta vain maitoa??? ja kun tuo meidan pieni ei maitoa juo
kuin nukkumisen yhteydessä. olen nätisti yrittänyt pyytää, että hän saisi vettä ruuan kanssa, niinkuin aina kotonakin, mikä ihme tuossa nyt on niin helkutin vaikeeta, ei ymmärrä!!!
Kommentit (29)
Lapsen hammaskalusto ei taatusti mene rikki jos juo pullosta pari kertaa päivässä. Tutti on vähän eri asia.
Oletko kysynyt eri hoitajilta? Nimittäin voi ehkä olla vain yhden tarhantädin huonosta päivästä kiinni, että on niin jyrkkänä. Meidän tytön päiväkodissa on nimittäin pari keski-ikäistä tarhantätiä, jotka saattavat silloin tällöin olla vähän pahantuulisia ainakin meille vanhemmille (onneksi kaksi kolmesta lapseni hoitajasta on kuitenkin tosi mukavia).
t.2
Kaikilla on samat säännöt. Jos joku yli 1-V juo vielä kotona maitoa pullosta niin se on tarhassa kielletty sen takia kun voi olla että ryhmässä on kolme muuta lasta jotka ovat joutuneet luopumaan pullosta vaikka viime viikolla. Ne ei voi ymmärtää miksi yksi lapsi saa juoda tuttipullosta ja toiset ei.Tasapuolisuus lapsillakin... Sama koskee myös ap:n kysymystä.
T:Lastenhoitaja päiväkodista(hoitovapaalla)
Käyttää muita maitovalmisteita ja lisäksi myös kalkkia ja d
Meillä ainakin on sellainen ruokavalio, että kalsium saadaan muusta ruuasta kuin maidosta. Minusta olisi aika törkeää, jos lapselle pakkojuotettaisiin maitoa esikoulussa tai koulussa, kun se ei meidän käsityksemme mukaan sovi muille kuin pikku lapsille. Jokaisen kuuluu saada päättää itse, millaisen ruokavalion tarjoaa lapsilleen.
Olen työskennellyt useassa päiväkodissa ja jokapaikassa saa myös vettä.Ainoa ero on ollut se että pienten ryhmässä piimää ei ole tarjolla.
Maitoa ei ole pakko juoda jos ei se maistu lapselle.Mutta pullo on ollut yhdellä lapsella vain yhdessä paikassa, sekin vain ryhmän kuopuksella tiukan paikan varalle.
maitoa ja kun lasi oli tyhjä sai vettä. Lisäsivät sitten pikku hiljaa sitä maidon määrää ja nyt se menee jo välillä kotonakin. Pienenä joi kyllä maitoa tuttipullosta, mutta ei muuten. Sanoi vaan, ettei tykkää.
Kyllä minusta nyt vaihtoehtoja pitäis olla. Kyllä sen ymmärrän ettei tarhassa pullosta anneta, mutta pitäisi kyllä mukista vettä antaa.
Meidän pojan tarhassa, oli sääntö (ainakin pojan ja erään tarhakaverin mukaan), että ruualla sai ainoastaan yhden lasillisen maitoa! Nykyään ilmeisesti saa enemmän.
Itsekään en juo maitoa, miksi lapsen olisi pakko jos ei juo? kuitenkin kalsiumia saa muutenkin kuin juomalla maitoa.Jogurtti yms ovat myös hyviä lähteitä.
tuo maito on lapselle paras juoma. Aattelin, että tehköön miten tekee, omapahan on työaikansa.
noista päiväkodin ruokailutilanteista ei pitäis tehdä mitään valtataistelu-kynnyskysymyksiä.Ja mihin tuollainen sääntö perustuu?
Mihin muuten perustuu tämä maidon pakkojuottaminen? Meillä kotona juodaan vain vettä ruualla, joskus harvoin mehua ja aikuiset viiniä, mutta ei koskaan maitoa. Maito on ruokaa, ei juomaa.
Onpa kyllä outo käytäntö...
Tosiaan kannattaa kysellä, sillä joissakin työpaikoissa kun saattaa olla yksi semmoinen vahvempiluontoinen ihminen jonka pillin mukaan muut menee... Ota asia rohkeasti esille ja kysele ja perustele omia " vaatimuksia" .
Kyllähän lapsen tarpeet on otettava huomioon ja myös vanhempien toivomukset...
Hän halusi, että lapselle annettaisiin vettä kupista ruokailun yhteydessä.
Meidän lapsi ei juo maitoa koskaan. Saisikohan hän ap:n lapsen päiväkodissa mitään juotavaa? Mielestäni tuo on kyllä järkyttävä käytäntö, että vettä ei saa edes pyytämällä.
Hoitopaikassa hoitajat ovat lastanne varten, maksattehan hoitomaksun. Ainakin itse olen laittanut kovan kovaa vasten. Sanonut useamman kerran jostain tietystä asiasta.
Itse olen myös töissä tarhassa, meillä saa lapsi vettä ruokajuomaksi, kun on kotona siihen tottunut.
Neuvotteleppa asiasta hoitajien kanssa.
Onhan suositeltavaa, että lapsi juo tietyn määrän maitoa päivässä.
Itselläni sellainen kokemus, että lapseni ei kuulemma halunnut päiväkodissa juoda maitoa, antoivat vettä. Hoitaja jutteli kanssani asiasta ja oli huolissaan lapseni kalkin saannista ja kyseli josko minä syötän lapselleni kalkkia. Itse olen sitä mieltä, että maito kuitenkin parempi vaihtoehto ja lapseni joi kotonakin maitoa. Sovimmekin, että aloittavat pienellä tipalla maitoa ja sitten vettä. Tottakai lapseni tottui tuohon maitoon ja juo tänä päivänä ruoan kanssa mutisematta maitoa.
Maito ruokajuomana ei mielestäni kuulu niihin asioihin, joita lapsi voi itse päättää. Kyllä aikuisen pitää kyetä huolehtimaan lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista sen verran, että opettaa terveellisen ruokajuoman. En ole kuullut, että kukaan lapsi olisi maidon juomiseen kuollut...
Päiväkodissa ollaan ryhmässä. Selitetäänkö sitten vieressä istuvalle lapselle, että tämän lapsen äiti haluaa hänen juovan vettä ruokajuomana ja tuon lapsen äiti vaatii rasvatonta maitoa. Kohta kai joku vaatii mehuakin lapselleen, kun on siihen kotona tottunut.
Ja ennen kuin joku nyt repii pelihousunsa, haluan huomauttaa että kyseessä minun mielipiteeni. Sen enempää ketään arvostelematta. Omia ajatuksiani ja pohdintojani. Jos sinulla nousi karvat pystyy, mietihän ensin miksi? Olenko kuitenkaan ihan väärässä...?
Jouduin kerran viemään lapseni pariksi päiväksi päiväkotiin ja siellä oli kuulemma sääntö, että lapsella ei saa olla housuvaippoja ja lapsella ei saa olla pehmolelua helpottamassa eroahdistusta.
Vettä saa sen jälkeen, oli juonut maitoa tai ei. Vanhempien kanssa on käyty tulokeskustelu ja kasvatuskeskustelu sekä päivittäin hyvinkin tarkkoja ruokailukeskusteluja lasten vanhempien kanssa, joten he tietävät meidän ryhmän käytännön ja ovat olleet tyytyväisiä. Lapsen makutottumuksia voi muuttaa parissa viikossa ja lapsen saa juomaan maitoakin pikku konsteilla. Onko muuten ruokavaliossa maitotuotteita? Oma lapseni ei juo kotona maitoa (4v.), kuin huijaamalla eli vaikka kaakaossa tai pirtelössä. Päivähoitopaikassa juo maitoa joka ruokailun yhteydessä ja lisäksi pitää jukurteista ja juustoista, joita tarjoan hänelle kotona joka päivä.
... mutta aika ihmeellistä että edes pyynnöstä ei saa vettä.
Meidän tytön päiväkodissa saa juomaksi maitoa tai piimää, toisaalta en ole kysynyt vaihtoehtoja, koska maito on kuitenkin terveellisin ruokajuoma.
Ja tuttipullostahan olisi hyvä luopua 1v mennessä, ehkä päiväkodissa yritetään suunnata vanhempia suositusten suuntaan (siis JOS lapsenne saa tuttipullosta maitoa nukkumisen yhteydessä ja on yli 1v).