Paula Lehtomäki palaa maaliskuussa työhönsä - äitiyslomaa jaksaa pitää 5 kk
Kommentit (37)
haravoitko lehtiä. Hitto, maatuvat ne lumen alle.
Ettekö ole iloisia siitä, että mahdollisuudet, näkemykset ja arvostukset kehittyvät? Ennen oli pakko hoitaa koko maatila ja 10 lasta, kun muita vaihtoehtoja ei ollut. Nyt on.
30-luvulla hän perheineen asui yhden huoneen mökissä aika syrjässä, mies metsätöissä pitkät ajat poissa. Lapsia syntyi reilun vuoden välein yhteensä 9. Yksi kuoli alta vuoden ikäisenä ennen kuin ehdittiin saada yskätaudissaan lääkäriin.
Vettä haettiin monen kilometrin päästä. Hakureissun ajaksi mummo lukitsi lapset mökkiin sisään ja hakureissun ajan rukoili, etteivät sytytä taloa palamaan jne. Jos joku lapsi sairastui, lääkäriin oli monen tunnin matka, ja taas muut lapset jäivät toisiaan vahtimaan. Pyykit pestiin käsin, joten lapset kulkivat pikkulapsena lähinnä pylly paljaana kesät talvet. Pientilalla oli tietysti myös vähän peltoa, muutama kanttura jne, jotka nekin olivat mummon hoidossa.
Repikää siitä!
mäkin vetelehdin nyt, kun söimme tavoista poiketen jämiä, tosin pitää juuri ruveta toista ruokaa tekemään.
Itse kerran aasiassa käydessäni seurasin muutaman viikon paikallisten elämää. vaikka he pesivät pyykkinsä kadulla paljussa, silti heidän elämänsä oli paljon vähemmän suorittamista, se oli leppoisampaa. harva täällä vetelee päiväunia kesken työpäivän jne....
nykyaikana on monessa suhteessa paljon enemmän paineita. tietysti kaiken tekemisen voi minimoida tai maksimoida....jos ei siivoile, ei tee ruokia itse, lapset eivät harrasta jne...
mutta...silti...en raaskisi tätä nelikuista vauvaani antaa hoitoon kenellekään. jos se olisi yleistä ja pakko, jättäytyisin mieluummin lapsettomaksi.
Vai annettaisiko mieluummin kaikkien kukkien kukkia.
mutta ura ei saisi itse Katariina Suurellakaan mennä perheen edelle, JOS kerran perheen haluaa. Ehtii sitä uraa luomaan myöhemminkin.
ehdin tehdä töitä vielä yli 30 vuotta. t....se neljän äiti
Suorittaminen on elämän asenne ja niin myös se, että ottaa vähän rennommin, niin voi tehdä Suomessakin.:)
Ja niinhän se on, että äiti eniten kärsii lapsen hoitoon viennistä.
Eiköhän ministerin lapsi tule ihan hyvin hoidettua isän/isovanhempien/tai vaikka palkatun avun toimesta.
Itse en ole kepulainen, mutta näen kyllä tiettyä arvoa sillä, että oman ikäluokkani nainen on edennyt yhteiskunnallisesti merkittävään asemaan ja voi siellä ehkä pitää esillä viiteryhmälle keskeisiä asioita.
nyt tämä mude lähtee ruoanlaittopuuhiin, iso kattila on vain kanankeittoa varten=) ja lapsetkin HALUAN hoitaa ihan itse. Moro!
Hän vaikuttaa julkisuuteen antamissaan haastatteluissaan todella järkevältä, tavalliselta naiselta. Varmasti on myös hyvä äiti, minulla ei ole ainakaan sitä syytä yhtään epäillä. Kuka täällä hänen asioistaan ja arjestaan oikeesti mitään tietää?
ja muita kansanedustajaäitejä! MInusta täällä on todella paljon kateellisia liikkeellä.
Sen mukavampaa ja ystävällisempää naista tuskin löytyy.
Ketä näiden elämä oikeesti kiinnostaa?
Kumpi tahansa voi viettää 3kk jälkeen ajan kotona vauvan kanssa. Kateellisten panettelua koko ketju!
tekevät lapsia otta voivat näyttää hyvää esimerkkiä muille, eivät he oikeasti jaksa niitä hoitaa.
Tottakai isäkin on hyvä hoitaja mutta...noin pienen vauvan :/