Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet raskaana olevat on TOSI vaivaisia?

Vierailija
18.12.2008 |

Onko kaikki tosiaan sattumaa mihin ei voi itse mitenkään vaikuttaa? Vai voisiko olla, että epäterveelliset ruokatottumukset yhdistettynä olemattomaan/liian vähäiseen liikuntaan aiheuttaa suurimman osan vaivoista? Ihmisen keho on jo valmiiksi äärirajoille ja raskaus ns. katkaisee kamelin selän.

Tuli vaan mieleen, kun aikanaan olin töissä kuntokeskuksessa jossa paljon 20-40 -vuotiaita naisia töissä esim. jumppaohjaajina enkä muista yhdenkään olleen viikkokausia saikulla selkäsärkyjen tai muiden takia. Taas meillä kevyessä toimistotyössä ihmiset jää saikulle heti kun ovat tikkuun pissanneet...

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita siis välttämättä juuri tätä keskustelua lueskellessa noita lusmuilijoita vaan ihan yleisesti tätä vauvapalstan keskusteluja!

Vierailija
42/67 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiseen päivään asti olen kyennyt olemaan töissä aina ja yhtään sairaslomapäivää en ole pitänyt raskauden takia ja raskauksia on takana 3 (jotain flunssia toki on ollut raskaanakin, mutta silloin poissaolo ei ole johtunut raskaudesta).

Ja olen hieman ylipainoinen, liikun vähän ja olen kohta nelikymppinen. Siitä huolimatta tosiaan raskaudet mennyt tosi hyvin.

Nyt odotan neljättä ja toivon tämän menevän yhtä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausvaivat niin tarkalleen. En minä ainakaan kusitulehduksiani ala kenellekään selittelemään työpaikalla. Saati, että minulla on streptokokki alapäässä joka aiheutti suppareita viikosta 20 saakka. Muuten olen terve, normaalipainoinen ja liikuntaa harrastava. Sektioon jouduttiin erinäisistä syistä, mutta sielläkin lääkäri sanoi vatsalihasten olleen niin tiukat, että todella joutui tekemään töitä saadakseen irroitettua ne ja vauvan ulos. :) Muuten ulos päin olen näyttänyt terveeltä, loppuraskauden söinkin sitten estolääkettä virtsatieinfektioihin, jotka aiheuttivat selkäsärkyä, kuumeilua ja väsymystä. Minulla on myös raskas työ, fyysinen sellainen. Kaikki eivät ole niin kevyessä työssä.

Vierailija
44/67 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään vielä, että en ole kerännyt painoa raskauksien aikana liikaa ja syön terveellisesti. Lapset olleet normaalipainoisia.

Vierailija
45/67 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitella, että olisin aivan rampa. 18 vuotiaana ei ollut tietoa selkäkivuista ym. Nyt jo ilman odotustakin selkä mäsänä ja iskiaskipu ajoittain aivan järkkyä.

Vierailija
46/67 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan liikuin tosi paljon, olin vielä opiskelija, ei ollut rahaa käyttää autoa liiemmin ja asuttiin muutaman kilometrin päässä yo:lta. Kävelin päivittäin varmaan 6-10 kilometriä ihan loppuviikoille asti. Mulla oli paljon supistelua ihan reippaasta kävelystä johtuen, mutta muuten olin loistokunnossa. Palautuminen oli myös nopeaa.

Toisen kohdalla liikunta oli lähinnä köpöttelyä esikoisen kanssa, ja keskiraskaudessa tuli sitten mystistä verenvuotoa, sairaalareissu ja muutaman päivän pakkomakuutus, se sai varomaan kaikkea vähänkin raskaampaa liikuntaa. Lopputulos: olin TOSI vaivainen.

Kummatkin raskaudet oli alle kolmekymppisenä, mutta erottava tekijä oli tuo raskauden aikainen liikunta (ja sen puute).

Vierailija
47/67 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-, 30- ja 38-vuotiaana. Päivääkään en ole ollut raskauden vuoksi töistä pois! En ole mikään himourheilija, vaan terve hyötyliikuntaa harrastava opettaja.

Jotkut kollegat ovat olleetn tosiaan saikulla heti tikkuun pissaamisen jälkeen. Nämä samat ihmiset ovat muutenkin töistä pois heti kun vähän masentaa, päätä särkee tms. Itse olen ollut töissä migreenipäivinäkin! En toki kaipaa mitään sädekehää pääni päälle, mutta joskus ärsyttää pikkuasioista saikkua ottavat.

Vierailija
48/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tilannetta ei voi koskaan kokonaisuudessaan tietää, eikä ulkopuolinen tuomita. Ihmisillä on kuitenkin tapana monesti katsoa asioita vain omasta perspektiivistä. Voimia kaikille joille raskaus on vaikeaa ja onnea kaikille, joille ei ole

Vierailija
49/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omien kokemusten perusteella. Esimerkiksi masennusta ei moni ymmärrä, ennen kuin vasta on kokenut sen itse. Sama näyttää pätevän esimerkiksi raskauspahoinvointiin. 

Vierailija
50/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä omaakin osuutta asiaan. Kannattaa pitää kunnosta huolta. Miten selitetään se, että joillekin jää raskaudesta ylipainoa ja toisille ei? 

Vierailija
51/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen tilannetta ei voi koskaan kokonaisuudessaan tietää, eikä ulkopuolinen tuomita. Ihmisillä on kuitenkin tapana monesti katsoa asioita vain omasta perspektiivistä. Voimia kaikille joille raskaus on vaikeaa ja onnea kaikille, joille ei ole

Vanha ketju, mutta näin on.

Itse kärsin pahoinvoinnista aina rv4 synnärille saakka. Vähän kuin 9kk kestävä krapula, niin ei ihan hirveästi ollut ylimääräistä jaksamista, ja sairaslomapäiviäkin tuli.

Loppuvaiheessa etenkin oksentaminen alkoi olla raskasta, kun vatsassa oli jo syntymävalmiin painoinen vauva lapsivesineen. 

Mutta en ole urakkaa enää toistamassa, niin eipä tule saikkupäiviä raskaudesta enää minulle. Riitti ihan tuona aikana se mantra "raskaus ei ole sairaus". Juuh....

Vierailija
52/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joissain oireissa, mutta joissain taas ei :)

Vierailija
53/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskaana ollessa pitäisi tehdä kyykkyhyppyjä pomon vaan sen lapsen mukaan. Aivan sadistista ylipäätään, että raskauden aikana joutuu tekemään työtä. Perusarvot täysin ala-arvoiset suomessa. Ei lapsia suomeen

Vierailija
54/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta näin on.

Itse kärsin pahoinvoinnista aina rv4 synnärille saakka. Vähän kuin 9kk kestävä krapula, niin ei ihan hirveästi ollut ylimääräistä jaksamista, ja sairaslomapäiviäkin tuli.

Loppuvaiheessa etenkin oksentaminen alkoi olla raskasta, kun vatsassa oli jo syntymävalmiin painoinen vauva lapsivesineen. 

Mutta en ole urakkaa enää toistamassa, niin eipä tule saikkupäiviä raskaudesta enää minulle. Riitti ihan tuona aikana se mantra "raskaus ei ole sairaus". Juuh....

Lääketiede ei osaa "hoitaa" raskautta. Raskaana olevan pitäisi syödä ja juoda lähes koko ajan, sillä aineenvaihdunta kiihtyy niin paljon. Jos ei tätä tee niin elää koko raskauden ajan myrkytystilassa joka päättyy pahimmillaan naisen silpomiseen ja vauvan hänestä poistamiseen ennenaikaisesti, mkä on tietysti äärimmäinen väkivallanteko molempia kohtaan. 

Vierailija
55/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse olin ekan lapsen syntyessä 36v, seuraavan 39v ja viimeisen 41v. Sitten piuhat poikki, koska kolme on mielestäni sopiva määrä.

En ollut missään raskaudessa vaivainen ja raskauskilot lähtivät heti kun raskaus oli ohitse. Ksi jotkut vaan vanhenee aikaisemmin. Tässä odottelen ensimmäisiä esivaihdevuosioireita. Vielä ei ole kierto lähtenyt lyhenemään. Ikää 47v.

Vierailija
56/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kuka tahansa, joka saa jonkun "syyn" jäädä saikulle, jää. Siis kun on vain niin väsynyt ja stressaantunut, on helpompi valittaa että kun selkää särkee ja kolottaa, kun olen raskaana, ei tartte sanoa, että on henkisesti loppu työpaikkaansa.

En tiedä onko näin, mutta ihan toisenlaisena näkökulmana tähän keskusteluun.

Raskausajan stressi on haitallista vauvalle, vaikuttaa geenisäätelyyn koko loppuelämän ja voi metylaatioiden kautta periytyä vielä raskaana olevan äidin lapsenlapsillekin.

Turha siis syyllistää, jos äiti hankkiutuu matalalla kynnyksellä saikulle stressaavasta työstä. Ne pari hassua kuukautta töissä ei nyt vaan kerta kaikkiaan ole sen vahingon arvoisia, mitä se stressi aiheuttaa.

Jumppaohjaajan työ on ehkä ollut sillä lailla kivaa ja leppoisaa, että sitä on voinut jatkaa helpommin. Ehkä siinä voi myös helpommin valita oman asentonsa, istahtaako hetkeksi ja nouseeko jaloittelemaan. Tai sitten juuri noilla työkavereilla on käynyt tuuri. Tai siihen aikaan ei ehkä saanut saikkua, vaikka olisi tarvinnut, mene ja tiedä.

Toimistotyö voi näyttää kevyeltä, mutta siinä ei voi valita, onko paikallaan, ja jos lähtee jaloittelemaan, se on heti tauko työstä. Työ voi olla hyvinkin pakkotahtista ja stressaavaa. 

Itse painoin alle 50 kiloa raskaaksi tullessani ja silti olin raskauksien aikana pitkillä saikuilla. En tunne tästä mitään huonoa omista, tuossa kohtaa lapsen hyvinvointi on ensisijaista. Kuopuslapsen syntymän jälkeen työuraa oli vielä jäljellä noin 35 vuotta. Lapset ovat jo yliopistossa ja heistä on tulossa oikein päteviä yhteiskunnan tukipilareita omalla vuorollaan.

Vierailija
57/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään viikon sairauslomaa, koska olen viikolla 28 ja valtavan uupunut. Pakko pitää pieni breikki töistä, että saisin uni- ja ruokarytmin kuntoon. Minulla diagnosoitiin juuri raskausdiabetes ja anemia, vaikka olen aina syönyt terveellisesti. Vauvan potkut, vessassa ramppaaminen ja levottomat jalat valvottavat yöt, ja olen nukkunut töissä puolet päivästä. Ei siinä ole mitään mieltä. Yritän jatkaa loput kaksi kuukautta pääasiassa etätöitä tehden. 

Se on kyllä ollut erikoista, että raskaus vei mennessään krooniset selkäkivut.

Vierailija
58/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tosi vaivainen, vaikka olin aktiivinen liikkuja. Juoksin ja kävin kuntosalilla raskauden puoliväliin. Sitten alkoi supistukset ja olin pakotettuna vuodelepoon loppuajan. Tietenkin sen myötä tuli myös muita vaivoja. Lisäksi minulla oli ihan järkyttävä pahoinvointi viikolle 13 saakka, joten luonnollisesti en silloinkaan voinut liikkua niin paljon kuin ennen, vaikka olinkin niin aktiivinen kuin mahdollista. Arvon ap voi nyt kertoa miten olisin näihin voinut vaikuttaa? 

Vierailija
59/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään viikon sairauslomaa, koska olen viikolla 28 ja valtavan uupunut. Pakko pitää pieni breikki töistä, että saisin uni- ja ruokarytmin kuntoon. Minulla diagnosoitiin juuri raskausdiabetes ja anemia, vaikka olen aina syönyt terveellisesti. Vauvan potkut, vessassa ramppaaminen ja levottomat jalat valvottavat yöt, ja olen nukkunut töissä puolet päivästä. Ei siinä ole mitään mieltä. Yritän jatkaa loput kaksi kuukautta pääasiassa etätöitä tehden. 

Se on kyllä ollut erikoista, että raskaus vei mennessään krooniset selkäkivut.

Tuohon lääketieteen rautahommeliin liitty jotakin todella outoa. Heidän mielestään jopa alkuperäiskansoilla, joilla on suht täydellinen terveys, on anemiaa. Heidän mielestään lähes jokainen raskaus johtaa anemiaan ja vauvallakin on sitten anemia. Diabeteksen diagnosoinnissa tapahtuu paljon misdiagnooseja äidin puutteellisen nesteteasapainon vuoksi. Mieti siis tarkasti, oletko oikeasti niin sairas, mitä he väittävät sinun olevan.

Vierailija
60/67 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tuo anemiadiagnoosi voi olla meidän yhteiskunnassa ihan tarpeen, kun äiti tarvitsee jonkun hyväksyttävän syyn voidakseen ottaa rauhallisemmin. Jossain alkuperäiskansoilla ehkä ymmärretään ilmankin, että väsyneen pitää levätä. Tämä koskee myös sitä tilannetta, missä meillä oletetaan äidin ilman muuta hoitavan siinä sivussa myös taaperoikäiset vanhemmat lapsensa sekä kaikki perheen kotityöt. Siihen saa varmasti enemmän apua alkuperäiskansojen elämäntyylissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä