Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna lapsellesi raitis joulu

Vierailija
21.12.2008 |

itselläni lapsuuden joulut menivät vanhempien avioeron jälkeen perinteisellä kaavalla n. 10 vuotta: äiti alkoi ryypiskelyn viimeistään aatonaattona ja jouluaattona oli usein ja sammunut n. klo 14. Elävästi on jäänyt mieleeni kun aina sovimme, että mihin aikaa lahjat jaetaan (joulupukki ei enää käynyt, koska olin sen verran iso), ja sovimme ajaksi klo 18. noh, äitini sammui tunteja ennen tuota ja niinpä sitten kävin hakemassa omat lahjani itselleni. Äidin herättyä hän tuli kyselemään että jokos ne lahjat. Totesin vain, että juu ne jaettiin klo 18. Itselläni oli todella paha olla kun huomasin äidin juovan, niinpä olin melko kiukkuinen noissa tilanteissa, minkä seurauksena äitikin menetti hermonsa. En pystynyt sanomaan äidilleni, että älä juo, joten yritin viestiä asiaa kiukuttelulla. Vuosikausia joulu, pääsiainen, juhannus olivat karmeimipia asioita elämässäni. Onneksi kun kasvoin isommaksi ja muutin yksin asumaan, aloin viettää jouluaatot isäni luona.

Anna lapsellesi raitis joulu -kampanja on jotain sellaista, mitä olisin äitini toivonut miettivän kun itse olin lapsi. Vaikkei valtaosa toimikaan lapsiperheissä tarinani mukaisesti, toivoisin, että mahdollisimman moni vanhempi tajuaisi kuinka karmeaa lapselle on olla päihtyneen vanhemman kanssa. Siitä ei toivu koskaan. Minun tapauksessani se maksoi läheisen äitisuhteen; olemme edelleen "kulissiväleissä", mutta haluan pitää välit etäisenä, koska en enää ikinä halua joutua näkemään tuota samaa näkyä.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaveriporukassa on tiedossa, että raskaanaolija tykkää ottaa punaviiniä ruoan kanssa ja tiedetään myös, että hän toivoo vauvaa, niin helposti lasketaan yhteen yksi ynnä yksi jos hän ei pikkujouluissa juokaan yhtään. Ei sen kummempaa. Ei se tarkoita, että juomattomuudessa olisi jotain omituista.

Kummasti sitä täällä niin monesti pähkäillään, varsinkin näin joulun alla, miten salata raskaus pikkujouluissa sun muissa kun on juomatta...Varmaan vaan provoilua? Onko se oikeasti niin iso kummastelun asia joillekin, joissakin paikoissa, jos joku ei juo? Minulle sattunut aina,että työpaikoissa ihmetellään,miksi en juo... Ystävä- ja tuttavapiireissä ei kukaan ihmettele.

Vierailija
62/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan punkkua ja olutta ruokajuomana mutta humalaan ei itseämme juoda.

Tärkeämpää on opettaa lapselle terve suhtautuminen alkoholiin, se on viisasten juoma.

Myös kun lapsi on vanhempi niin myös hän saa viiniä ruokajuomaksi.

Kirjoitin tämän aiemmin. Siis saako tästä todellakin kuvan että humallumme?

Itse olen alkoperheestä, isä aivan juoppo mutta äiti ei. Äiti muuttui jo muutamasta pullosta lapsen mielestä oudoksi joka hämmenti kovasti koska häntä pidettiin maailman turvallisempana ihmisenä. Kyllä minä tiedän että siihen ei paljon tarvita. Onneksi äiti otti vain juhannuksena muodon vuoksi. Meidän koko suku on täynnä juoppoja ja opin jo pienenä tyttönä alkoholin ihmeet. En juo itseäni koskaan jumalaan koska en tiedä karmeampaa näkyä maaimassa. Mutta käytän silti alkoholia.

Siis jos sanon että ruokajuomana on vaikka punaviiniä niin se tarkoittaa ehkä lasillista. Janojuoma on ruokapöydässäkin vesi.

Mies juo jopa vähemmän kuin minä, n. 3-4 annosta vuoteen(lue 3-4 lasillista olutta). Itse saatan ottaa parin viikon tai kuukauden välein yhden siiderin iltaa istuessa.

Mulla menee nyt ihan yli tuo absolutistilinjaus. Jos et itse pysty juomaan siemaustakaan tulematta pelottavaksi ja käkättäväksi akaksi se ei tarkoita etteikö joku muu pystyisi.

Että mua sieppaa tuollainen. No, teidän lapsiahan ne on tuolla nurkan takana pussikaljaa juomassa salaa kun vanhemmat ei osaa sen käyttöä opettaa. Sitä sitten ihannoidaan kun se on aina ollut jotain niin salaperäistä ja kiellettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua että omat lapset näkee kauheita ryyppypippaloita jouluna, tai muunakaan pyhänä :( Itsellä meni aina kaikki joulut pilalle kun vanhempani ensin ryyppäsivät aamusta asti ja illalla, heti kun lahjat oli jaettu, alkoivat tapella ja me lapset saimme pelätä. :(

Ei mua haittaa että ottaa. Mutta kohtuudella. Ei mitään kaatokännejä.

Mies aikoi itselleen viiniä ostaa :) Minä oon raskaana niin tyydyn itse vaikka alkoholittomaan siideriin :)

Että ei sen tartte olla aivan täysin raitista :)

Vierailija
64/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulle on itsestäänselvä että kännissä en ole jos lapset ovat hereillä. Punaviiniä voin ottaa lasin mutta suurempi määrä nousee jo päähän.

Nuo ap:n kuvailemat jutut on jotain sellaista, mitä ei voi edes kuvitella kun ei ole sitä itse nähnyt. Olen pahoillani kaikkien alkoholia liikaa käyttävien lasten takia.

Vierailija
65/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, teidän lapsiahan ne on tuolla nurkan takana pussikaljaa juomassa salaa kun vanhemmat ei osaa sen käyttöä opettaa. "

Käyttöä opettaa?? Miksi pitäisi opettaa "alkoholin käyttöä" ?? Mitä muuta haitallista pitää opettaa kun se kuuluu "Suomen kulttuuriin"? Ei minulle sitä kukaan opettanut, eikä koskaan ollut tarvetta vetää nurkan takana pussikaljaa...

Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät ihannoi alkoholia kuten Suomessa tapana...Onko siinäkin jotain noin friikkiä?

Ei meillä alkoholi ole mikään tabu, 6v lapsi jo tietää,että kalja haisee helevetin pahalle, miksi joku haluaa sitä juoda. ;) Meillä puhutaan asioista myös lapsille ja pohditaan paljon eri tapoja. Toivottavasti myös silloin kun suomalaiset varhaisteinikaverit painostavat sitä pussikaljaa vetämään.

Vierailija
66/69 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli usein sama homma. Vanhemmat joivat jouluna, aina. Sitten riideltiin, kuunneltiin kovalla musiikkia, ryypättiin ja riideltiin. Siskoni ja minä jouduimme tätä kuuntelemaan.

Nyt on oma perhe, ja en ole enää moneen vuoteen aattoiltaisin kotonani käynyt. Lahjat käyn viemässä aamupäivällä, en jää edes kahville. Puhelin soi illalla ja tiedän että pyytävät käymään joulupäivänä. En mene. Puhelu tulee joka jouluaatto mutta en ole enää viime vuosina siihenkään vastannut.

Vierailija
67/69 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen alkoholisti vanhempien lapsi.Meillä siis juotiin päivittäin,koko lapsuuteni ajan,ja edelleen jatkavat samaa rataa.Tappelua,väkivaltaa ym kivaa viikottain.

Itse pidän tärkeänä näyttää lapsilleni,että alkoholia voi käyttää kohtuullisesti.

En tee alkoholista iso pahaa mörköä,vaan näytän esimerkkiä,että sitä alkoa voi käyttää kohtuullisesti ja juoa vaikka sen yhden siiderin tai lasin viiniä,silloin tällöin.

Vierailija
68/69 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti.

Vierailija
69/69 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle mielummin vapautus joulusta.

Miksi pitää vuoden synkimpänä aikana, kun kaikki jaska kaatuu niskaan järjestää ostamiskeskeiset pippalot, joissa kaikki pitää huomioida samalla, kun kaupat nostaa samalla hinnat kattoon. Loskassa kynnetään ostamassa 10kg pahanmakuista suklaata, lahjoja joiden saajat loukkaantuu ja ruokaa, joka ei oikeastaan edes maistu, eikä ole terveellistä.

On niin keinotekoinen sekamelska että ällöttää.

Ja kun on selvitty sinne aattoiltaan asti ja saa luvan korkata, niin ainoastaan paskaahan siitä seuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi