Poika 1,5 v., 11,2 kg, liian laiha?
Kävimme neuvolan 1,5-vuotis tarkastuksessa. Lääkärin mukaan painoa ei ole tarpeeksi, vaikka pituutta oli tullut 4 cm (nyt 84 cm) kolmessa kuukaudessa. Selitin, että poika syö erittäin hyvin, nukkuu hyvin, on iloinen, enkä siksi ole yhtään huolissani. Lääkäri totesi kuitenkin lisärasvojen olevan tarpeen ja määräsi ylimääräisiin painokontrolleihin. Tuntuu, että nyt tuijotellaan käyriä ihan liikaa. Miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa, kun itse tiedätte, että kaikki on kunnossa?
Kommentit (23)
Itse en ole juurikaan huolissani mutta onhan se kiva saada aina vertailupohjaa - vaikka lapsia ei vertailla saakaan;) Poikani on reilu 1v3kk nyt ja painokontrolli viikon päästä. Joulukuussa painoi himpun päälle 9kg ja pituutta oli 76cm. En millään usko, että 1,5-vuotiaana painais edes 10,5kg. Pieni oli syntyissään ja on siroluinen, eikä me vanhemmatkaan mitään " amatsooneja" olla, joten nou hätä. Tosin vehnä allergia nyt ainakin taitaa olla, muita viljoja vielä tarkkaillaan, että liekö noillakin osuutta pieneen kokoon.
Vaikka minä en siis ole erityisen huolissani poikasen koosta, käyn mielellään painokontrolleissa ja odotan pääsyä helmikuun alussa myös ravitsemusterapeutille.
Meidän kuopus. nyt 2v1kk tyttö, oli 1,5v. neuvolassa 77cm ja pikkusta vajaa 10kg. se oli lääkärineuvola ja lääkäri sano, et on äiti tainnu raskausaikana polttaa kun tyttö noin pieni, muuta ei sanonu. Nyt parisen kuukautta sitten käytin 2v. tarkastuksessa joka oli vain terveydenhoitajan luona,oli neiti 83,5cm ja 10,2kg ja edelleen hoikka, pituutta tullu kivasti mutta paino edelleen alakantissa. Ja toukokuulla aika paino-ja puhearvioon. Onneks on alkanu nyt puhumaan.
Neuvolan täti on sanonut koko ajan että omilla käyrillään kulkee. Ja lapsen isä on kanssa hoikkarakenteinen. Meillä on myös vuotta vanhempi tyttö joka myös hoikka. 3v. oli 94cm ja 12,5kg. hänellä myös painokontrolli toukokuussa.
2-vuotis neuvolassa oli pituutta 87 cm ja painoa 11,4 kg. Hänellä paino ja pituuskasvu on ollut aika tasaista 1-vuotiaasta 2 -vuotiaaksi painoa tuli 3 kg ja pituutta 12 cm. Ei ole kukaan puuttunu käyriin tai muuhunkaan.