Poika 1,5 v., 11,2 kg, liian laiha?
Kävimme neuvolan 1,5-vuotis tarkastuksessa. Lääkärin mukaan painoa ei ole tarpeeksi, vaikka pituutta oli tullut 4 cm (nyt 84 cm) kolmessa kuukaudessa. Selitin, että poika syö erittäin hyvin, nukkuu hyvin, on iloinen, enkä siksi ole yhtään huolissani. Lääkäri totesi kuitenkin lisärasvojen olevan tarpeen ja määräsi ylimääräisiin painokontrolleihin. Tuntuu, että nyt tuijotellaan käyriä ihan liikaa. Miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa, kun itse tiedätte, että kaikki on kunnossa?
Kommentit (23)
1,5v neuvolassa (9.1) poika painoi 9500g ja pituutta oli 80cm.. Pitkällisen harkinnan jälkeen lääkäri kirjoitti lähetteen lisätutkimuksiin sillä pojalle on tullut painoa 11 kuukaudessa vain kilo ja pituutta 10cm.
Meillä myös poika syö hyvin, on iloinen ja energinen, nukkuu hyvin. En ollut huolissani aiemmin sillä minulle vakuutettiin että kaikki on hyvin ja määrättiin vain ylimääräisiä painokontrolleja koko viime vuoden ajan.
Sitä vaan ihmettelen että lähetettä ei ole aiemmin laitettu vaikka poika on seurannassa ollutkin. Eikö kukaan muu lääkäri ole osannut epäillä esim. suolen imeytymishäiriötä? Se on vissi että vien lapseni tästälähin yksityiselle jos epäilen itse jotain...
Sinuna kävisin noissa painokontrolleissa ja antaisin lisärasvaa (rypsiöljyä) sillä ei niistä ainakaan haittaa ole. Ja vaadi lisätutkimuksia ajoissa jos painoa ei ala tarpeeksi tulla vaikka lapsi vaikuttaisi olevan täysin kunnossa.
Miten paino on muuten kehittynyt, aluksi normaalisti ja nyt hidastunut? Käyrät on juuri sellaisia lapsia varten kuin poikani eli että huomattaisiin nuo paino suhteessa pituuteen häiriöt jotka voi olla merkki jostain.
Sanoiko, kuinka monta prosenttia on keskikäyrän alapuolella? Meillä oli pienempi poika samassa iässä 82,5cm ja 11,1 kg, eikä mitään sanomista ollut painosta. Sehän riippuu rakenteestakin, ei käyrä kaikkea kerro, toiset ovat hinteliä ja toiset rotevia jo pienenä.
Jaa, minä ainakin jatkaisin samaan malliin, katsoisin että terveellistä ruokaa menee ja tarjoaisin ehkä leipää, jugurttia tms. täydennystä ruuan päälle päivällisellä, vaikeahan sinne pieneen mahaan on saada tarpeeksi rakennusaineita kun kasvuvauhti on kova. Ihan hyvähän ne painokontrollit ovat, ettei suotta tarvitse huolehtia, mutta kuullostaa nyt vähän innokkaalta tuo lääkäri - ehkä hänellä oli juuri ollut joku ravitsemusongelmainen potilas ja halusi huolehtia, ettei toiste käy niin? Kuka tietää.
Ja paino on nyt pituuteen nähden korkeampi kuin yli vuoteen eli poika on " lihonut" viime aikoina. Hän syö kuin hevonen, mutta on mallia kaikki kulutukseen tai läpi, rasvaa/massaa ei jää.
Joulukuussa oli poika 1,5 vuotisneuvolassa ja vain 300g oli tullut 3 kk:n aikana. Käyrillä menee siellä -20%. Kieltämättä alan jo olemaan hieman huolissani painosta, vaikka poika on tosi liikkuvainen. Syöminen on ollut sitä sun tätä ja joskus lämmintä ruokaa ei saa menemään kuin muutaman lusikallisen. On myös tullut sellaiseksi, että roikkuu koko ajan äidin puntissa ja haluaa syliin. Painokontrolliin ollaan menossa kunhan saadaan kaksoisveljen korvatulehduskierre pois ja päästään ottamaan MPR-rokotukset.
Kaksoisveli on parempi syömään ja hän menee painokäyrillä pikkusen miinuksella. Mutta on huomattavasti pyöreämmän näköinen kuin pikkuveljensä.
Mulla on oikein paha mieli kun poika on niin laiha. Jos ei neuvola lähetä poikaa tutkimuksiin, luultavasti vien sitten yksityiselle. Mä en ole missään nähny että ton pituinen lapsi painais noin vähän.
Huolestunut Hadde
Mielestäni sinulla ei ole huolen aihetta lapsen painon kanssa. Meillä esikoinen painoi 1,5 vuotiaana (tyttö) 7,7 kg ja pituutta 79 cm, paino meni puolen vuoden iästä lähtien -20 käyrillä ja lopulta painui tuonne -25. Tyttö oli muuten terve, söi hyvin, nukkui hyvin ja oli pirteä ja iloinen lapsi. En ollut huolissani itse ollenkaan, varsinkin kun olimme mieheni kanssa kasvaneet samoin.
Neuvolsta kuitenkin suositeltiin painokontrollia puolen vuoden iästä eteenpäin enkä kyllä missään nimessä kieltäytynyt siitä. Olen ehkä ylisuojeleva jossain määrin, mutta katsoin, että koska painokontrollit ym. ylimääräiset lääkärikäynnit eivät ole mitenkään traagisia kokemuksia lapselle, otin vastaan kaiken mitä tarjosivat. Ja teillä jos on määrätty painokontrolli niin se todennäköisesti tarkoittaa vaan hiukan tiheämpää neuvolassa käyntiä. Mihinkään ei siis ollut pakko mennä, eli sain itse valita käynkö kontrolleissa, ravintoterapeutilla ja tiuhempaan tahtiin lastenlääkärillä pois sulkemassa sairaudet (ruoansulatushäiriöt, lyhytkasvuisuuden, allergiat, sydänsairaudet ym. ym.).
Tulos on se, että nyt 3,5 vuotias tyttömme menee edelleen tuolla yli-20 käyrillä mutta on saanut vihdoin ja viimein diagnoosin " sukuvika" ja kasvutapa ja käyntejä lääkärillä + kontrolleissa vähennetään kerran vuoteen! Olen helpottunut kun mitään ei löytynyt enkä ole missään nimessä katsonut pahalla lisätutkimuksi ja kontrolleita, olen mieluummin varma, kun kuitenkin äitinä sitä ajattelee hulluja vaikka kaikki olisikin hyvin! Teillä nyt tosin näyttäisi siltä, että lääkäri laittaa aika herkästi painokontrolliin, meillä ainakin rajana oli tuo -20, eli siitä lähdettiin sitten painokontrolleja tekemään jos aikaisempaan ei erikoisempaa syytä ole ollut. Kuopus pääsikin sitten jo hiukan helpommalla, 1,5v 8.8 kg (poika), painokotrollien ja parin lääkärireissun jälkeen on saanut jo saman diagnoosin kuin siskonsa.
Mutta itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että nykyään jos lääkäri laittaa herkästi jatkotutkimuksiin on parempi kuin jättää se viime tippaan...niin kuin monesti olen kuullut tehtäneen. Jaksamista sinne, eikä lapsesesi todellakaan ole liian laiha. Mitoista päätellen voisi kuvitella, että meidän lapset ne vasta luurankoja ovatkin mutta ei se niinkään ole, sirorakenteisia sirpukoita!
Huojennuksen sana sinullekin, tosiaan, täältä löytyy poika pituuksilla 8,8 kg ja pituutta tosin pari centtiä vähemmän eli 80 cm. Voin tietysti kuvitella huolesi kun kaksoisveli on isompi kokoinen mutta mielestäni poikani ei edes näytä liian laihalta...olen kai tottunut siihen! Mutta on moni tuttavakin sanonut, ettei poika missään nimessä näytä liian laihalta vaan sirorakenteiselta. Kannattaa kuitenkin vaatia tutkimuksia jos olet itse huolissasi, se riittää vallan hyvin syyksi!!! Voit itse vaatia neuvolasta tarkempia tutkimuksia jos eivät itse tarjoa niitä!
Hei!
Meidän sarja on tämmöinen:
-Esikoinen (poika) 1½-vuotiaana 10,5 kg ja 83,8 cm, nykyään roteva 6-vuotias, 27 kg 120 cm
-toinen poika 1½-vuotiaana 10,7 kg ja 84,4 cm, nykyään laihuliini 4-vuotias 103,4 cm ja 15,6 kg (isovelikin on rotevoitunut vasta viimeisen parin vuoden aikana)
-kuopus, tyttö oli vastikään 1½-vuotisneuvolassa 82,7 cm ja 9,9 kg.
Eikä kukaan oli liian laihoiksi haukkunut. Myös kummipoika kävi vasta 1½-neuvolassa, hän oli 11 kg ja 83 cm. Mittoja oli kehuttu.
t. ONNANNAA
Lääkäreillä on uudehkot ohjeensa siitä, missä vaiheessa lapsen kasvuun on puututtava. Vaikka ei seulaa läpäisikään, taustalla ei välttämättä ole ongelmaa. Painokontrollista ei ole kuitenkaan haittaa.
Tyttömme 1,5-vuotismitat olivat 8,13 kg ja 74 cm. Suhteellinen paino putosi, kun tyttö oppi kävelemään, mutta nyt se taitaa olla tasaantunut.
Meillä esikoisen osalla vähän alle 1v laitettiin painon vuoksi eteenpäin lastenlääkärille, jonka mielestä poikamme oli liian laiha. Sitten juostiin kaikkia kokeita läpi, otettiin verikokeita putkitolkulla, virtsakoetta ja lopuksi vielä suolesta keliakiatestiä varten näytepala. Lisäksi käytiin ravintoterapeutilla. Lopputuloksena oli ettei mitään vikaa löytynyt! Lopetin sitten itse kaikissa lääkäreissä juoksentelun. Ongelmat lähtivät painokäyrien laskiessa kun lopetin imetyksen - imetyksellä olin saanut pojan aika " isoksi" ja sitten imetyksen vähennyksen ja lopetuksen myötä tippui paljon ja omille käyrilleen ja teki vielä sopivan noykahduspiikin -20:een, jossa ohjeiden mukaan pitää reagoida. Lisäksi oli aika huono ruokainen lapsi ja on kyllä valikoiva edelleen....
1,5v:na poikamme oli 81cm ja 9,8kg. Nyt 6v:na oli 115cm ja 18,2kg. Eli paino menee kai tuolla -18 tasaisen tappavasti, eli ei ole rotevoitunut yhtään. Laihahan tuo lapsi on, mutta myös harvinaisen energinen ja ihan normaali. Viimeksi halusin vielä neuvolalääkäriltä käydessämme tarkistaa onko hänestä syytä huoleen ja laittaisiko eteenpäin jatkotutkimuksiin - hänestä poika on täysin normaali ja ei syytä tutkimuksiin.
Esikoisen painorumbasta jäi sitten sellainen kammo, että kun toisen lapsemme kohdalla halusivat taas painokontrolliin yli 1v tyttömme (imetyksen vähentämisen ja lopetuksen myötä tippui myös käyriltä), niin kieltäydyin. Nyt jo 4v tyttökin menee tasaisesti omilla käyrillään. 1,5v:na hän oli muuten 82cm ja 9,9kg.
Nyt sitten odotan kauhulla kolmannen lapsemme kohdalla koska neuvolasta aletaan kiinnittämään huomiota painokäyriin. Vielä imetän (sekä päivällä että yöllä), joten laskua ei ole hirveitä tullut. Mutta pian tuo 10kk ikäisen imetys vähenee, viimeistään yli 1v:na ja silloin sitten tippunee tämäkin lapsi käyriltään ja kun lopetan kokonaan imetyksen, niin eiköhän siihen tule taas sopivasti tuollainen laskeva piikki neuvolan mittauksiin. Saas nähdä mitä neuvolassa sitten taas sanovat.
ei useimmiten kuitenkaa mitään vakavaa löydy. Meillä on 7 vuotias tyttö, joka on 116,5cm ja 15,8kg ja hänestä on otettu kaikenmaailman testit ja kokeet ja lopputulos on että tyttö nyt vain sattuu olemaa pieni.Kasvaa koko ajan, mutta vain hitaasti.
Meidän 2v.oli neuvolassa 89,5cm ja 11,2kg, ja menee kanssa aikas miinuksella.
allergioista johtuen on " jäänyt" pieni kokoiseksi.
lisärasvoista huolimatta ei ole kovin huimasti painoa kerryttänyt. on kuitenkin sopusuhtainen pituuteen nähden joten ei ole lääkärit olleet huolissaan. neuvolan lääkäri nyt on aina huolissaan meidän pojasta, mutta ei hänen kommentit hetkauta. meillä on oma lääkäri lastenklinikalla jonka luona käydään allergioiden vuoksi kontrollissa..
me vanhemmatkaan ei olla kovin pitkän salskeita joten ei pojasta koripallon pelaajaa tule kuitenkaan :)
Ei kai ensimmäisestä notkahduksesta kannatakaan huolestua mutta jos painoa ei ole tullut tiettyyn ajanjaksoon " riittävästi" niin se on eri asia.
Meidän pojalle on tosiaan painoa tullut 11 kuukaudessa yksi kilo ja pituutta 10cm.
Mikä siis on lastenne painokehitys 6kk tai 12kk ajalta?
Jos käyrät menee ok ja eivät heittelehdi yhtäkkiä tosi hurjasti ei pitäisi olla mitään syytä huoleen.
meillä siis pojalla muutaman kuukauden iästä käyärät lähtivät painumaan ja painuivat tuonne -25 asti ja nyt poju 2v8kk ja käyrät ovat nousseet -10 takaisin kun allergiat on saatu kuriin ja oikea ruokavalio että ruoka imetyykin.
Nyt meillä poju viimeksi punnittu 2,5 vuotiaana ja painoa oli silloin 12,3kg ja pituutta 89,9cm. Painoa tullut 2 kiloa puolessa vuodessa (sen jälkeen kun kotimaisten viljojen allergia todettiin joka aiheutti jotain imeytymishäiriöitä että poika ei kasvanut)
Eipä noista rasvalisistä haittaakaan ole jos paljon kuluttava lapsi =)
Anniina76:
Kävimme neuvolan 1,5-vuotis tarkastuksessa. Lääkärin mukaan painoa ei ole tarpeeksi, vaikka pituutta oli tullut 4 cm (nyt 84 cm) kolmessa kuukaudessa. Selitin, että poika syö erittäin hyvin, nukkuu hyvin, on iloinen, enkä siksi ole yhtään huolissani. Lääkäri totesi kuitenkin lisärasvojen olevan tarpeen ja määräsi ylimääräisiin painokontrolleihin. Tuntuu, että nyt tuijotellaan käyriä ihan liikaa. Miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa, kun itse tiedätte, että kaikki on kunnossa?
Meidän 2v10kk poika painoi viimeksi alle 11kg ja pituutta on noin 95cm.. että jos siihen vertaat (lapsia ei saisi kyllä vertailla keskenään..), niin pojallasi on ihan reilusti painoa. Paino huitelee -30 käyrällä :( Teidän pojalla se ei varmastikaan ole kovin paljoa edes miinuksella ja hyvä niin :)
Meidän poikaa on käytetty painokontrolleissa noin 3kk iästä lähtien ja lisärasvaa ollaan syötetty vaikka kuinka pitkään. Vauvana söi tosi huonosti, ruoka alkoi vähän maistumaan vasta 1v ja kunnolla vasta 1½v. Paino ei kuitenkaan ole ottanut noustakseen. 2-vuotiaana poika passitettiin lastenlääkärille ja allergiatutkimuksiin ja sillä tiellä ollaan edelleen. Allergioita todennäköisimmin on, useampiakin.. kuten kotimaiset viljat. Maidon sopivuutta juuri testaillaan kotona..
Anna ihmeessä niitä lisärasvoja ja käy painokontrolleissa, ei niistä haittakaan ole. Jos ei mitään allergiaan viittavia oireita ole, kuten ihottumaa ja suolioireita, niin tuskin mitään syytä huoleen on. Onhan se hyvä sitä painoa seurailla, kaiken varalta.
Painaa vajaat 10kg ja 81cm.
Syntyi normaalikokoisena 3.5kg ja 51cm.
Ollaan käyty painokontrollissa mutta ei ole mitään löytynyt verikokeissa ym.
Pieni on mutta pippurinen, terve kuin mikä.
vaikka lapsia ei saisikaan vertailla. Meillä nyt 1,5 vuotias ja ei varmasti kaksi vuotiaana paina yhtä paljon kuin pinon aloittajan lapsi. Painaa nyt 8600g ja on 78cm pitkä. Hoikkahan tuo on, mutta vaikea on ruokaa tuputtaa kun nyt jo syö hevosen annoksia.
Joku mainitsi lisärasvaksi rypsiöljyn. Anteeksi vain, mutta itse en sitä suuhuni laittaisi enkä ruokaan sellaisenaan sekoittaisi. Maistuu aika kamalle. Meille lastenlääkäri suositteli jo puoli vuotiaana tavallista rasiamargariinia puuron sekaan. Niitähän on myös suolattomana. Meillä on käytetty floraa. Mutta makuasioista ei voi kiistellä. Jos joku tykkää rypsiöljystä niin ok!
Omat poikani ovat molemmat ollet 84 cm lukemissa 11,5 kg ja 11,4 kg. Ei ole koskaan kontrolleja tai rasvalisiä mainittukaan.
Painoa oli tullut pojalle 6 kk:n aikana n.300g elikkä painoa oli 10 665 g ja pituutta 84,2 cm. Terkkari kysyi syökö hyvin ja kyllähän meidän poju syö hyvin (ja terveellisesti). Käytän rypsiöljyä ja rasvaa laitetaan välillä puuroon ym. Lääkärikin kysyi syömisestä ja sanoin saman,että syö hyvin. Asiasta ei keskusteltu sen enempää. Ite oon ollu lapsena ja aikuisenakin hoikka sekä mennyt reippaasti miinuskäyrillä painossa. Joten enpä ole huolestunut asiasta, älä ole sinäkään!
Terkuin Tainu, poju 1,5-vuotta sekä masuasukki 21+1
Kesä-äityli:
Joku mainitsi lisärasvaksi rypsiöljyn. Anteeksi vain, mutta itse en sitä suuhuni laittaisi enkä ruokaan sellaisenaan sekoittaisi. Maistuu aika kamalle. Meille lastenlääkäri suositteli jo puoli vuotiaana tavallista rasiamargariinia puuron sekaan. Niitähän on myös suolattomana. Meillä on käytetty floraa. Mutta makuasioista ei voi kiistellä. Jos joku tykkää rypsiöljystä niin ok!
Hmm.. Meidän poika syö lähes mitä vaan, vaikka rypsiöljyä :) Ravitsemusterapeutti vain suositteli rypsiöljyä sanoi että on jopa terveellisempää kuin oliiviöljy. Ja ei se sieltä ruoasta maistu, ainakaan minä en maista mitään.
No meidän neiti painoi 1,5 vuotis neuvolassa 8,6 kg ja oli 79cm pitkä. Meillä onneksi on erittäin tervejärkinen neuvolatäti, näki kuinka iloinen, reipas ja hyvin kehittynyt lapsemme on, joten ei mitään kontrolleja.. Yhden kerran käytiin 1-vuotis neuvolan jälkeen kasvukontrollissa ja oli kasvattanut painoaan reilussa kuukaudessa 50g. terveydenhoitaja sanoi, ettei näitä tarvita. Näkeehän sen että lapsi voi hyvin. Oon itse myös terveydenhuollon työntekijä enkä oo lainkaan huolissani.
Jos lapsi olisi kovin kalpea, ei söisi, itkisi paljon niin sitten tietenkin miettisin että onko jotain vialla. Ja nämä pätee vaikka lapsi kasvaisi sillä " normaalilla" käyrällä!
Ihmeellistä muutenkin luokitella kaikki lapset samoille käyrille. Hei, jonkun lapsen vanhemmat on erittäin hoikkia alle 170 senttisiä niin onhan se ihan luonnollista, että lapsikaan ei kovin suuri ole;-)