Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun gastroskopiaan. Oletko ollut, osaatko kertoa kuinka ikavaa se on?

Vierailija
11.01.2006 |

Voinko ottaa rauhoittavaa laaketta ennen toimenpidetta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eihän se mikään mielyttävä toimenpide ole. Mutta kuitenkin siedettävä! Kunhan muistat hengitellä rauhallisesti, niin sua ei ala yökkäyttämään, eikä näin ole tule epämielyttävää oloa.

Mä sain muistaakseni puuduttavaa suihketta nieluun ennen toimenpidettä, mutta varsinaisia rauhoittavia ei käsittääkseni anneta.

Tsemppiä!

Vierailija
2/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikean raskauspahoinvoinnin ja närästyksen vuoksi. Katsottiin, ettei ole mitään vatsahaavaa tai vastaavaa ongelmaa.

Ensin meinasivat, ettei mitään muuta esilääkitystä kuin se kurkun puudutus. Sanoin, että en suostu tutkimukseen, jos en saa rauhoittavaa esilääkitystä. Lääkäri sanoi sitten konsultoivansa anestesialääkäriä aiheesta, kun olen kerran raskaanakin. Anestesialääkäri sanoi, ettei rauhoittavan kanssa ole ongelmaa. Niinpä sain sen ja tutkimus meni erittäin hyvin.

Suosittelen siis vaatimaan rauhoittavan esilääkitykse, jos ei halua turhaan itseään rääkätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 15 minuutissa ohi koko käynti sisältäen valmistelut ja loppulausunto (alustava). Hengitä tosiaan rauhallisesti, ajattele, että pian on ohi niin niinkuin onkin!

Vierailija
4/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaikean raskauspahoinvoinnin ja närästyksen vuoksi. Katsottiin, ettei ole mitään vatsahaavaa tai vastaavaa ongelmaa.

Ensin meinasivat, ettei mitään muuta esilääkitystä kuin se kurkun puudutus. Sanoin, että en suostu tutkimukseen, jos en saa rauhoittavaa esilääkitystä. Lääkäri sanoi sitten konsultoivansa anestesialääkäriä aiheesta, kun olen kerran raskaanakin. Anestesialääkäri sanoi, ettei rauhoittavan kanssa ole ongelmaa. Niinpä sain sen ja tutkimus meni erittäin hyvin.

Suosittelen siis vaatimaan rauhoittavan esilääkitykse, jos ei halua turhaan itseään rääkätä.

Vierailija
5/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yökkäämistä oli vaikea estää (normaali reaktio).

Vierailija
6/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimenpide ei olisi onnistunut ilman rauhoittavaa vakavan raskauspahoinvointini vuoksi.

Vierailija
7/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä anetesialääkäri kuitenkin tietää av-mammoja paremmin, onko rauhoittava lääke sikiölle vaaraksi vai ei.

Vierailija
8/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat taas niitä täydellisiä av-mammoja! Mistäs sinä 8 tiedät kuinka " pahasta" raskauden aikaisesta pahoivoinista on kyse? Oletko tietoinen että jotkut ovat sairaalahoidossa raskauspahoinvoinnin takia?

Vierailija
9/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen oksentanut lähes putkeen puoli vuotta. Se on minulle tällä hetkellä erittäin vakava ongelma. En pysty estämään oksennusta tahdonvoimalla, joku toinen voi pystyäkin.

Oli kuitenkin hyvin tärkeää saada tutkimus tehtyä ja yksi annos rauhoittavaa lääkettä ei ole haitaksi sikiölle. Jotkut käyttävät rauhoittavia suurimman osan raskaudesta ihan lääkärin luvalla. Eivät anestesialääkärit ota turhia riskejä kenenkään raskauden suhteen.

Vierailija
10/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän pahoinvoinnin vuoksi, kun edes vesi ei ole pysynyt sisällä.

Vierailija
11/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan 5 ja 8 kaltaisia ihmisia.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Alkuperaisesta aiheesta poiketen

ap

Vierailija
12/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on jäänyt lapsen tasolle. Tietenkin ne antavat sulle mitä lääkettä vain jos VAATII, mutta eivät sitä olisi sinuun pumpannut jos olisvat itse saaneet valita.

T. ei numero 5, mutta samassa tutkimuksessa monesti olleena tiedän, että oikea asennoituminen tekee sen varsin siedettäväksi.

Ja minulla mahassa on fysiologinen syy..

Vierailija
13/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuinta oli jälkeenpäin kun kurkunpää oli puudutettu.

Vierailija
14/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulta löytyi vatsahaava.

-raskaanaoleva

Vierailija
15/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskautta en ole käyttänyt muuta särkylääkettä kuin parasetamolia, joka onkin ainoa särkylääke, joka ei liuota vatsan kalvoja ja siten voi aiheuttaa mahahaavaa.

Mutta sinunhan on pakko saada vängätä.

Vierailija
16/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tohon gastroskopiaan.Olin itse jokunen kuukaus sitten ja ei tosiaan mikään kiva toimenpide, mutta ei mulle edes ehdotettu mitään lääkitystä.En ois kyl tarvinnutkaan.Oli tosi nopeesti ohi.

Vierailija
17/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein ihmettelen itsekin, miten pahansuopia ihmiset voivat olla. Ei voi kuin ajatella, että heillä on todella paha olla eikä muuta keinoa purkaa oloaan kuin riidellä netissä.

-raskaanaoleva mahahaavainen

Vierailija
18/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kamala tutkimu, lamput paloi skoopista kesken, välinehuoltajaa paikalle ym. En mene ilman tainnutusta tuohon enää. Ja irvistelijöille, on tähystetty muutenkin useasti ja ilman kunnon lääkitystä ovat kamalia nuo paksunsuolentähystyksetkin. Joo ja kamalampaakin tapahtuu ja ole ihan omin silmin todellakin nähnyt. Kipu ym pahoinvoinnin kokemukset ovat yksilöllisiä.

Vierailija
19/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole gastroscopiassa ollut, mutta olen ollut monessa gastroscopiassa mukana lääkärin avustavana hoitajana.

Mielestäni tutkimus ei ole mukava, mutta kyllä sen kestää. Mikäli haluat, voidaan nielu puuduttaa suihkeella. Jotkut lääkärit puuduttavat nielun automaattisesti. Rauhoittavaa lääkitystä ei suun kautta mielellään anneta, suonensisäisesti joillekin on annettu, mutta se vaatii sitten tutkimuksen jälkeen seurantaa. Mikäli rauhoittavaa lääkitystä annetaan, et saa itse autolla ajaen lähteä kotiin vaan tarvitset saattajan mukaasi.

Tutkimus kestää n. 15 min, pahin vaihe on se, kun skooppi pitää niellä kurkunpäästä alas. Siinä vaiheessa usein tulee yökkäys. Yökkäystä vastaan on hyvä varautua rentoutumalla. Rentoutuminen tapahtuu parhaiten hengittämällä pari kertaa syvään, oikein huokaisemalla. Yritä pysyä mahdollisimman rauhallisena, älä yritä itse koskea skooppiin. Kun kurkunpään ohi on päästy sillä skoopilla, olo helpottaa.

Mahalaukusta otetaan tutkimuksen yhteydessä koepaloja. Koepalojen ottaminen ei satu, jotkut tuntevat koepalojen ottamisen pienenä nipistyksenä. Koepaloista selviää, onko mahassasi mahdollisesti helikobakteereja tai keliakiaa.

Vierailija
20/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös henkilökunnan etu että olet mahdollisimman rentona. Hyvä esilääkitys voi myös vähentää oksennusrefleksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi