Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna lapsellesi raitis joulu

Vierailija
21.12.2008 |

itselläni lapsuuden joulut menivät vanhempien avioeron jälkeen perinteisellä kaavalla n. 10 vuotta: äiti alkoi ryypiskelyn viimeistään aatonaattona ja jouluaattona oli usein ja sammunut n. klo 14. Elävästi on jäänyt mieleeni kun aina sovimme, että mihin aikaa lahjat jaetaan (joulupukki ei enää käynyt, koska olin sen verran iso), ja sovimme ajaksi klo 18. noh, äitini sammui tunteja ennen tuota ja niinpä sitten kävin hakemassa omat lahjani itselleni. Äidin herättyä hän tuli kyselemään että jokos ne lahjat. Totesin vain, että juu ne jaettiin klo 18. Itselläni oli todella paha olla kun huomasin äidin juovan, niinpä olin melko kiukkuinen noissa tilanteissa, minkä seurauksena äitikin menetti hermonsa. En pystynyt sanomaan äidilleni, että älä juo, joten yritin viestiä asiaa kiukuttelulla. Vuosikausia joulu, pääsiainen, juhannus olivat karmeimipia asioita elämässäni. Onneksi kun kasvoin isommaksi ja muutin yksin asumaan, aloin viettää jouluaatot isäni luona.

Anna lapsellesi raitis joulu -kampanja on jotain sellaista, mitä olisin äitini toivonut miettivän kun itse olin lapsi. Vaikkei valtaosa toimikaan lapsiperheissä tarinani mukaisesti, toivoisin, että mahdollisimman moni vanhempi tajuaisi kuinka karmeaa lapselle on olla päihtyneen vanhemman kanssa. Siitä ei toivu koskaan. Minun tapauksessani se maksoi läheisen äitisuhteen; olemme edelleen "kulissiväleissä", mutta haluan pitää välit etäisenä, koska en enää ikinä halua joutua näkemään tuota samaa näkyä.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä tavoite. Ihminenhän ei tarvitse alkoholia oikeasti mihinkään. Ei ole mitään pätevää syytä muussitella juuri jouluna. Tärkeintä mun mielestä on että vanhemmat ei vaikuta vähääkään olevan humalassa. Se luo lapselle epävarmuuksia ja turvattomuutta.

Vierailija
42/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kuulun kastiin joka nauttii viinistä ruoan kanssa, välistä on kiva ottaa kuohuvaa ja kuuma rommitoti tekee hyvää pakkaspäivän jälkeen.

Mutta en missään nimessä tuomitse ihmisiä jotka viettävät täysin raittiin joulun. Itsellä on myös kokemusta vanhempien liiallisesta juomisesta, meillä ei kukaan ole koskaan onneksi ollut väkivaltainen, mutta esim. mökkijuhannuksena isäni sammui aina ennen seitsemää. No hän ei muuten juokaan kuin juhannuksena.

Jokainen tekee oman joulunsa ja muutenkin määrittää miten elämäänsä elää. Ei kuulu muille kuin itsekunkin perheelle. Ymmärrän sinua täysin, kokemuksesi ovat rankkoja.

Mutta tässä ketjussa nämä jotka puhuvat nauttivansa alkoholista, että viini on osa sivisystä, tarkoittavat aivan varmasti sitä kohtuukäyttöä. Ei kukaan varmaan aiokaan vetää perseitä olalle, tai käyttäytyä huonosti. Ei muutama viinilasillinen myöskään muuta ihmisen persoonallisuutta ainakaan huonompaan suuntaan.

Oikein hyvää joulua sinulle Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein aina ihmiset Suomessa ajattelevat että jos joku juo, juo hän itsensä kovaan humalaan? Tämä on varmaan se ongelma Suomessa. On hieman eri asia juoda pari lasia viiniä kun pullo Koskenkorvaa humaltumistarkoituksessa.

Siitä viinistä kun voi nauttia ihan maun takia ja se kuuluisa viinin ja ruoan liitto :)

Vierailija
44/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa ne "viinilasilliset ruuan kanssa" !

Itse otan vähintään kaksi...enkä aio aiheuttaa lapsilleni traumoja!!!

Vierailija
45/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihetta enää nostelemaan?

Toiset juo, toiset ei. Thats it. Suomi on todellakin sellanen junttila, et viina täällä merkitsee perseiden vetämistä, muuten ei voi ottaa. Hyvää joulua kaikille absolutisteille, tissuttelijoille, kännääjille ja sivistyneille viininjuojille!

Vierailija
46/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"taidan riipasta kovan kännin tänään.."

Vierailija
47/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aina kävi tyttöjen kanssa syömässä salaattia ja maistamassa vähän hyvää viiniä.

Itse sanoin reilusti lähteväni likkakavereiden kanssa kaljalle.

Totuus valkeni kun eräänä iltana törmäsin tähän työkaveriin erässä kuppilassa. Ämmä makasi räkäkännissä pöydön vieressä, hameen helmat korvissa ja joku äijä käpälöi jalkoväliä.

Silloin tajusin, että ihmiset huijaavat itseään näillä nimikkeillä. Maistellaan hyvää viiniä tarkoittaa useasti parin pullon ryystämistä ja kännissä kekkuloimista. Mutta kulisseja halutaan pitää toisten silmissä yllä.

Vierailija
48/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon iltapäivällä ulkoilun jälkeen terästetyn glögin, ja jouluaterialla pullon olutta tai lasin viiniä.

Vanhempani käyttivät alkoholia kohtuudella, en ole koskaan nähnyt heitä humalassa eikä siis mitään traumojakaan heidän alkoholinkäytöstään ole jäänyt. En ole koskaan juonut humalahakuisesti, ensimmäisen kerran join alkoholia 18-vuotiaana ja juon aina hitaasti (max. annos tunnissa) välttääkseni humalan.

Kiitos vanhemmilleni jotka opettivat että paras tapa nauttia alkoholia on kohtuudella ja ettei se ole mikään peikko.

Vierailija
49/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi keskustelu näyttää hassulta.

Omaan, ei vanhempieni eikä appivanhempieni jouluperinteeseen ole koskaan alkoholi kuulunut kotikaljaa enempää. Mutta yhtälailla ymmärrän niitä, jotka ruokajuomana viiniä haluavat juoda.

Nuo karmeat alkoholistiperheiden joulut ovat sitten oma juttunsa. Ongelma koskenee muutakin, kuin pelkkää joulua mutta erityisesti toivoo, että edes jouluna saisivat itseään sen verran niskasta kiinni, ettei lasten tarvitsisi kärsiä.

Vierailija
50/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuohan tietysti tarkoittaa sitä, että kaikki jotka sanovat juovansa pari lasillista viiniä, tosiasiassa vetävätkin perseet olalle. Yleistystä parhaimmillaan

Vierailija
51/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijakemuissa tuli vastaan pari tyyppiä, joiden vanhemmat eivät ollete juoneet lasten nähden kotona, en tiedä olivatko absolutisteja vai joivatko vaan kun lapset ei läsnä. BIleissä katselivat jonkun aikaa menoa, ja jossain vaiheessa päättivät itsekin kokeilla (eri bileissä). Tulos oli se, että molemmat menivät vatsahuuhteluun, toinen oli tempaisuut pullon kossua (onneksi pienen) ja toinen pullon viiniä varsin lyhyessä ajassa kun ei ollut mitään käsitystä siitä millaisia määriä ihminen voi juoda.

Ihan vaan esimerkkinä, kaikkihan ei tietenkään näin tee mutta jos ei tutuilta aikuisilta yhtään opi millaisia määriä juo niin on helpompi vettä sitten ihan överiksi. Ei alkoholinkäyttöä tietenkään tarvitse opettaa, saati käyttää jos ei halua.

Syy miksi itse juon on se, että ihan vaan pidän hyvän viinin, oluen, viskin ym. mausta. Humalasta en pidä, joten juon hitaasti ja vähän. Ja olen välillä pitkiäkin aikoja (kk menee helposti) ilman jos ei tee mieli. Eli ei se kaikkien suussa maistu pahalta, monet juo ihan vaan maun vuoksi. Joisin ihan alkoholittomiakin vaihtoehtoja, jos vaan niiden maku olisi yhtä hyvä. Ja mieluumminkin, kun voisin juoda enemmän kun ei tarvitsisi jättää lasiin, pariin humalan karttamiseksi :)

"No, teidän lapsiahan ne on tuolla nurkan takana pussikaljaa juomassa salaa kun vanhemmat ei osaa sen käyttöä opettaa. "

Käyttöä opettaa?? Miksi pitäisi opettaa "alkoholin käyttöä" ??

Vierailija
52/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

a, ihmisiä, joiden kotona otettiin sivistyneesti, silti he vetivät kotibileissä perseet olalle

b. ihmisiä, joiden kotona ryypättiin. Hekin vetivät perseet olalle

c. ihmisiä, joilla oli absolutistivanhemmat ja hekin vetivät kunnon kännin.

Vierailija
53/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se alkoholi kohtuudella käytettynä vie tai sumenna järkeä. Voi luoja näitä ihmisiä. Jos alkoholi (??) maistuu sinun suuhusi pahalta, elä sitä juo. Mutta aika kapeakatseista ajatella noin.

Vierailija
54/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on hupsu,joka kysyy, mitä järkeä alkoholissa on? Miksi Suomessa kummastellaan absolutisteja? Enpä ole koskaan mitään järkevää vastausta saanut!

Näyttää se sumentavan järjen ihan kohtuudellakin käytettynä...

Ei se alkoholi kohtuudella käytettynä vie tai sumenna järkeä. Voi luoja näitä ihmisiä. Jos alkoholi (??) maistuu sinun suuhusi pahalta, elä sitä juo. Mutta aika kapeakatseista ajatella noin.

Vierailija
55/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin on ollut minullakin aina. En ole koskaan nähnyt äitini juovan mitään ja isäni joi lasillisen konjakkia silloin tällöin.

Itse kun en viineistä, siidereistä taikka kaljasta edes pidä niin ihan selviä jouluja meidän lapset näkee.

Mies juo lasillisen tai kaksi punaviiniä ruuan kanssa.

Vierailija
56/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia ja hyvä asia olla juomatta, mutta sitä kyllä vähän hymähdellään jos tämä juomattomuus perustellaan harhaisilla liioitelluilla syillä. Niin kuin nyt vaikka tämä että kohtuukäyttö sumentaa järjen.

Vierailija
57/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvostelijat harvemmin kohtuukäyttäjiä. Eikä alkoholin suhteen ole mitään harhaisia liioitteluja, pelkkiä tekosyitä alkon käyttöön.

Kummasti sitä täällä niin monesti pähkäillään, varsinkin näin joulun alla, miten salata raskaus pikkujouluissa sun muissa kun on juomatta...Varmaan vaan provoilua? Onko se oikeasti niin iso kummastelun asia joillekin, joissakin paikoissa, jos joku ei juo? Minulle sattunut aina,että työpaikoissa ihmetellään,miksi en juo... Ystävä- ja tuttavapiireissä ei kukaan ihmettele.

On ihan normaalia ja hyvä asia olla juomatta, mutta sitä kyllä vähän hymähdellään jos tämä juomattomuus perustellaan harhaisilla liioitelluilla syillä. Niin kuin nyt vaikka tämä että kohtuukäyttö sumentaa järjen.

Vierailija
58/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy, jotka menevät aivan sekaisin kun juovat lasin pari viiniä tms. Itse juon jouluaattonakin määrällisesti varmasti ainakin viinipullollisen, enkä todellakaan ole humalassa. Varmaan otan yhden oluen jo heti aamusta saunoessani ja aion sen jälkeen lähteä vielä auton rattiin. Tämän palstan mittapuun mukaanhan minun pitäisi jo siinä vaiheessa olla aivan räkäkännissä ja lasten peloissaan katsella käytöstäni. Minun omaan lapsuuteeni kuului aika paljon alkoholinkäyttöä, vanhemmat joivat ja meillä oli paljon sukulaisia ja vieraita usein. Koskaan en ole aikuisia pelännyt, eikä meistä lapsistakaan ole kenestäkään alkoholistia tullut.

Vierailija
59/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi maistuu suuhuni pahalta vuosi toisensa jälkeen ja epäilenkin että osa juo sitä vain siksi kuin muutkin juovat ja onhan se "hienoa" juoda jotain "parempaa".

Minun mielestäni taas esim. maksa on AIVAN järkyttävän pahaa ja osa taas pitää sitä superherkkuna. Esimerkkejä on useita. Jos sinulle ei viini maistu, voitko tosiaan naama peruslukemilla väittää, että se ei voi silloin maistua kenellekään? Minkäikäistä porukkaa täällä pyörii?? 16-vuotiaana ihmiset ottavat viiniä, koska "muutkin tekee"....

Mutta itse asiaan. Raitis joulu ei tule sillä että otetaan punkkua/olutta edes vähän, aikuiset sitä paitsi hyvin harvoin osaavat ottaa lasillista vähempää. Kyllä sen näkee että kuka on juonut ja kuka ei; lakatkaa aliarvioimasta lapsianne.

Lässyn, lässyn.

Ps. Miksi alkoholista pitää tehdä esimerkki, edes sellainen "fiksu käyttö"? Siis tässä maassa joka kymmenes (tilastotieto) lapsi joutuu elämään alkoholistivanhemman kanssa!

Laitatko vielä tilastotiedon (siis mikä tilasto ja missä)? Siksi, että alkoholi on ongelma vain ongelmaisille ja siitä numeron tekeville absolutisteille. Muille aikuisille se on vain ruokajuoma muiden joukossa, joka sopii hyvin yhteen tiettyjen ruokalajien kanssa. Sitä voi ottaa lasin tai pari ja se siitä.

Vierailija
60/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki sen kyllä tiedätte...keskushermostoon vaikuttava myrkky johon tulee nopeasti riippuvuus, siksipä tällä juuri jaotellaankin "juopoiksi tai absolutisteiksi" koska melkeinpä niin se on, jollei omalla tahdonvoimalla saa pisettyä kohtuukäyttönä.

Elimistö haluaa sitä aina vaan lisää ja rentoutuakseen tarvitsee pikkuhiljaa useampia/suurempia annoksia. Hyvä jos joku osaa pitää kohtuuden (ja kehuskelee sillä kun on kokemusta peräti huimalta 10v ajalta....voi se riippuvuus vielä tulla teillekin)

Kyllä esim. hasiskin on "terveellisempi" huume kuin alkoholi.

Itse nautin kyllä elämästäni ihan ilman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä