Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko kysyä eikö teidän perheessänne ole muka ollut pahoja eri kulttuuritaustasta johtuvia yhteentörmäyksiä???

13.12.2005 |

Miten on mahdollista, että meidän parisuhteessa varsinkin kättä väännetään jatkuvasti jostain pikkunyanssista tai isommasta periaatteesta.

Olen seurannut tätä palstaa jo jonkin aikaa, enkä ole törmännyt viesteihin, joissa käsiteltäisiin parisuhteessa tai perheessä ilmeneviä kultttuuri-tai uskontolähtöisiä ristiriitoja.

Viimeksi tuli ilmiriita siitä kun poika väitti isänsä sanoneen että meidän uskontomme on ainoa oikea ja muut ovat väärässä. Tuli sitten ilmi, että mieheni mielestä lapsen pitääkin sanoa noin. Kun taas minun mielestä lapsen pitäisi sanoa että me uskomme näin, ja se miten te uskotte ei ole minun asiani. Juttu sitten paisui kuin pullataikina..

Riitaa on tullut myös siitä että mieheni mielestä miehen tulee ojentaa vaimoa, mikäli näkee sen tarpeelliseksi. Itse en hyväksy minkäänlaista ojentamista missään muodossa, sillä olen itse vastuussa teoistani eikä mieheni omista minua tai ole minun holhoojani.

Kertokaapa omista väännöistänne, vai onko niin että me ollaan jotenkin poikkeava moku-pariskunta.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..." syskon" viesti sai minutkin jotain tänne sanomaan. Kaikki mitä syskon kirjoitti on ihan todellista elämää tietyissä piireissä, itsekin näen sitä joka päivä! Kuin myös monet hauki73:n esimerkit ovat ihan tosielämästä, hänen mielipiteisiin minulla ei ole mitään sanottavaa, kunhan jaksaa jankuttaa yhtä ja samaa! Jos hauki olisi enemmän lukenut täällä kirjoittavien juttuja, luulisi tajuavan,että " väittely" jostain Wäiskin bileiden tapahtumista esim. vietnamilaisen miehen vaimon kanssa ei oikein ole kovin tuottoisa! ;) Katsomalla näitä hauki73:n esimerkkejä, hyvin selvää ainakin minulle, mistä hän kokemuksensa ja totuutensa ammentaa. Kaikki ulkkisten puolisot eivät ole afrikkalaisten, turkkilaisten tai marokkolaisten lihavia, epätoivoisia suomipimuja ;) ;) !! Tällaisiakin löytyy, mutta entäs sitten!?! Jos joku tykkää vaaleasta, toinen tummasta, entäs sitten!!?!? Eiköhän tässä maailmassa ole ihan tarpeeksi ihmisiä ja tilaa elää, miten kukin haluaa...Tietyt mokupiirit ovat Suomessa hyvin pienet ja paljon todella järjettömiä juttuja tapahtuu, mutta viisas ei näistä niputa sitä koko totuutta!

Ja miksi hauki jaksaa jatkuvasti vängätä samoista asioista...Sanoit ettei sinulla ole mitään henk. koht. intressejä, mutta koko ajan ilmenee jotain " tuttuja esimerkkejä tietyistä piireistä" ...Noh, pahaa oloaankin voi täällä purkaa, on sitä ihan mokupuolisotkin tehneet täällä jos jaksaisit lukea viestejä hieman tarkemmin...

Vierailija
62/86 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko " Monikulttuuriset perheet" parisuhdepalsta? Pitäisikö sen olla? Tiedän, että asioita yhdistelemällä minutkin tunnistaa kirjoitusteni perusteella, joten en yhtään ihmettele, jos joku ei halua (ainakaan samalla nikillä) kirjoitella ongelmistaan. Mutta ei se sitä tarkoita, että kaikilla välttämättä olisi ongelmia tai etteikö tällä palstalla voisi puhua vähemmän kuin 90-prosenttisesti ongelmista.

Hauki73:

Jaaha, eipä se sinullekaan sitten tainnut pointti aueta.

Sinällään on kyllä melko hassu sattuma, että juuri tälle palstalle on sattunut ne kaikki Suomen onnelliset avioliitot. Meinaan, normaalin parisuhdepalstan sisältö on yleensä 90-prosenttisesti parisuhdeongelmien selvittelyä. Kai se on sitten uskottava, että mokusuhteesta löytyy onni. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä Awa-79:

Ja miksi hauki jaksaa jatkuvasti vängätä samoista asioista...Sanoit ettei sinulla ole mitään henk. koht. intressejä, mutta koko ajan ilmenee jotain " tuttuja esimerkkejä tietyistä piireistä" ...

jne. jne.

Oho, enpä olisi kuvitellut että kahdella parin rivin kommentilla (joissa ei muuten ollut mitään " tuttuja esimerkkejä" ) voi herättää tälläisen raivon. Rauhoitupa hieman, on vähän paljastavia nuo sun reaktiot.

Vierailija
64/86 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules Hauki pieni.....olen tässä pari päivää vain ihmetellyt ja naureskellut, miten joku kehtaa jankata noin lapsellisia juttuja kuin sinä! Raivoa minusta ei todellakaan löydy näin mitättömille jutuille. Tutuilla jutuilla tarkoitan todellakin näitä esimerkkejäsi ja yleistyksiä, jotka harvinaisen hyvin sopivat tiettyihin piireihin ja tapahtumiin yms. Tiedän sen, koska minullekin tuttuja, tosin tieto on viisautta omalla tavallaan, koska osaan katsoa näitä asioita hieman toiselta kantilta kuin sinä...

Vierailija
65/86 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun vanha hauki ei näköjään tässäkään tapauksessa opi uusia temppuja, taitaa olla parempi olla jatkamatta tätä eipäsjuupas-keskustelua ja keskittyä vastedes tuon ihmemieheni kehumiseen ja hehkuttamiseen.

Vierailija
66/86 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baha:

Ja kun vanha hauki ei näköjään tässäkään tapauksessa opi uusia temppuja, taitaa olla parempi olla jatkamatta tätä eipäsjuupas-keskustelua ja keskittyä vastedes tuon ihmemieheni kehumiseen ja hehkuttamiseen.

Oletko joskus keskittynyt muuhun kuin " ihq pihq" -miehesi hehkuttamiseen. Kas vain.

Vierailija
67/86 |
26.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kahden kulttuurin sekoitus kuten myos mieheni. Asumme USA:a ja mieheni on puoliksi jenkki. Olen raskaana ja mieheni pitaa oikeutenaan paattaa kaikki lasta koskevat asiat kuten etta lapsi (jos poika) pitaa ymparileikata, mika lapsen nimeksi tulee, millaiset vaunut hankitaan jne. Lisaksi han salaa valtavasti asioita minulta. Meilla on taysin eri rahat enka vielakaan tieda mita mies tienaa, mita han tyopaivansa aikana puuhaa jne. Han viettaa paljon aikaa sukulaistensa luona eika kotona. Muita naisia ei ole mutta nama salailut ottavat paahan. Luulin, etta koska mies on supperkoulutettu han olisi vahan lansimaalaisempi mutta eipa vaan ole

Vierailija
68/86 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurieroja voi ja saa olla, mutta ei niistä kaikista tarvitse riitaa ja ongelmaa tehdä. Meillä hyväksi riitojen välttämiskeinoksi on todettu se, että kun on erimielisyyttä, emme sano esim. " miksi te suomalaiset aina..." tai " miksi kaikki vietnamilaiset..." . Jos riidan vie kulttuuriin asti, hyvin äkkiä eksytään itse asiasta ja saadaan toinen vain puolustuskannalle.

Eroja olisi vaikka ilman kulttuurieroja.

Vierailija
69/86 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kahden kulttuurin sekoitus kuten myos mieheni. Asumme USA:a ja mieheni on puoliksi jenkki. Olen raskaana ja mieheni pitaa oikeutenaan paattaa kaikki lasta koskevat asiat kuten etta lapsi (jos poika) pitaa ymparileikata, mika lapsen nimeksi tulee, millaiset vaunut hankitaan jne. Lisaksi han salaa valtavasti asioita minulta. Meilla on taysin eri rahat enka vielakaan tieda mita mies tienaa, mita han tyopaivansa aikana puuhaa jne. Han viettaa paljon aikaa sukulaistensa luona eika kotona. Muita naisia ei ole mutta nama salailut ottavat paahan. Luulin, etta koska mies on supperkoulutettu han olisi vahan lansimaalaisempi mutta eipa vaan ole

Milloin ymparileikkaus on?

Vierailija
70/86 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa puhua tunteista, ap.

Vierailija
71/86 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut.

Vierailija
72/86 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut. Mies on Porista ja minä Kuopiosta.

Vierailija
73/86 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häivymme paikalta siinä vaiheessa, jos puheenaiheet kääntyvät uskontoon tai politiikkaan. Auttaa kummasti, mutta periaatteessa voisimme katkaista välit myös tyystin, jos se olisi tarpeen. Mihinkään paskamyrskyihin emme suostu osallistumaan tai edes todistamaan niitä vierestä.

Vierailija
74/86 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoani ja minua yhdistää kulttuuri- ja tapakriittisyys eli tavallaan olemme molemmat asettautuneet näiden asioiden yläpuolelle, vaikka se kuulostaakin hieman omahyväiseltä. Minua epäsuomalaisempaa saa hakea ja sama pätee puolisoon hänen kulttuurinsa kohdalla. Sukulaisten kanssa emme suostu alkamaan väittelyihin, vaan häivymme paikalta, elleivät keskustelut pysy sivistyneinä.

Vierailija
75/86 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ne jaksaa riidellä. Sitten jos yritän pienintäkään sanaharkkaa meidän teinin kanssa niin se on heti huutamassa väliin että nyt loppuu puhuminen.

Vierailija
76/86 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa puhua tunteista, ap.

Ei tod. Ei ap.

Vierailija
77/86 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
78/86 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenperheessäni oli tavallaan kulttuurikonflikti, tajusin sen vasta paljon myöhemmin aikuisena. Isäni halveksi äitini isän ulkomaalaistaustaa, mutta ei tietenkään voinut sitä minulle koskaan ilmaista mitenkään, olisi haukkunut äitiäni. Vasta keski-ikäisenä tajusin että isäni inhosi äitini isän juuria sydämensä pohjasta.

Vierailija
79/86 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäret sitä toisen kulttuurin väkeä monessa perheessä pöytään tuo ja siitä ne ongelmat sitten alkavat.

Vierailija
80/86 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on yhdysvaltalainen. Suurimmat kulttuurierot tulevat suhteessa luottamukseen. Mies ajattelee maailmaa paljon positiivisemmin, näkee enemmän mahdollisuuksia kuin suomalainen näkisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan