Paras ohje minkä olet elämässäsi saanut?
Keneltä ja missä tilanteessa?
AP miettii hetken...
Kommentit (23)
Hoitaisi hampaansa paremmin.
Mummoni on ollut kuollut jo yli 20 vuotta, mutta tämä on se elämän viisaus jonka häneltä muistan.
Ja kylläpä vaan niin vituttaakin eräs asia joka jäi tekemättä :/.
olla sairaampi kuin on. Tulevaisuuttaan ei kukaan voi etukäteen tietää.
Näin sanoi minulle eräs neurologi kun kyselin että onko ms-tautini este raskaudelle. Halusin varmistaa asian lääkäriltä ennen kuin uskalsin yrittää raskautumista, sillä vielä 10 vuotta aikaisemmin minulle väitettiin että lapsentekoa kannattaisi välttää tai ainakin varmistaa kuka hoitaa lapsen jos itse en jaksa tai muuten kykene. Siihen aikaan taudin ennuste oli muutenkin huonompi kuin nykyään.
Mutta olen nakerosta asti pitänyt seniorien seurasta ja sieltä olen poiminut viisauksia.
Esim. kun mummoni kertoi minulle, että hänen miehensä oli kuollut (vaikkakaan tätä ei vielä virallisesti kerrottu hänelle) rintamalla, ja pommitukset olleet pahoja kotikaupungissa, rv 36 ja parivuotias lapsi mukaan pyörän tarakalle ja polkemaan 30km, jotta pääsee maalle sukulaisten luo missä ei pommeja ja on ruokaa. Siitä saa perspektiiviä ja se sisältää neuvot: " Älä valita turhista" ja " Olet vahva, sinä pystyt mihin vain" .
Mummini kuoli syöpään ja loppuvaiheessa säälistä ihmiset, jotka eivät muutoin olleet vuosikymmeniin pitäneet yhteyttä, halusivatkin soitella ja käydä kylässä jne. Isovanhempani eivät ottaneet näitä tunkeilijoita vastaan. Opin: " Muista läheisiäsi vielä kun he ovat elossa" . Turha sitten enää myöhemmin ruikuttaa. Läheisiin pidetään tiivistä kontaktia tässä ja nyt!
ja ei saa olla liian mustasukkainen, vaan antaa toisellekkin omaa aikaa ilman sinua
ja nämä ovat huimasti auttaneet meidän liitossamme! (8vuotta yhdessä)
äitini aina sanonut...
ja myöskin tuo on parempi katua tehtyjä asioita kuin tekemättömiä. niinpä...muutenkin kuin minä opin aina kantapään kautta.
isoveljeni sanoi joskus 15vuotta sitten ja hyvin toimi " uhkaus" minuun enpä mennyt niiden muiden mukaan piikittelemään! vaikka satuin olemaan samassa huoneessa.
while you are busy make another plans"
-John Lennon_
Tai ihan oma: älä ota elämää/itseäsi niin vakavasti
Ja sitten ihan konkreettisesti oikeaan aikaan tullut ihmissuhdeneuvo:
Kun olin sellainen parikymppinen, minulla oli paljon nuoria miehiä elämässäni - osa jonkin asteen poikakavereita, osa tilapäisiä tuttavuuksia, osa " vain kavereita" (kuitenkin jotain säpinää) jne. En oikein ottanut ketään kovinkaan tosissaan, ja jos otinkin, niin johonkin se aina kaatui kuitenkin. Sitten tuli elämääni yksi tosi mukava mies (sanotaan vaikka Mikko). Minä vaan en oikein tiennyt, mitä sen kanssa olisi pitänyt tehdä... Siis tapailin Mikkoa ja muuten jatkoin elämää niinkuin ennenkin ja kävin ulkona muidenkin kanssa jne. Oma äitini sitten kerran, kun olin menossa viikonlopuksi " vain kaverini" luokse, kun Mikko oli töissä tms., istutti minut alas ja kysyi, että olenko nyt ollenkaan ajatellut, että mitä oikein olen tekemässä. Minä kiemurtelin epämukavana, kun äiti puhui ihmissuhteista, luottamuksesta, siitä kuinka helposti voi pilata jotakin lupavaa, ja sanoi, että hänen oma äitinsä oli häntä aina neuvonut, että
mukavien, rehellisten, kunnon miesten tunteilla ei saa leikkiä
. Jäin miettimään tätä. Soitin " vain kaverille" , että en voi tulla. " Mikko" on nykyään aviomieheni.
sanoi matikanopettajamme lukiossa, kun Antti ei osannu derivoida. Pätee millä tahansa elämän osa-alueella.
tuo never say never
ja toinen: se mikä ei tapa, vahvistaa
" valitse ystävä hitaasti,vaihda vielä hitaammin"
" mitä on vapaus-hyvä omatunto"
" älä kadehdi keneltäkään sitä onnea joka hänellä on tai jonka
hän näyttää omistavan,sillä sinä et tunne hänen
salaista suruaan"
" elämän hiekkaan jätät itsesi kokoisen jäljen"
Ja mielestäni paras:
" itsekkyys ei ole sitä että ihminen elää niinkuin tahtoo,
vaan että hän vaatii toisilta,että heidän on elettävä niinkuin
hän tahtoo"
muutan sen, mikä on vallassani muuttaa, ja niden asioiden suhteen, joita en voi muuttaa, muutan suhtautumiseni niihin.
Tässä on vinha perä vaikkei kirjaimellisesti tietenkään ihan nin voi toimia.
En ole murehtija-tyyppiä, joten tätä on helppo noudattaa. En murehdi etukäteen sitä, että joku kuolisi, tai että saisin pandemian, tai tai tai.
tarkkana mitä toivot, se voi toteutua! (tämä on niin totta)
Älä tee mitään sellaista mistä et pysty muille puhumaan.
Ranskan opettajani joskus sanoi :Varo mitä toivot, toiveesi voi toteutua.
Valitettavasti sitä kun ei aina tajua mitä onkaan toivonut, vasta kun toive toteutuu.
Turhaa mutista " niinniinmutku" tai " entäsjos" , jos tosiasiat ovat mitkä ovat. On vain sopeuduttava vallitseviin tosiasioihin ja toimittava sen mukaisesti.
Ihmisen alitajunta ohjaa toimia haluttua lopputulosta kohti. Näin toimii esim. aarrekartta ja myös ennustukset, horoskoopit ym.
Kun tämän tiedostaa, voi tätä käyttää vahvasti hyväksi. Muunna haaveesi päämääräksi, niin olet jo puolimatkassa sitä kohti!
saat kaiken mitä haluatkin. Alitajunta ohjaa sinua ja pieniä valintoja oikeaan suuntaan. Tais olla joku niistä lukuisista elämänohje-oppaista ja kas kummaa, olen huomannut että olen saavuttanut kaiken mistä olen haaveillut ;-)
Toinen on että kuuntele aina sisäistä ääntäsi, itse en ikinä uskaltaisi olla kuuntelematta. Vaistoon kannattaa luottaa.