mitä mieltä olette kielitaidosta? ja kielten opiskelusta peruskoulussa?
sitä vaan, että kun monet vanhemmat haluavat, että " MEIDÄN tyttö/poika ottaa jo ala-asteella enkun ja ranskan ja sit yläasteella ruotsin ja saksan. Kun on niiiiiiiin tärkeää opiskella kieliä!"
Kommentit (33)
myönnän kyllä, että joskus yhdyssanoissa tulee virheitä, mutta Laudaturin aikanani äidinkielestä kirjoitin. Olen asunut ulkomailla viimeiset 14 vuotta joten semmoista se on. Toivottavasti sinulle tuli hyvä mieli tuostakin V***uilusta.
Kolme kielisen äiti
ja peruskoulussa oppii ihan hyvän kielitaidon, jos viitsii opiskella!
Suomessa peruskoulussa vaaditaan liian vähän ja läksyjä on kanssa liian vähän. USAssa ja Singaporessa jne oikea meininki
Harppaus yläasteen kielten tunneilta on suuri kun siirrytään lukioon. Tässä vaiheessa ongelmia alkaa syntyä ja into toista/kolmatta/neljättä kieltä kohtaan voi jopa kadota! Riippuu tietenkin lukiosta....
puolet av-mammoista ei osaa yhdyssanoja. Käykääpä kaikki tekemässä kielitoimiston sivulta testi.
kunhan tavoitteet ovat realistiset. Pienet lapset oppivat näppärästi leikin varjolla, eikä hommasta tarvitse tulla stressiä!
Vaikea asiasta tulee silloin, jos lapsella on muutenkin ongelmia äidinkielensäkin kanssa - yleensäkin kielitajussa, hahmottamisessa jne - silloin vieraat kielet vain sekoittavat lisää.
Itse luin ala-asteella kahta vierasta kieltä (ranska ja englanti), ylemmillä luokilla ruotsia ja latinaa em lisäksi. Ei kielet koskaan ole mulla sekoittuneet sillä tavalla, että haittaa olisi, enkä usko olevani poikkeus. Itse asiassa mitä enemmän kieliä olen lukenut noiden em lisäksi, sen helpommaksi omaksuminen tulee. Ruotsin jälkeen on ollut helppo lukea saksaa ja viroakin. Ranskan jälkeen espanjan lukeminen ja ymmärtäminen on helpottunut.
Tietysti lapsen mielipidettä ja taitoja pitää kunnioittaa!
Vierailija:
ja tietty ruotsia ja enkkua.mutta en oo noita kahta ns. TÄRKEÄÄ kieltä tarvinnu ikinä koulun jälkeen!
me myös esim luimme pitkän englannin oppimäärän, vaikka " virallisesti" meillä englanti oli lyhyt kieli. Esim ala-asteen viidennellä luimme tavan enkun kolmannen ja neljännen luokan kirjat. Kutosella opiskelimme viidennen ja kuudennen luokan oppimäärän.
Enkä minä ainakaan ole mikään SUPERLAHJAKAS. Ihan tavallinen pulliainen. Eikä meille kukaan voivotellut sitä, että luemme nopeammassa ajassa kirjat kuin naapurikoulussa on tehty.
Hupaisaa tietysti, että luokassa kielitaito oli kuitenkin parempi...
Rasittaa elämä täällä Savossa, kun sitä hoetaan jatkuvasti. Kotiseudullani en ollut sitä koskaan kuullut.
Et niinku pysyttäs siin samassa kieles koko ajan. Esmes nyt niinku pitäs puhuu samala lailla ku tos vaik 1950-luvulla. Oikeestaan mun mielestä esimerkiks pitäs sanoo jumpe ja jumprahuitti. Ja korkeentaan eri kiva juttu!
Koska niinku tiättekste, vuonna 1950 ihmiset puhu silleesti paljon kivemmin ja fiksummin. Aikuisten oikeesti nyt niinku puhutaan vaan näil niinku tilkesanoilla tiättekste.
Vierailija: