Nukahtamislääkkeittä raskausaikana?
Onko kokemusta Tenox-nimisen lääkkeen sopivuudesta raskaana olevalle?
Kommentit (5)
Itse olen työskennellyt psyk. osastolla hoitajana ja siellä nimenomaan Tenox on se unilääke jota raskaana oleville potilaille määrätään ja lääkärit ovat sitä mieltä että se on turvallisin unilääke raskaana ollessa käyttää. Vaikka äkkiseltään voisi luulla että esim. Imovane olisi miedompi ja turvallisempi niin lääkäri oli asiasta eri mieltä.
Tietysti kaikkia tuollaisia lääkkeitä tulisi aina ja varsinkin raskaana ollessa käyttää pienimmällä tehoavalla annoksella ja lääkärin ohjeiden mukaisesti käytettynä Tenoxista tuskin on sikiölle haittaa.
Minulle annettiin synnytyksessä (ei oikein edistynyt ja olin unen tarpeessa) dormicum-nukahtamislääkettä.. Olisiko siis heidän pitänytkin antaa tuota tenoxia? Hoitajat kyllä vakuuttivat että on turvallinen ja monet synnyttämään tulleet saavat sitä.
Tuo Dormicum on aika vahva lääke, ja ainakin meidän sairaalassa sitä käytetään vain vakavista unihäiriöistä kärsiville potilaille, joille ei oikein muut unilääkkeet ole auttaneet. (Tietysti nämä hoitokäytännöt lääkkeiden suhteen voivat hyvinkin paljon vaihdella eri sairaaloiden suhteen). Ko. lääkkeen käytöstä raskauden aikana ei minulla ole tietoa, mutta tottapa ne siellä synnärillä tietävät mitä tekevät, lääkärihän ne lääkkeet sielläkin potilaille määrää..
Ominpäin en suosittelisi kokeilemaan mitään vähänkään erikoisempia lääkevalmisteita raskausaikana.
Mutta lääkeoppaassa luki että vältetään turvallisuussyistä. Ja tenox on sen verran voimakas ettei varmasti kannata. Kysy lääkäriltä miedompia jos on pakko.
Raskauden ekalla ja viimeisellä kolmanneksella ei suositella käytettävän juuri mitään lääkkeitä, mutta keskikolmannas on turvallisinta aikaa.