Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤¤Maalismussukat Alkuviikkoon¤¤¤ (ma-ti)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue] Nukuin viime yönä vaan viisi tuntia. En saanut millään unta. Heräilinkin useampaan otteeseen. Taitaa tulla taas uneton kausi, mulla sellainen oli jo tossa joulun aikoihin. Ja nyt on ihan hirveä olo. Flunssakin on tullut takaisin... Onko monkey jo parantunut kokonaan yskästä? Sullahan se kesti tosi kauan...?

Vauva on raivotarjonnassa, ainakin viime neuvolakäynnillä oli. Ja kyllä se tosiaan niin päin tuntuisi olevan, potkuja tuntuu ylävatsaan. Vauva tuntuu hikkaavan kovasti!

Me hommataan hoitopöytä, kylppäri ei meillä hirveen hyvin toimi hoitopaikkana, on päältä täytettävä pesukone, ja sekin pienessä välissä. En tiedä kuinka se hoitopöytä toimii käytössä, jää nähtäväksi. Kovin paljoa rahaa ei siihen viittitä sen takia sijoittaakaan.

Monkey oli menossa mobilea ostamaan, mistä meinasit käydä kattomassa? Mistä löytyisi kivoja? Joku härveli olisi kiva siihen pinnasänkyyn laittaa!

Imetysliivejä ajattelin ostaa ennen synnytystä yhdet tai kahdet, koosta kun ei tosiaan tiedä. Enshätään jotkut... Onko teillä jo synnyttäneillä ollut imetysliivit sairaalassa mukana? Saako sairaalasta liivinsuojia?

Välillä synnytys mietityttää, mutta ei oikeestaan pelota, onneksi. Mä mietin lähinnä kaikkia käytännön asioita, esim. monta päivää siellä ollaan, mitä tarvitsee mukaan jne. En ole oikeastaan miettinyt sitä, miten se itse synnytys mahdollisesti menee, vaan lähinnä sitä sairaalassa olo aikaa.

Eilen leikkelin läjän vanhoja lakanoita, teen niistä vauvalle lakanoita. Vielä en niitä ommellut, leikkelin vaan valmiiksi. Äitiyslomalla sitten ompelen. Pinnasängyn reunasuojuksen ajattelin tehdä itse.

NapNap rv31+6 [/color]

Vierailija
22/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue] Ahdistaako muilla hengitystä? Mulla on useina aamuina ahdistanut hengitystä, happea kyllä saan hyvin, mutta on sellainen painon tunne rinnassa ja tulee kuuma. Neuvolassa sanoin viimeksi siitä, mutta ei terkka oikein osannut sanoa siihen mitään. Sanoi, että saattaa johtua mun alhaisesta hempasta...? Oli viime neuvolassa 105. [/color]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa ollut pari huonosti nukuttua yota takana. Tuntuu etta on koko ajan sellaisessa horrostilassa, eika kunnon unta ole ollut yhtaan... Toivottavasti ei koko loppuraskaus mene tallaisissa merkeissa.

Nyt tassa tietokoneella istuessa vauva potkii koko ajan tuohon rinnan alle ja keuhkoihin.. ja sen kylla huomaa lievana hengenahdistuksena! Eli edelleen viihtyy rt-ssa. Viihtyisi vain loppuun asti :)

Kieltamatta alkaa ajatukset olla enemman ja enemman siina synnytyksessa. Ei varsinanaisesti pelota (ainakaan viela) mutta kyllahan sita miettii ja vahan jannittaa. Jotenkin aikaisemmin sita oli enemman keskittynyt tahan raskauteen ja nyt vasta herannyt todellisuuteen siita etta tuleehan se sielta viela uloskin!! Toivottavasti jo siis sellaisen 6-8 viikon paasta.... Hui!

Me ostetiin mobile taalta paikallisesta liikkeesta, ja siina killuu sellaisia pastellinvarisia elukoita, kuten ankka, sammakko, kilpikonna, pupu ja jokin muu, en muista mika! Itkuhalytin saatiin joululahjaksi, mutta en ole oikein viela sisaistanyt miten se toimii....

Mutta nyt salille, ennenkuin jumitun tahan koneelle....

Browniette 31+5

Vierailija
24/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NapNap oli mietiskellyt sairaalassa oloa, niin miekii... siis lähinnä tosiaan sitä mitä sinne pitää ottaa mukaan ja mitä saa sieltä käyttöön- ei mitään käsitystä. Jossain oppaassa (olikohan neuvolan Vau-kirjassa) luki että nyt pitäis jo pakata kassi valmiiksi !!!!!!! NYT JO !!!!!???? Ok, tiedän että eihän sitä koskaan tiiä millon se lähtö tulee, mut kuulostaa kyllä vielä aikas etäiseltä.

En myöskään ole kauheesti itse synnytystä ajatellut vielä, kun tiiän että sit alkaa jännitää tai jopa vähän pelottaa, eikä sitä kuitnekaan tiiä miten se menee, kun ne on aina erilaisia, vaikka olis kokemusta....

Miuta kans välillä ahdistaa ja tosiaan niinku aikasemminkin taisin kirjottaa hengästyttää ihan ilman että tarttee tehhä juuri mitään... No taitaa keuhkot vaan joutua ahtaammalle.

Käytiin eilen ystävän kanssa leffassa kattomassa Ylpeys ja Ennakkoluulo (jostain syystä meidän miehet ei halunnu lähtee mukaan ;) ) Olipa siinä taas romantiikkaa =o]

No nyt pitää alottaa päivän töiden tekeminen.... Mukavaa tiistaita kaikille !!!!

Fiona+ Vaavi 31+2

Vierailija
25/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=indianred]Täällä taas reilu tunti sitten heräilin ja aamupala saatiin vähän aikaa sitten syötyä, kohta pitäs lähtee ulos. Mä oon joutunu ottaa käyttöön miehen toppahousut, kun omat ei mee kiinni, niin tulee vähän vilu masulle. Jos yhtäaikaa ollaan ulkoilemassa niin sitten pitää keksiä joku patentti tohon masun päälle, ettei pikkuinen palellu. Uusia en tässä vaiheessa enää viitsi enää ostaa.

[b]NapNap[/b] kyseli yskästäni, kiitos kysymästä! Yskä vaivaa edelleen. En vaan enä osaa sanoa onko helpottanut vai oonko kenteis tottunu tähän olotilaan. Eilen illalla sain kauheen yskänkohtauksen ja tosi pitkästä aikaa oksennuskin lensi *yök!*. Mähän kävin tän yskän takia astamkokeissakin, muttei niissä sitten ollut mitään astmaan viittaavaa. Onneksi! Kyllä mulla käytössä on Buventol-astmalääke, jota otan yskänkohtauksen tullessa ja viimeksi neuvolalääkäri määräsi vielä allergiseen nuhaan Nasonexia. Mulla kun on ollut melkeen koko raskauden ajan kauheen tukkonen ja räkänen olo. Luulen, että vaiva katoaa viimeistään maaliskuun lopulla =). Torstaina mulla on lääkärille soittoaika, niin selviää, miten tästä nyt sitten edetään. Pelottaa, jos pitää punkteerata *apua!* Mun isällä punkteerattu monesti ja on pyörtynyt siihen ja mäkin kun neitiä odottaessa pyörryin verinäytteitä otettaessa, niin voitte vaan kuvitella minkälaisen paniikin itselleni tosta ajatuksesta luon.

Täälläkin ollut HENGENAHDISTUSTA. Tulee tukala olo ja tuntuu, ettei oikein saa hengitettyä. Ja kuumakin on taas aika usein. Kai tää kasvava masu painaa kaikkia sisäelimiä jo sen verran, että ahdistaa. Selällään en pysty olee enää oikeestaan ollenkaan, ku rupee heti ahdistaa ja pyörryttää.

Myös IMETYSLIIVEISTÄ oli puhetta. Esikoisen aikaan mulla ei ollut imetysliivejä ollenkaan mukana sairaalasssa, kun aattelin, että jos ne rinnat kovasti turpoaa, niin ei oo sitten tullut ostettua liian pienet. Mulla ainakaan esikoisen aikaan ei maito suuremmin noussu kuin vasta kotona, niin varmasti ois tullut ostettua liian pienet. Ja sillon aattelin, että jos tarvetta tulee jo sairaala-aikana saada imetysliivit, niin ostan sieltä sitten. Ainakin kättärin kanttiinissa on myytävänä muutamia erilaisia imetysliivejä. Nythän voin ottaa mukaan sairaalaankin, kun sellaset on jo esikosen ajalta olemassa.

MOBILEA aattelin mennä ehkä jo tänään katsomaan. Meillä ainakin neiti tykkäsi sitä katsella ja kuunnella jo heti kotiin tullessa. Esikoisen vanha mobile vaan on mennyt rikki, niin pitää mennä katselemaan uutta. Joulun jälkeen jo yhdessä lastentarvikeliikkessä kävin kattelee ja kyllä niitä oli vaikka minkälaisia. Oli sellasia jossa musiikkina mozart ja siitäkin erilaisia sävellyksiä. Taidan kyllä ostaa ihan perinteisen. Kun en ainakaan kauheesti tykänny siitä mozart-systeemistä, mutta saa nähdä, mitä löytyy. Meen varmaan tohon Järvenpään Halinalleen katsomaan niitä ja jos ei sieltä löydy, niin jospa mentäis kahvittelemaan sinne Itikseen, niin voisin käydä sieltä katsomassa.

Omaan ( . ) kuuluu aika hiljaista tänään, oiskohan meillä nyt sellanen hiljaisempi päivä, josta monet ovat puhuneet. Eilen kirjoittelin, että vauva taitaa olla pt:ssä kun liikeet tuntuu tuolla alhaalla kyljessä, mutta sitten vissiin päivän aikana mosse päätti kääntyä rt:hen, kun illalla liikkeet taas tuntuivatkin tuolla ylhäällä kylkiluiden alla.

Neiti lähti jo ulos, on mentävä perässä, että ehditään ulkoilla ennen ruokaa ja sitten täytyy viedä neiti muskariin.

-Monkey ja mosse rv. 29+6-

Vierailija
26/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=purple]Täällä vallitsee vallan ankea sää... Harmaata ja pilvistä, aurinko piristäisi!

Kävin sitten eilen siellä Rintamäellä ja vaan vaatteet oli alennettu, eikä nekään kaikki ollu puoleen hintaan. Porukkaa oli ihan valtavasti ja imetysliivit normaalihinnoissa. Että menin sitten viereiselle kirppikselle ja jotain pientä vaatetta löysin, käytän tai en, halpoja olivat. Noista liiveistä vielä, omalla äidillä tuli aikanaan sitä maitoa tulvimalla ja se sanoi käyttäneensä ihan tavallisia liivejä ja kaikenmaailman harsot yms. tissien ympärillä. Että saapas nähdä mihin sitten päädyn rintsikoiden osalta.

HOITOPÖYDÄSTÄ, me ei osteta, eilen ostettiin vaan lipasto vauvan vaatteille ja hoitoalustaa käytän sitten milloin missäkin. Varmaan sängyn päällä enimmäkseen, kun pesukone päältä täytettävä.

LILYLLE onnittelut maisterintutkinnon saavuttamisesta! Mun serkku sai paperit juuri ennen joulua kymmenen vuoden opiskelun jälkeen...

HENGENAHDISTUSTA ei sinänsä ole, mutta hengästyn ihan kamalan helposti.

VAUVAN ASENNOSTA/LIIKKEISTÄ, vaihtelee asentoaan, nyt liikkeet tuntuneet enemmän ylhäällä. Olen vähän huolissani, jos joudun jossain vaiheessa puntaroimaan perätilasynnytystä. Muutenkin synnytys alkaa jo jännittämään.

Olihan tuossa taas jotain. Tänään olis töihin meno ja ruuanlaitto jo odottaa. Mulla alkais äippäloma 20.2. ja jos tämän kuun loppuun jaksaisin, niin hienoa. Alkaa jo vähän olla luovuttanut/laiska olotila.

Palaillaan!

~cadavera&muru~ rv29+2

Vierailija
27/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi täälläkin tosiaan on nukuttu viime yös huonosti. Illalla vaikka kuinka nukutti, ei uni meinannut tulla. Sitten olisi kyllä uni maistunut mutta vessassa piti käydä viisi! kertaa!!!! Että se siitä nukkumisesta...

HOITOPÖYDÄSTÄ on ollut puhetta.

Me ostettiin esikoiselle Suomalainen hoitopöytä, jossa on lipasto ja irrotettava hoitotaso, maaksoi 250e (mummi maksoi). Se on meillä edelleen käytössä vaikka tyttö onkin jo pian 1v3kk. Ei niin paljoa enään siinä makoile, mutta pukeminen ja vaipan laitto on helpompaa kun neiti voi siinä seistä pitäen olkapäistä kiinni tai ihan istuvilleen.

Meilläkin on päältä aukeava pesukone, joten sitä ei voinut edes harkita. Meillä hoitopöytä on lastenhuoneessa.

MOBILESTA. Meillä on sellainen Tinyn mobile, jossa roikkuu muistaakseni 3 eläintä, se pyörii ja soittaa mozartia, Beethovenia tai (en muista sitä kolmatta). Lastentarvikkeesta on ostettu Järvenpäästä. Pyydettiin sitä esikoiselle lahjaksi ja pappa kävi järvenpäästä ostamassa. Niitä on sellainen hienompikin malli jossa on kaukosäädinkin.

IMETYSLIIVEISTÄ JA SUOJISTA. Mulla oli liivit jo sairaalassa mukana, käytin kyllä mielummin toppia, liiveillä kun oli paha maata sängyssä. Mä en imettänyt (enkä imetä nyt) joten mulla imetysliivit on oikeastaan vain niiden hyvän tuen takia (ja on hieman halvemmatkin). Liivin suojia ei ainakaan v 2004 tarjottu Kättärillä, mulla oli omat mukana (nouseehan sitä maitoa vaikka ei imetäkään...) Nytkin otan omat mukaan vaikka maito nousi viimeksi vasta kotona.

NapNap kyseli myös HENGEN AHDISTUKSESTA... Kyllä mullakin tulee melkein kerran päivässä sellaienn ahdistava olo tuohon rintaan. Siihen liittyy yleensä sitten vähnajan päästä myös heikotus ja pyörrytys. Eli ihan kiva kun iskee esim bussissa seistessa tai kaupassa tms... Esikoisen kanssa oli samaa ja kuuluu kuulemma raskuden loppuvaiheeseen kun vauva painaa palleaa ja on silloin vaikea hengittää. Esikoisen aikaan tätä parilta lääkäriltä kyselin.

Olikos se NapNao jolla oli alhainen Hb... Mull aoli viime neuvolassa 110 ja tänään on klo 13 seuraava, sää nähdä mitä nyt on... Esikoista synnyttämään mennessä Hb oli 103 ja synnytyksen jälkeen alle 80. Muutaman päivän kävelin pitkin seiniä, ja heikotus ja väsymys jatkui pari viikkoa. Onneksi oli mies isyyslomalla ja muutenkin vauva nukkui hyvin. Ne yövalvomiset siihen päälle ei vaan ollut kivaa, no meillä nekin jaettiin. Mies aloitti, ja kun ei enään jaksanut, herätti mut. Yleensä vauva silloin nukahtikin:) (neidillä oli tapana pari ekaa viikkoa olla hereillä yöllä klo 01-03. Päivällä nukkuikin hyvin. Me alettiin laittaa se yöllä omaan huoneeseen valot päälle niin oli ihan ttytväinen. 3 viikon iässä siirrrettiin pinnikseen omaan huoneeseen kun nukkuin muutenkin siellä , kun sänky joka yö sinne siirreettin, niin alkoi nukkua yöt hyvin, heräsi vaan klo 06 syömään).

Nyt meen lepää ennen ulos ja neuvolaan lähtöä... TÄytyy mennä kävelee ennen neuvolaa jos tuo neiti vaikka nukkuisi. Silläkin kun on tarkastus ja rokotus tänään...

-Santtu, Valttu 32+6 ja tyttö 7pvää vajaa 1v3kk

Vierailija
28/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=green]yöt on olleet viime aikoina aika levottomia, kuuluu kai taudinkuvaan;) veskissä kuljin vime yönä kahdesti ja sitten tietysti aina kääntyessä joutuu heräämään, sekun ei enää suju ihan sujuvasti. itseä ei tämä niin kovasti haittaa, saan aina uudestaan unta heti, mutta kun mies on huonouninen, hän heräilee ja valvoo - enemmän kuin minä. saa nähdä miten keväällä valvotaan.

ajattelin myös ommella LAKANOITA itse. kuinkas monet niitä sitten olisikaan hyvä olla? tietysti harso pääpäässä säästää lakanapyykissä varmaan jonkin verran, mutta olisko kolmet (äippäpakkauksen lisäksi) sopivat vai tarviiko enemmän?

niin ne viikot vaan menee eteenpäin. juuri äsken oltiin ykkösellä alkavassa viikossa, sitten päästiin yli kahdenkympin ja nyt jo tässä - eipä aikaakaan kun ollaan laitoksella..

synnytys ei vielä aiheuta isoja ajatuksia, ehkä sittenlopukuusta kun alkaa valmennus. enempi mua mietityttää kaikenlainen muu sälä vaikka lasten kanssa olen jonkinverran ollut tekemisissä.. pitääkö vauva aina röyhtäyttää? röyhtäytys myös yöllä? miten kapungilla selviää vaunujen kanssa? mihin asentoon vauva laitetaan nukkumaan? lämmitetäänlö pulloon lypsetty äidinmaito vesihauteessa vai missä? millä vaatemäärällä pärjää? mistä tietää että vaippa on sopivan kokoinen jne. (joo ja saa vastata;D

mukavaa päivää (vaikka sää ei kovin upea olekaan..)

Caddie ja Pirpana, rv 31+0[/color]

Vierailija
29/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caddiella oli kyllä hyviä kysymyksiä, en valitettavasti osaa vastata kun oon miettyny myös mm. mihin asentoon vauvan saa ja kannattaa nukuttaa, Äidinvaisto ei kerro kaikkia yksityiskohtia ;) On onneksi ystävillä vauvoja joten joutuu varmaan kiusaamaan heitäkin aika plajon kaikilla tyhmillä kysymyksillä ;)

Tänään on jo kaks kertaa käyny niin, että kun oon kävelly rappusia ylös ni ylhäällä huomaan että varsinkin oikea jalka on puutunu, enkä oikein pysty kävelemään :( Tosi omituista. Miun jalat on kyllä puutuillu istuessa ja nukkuessa jo kauna, mutta nyt ne jo alkaa puutua kävellessä, ei kivaa, kun pelkään että jos ne joku kerta ei enää pidäkkään alla.... Onko kellään ollu vastaavaa?

Fiona =o]

Vierailija
30/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue] Taitaa siis hengenahdistuskin kuulua taudinkuvaan... sisäelimet rupee olee puristuksissa!

Vai saa kättärin kanttiinista imetysliivejä! Hyvä tietää! Et satu monkey vielä hintaa muistamaan...? Ovatko jotain kalliita merkkiliivejä?

Mä olen kans miettiny, että miten päin vauva laitetaan vaunuihin nukkumaan...? Selälleen? Saako vauvaa nukuttaa vatsallaan? Mun siskon tytöllä (4kk) on ihana kalju läntti takaraivossa, tukka on kulunut varmaan nukkuessa=) [/color]

Vierailija
31/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=indianred]Nyt on masu täynnä ja muskariin lähtöä odotellaan, niin ehtii muutamaan kysymykseen vastailla.

Muistaakseni ne Kättärin kanttiinissa myytävät liivit olivat aika samoissa hinnoissa kuin muuallakin, mutta olivat kyllä sitten Triumphia eli hinnakkaita merkkejä. Kannattaa käydä varmaan kattomassa samalla, kun meette tutustumaan sinne.

VAUVAN NUKKUMISASENNOSTA oli myös kyselty. Meillä ainakin esikoinen laitettiin nukkumaan kyljelleen, mutta sitten usein kääntyi siitä itse selälleen. Mahallaan nukuttamista ei mun mielestä suositella ainakaan niin pitkään aikaan, kun vauva ei vielä itse osaa siitä pois kääntyä.

Ja meillä esikoinen RÖYHTÄYTETTIIN aina päivällä syönnin päätteeksi, mutta muistaisin, etten yöllä sitä niin aktiivisesti harrastanut. Monesti kun oli käynyt niin, että olin ottanut vauvan syömään ja sitten heräsin parin tunnin päästä itse ja huomasin, että vauvahan oli edelleen meidän sängyssä. Tietty jos vauvalla kovasti ilmavaivoja, niin röyhtäytys sitten sitäkin tärkeämpää. Meillä kokeiltiin cuplatonia ja jotain toista (nimeä en nyt muista) lääkettä ilmavaivoihin ja jonkin verran ehkä auttoivatkin.

Tossa nyt jotain vastauksia, vaikka ei ne varmasti ainoita oikeita ole, mutta näin siis meillä.

-Monkey-

Vierailija
32/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ohjeeksi on sanottu että yhtä kuppikokoa isommat kantsii hankkia jos ostaa ennen synnytystä. Itse olen ostanut valmiiksi jo jokaisen raskausaikana niinkuin nytkin. Mua ei jaksa innostaa lähteä vastasyntyneen kanssa sitten kauppoihin sovittamaan liivejä kun muutenkin oon totaalisen väsynyt ; ) Minulle on mahtunut samankuppikoon liivit myös maidon noustua..Rintani eivät ole turvonneet kovin paljoa joten sen takia uskalsin nytkin ostaa jo etukäteen. TAYSSISSA ei ainakaan ole imetysliivejä ja kun ekalla kertaa en mukaan tullut omia niin paita olikin sitten koko ajan märkä. Myöskään liivinsuojia siellä ei ollut että kait noit molemmat on hyvä ottaa mukaan sairaalaan lähtiessä.

Mulla huono olo vaan vaivaa ja vie totaalisesti voimat. Oksettaa ja väsyttää..en tiedä mitä tämä on ?! Mitään en jaksa tehdä ja siksi poistunkin koneelta nyt. Muuten kaikki ok ja vauveli liikkuu kovasti.

Vierailija
33/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi hengenahdistuksesta kärsivä. Meillä vauva viihtyy kovin ylhäällä masussa, joten ei ihme. Samoin vatsanahkaa kiristää ja kutittaa aivan älyttömästi. Tämä masu on kyllä aivan valtava esikoisen odotukseen verrattuna!

Äitiysloma alkaa 3.2., joten ei ole enää montaa työpäivää jäljellä. Onneksi, koska alan olla iltaisin todella väsynyt, kun työmatkaakin kertyy tunti suuntaansa ja ajan töihin omalla autolla. Välillä masentaa, kun ei millään jaksaisi viihdyttää 3 vuotiasta esikoista iltaisin ja pakko olisi, kun mies rakentaa illat taloa. Onneksi on olemassa mummit, kummit ja omat sisarukset!

Caddie kyseli vauvan nukuttamisasennoista. Meillä esikoinen nukutettiin aina kyljelleen ja kylkeä vaihdettiin nukutuskerroilla. Selän taakse laitoin usein tueksi kaurapussin. Oman äitini neuvosta näin tein ja syynä mm. se, että vauvan takaraivo muotoutuu helposti " lättänäksi" , jos nukuttaa jatkuvasti selällään. =)

Synnytysreissua varten en ole vielä laukkua pakannut ja kyllähän ne tavarat yleensä ehtii kutakuinkin kerätä kasaan vaikka vielä siinä vaiheessa kun synnytys käynnistyy. Omat liivinsuojukset kyllä kannattaa ottaa mukaan, muistaakseni niitä ei ainakaan Lohjalla sairaalan puolesta saanut.

AliisaS + Edvard rv 31+2

Vierailija
34/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa vallitsee suloinen rauha, molemmat lapset ovat unten mailla (toivottavasti vielä pitkään) ;) Olimme aamupäivän keskustassa puistossa tuttavaperheen kanssa, joten ainakin sen puolesta unen pitäisi maittaa...

Masuun ei mitään ihmeellistä kuulu, seuraava neuvola on vasta ensi viikolla. Mutta onhan täällä muutakin kommentoitavaa :)

Eli hoitopöydästä ensin. Meillä ei ole, eikä hankita kun ei ole tarvetta. Meidän kodinhoitohuoneessa on suoraa pöytää soppelilla korkeudella yllin kyllin ja siinä hoitoalusta on majaillut vuodesta 2002. Viereen ja yläpuolella oleviin kaappeihin mahtuu sitten kaikki tarvittavat vaipat, rasvat, harjat, kynsisakset, vaatteet etc. On se hyvä, että on tullut näitä lapsia niin on sille kodinhoitohuoneellekin ollut jotain käyttöä :) Ihan turha paikka siis minusta, kuka nyt siellä yksin haluaa silittää tms.? Ainoa paikka silittää sitä paitsi on telkkarin ääressä jotain hyvää ohjelmaa katsoen!

Mobile on vielä esikoiselta pelikunnossa, mutta arvon vielä laitanko sitä pinnasänkyyn kiinni. Esikoisen aikaan luin jostain, että sänky pitäisi rauhoittaa nukkumiselle ja kaikenlaisia virikkeitä pitäisi siellä välttää. No, silloin sitä ei siis siksi tullut käytettyä musiikin kera, mutta taisipa esikko sitä ihastella ihan ilman liikettäkin. Tosikko puolestaan ei tykännyt sängyn yläpuolella roikkuvasta härvelistä yhtään, tai tällaisen diagnoosin ainakin tein. Katsoo nyt sitten, laitanko vai en tälle kolmoselle. Mobilessa roikkuvat joka tapauksessa Nalle Puh-Tikru-Nasu-Aasi Ihaa ja laulukin on samaa sarjaa. Minusta ko. pehmoeläimet ovat syötävän ihanan näköisiä :)

Caddiella oli paljon kysymyksiä lastenhoidosta. Röyhtäytyksestä oma vaatimaton kokemukseni on, että päivällä kyllä ja yöllä ei. Molempien kanssa yritin kyllä röyhtäyttää myös yöllä, mutta kun mitään ei kuulunut vartinkaan kuluttua, luovuin yrityksistä aika nopeasti.

Kuten jonkun muunkin äiti, myös minun äitini (sairaalasta kans) kehotti nukuttamaan aluksi kyljellään vuorotellen oikealla ja vasemmalla. Pienen pään luut ovat vielä aika " pehmeät" ja jos vain yhdessä asennossa makuuttaa voi se alkaa näkyä kallon muodossa. Mäkin laitoin aluksi selän taakse tukea, jotta pysyisi paremmin kyljellään. Kyljellään on hyvä nukuttaa aluksi myös siksi, että jos tulee puklu tms. niin hengitys ei kuitenkaan häiriydy siitä (vrt. tajuttoman kylkiasento). Mahallaan ei saisi nukuttaa ihan pientä, kun pään kääntämisen kanssa on niin ja näin. Esikoisella ei tarvetta ollut, mutta tosikoista jouduin vatsanpurujen takia nukuttamaan välillä masullaan reilun kuukauden iässä. Oli kyllä vahvaniskainen tapaus, mutta nukuin kyllä niinä öinä tavanomaistakin herkemmin.

Vaunujen kanssa kaupungilla liikkuminen oli ainakin minulle positiivinen yllätys. Todella monet ihmiset ystävällisesti ainakin aukoivat ovia ja jotkut jopa auttoivat joskus nostamisessa. Eilen viimeksi tullessamme esikoisen temppukerhosta sen näköinen nuori mies, jonka viimeksi olisin odottanut auttavan ovien kanssa kiirehti auttamaan :) Lisäpiste ihmiskunnalle :) No, toki on niitäkin jotka mulkoilevat rumasti, mutta näihin olen törmännyt lähinnä Helsigissä...

Ja vielä imetysliiveistä. Ajattelin lähteä vanhoilla olemassa olevilla liikkeelle, mutta käydä kaaoksen vähän laannuttua ostamassa muutamat uudetkin. Joku, oliko se Pinja72, harmitteli tulevaa jatkuvaa imetysliivien pitoa. Yhdyn hänen harmitteluihinsa täydellisesti! Imetysliivit ja liivinsuojat mulla oli mukana synnärillä. Esikoisen aikan mies joutui niitä käymään kaupasta hakemassa ja tuomaan, kun PS ei niitä tarjonnut (ystävällinen kätilöopiskeli yritti kyllä tehdä sellaset :).

Ja tärkein meinaa unohtua. Saimme vihdoin vaunuasian järjestykseen :) Tilasimme Hollannista reilusti halvemmalla X-Adventuren Twincot. Niiden pitäsi tulla ensi viikon alkuun menessä. Toivottavasti ovat kaikkien kehujen mukaiset...

T. MaalisPapu rv29+6

Vierailija
35/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kaikki tuntuu nyt ahdistavan, sukkikset painavat ylävatsaa inhottavasti.

IMETYSLIIVEISTÄ: mulla ei kuppikoko noussut enää maidon noustua kuin hetkellisesti, eli pärjäsin mainiosti imetysliiveillä jotka olin ostanut loppuraskaudesta. Ne olivat yhtä kuppia suuremmat kuin omat normaalisti. Mä en tarvinnut liivejä öisin (ei falskannut, tyttö söi muutenkin 2 h välein yöt läpeensä....), enkä vielä edes sairaalassa, mutta jos nyt tarvitsen, suosin toppeja. Tilasin imetystopin aikoinani muistaakseni nettiemosta tai babyideasta. Nyt sain mieheltä lahjakortin Funky ladyyn ja kävin lauantaina ostamassa kahdet liivit.

MOBILE: Meillä ei ollut koskaan sängyn yläpuolella esikoisella mitään (oli niin tarkkaavainen alusta saakka, ettei olisi varmaan ikinä nukahtanut jos olisi olut extrakatseltavaa), mutta hoitopöydän päällä oli värikäs eläinmobile josta tyttö tykkäsi tosi paljon (Pikku Kengurusta Die Lieben Sieben). Muutenkin huomasin, että mitä räväkämmät värit, sen enemmän vauva tykkäsi - kaikki äitin silmää miellyttävät pastellit ja beiget olivat ihan lokaa :-)) Sama päti jumppamattoon.

NUKUTTAMISASENTO: vaunuissa talvella oli helpoin nukuttaa selälleen, muuten aina kyljelleen. Se vain jäi päälle sairaalasta (NKL), siellä kapaloitiin ja nukutettiin kyljelleen. Meillä tyttö nukkui itse asiassa enimmäkseen perhepedissä mun vieressä ja aina samalla kyljellä, mutta ei sen pää mitenkään littuun mennyt ;-) Koitin huolissani sitä joskus tarkkaillakin, mutta en kyllä vieläkään huomaa eroa kallonpuoliskojen välillä.

SYNNYTYS: mietityttää täälläkin yhä enemmän. Mua ei pelota, mutta jotenkin tuntuisi kivalta käydä edellistä synnytystä läpi jonkun kätilön kanssa. Kaikki meni aikoinaan ihan hyvin ja kohtuuajassa, mutta tottakai sitä pohtii olisiko itse voinut tehdä jotain toisin jne...

pipsukka 28+2

Vierailija
36/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin juuri neuvolasta kotiin. Siellä kaikki kunnossa. Painoa oli tullut 400g/viikko, nyt yhteensä kuitenkin jo 14kg! RR 116/72 ja Hb 110, pysynyt samassa kuin 2 viikkoa sitten. Sf- mitta on 31. Vauva on raivotarjonnassa ja vaikuttaa kuulemma normaalikokoiselta, ei siis pitäisi tulla neli kiloista:) Syke oli 144 tuntumassa.

-Santtu, Valttu 32+6 ja Emilia 7 päivää vajaa 1v3kk *77cm ja 12.650g. Sai myös MPR rokotuksen*

Vierailija
37/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Neiti nukutettiin pari viikkoisesta mahallaan. Nukkui siina paljon paremmin. Osasi kääntää päätään niin uskallettiin nukuttaa massulaan. Vaunuissa oli selällään. Edelleen neiti nukkuu yöt mahallaan.

Röytäytyksestä..

Meillä oli tällainen pulauttelevaa sorttia oleva vauva. Yölläkin oli siis odotettava jopa tunti kunnon röyhtäystä (ja puklua) ennen kuin laittoi sänkyyn. Muuten sai vähän ajan päästä herätä huutoon kun pienen pää oli puklulätäkössä:(

Vierailija
38/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin teidän kysymyksiä ja vakuutuin jälleen kerran siitä, että en muista juuri mitään vauvanhoidosta! Esikoinen siis täyttää tänä vuonna jo 10 vuotta ja nyt vasta on kakkonen tulossa. No, huomenna mennään perhevalmennukseen. Huominen sessio on synnytyksestä ja ensi viikolla vauvanhoidosta. Perhevalmennus on kyllä tietenkin tarkotettu lähinnä ensisynnyttäjille, mutta sanoin neuvolassa että en muista mitään ja haluan tulla ja toivottivat meidät miehen kanssa tervetulleeksi. Muutaman viikon kuluessa aiotaan myös käydä Jorvin sairaalaan tutustumassa.

Synnytin esikoisen Tammisaaressa (se " baby friendly" sairaala, siksi halusin sinne) enkä muista kyllä yhtään mitä otin sinne mennessä mukaan. Sen vaan muistan että maitoa tuli ihan älyttömästi ja ostin sairaalasta maidonkerääjät (muoviset kupit, jotka tungetaan liiveihin ja maito valuu niihin). Niitä sai sitten tyhjennellä tasaseen tahtiin, ei mulle edes olisi mitkään normaalit liivinsuojat riittäneet.

Vaikka olen kerran synnyttänyt, niin ihan yhtä tyhmältä tuntuu olo kuin eka kerralla ja samat kysymykset on mielessä, tärkeimpänä se että mistä tiedän milloin pitää lähteä sairaalaan. Muuten en ole synnytystä ihmeemmin miettinyt tai suunnitellut, kun tuntuu että se kuitenkin menee omalla tavallaan jota ei voi etukäteen tietää. Tuskin ne mun etukäteissuunnitelmat siinä paljon auttaisi! Esikoisen syntymä oli kyllä jotenkin tosi hieno kokemus, sanoisinpa suorastaan että siinä oli suuren urheilujuhlan tuntua! ;) Synnytyksen jälkeen kävin niin ylikierroksilla että en saanut seuraavana yönä ollenkaan nukuttua ja oli sellanen olo, että " lisää tätä" . En kyllä enää tajua mikä siinä oli niin hienoa ja mikä ihme siinä oli niin ihanaa että olisin lisää halunnut, mutta sellaset oli tunteet. Ihan hullulta tuntuu mutta toivottavasti menee yhtä hyvissä tunnelmissa tämä kakkonenkin.

HOITOPÖYDÄSTÄ: Me hankittiin Ikeasta sellanen halpishoitopöytä (25 euroa) joka tulee meidän makuuhuoneeseen. Meidän vessa on jo ennestään ihan liian pieni niin ettei sinne enää mitään hoitopöytää voi laittaa. Ammekin ostettiin Ikeasta ja nyt se on meidän olkkarissa kun ei se mahdu vessaan! Kai sitäkin täytyy myöhemmin säilyttää meidän makuuhuoneesssa. Välillä iskee kauhee stressi tästä ahtaudesta ja tilanpuutteesta, mutta kai tänne sekaan yks pikkuruinen vauva mahtuu...

OMA OLO on ollut viime päivinä pahoinvoiva, tuskainen ja voimaton ja sen seurauksena on pinnakin ollut välillä tosi kireänä. Nyt kyllä on helpompaa kun kävin eilen lääkärissä ja sain kortisonivoidereseptin tätä järisyttävää kutinaa helpottamaan ja lisäksi ostin taas vaihteeksi hiivalääkettä että saisin senkin kutinan hallintaan. Mulla oli etenkin kasvojen takia niin kauhea olo että menin heti apteekista kauppakeskuksen vessaan laittaan sitä voidetta. Tosin unohdin voidella korvat, niin että illalla naama oli jo muuten kohtalaisen ok mutta korvat vielä tulikuumat ja turvoksissa! Mies sanoi iltapäivällä, että " hei sun naamassa on jo normaalinvärisiä läikkiä" ja illalla se sanoi, että " sun naamahan on jo aika normaalinvärinen" . Eilen hävetti kun oli pakko viedä tyttöä hammaslääkäriin ja olin ihan kamalan näköinen, mutta nyt kehtaa jo mennä uloskin.

Ja nyt kahville! (Ja tietenkin pullalle...)

Vierailija
39/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku (anteeksi en muista kuka) sanoi että kassin ehtii pakkaamaa vielä kun synnytys käynnistyy. Aina ei näin ole. Esikoisen kanssa mulla alkoi rv 37+3 verenvuodolla ja makuuasennossa odottelin ambulanssia,jolla sairaalaan. Ei siinä maatessa mitään kassia olisi kyllä pakattu. Siksi olen nytkin ajoissa liikkeellä ja pakkaan oman kassini lähipäivinä. Vauvalle on kassi jo pakattuna. Omaa kassia verten on lista valmiina ja esikoisellekin on hoitoa varten lista tehty jo valmiiksi.

-Santtu 32+6

Vierailija
40/45 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitatko listan näkyville, niin tietäis mitä pitää kassiin pakata :) ja tosiaan muiltakin niitä vinkkejä otetaan vastaan....