Kelan tuet ja pitkähköt ulkomaanmatkat
Kelan sivuilla kun lukee, että esim. kotihoidontuki ei katkea " tavanomaisen lomamatkan" aikana...
Niin. Että mikä sitten käytännössä on tuollainen tavanomainen matka? Viikon pituinen pakettimatka Kanarialleko? Vai käykö esim 6 viikon pituinen lomamatka miehen kotimaahan Keniaan?
Ensi vuodelle tuollaista matkaa suunnitellaan. Ja suhteellisen rahattomina ei siellä kovin usein lapata, joten pituutta matkalle kyllä helposti kertyy normaalia paria viikkoa enemmän...
Eihän matkasta pakko ole Kelalle kertoa ollenkaan, mutta mulla kun on sellainen tunne, että kyyläävät meitä muutenkin extratarkasti, että kaippa mahdollisesti " epätavanomainen" matkakin heille tietoon lopulta päätyisi...
Onko kellään kokemusta?
Kommentit (15)
Ollaan ajateltu lähteä 3-4kuukaudeksi. Se ei kyllä onnistu jos siltä
ajalta ei makseta kotihoidontukea. Koska kuitenkin vuokra täytyy maksaa täällä Suomessa joka tapauksessa.
En tiedä ilmoittaisinko Kelaan, en varmaan. En ehkä kokisi sitä
" vääräksi" koska mielestäni on sama hoidanko lasta kotona täällä Suomessa vai sitten siellä toisessa maassa. Eri asia olisi jos sieltä saisin
jotain vastaavaa tukea.
Mitenköhän sitten lapsilisä? Sitä varmaan saisi kuitenkin, vai eikö sittenkään kun lapsi ei olisi Suomessa?
Itse otin jokin aika sitten selvää siitä miten saisi äitiyslomatuet ulkomaille, kun alustavana ajatuksena oli lähteä muutamaksi kuukaudeksi sukulaisten luokse ja aloittelemaan " kesämökin" rakentamista, kunhan meille toinen lapsi tässä joskus hamassa tulevaisuudessa ilmaantuisi. Sain vastaukseksi, että lapsilisät ja äitiyslomatuet juoksevat tilille ulkomailla olosta huolimatta vuoden ajan JOS kyseessä ei ole muutto, vaan kotipaikkakunta ja myös koti/asunto säilyy Suomessa. Oletin ilman muuta, että kotihoidontuki kuuluisi samaan kastiin, erikseen en siitä kysynyt... :o/
Onkohan kelalla tuosta kirjoitettua sääntöä olemassa vai päättääkö jokainen käsittelijä asian tahollaan? Kuukausi on tosi lyhyt.
Useissa maissa saa olla 3 kk ilman viisumia joten minusta se olisi hyvä loman mitta :)
eli n. kuukauden mittaisia, emmekä kotihoidontukea ole keskeyttäneet. Mielestäni miehen loman mittainen reissu on lomamatka, piste. Eri asia on työttömyystuet joista on kait tehtävä säännölliset raportit kelaan ja tarkat säännöt.
Teidän matkanne menisi kyllä mielestäni vielä lomamatkana, eihan se mitään ulkomailla asumistakaan ole. No, kelastahan nämä selviää, netinkin kautta varmaan jo nykyisin.
Kävi nimittäin tässä just äsken niin, että peruuttivat asumistukemme. Nettikyselyn perusteella ilmeisesti. Nimittäin omalla nimelläni kuin viestin allekirjoitan, niin eivätpä muuta tarvitse, kun jo kaivavat tietomme esiin. Vähän menee OT, mutta siis
- Kysyin netin kautta, että koska meidän on tehtävä asumistuen väliselvitys kun tulomme muuttuVAT. Viestissä oli tasan tarkkaan nimeni ja sähköpostiosoitteeni.
- Sain vastaukseksi, että sitten kun ne tulot ovat JO muuttuneet.
- Mutta ehei. Joku siellä kelassa oli sitten itsekseen päättänyt, että meidän tulomme ovat jo varmastikin muuttuNEET, ku tällaista kyselen.
-Peruivat sitten varuilta tammikuun tukemme, perkuleet. Supernopeasti käsittelivät valitukseni ja hyväkseni tietysti, sillä musta todella suuri töppi tuollainen.
MUTTA SIIS: Netin kautta kysyessä voivat tehdä vaikka mitä omia havaintoja ja sen mukaisia päätöksiä. Tässä tietty auttaa jos nimi on Liisa Virtanen ja omaa jonkun hotmail-osoitteen, mutta mun tapauksessani käyttävät hyväkseen sitä, että olen sukunimeni kanssa ainoa maassa ja näin ollen helposti tunnistettavissa. MUR.
Jos nyt kysyisin, että kuinka kauan saan olla maasta pois, niin varmasti olettaisivat, että vähintäänkin olen jo maasta poistunut ja lopullisesti. Ja saisi taas tehdä jotain ylimääräisiä selvityksiä rahoja " karhutessa" .
Sori paatos, mua vaan niin ärsyttää kelan toiminta ja olen HYVIN epäluuloinen koko lafkaa kohtaan. Siksi ajattelin kysyä, jos jollakulla muulla on kokemusta.
Jos ollaan joku 1 - 1,5 kuukautta matkalla, niin asuntohan pidetään. Eikä varmaan Kelalle kerrota yhtikäs mitään. Pitää varmaan vaan sitten pyytää äitiä hakemaan postit ja tarkkailemaan tilannetta.
Ilmainen raha kyllä kelpaa mutta sääntöjä et halua noudattaa. Sinunkin asumistuet ym. maksetaan kuuliaisten ihmisten rahoista.
Jomar:
Jos ollaan joku 1 - 1,5 kuukautta matkalla, niin asuntohan pidetään. Eikä varmaan Kelalle kerrota yhtikäs mitään. Pitää varmaan vaan sitten pyytää äitiä hakemaan postit ja tarkkailemaan tilannetta.
suomalaisten veronmaksajien rahat pitää käytää SUOMESSA! Älkää matkustako, kun teillä ei ole varaa siihen(omia tuloja tarkoitan, eikä Kelan tukia).
Suomessa asuvana ja sosiaaliturvan piiriin kuuluvana pidetään ulkomailla tilapäisesti oleskelevaa henkilöä. Tällöin ulkomailla oleskelu kestää [\b]enintään yhden vuoden ajan[\b]. Ulkomailla oleskelun tilapäisyyttä arvioidaan alkuperäisen ulkomaille muuton tarkoituksen perusteella. Ulkomaille pidemmäksi ajaksi muuttava poistuu asumisperusteisesta sosiaaliturvasta heti muutosta lukien. Jos alunperin tilapäiseksi tarkoitettu ulkomailla oleskelu muuttuukin pysyvämmäksi, päättyy oikeus asumisperusteiseen sosiaaliturvaan olosuhteiden muutoksesta lukien.
Jos henkilö oleskelee ulkomailla vuosittain yli puolet ajasta, hänellä ei yleensä ole oikeutta sosiaaliturvaan. Jos hänellä on edelleen kiinteät suhteet Suomeen, häntä voidaan ulkomailla oleskelusta huolimatta pitää Suomessa asuvana.
En ole alan asiantuntija, joten ei onnannut. Olisikohan pitänyt kirjoittaa sana bold?
Kuitenkin äskeisessä on siis sanottu, että tilapäinen oleskelu kestää enintään yhden vuoden ajan ja silloin kuuluu vielä Suomen sosiaaliturvan piiriin.
tuhvelle:
alkuun [ b ] ja loppuun [ / b ], mut vaan noi kaikki merkit yhteen, ei välejä
[b]kokeilen edelleen[/b] ja ilmoitan pian tämän asiattomaksi, jotta ei jää tänne palstalle roikkumaan:)
Itse kyselin asiaa jo vuosia sitten, jolloin minulle sanottiin KELAssa, että kyllä ainakin alle puolen vuoden reissut voidaan lomaksi laskea, jos vakituinen asunto pysyy Suomessa eikä kyseessä ole muutto. Tämän mukaan olen sitten toiminut ilman sen kummenpia lisäkysymyksiä. Kotihoidontuki on luonteeltaan ihan erityyppinen kuin työttömyyspäiväraha; sehän ei viikkoa pidempien ulkomaanreissujen aikana juokse. Eikä kotihoidontukeen liity mitään lomista ilmoittamisvelvoitetta. Eli kyllä sitä anopin luona voi käydä pidemmälläkin vierailulla riippumatta siitä missä anoppi asuu.
alohaaku:
suomalaisten veronmaksajien rahat pitää käytää SUOMESSA! Älkää matkustako, kun teillä ei ole varaa siihen(omia tuloja tarkoitan, eikä Kelan tukia).
Kyllä siinä kuule on vissi ero, matkustammeko nk. sossun rahoilla vaiko lapsensa kotona hoitavan normaalilla toimeentulolla. Kelan tuen kun tietyissä elämäntilanteissa (opiskelijana ja pienten lapsien vanhempina) ovat niitä " omia tuloja" .
Provolissukan älähdyksen jätän taasen omaan arvoonsa.
Kiitos kaikille muille vastauksista. Eli noilla peruistein ei meidän päälle kuukauden lomasta edes tarvitse ilmoittaa ja saamme tukea nostaa. Kiitos!
minulle he sanoivat, että kuukauden saa olla pois Suomesta. Se katsotaan kuulema vielä lomamatkaksi ja jos pidempään on niin kotihoidontukea ei makseta.