Tuntui vähän hullulta kun rakenneultrassa hoitaja sanoi...
Että sukupuolta ei pysty ultrassa määrittelemään?! en ole halukas tietämäänkään toisen lapsemme sukupuolta, mutta uteliasuudesta kysyin häneltä olisiko mahdollista nähdä. Olin ultrassa viikoilla 20. Lisäksi olen vielä viikon pidemmällä kuin viikot ovat vauvan koon perusteella. Mitä mieltä olette tästä? Olen kyllä aina luullut, että rakenneultrassa sen nimenomaan näkee. Varsinkin kun viikot ovat nämä. Oliko kiinni vain hoitajan halusta kommentoida asiaa?
TerkuinM Arexa 20+6
Kommentit (7)
sain yksityisellä tietää sukupuolet jo rv. 17+4. Yliopistosairaalassa (jossa juoksin kuukauden välein) ei mukamas voitu mitenkään nähdä rv. 19+ (eikä jälkeen päinkään kysytty). Riippuu paikasta ja ultraajasta näkeekö/haluaako nähdä sukupuolet.
että heidän käytäntö on ettei sitä selvitetä/kerrota, (vaan periaate on että keskitytään muihin rakenteisiin ja niiden tutkimiseen), mutta halusi ilmaista sen noin eikä byrokraattisesti " tapa on että emme kerro" .
Ainakin meidän sairaalassa on sellainen käytäntö, ettei sukupuolen selvitys kuulu " palveluun" (Jorvi).
Tai sitten vauva tosiaan oli sellaisessa asennossa ettei sitä oikein nähnyt, on hyvin mahdollista.
Tai oli epävarman näköistä eikä halunnut lähteä veikkaamaan, jos ei pysty sanomaan varmaa.
Mies yritti meillä ultrassa udella sukupuolta, mutta tutkimus oli jo tehty ja kätilö lopulta totesikin, ettei ollut edes katsonut sitä - sinä lyhyenä varattuna aikana he kuitenkin keskittyy niihin muihin juttuihin sitten.
Ja taas aikanaan kakkosesta juuri keskivaiheilla yhdessä ultrassa, kun itse olin näkevinäni jotain jalkojen välissä ja kysyin siitä, alkoi kätilö puhumaan " voi olla myös turvonneet häpyhuulet" ... josta tietty tulkittiin että saattaisi tyttö olla tulossa. Poika tuli.
Kollega kävi kaksosia odottaessa useassa ultrassa (myös 4D), ja heille kerrottiin eri asioita eri kerroilla. Välillä oli poika ja tyttö tulossa, välillä kaksi tyttöä.
Poika ja tyttö sitten tuli.
Itse olen käynyt 2 kertaa Jorvissa rakenne ultrassa ja nyt menen kolmannen kerran 2 viikon päästä ja kyllä ainakin mulle ois kerrottu AINA kumpi tulee!! Se EI kuulu palveluun mutta jos vauva on tukittaessa otollisessa asennossa he katsovat sen ja kertova. Viimeeksi mulle Jorvissa tutkinut lääkäri huokaili kun en halunnut tietää vaikka kuulemma niin kovin vauva olisi halunnut itseään paljastella ;D
.. juu taitaa se olla ehkä vähän kätilö/lääkärikohtaistakin :-) ihan sairaalasta riippumatta...
Ja kai ne ilmoittaa virallisissa lapuissaan että eivät kerro vaan siksi, ettei kaikki vanhemmat oleta saavansa tietää asiaa.
(Ja siis kyllähän meillekin siellä silloin tokasta lääkäri kertoi kun kysyin, kun ihan loppuraskaudessa kontrollissa käytiin.)
että eivät ala sanomaan, elleivät ole 100% varmoja. Meillä oli vauva sellaisessa asennossa, että ei uskaltanut alkaa veikkaamaan sukupuolta, kun ei nähnyt sukuelimiä kunnolla.
Riippunee vauvan asennon ja koon lisäksi myös ultralaitteen tasosta ja ultraavan lääkärin koulutuksesta/kokemuksesta. Joten en ihmettele, jos hoitaja ei ota kantaa...
Miltä teistä on tuntunut loppuodotus, jos olette kysyneet sukupuolen? Itse en ole koskaan kysynyt, mutta käytännön syistä tekisi mieli (esim. ottaako äitiyspakkauksen ja vuoden 05 vai 06 jos pystyy ajoituksella valitseen). Toisaalta pelkään, et asiasta menee " maku" . On se kuitenkin niin kiva sit synnytyksen jälkeen kuulla ja katsoa, kumpi tuli... Tavallaan luonnollisempaa, ettei tiedä, mutta ärsyttävää hankintojen kannalta...
Mulla ultra 2vk päästä rv20... Pari vk aikaa miettiä. Ja jännätä. Oon ajatellu, et vk20 jälkeen alan asennoitua niin, et kaikki menee hyvin. Oon yrittäny hillitä siihen saakka ä-pakkaus ym. suunnitteluintoa... (anteeksi, ei kuulunut aiheeseen tämä enää).
Neuvolalääkäri sanoi jo viikoilla 13 että parin viikon päästä jo näkis sukupuolen. Eli kyllähän se mun mielestä teilläkin jo ois voinu näkyä, ainoo syy miks ei, ni jos vauva on sit vaa ollu sellases asennos ettei oo näkynyt.
Varmaahan se ei ehk ole viel noillakaan viikoilla mutta kyllä kuulemma jo nähdä vois. Ainakin meilläpäin kuullu et lääkärit ei sanois sitä sukupuolta polilla, mut meillä mukava neuvolalääkäri joka ainakin sanoo jos vaan pystyy näkemään.
(kuulostaa sekavalta?)
Meillä kahen viikon päästä ultra, toiv siellä näkyis/kertois. No siitä kk päästä neuvolalääkäri joka ainakin sanoo sitten.