Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna lapsellesi raitis joulu

Vierailija
21.12.2008 |

itselläni lapsuuden joulut menivät vanhempien avioeron jälkeen perinteisellä kaavalla n. 10 vuotta: äiti alkoi ryypiskelyn viimeistään aatonaattona ja jouluaattona oli usein ja sammunut n. klo 14. Elävästi on jäänyt mieleeni kun aina sovimme, että mihin aikaa lahjat jaetaan (joulupukki ei enää käynyt, koska olin sen verran iso), ja sovimme ajaksi klo 18. noh, äitini sammui tunteja ennen tuota ja niinpä sitten kävin hakemassa omat lahjani itselleni. Äidin herättyä hän tuli kyselemään että jokos ne lahjat. Totesin vain, että juu ne jaettiin klo 18. Itselläni oli todella paha olla kun huomasin äidin juovan, niinpä olin melko kiukkuinen noissa tilanteissa, minkä seurauksena äitikin menetti hermonsa. En pystynyt sanomaan äidilleni, että älä juo, joten yritin viestiä asiaa kiukuttelulla. Vuosikausia joulu, pääsiainen, juhannus olivat karmeimipia asioita elämässäni. Onneksi kun kasvoin isommaksi ja muutin yksin asumaan, aloin viettää jouluaatot isäni luona.

Anna lapsellesi raitis joulu -kampanja on jotain sellaista, mitä olisin äitini toivonut miettivän kun itse olin lapsi. Vaikkei valtaosa toimikaan lapsiperheissä tarinani mukaisesti, toivoisin, että mahdollisimman moni vanhempi tajuaisi kuinka karmeaa lapselle on olla päihtyneen vanhemman kanssa. Siitä ei toivu koskaan. Minun tapauksessani se maksoi läheisen äitisuhteen; olemme edelleen "kulissiväleissä", mutta haluan pitää välit etäisenä, koska en enää ikinä halua joutua näkemään tuota samaa näkyä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syyllistetään niitä, jotka tosiaan juovat sen lasillisen tai oluen, ihan kuin olisi kyse siitä, että lapset jäävät jotenkin heitteille. Minä taas kysyn, miksi ihmeessä aikuisen pitäisi luopua juuri jouluaattona viinilasillisestaan tai saunaoluestaan, en mitenkään tajua?

Vierailija
22/69 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei puhunut yhtään mitään kohtuukäyttöä vastaan eikä aloittanut tätä riitelyä täällä, näköjään ei mikään aloitus säästy siltä, että ihmiset alkavat syytellä toisiaan.

Todella, kunpa näillä kampanjoilla saataisiin edes pieni osa räyhääjä- ja sammujavanhemmista muuttamaan tapojaan. Alkoholisti ei muuksi muutu kampanjoilla, mutta ne, joilla on kykyä muuttaa käytöstään.

Vaikkei vanhempi muuttuisikaan väkivaltaiseksi tai joisi itseään umpikänniin, lasta ahdistaa jo se, jos vanhemman käytös alkoholin takia muuten kovasti muuttuu, ylihilpeä, lässyttävä.. Siihen ei kaikilla monta viinilasia tarvita.

Vanhempani ovat absolutisteja, itse juon jouluaterialla lasin viiniä. Koskaan en ole ollut lasten aikaan humalassa enkä aio olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsen näkökulmasta vanhemman alkoholiongelma kiteytyy pitkälti vanhemman humalajuomisen ja -käyttäytymisen ympärille. Humalainen vanhempi häiritsee muita joko tahattomasti (örinä, oksentelu, valittaminen) tai tahallisesti. Usein humalaisen käytös muuttuu epämiellyttäväksi ja jopa väkivaltaiseksi ja tämä pelottaa lasta.

Kuitenkin myös sellainen vanhempi, joka ei ole väkivaltainen tai ilkeä humalassa, saattaa olla lapsen mielestä pelottava. Tämä ehkä selittyy siten, että vanhemman persoonallisuus muuttuu. Tämä muutos "oikeasta, omasta" vanhemmasta joksikin "vieraaksi" on lapsen näkökulmasta ahdistavaa ja pelottavaa, sillä se uhkaa lapsen jatkuvuuden tarvetta.

Keskeisimmiksi lasten kokemiksi ongelmiksi vanhempien liiallisen alkoholinkäytön seurauksena voidaan nähdä erilaiset negatiiviset tunteet. Pelko, viha ja häpeä ovat selkeimmät ja merkittävimmät tunteet, joista vanhempiensa alkoholinkäytöstä kärsivät lapset ovat kertoneet. Negatiivisiin tunnekokemuksiin kannattaa suhtautua sikäli vakavasti, että ne saattavat jatkuessaan jopa uhata fyysistä ja henkistä terveyttä."

Olen toimittaja. Haastattelin jokin aika sitten erästä päihdetyöhön osallistuvaa poliisia, joka kertoi, että kentältä katsottuna meno alkoholin kanssa on mennyt aika karmeaksi. Siis käyttö ja ongelmat ovat lisääntyneet muutamassa vuodessa reilusti, ja lasten osa on siinä menossa tyly.

Ei turha kampanja, todellakaan.

Kaikkea hyvää sinulle elämääsi, ap.

Vierailija
24/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut lapsuudessa kokea kurjia hetkiä kaikkina juhlapäivinä, oli sitten joulu, juhannus, vappu, pääsiäinen jne. mikä tahansa päivä, jossa oli muka juhlimisen aihetta.

En halua edes muistella niitä asioita.

Vierailija
25/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan kauhistella lapsille että joku on juonut tai että alkoholi = saatanasta. Mutta minusta se on paljon kaksinaamaisempaa että opetetaan siihen että alkoholi "kuuluu" aikuisten juhliin ja että sitä pitää juoda MUTTA kohtuudella. Näyttäkää minulle 5-15-vuotias, joka osaa syödä esim. karkkia kohtuudella- ihan samanlaista nautintokäyttöä sokerin kanssahan se on!

Tutkimusta en löytänyt, mutta siitä ei ole kauaa kun vissiin MLL sen julkaisi.

Vierailija
26/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt 5-vuotiaani on todennut että punaviini kuuluu lampaan kanssa, valkkari kalan kanssa :) Olut on saunajuomaa, tai vaikka janojuomana ykkösolutta heinänteon yhteydessä.

Oikeasti jos teillä on traumoja vanhmepienne alkoholinkäytöstä, on se todellakin ikävää. Mutta eihän teistä tullut alkoholisteja, päinvastoin. Eli millaista esimerkkiä se täyskieltäytyminen sitten antaa? Minulla on myös alkoholismiin taipuvaiset vanhemmat, mutta olen itse kohtuukäyttäjä. Voin myös olla juomatta, mutta kyllä vaan mielestäni kunnon sunnuntaiaterian kruunaa pöydässä oleva pullo hyvää viiniä. Arkena sitten karjalanpaistin kanssa juodaan sitä vettä, tai vaikka piimää.

Maailmassa on myös miljoonia ihmisiä jotka käyttävät alkoholia nautintoaineena, maita joissa viini kuuluu ruokapöytään ruoan kanssa. Missä on normaalia nauttia lasillinen viiniä lounaspöydässä, ja jatkaa takaisin töihin. Mutta Suomessa ikävä kyllä se alkoholi on peikko. Ehkä tälläisten kohtuukäyttäjien sivistämät lapset oppivat miten alkoholia kuuluu käyttää? Että se ei ole joko tai, perjantaipullo Kossua tai ei mitään. Vaan että sivistykseen kuuluu esim. pääpiirteittäin tuntea eri viinirypälelajikkeet, osaa valita sopivan viinin tietyn ruoan kanssa, tai kysyä ammattilaiselta jos ei osaa.

Terveisin ravintolanpitäjä maalta.

Vierailija
27/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihastelemaan kynttilä merta. ei juomisia. taidetaan juoda limppaa ja glögiä(siis ilman alkoa).

Vierailija
28/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät edes sitä yhtä viinilasillista tai olut pulloa, eipä se vaikuttanut milläänlailla heidän lasten juomiseen. Ihan samalla tavalla he joivat kuin muutkin nuoret, mutta sitä piti kamalasti pelätä että mitä jos vanhemmat näkee tai tajuaa mitä he on tehnyt. Että onko sekään hyvä että alkoholista tehdään kamala peikko, ei se vaikuta siihen millään tavalla miten teidän lapset tulee nuoruudessa alkoa käyttämään.

Vierailija
29/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Suomessa valitettavasti harva osaa ottaa kohtuudella.. meillä appiukko on aivan varmasti juovuksissa jouluaattona, enkä haluaisi mennä sinne ollenkaan, mutta pakko, muuten suututaan jos ei mennä. Itse haluaisin ottaa lasin viiniä ruoan kanssa, mutta mieheni ei osaa ottaa kohtuudella, vaan sitten juo itsensä humalaan. siksipä juodaan maitoa ruokapöydässä. mieheni juo todella harvoin, muutaman kerran vuodessa, mutta en ymmärrä miksei voi juoda vain sitä yhtä lasia esim. joulupöydässä, vaan sitten sitä lipitetään koko päivä.

Vierailija
30/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo menee ihan ruoan kanssa viininä ja tuossa on mun joulunkin juomiset eli se lasi tai kaksi viiniä ruoan kanssa. Mun mielestäni tuo on raitis joulu.

Vierailija
31/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilisee kilisee kassissa, kassissa, kassissa

kilisee kilisee kassissa

ollaan me käyty alkossa

buaahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Vierailija
32/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti minun piti pelätä, että käry käy kun otettiin tyttöporukalla vinkkua.

Hassu väittämä, että vain absolutistiperheen lapsen pitää mennä peloissaan kotiin kännissä.

Vierailija
33/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joivat hienoja viinejä yms. Silti he pilasivat käytöksellän monet juhlat.

Vierailija
34/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilisee, kilisee kassissa, kassissa, kassissa

kilisee, kilisee kassissa kolme pulloo koskista.

tai

Joulupuu on jo varastettu jeparit on jo ovella....

Minä olen alkoholisti perheestä ja minulle on erityisen tärkeätä, että lapset oppivat lasillinen viiniä ei tarkoita sitä, että kohta siirrytään kirkkaisiin. Lasillinen viiniä on vain lasillinen viiniä se sopii ruuan kanssa eikä sen kummempaa.

Minä olen kyllä nähnyt lasi viiniä sitten toinen ja kohta ollaan "baarikaapilla".

Vierailija
35/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistykseen kuuluu esim pääpiirteittäin tuntea eri viinirypälelajikkeet, osata valita sopivin viini..?

Mihin tuota tarvii ja miksi? No joo, maailmassa on myös miljoonia ihmisiä, jotka eivät näe mitään syytä tai järkeä juoda alkoholia. Mieheni onneksi tulee sellaisesta kulttuurista ja perheestä. Ei meilläkään alkoholi ole mikään peikko ja kun Suomessa asutaan, lapsille on PAKKO siitä puhua,jotta vanhempina osaavat KÄYTTÄÄ järkeään, osaavat itse päättää ja miettiä, miksi heidän pitäisi vetää pää sumeaksi jne. Joistakin alkoholin tietäminen on osa sivistystä, minusta alkoholi on yhtä tyhjän kanssa kuin tupakka ja huumeet.

Jo nyt 5-vuotiaani on todennut että punaviini kuuluu lampaan kanssa, valkkari kalan kanssa :) Olut on saunajuomaa, tai vaikka janojuomana ykkösolutta heinänteon yhteydessä.

Oikeasti jos teillä on traumoja vanhmepienne alkoholinkäytöstä, on se todellakin ikävää. Mutta eihän teistä tullut alkoholisteja, päinvastoin. Eli millaista esimerkkiä se täyskieltäytyminen sitten antaa? Minulla on myös alkoholismiin taipuvaiset vanhemmat, mutta olen itse kohtuukäyttäjä. Voin myös olla juomatta, mutta kyllä vaan mielestäni kunnon sunnuntaiaterian kruunaa pöydässä oleva pullo hyvää viiniä. Arkena sitten karjalanpaistin kanssa juodaan sitä vettä, tai vaikka piimää.

Maailmassa on myös miljoonia ihmisiä jotka käyttävät alkoholia nautintoaineena, maita joissa viini kuuluu ruokapöytään ruoan kanssa. Missä on normaalia nauttia lasillinen viiniä lounaspöydässä, ja jatkaa takaisin töihin. Mutta Suomessa ikävä kyllä se alkoholi on peikko. Ehkä tälläisten kohtuukäyttäjien sivistämät lapset oppivat miten alkoholia kuuluu käyttää? Että se ei ole joko tai, perjantaipullo Kossua tai ei mitään. Vaan että sivistykseen kuuluu esim. pääpiirteittäin tuntea eri viinirypälelajikkeet, osaa valita sopivan viinin tietyn ruoan kanssa, tai kysyä ammattilaiselta jos ei osaa.

Terveisin ravintolanpitäjä maalta.

Vierailija
36/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heille antaa suurta nautintoa ruoan ja viinin toimiva liitto. Minä nautin hyvästä ruoasta, sekä hyvästä viinistä, tai vaikka jostain lämpimästä brandy-kaakaosta ulkoilun jälkeen. Toisille sitten sen nautinnon antaa limupullo ja karkkipussi. Punaviinissähän on itseasiassa ihan terveyttä edistäviä ominaisuuksia, ja siihen sivuun vaikka pari palaa oikein tummaa suklaata, niin onhan se sekä terveellistä että muutenkin mielihyvää antavaa.

Me emme syö karkkia, emme juo limuja emmekä ruoan kanssa maitoa. Juomme viiniä tai vettä, saunaoluen tai oikeata käymismenetelmällä tehtyä siideriä.

Me asummekin ulkomailla, joten ehkä siinä on osasyy että mielestäni viinituntemus on osa yleissivistystä. Täällä kun viini on osa jokapäiväistä elämää.

Vierailija
37/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaako joku oikeasti jo viisivuotiaalle viiniasioita???? Huh huh, siinäpä sitä onkin leuhkimisen aihetta: "Meidän Paavo se osaakin jo kaikki planeetan viinilajikkeet ulkoa, mites teillä?? Mikä, My little Pony, eipä oo Paavo kuullutkaan sellaisesta viinistä...."

Antakaa herranjestas niiden lasten olla lapsia ja leikkiä omia juttujaan ja maistella suklaakaakaota ihan rauhassa

Vierailija
38/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna olen töissä, lisäksi lapsi sairaana ja haluan olla ajokunnossa tarvittaessa.

Omiin lapsuuden jouluohini ei kuulunut alkoholi. Hämmästyin kun tapasin mieheni ja hänen jouluunsa alkoholi kuului. Typeryyksissäni en ollut edes ajatellut, että osa juo juoluna. Nyt hymyilyttää, mutta ei vain ollut tullut mieleeni.

Ja selvennykseksi vielä, en ole absolutisti jaolen joskus juonut perskännitkin (kun ei lapsia).

Vierailija
39/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mielestä viinitietous on osa sivistystä.

Meidän lapset myöskin tietävät kyllä milloin juodaan puna- ja milloin valkoviiniä. Ei siinä mitään leuhkimisen aihetta tosiaankaan ole, mutta jos ruokapöydässä on vaikka karitsaa, saattaa alakouluikäinen tuoda pullon punaviiniä pöytään sitä kattaessaan.

Terkkuja Toskanasta.

Vierailija
40/69 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon todellakin herättää mielipiteitä tämä aihe. Osa kommenteista on ajautunut melko kauas tuosta alkuperäisestä aiheesta ja ajatuksesta. Tällä palstalla on nyt pari muutakin aloitusta, jotka sivuavat aihetta; karmein joulusi ja joulumuistosi -ketjuissa on molemmissa lukemattomasti näitä samanlaisia kokemuksia lapsen näkökulmasta pilalle menneistä jouluista. Ehkä niiden lukeminen (jos tämä minun esimerkkini herätti vain vastarintaa) antaa paremmin näkökulmaa siihen, mitä oikeasti ajoin takaa. En siis sitä, onko viinien tuntemus osa sivistysta vai ei vaan sitä, miten lapsi kokee vanhempien (liiallisen) alkoholinkäytön. Hyvää joulua haluan kuitenkin toivottaa kaikille, ja mielelläni luen lisää kommentteja aiheesta. Edelleen seison sanojeni takana: anna lapsellesi raitis joulu. Silläkin uhalla, että minua sivistymättömänä niuhottajana pidetään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme