Torin "Onko vielä myynnissä?" kyselijät
Minulla on tuote tori.fi:ssä myynnissä ja siitä on tullut jo lähes kymmenen kyselyä, että onko tuote vielä myynnissä tai onko vapaa. Kun vastaa, että on myynnissä/vapaa, niin niistä ei kuulu enää mitään.
Mikä juttu tämä oikein on? Miksi ihmiset tekee tuota? Onko tuollaisella kyselijällä aikomustakaan ostaa ja kannattaako niille edes vastata?
Kai se on myynnissä, kun ilmoitus siellä torissa on? Ärsyttävää.
Kommentit (56)
Yksinkertaisena vastauksena: Koska ihmiset eivät nykyisin kunnioita toisia ihmisiä, saati kykene ajattelemaan omien tekojen seurauksia toisille( olivat ne seuraukset sitten pieniä tai suurempia)
Myyjänä en vastaa ihan silkasta ärsytyksestä, jos tiedustelu on juurikin vain ” onko tämä vielä myynnissä”. Ymmärrän että kaikki eivät vaivaudu ilmoituksiaan heti myynnin jälkeen poistamaan, mutta itse en kuulu tähän porukkaan. Ja suurella varmuudella juurikin tuollaiseen kyselyyn vastaamunen ei tule johtamaan kauppoihin. En tiedä, ehkä joku tekee empiiristä tutkimusta nimenomaan siitä, että kuinka paljon jo hoidettuja kauppoja on niistä näkyvistä ilmoituksista.
Eikä tämä ole ongelma vain toeussa, umesim fb kirppareilla tai asuntotarjouksissa näkyy kovinkin vanhoja ilmoituksia, joissa sitten ”EDIT: Myyty/ vuokralainen löytynyt” . Suunnattoman ärsyttävää, koska fb alusta on vieläpä niin hankala tuotteiden selaukseen, että jokainen turha ilmoitus siellä hankaliittaa selausta.
Ymmärrän tuon kysymyksen, mutta en niitä jotka jättää leikin sikseen. Miksi sitten kysyä onko myynnissä, jos ei kiinnosta?
Moni jättää tuotteet myyntiin vaikka jo myyty. Itse olen alkanut kysymään tuolla varmistuksella, että onko vielä vapaa? Toki olen kyllä ihan tosissaan silloin myös ostamassa. Liikaa ollut näitä että laitan viestiä haluavani ostaa tuotteen ja vastaus tulee monen päivän päästä että onkin myyty jo ennen viestiäni. Turhaa olen odottanut, vaikka olisin voinut etsiä tuotetta toisaalta. Koska tuolla viestillä koen olevani velvollinen ostamaan tuotteen, vaikka myyjä vastaisi myöhässä. Sen sijaan kun kysyn onko vielä vapaa, en ole mielestäni velvollinen ostamaan jos myyjä viitsii vastata viikon päästä.
Tori on kyllä nykyään ihan suolesta. Tai siis sen käyttäjät. Jatkossa heitän kaikki tarpeettomat tavarat suoraan roskiin, ei kukaan jaksa iänkaiken tuota jatkuvaa säätämistä noiden "ostajien" kanssa.
Käytetyn tavaran myyminen on ihan vaan myymistä. Nettikirppiksillä kyseleminen ja muu turha yhteydenotto on verrattavissa kaupassa luuhaaviin asiakkaisiin,jokta yhtä lailla kyselevät kaikenlaista ostamattakaan mitään. Ja jos roiniaan haluaa myydä on varauduttava myös "myyntityöhön":
Minä myyn niin edullisesti hyvää tavaraa, että niihin löytyy heti ostaja. Se on muutama vuorokausi, maksimissaan, niin ostaja on jo käynyt.
En kerta kaikkiaan jaksaisi lutrata yhdenkään tinkaajan ja varaajan kanssa. Ajattelen asian niin, että jos kerran haluan roinasta eroon se saa myös lähteä pieneen hintaan. Ja jos myyn jotakin arvokkaamaan myyn sen suoraan yrittäjälle, kauppiaalle, joka tajuaa mistä maksaa.
Tori on tod. muuttunut oudoksi. Itse myyn jotain joskus, samoin ostan. Kysyn aina, onko vapaana vielä - koska, todella, monet eivät poista ilmoituksiaan koskaan. :/ Lisäksi kysyn kuljetusta (ei autoa, ei kavereillakaan), jos kyse isommasta esineestä. Näköjään se saa joidenkin hermot tiukoille!? Kumma juttu, koska kysyessäni mahd. kuljetuksesta ilmoitan aina myös maksavani kohtuullisen hinnan sekä kuljetuksesta että kantoavusta. Onko autoton siis ostokelvoton? Aion silti vielä häiriköidä Tori:lla myyjiä kysymällä samaa asiaa...
Usein mulle käy niin ettei myyjä vastaa mitään. V.. TTU kaikenlaisia aaseja siellä onkin myymässä
Todella rasittavaa kun kysellään lisäkuvia tuotteista, jotka on alunperin kalliita ja myynnissä täysin pilkkahintaan. Kuvitellaan että tuotteesta silti ei saa löytyy mitään kulumaa, pitäisi uusi olla. Haloo??! Jos se hinta-laatusuhteeltaan on todella edullinen eiköhän se tuote ole ok.
Samoin nämä kyselijät jotka kysyy, missä tuote on. Mitä ihmettä.?Onko aikomustakaan ostaa ja jos auto käytössä, pääsee tuotteen kyllä hakemaan keskisuurissa kaupungissa eikä kenenkään osoitetta kannata jaella joka kyselijälle. ( Ymmärrän jos ei ole mutta osoitteen kysyminen ensialkuun on törkeää)
Kuvitellaan että se myyjä on joku kaupan täti joka palvelee ja ottaa lisäkuvia, kertoo materiaalista, vaikka tuote lähes ilmainen. Jos ei rahasta ole kiinni, ja uuden haluaa, kannattaa ostaa tuote uutena eikä vaatia lisäkuvia, jotta tulee lisättyä ja oikein nyt "täysin palveluksi".
Mua pistää vihaksi jos myyn sadan euron toppatakkia vitosella ja kysellään lisäkuvia ja onko kulumaa ym. Sitten saa vittuilut päälle että on huono asiakaspalvelu jos ei kuvia heru. Ei, en ole kaupassa töissä, vaan myyn omia tavaroitani.
Kerran eräs kysyi IKEA hyllyn (varmaan se tunnetuin hylly) mittoja ja käskin menee Ikean sivuille, no sekös äityi että " Minä en sinulta myyjä mitään osta kun et voitaisiin palvella".
Vierailija kirjoitti:
Usein mulle käy niin ettei myyjä vastaa mitään. V.. TTU kaikenlaisia aaseja siellä onkin myymässä
Torista tulevat viestit menee lähes aina suoraan roskapostikansioon, jos ei ole sitä sovellusta. Jos ei sieltä huomaa niitä katsoa tai ole jatkuvasti kirjautuneena niin ne sitten menee ohi.
Veikkaan että ihmiset kysyvät tuota hetken mielijohteesta ja sitten päättävätkin etteivät osta tai katuvat yhteydenottoa, jolloin on helpointa vain jättää vastaamatta. Varsinkin jos kyseessä on uusi/haluttu tuote, silloin on paniikki ottaa yhteyttä nopeasti ettei vaan tuote mene. Ja onhan toi nyt aika luonnollinen tapa ottaa yhteyttä jos on kiinnostunut kohteesta joka on ilmoitettu jo ajat sitten - usein ne on jo myyty.
Mutta toi on osa toria ja niitä nyt on vaan siedettävä jos meinaa myydä. Varmaan noin puolet yhteydenotoista oikeasti johtaa kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni jättää tuotteet myyntiin vaikka jo myyty. Itse olen alkanut kysymään tuolla varmistuksella, että onko vielä vapaa? Toki olen kyllä ihan tosissaan silloin myös ostamassa. Liikaa ollut näitä että laitan viestiä haluavani ostaa tuotteen ja vastaus tulee monen päivän päästä että onkin myyty jo ennen viestiäni. Turhaa olen odottanut, vaikka olisin voinut etsiä tuotetta toisaalta. Koska tuolla viestillä koen olevani velvollinen ostamaan tuotteen, vaikka myyjä vastaisi myöhässä. Sen sijaan kun kysyn onko vielä vapaa, en ole mielestäni velvollinen ostamaan jos myyjä viitsii vastata viikon päästä.
Nuo on myyjiä jotka ei vastaa sillä joko on jo tuote varattu ja odottavat ostaako ekana varannut vai ei. Eivät vain jaksa vastata tai odottavat jonkun tarjoavan noudolla niin ei tarvitse pakata.
Kun myyjä lukee viestin ja sehän näkyy siellä eikä vastaa vuorokauden kuluessa niin voit varautua, ettei kuulukaan mitään, ellei joku jo varannut peru.
Ärsyttää nämä ostajat jotka tulevat noutamaan tavaraa ja vasta noutaessa jankkaavat kuinka ei olekaan sitä summaa mukana mikä ilmoituksessa lukee. Lopulta se löytyy kun kaivelee. Miehissä varsinkin näitä.
Toinen ryhmä on nämä jankkaajat, jotka uudesta tuotteesta itse päättävät hinnan todella alakanttiin eivätkä jätä rauhaan jankkaukseltaan.
Kolmas ovat ihmiset, jotka haluavat ostaa jonkun ison tavaran niin, että se pitäisi tuoda heille kotiin yli 50 km päähän ilman korvausta tuonnista ja tuoteestakin halutaan alentaa hintaa 40% tai vaihtoehtoisesti jonkun 2-4 euron tuotteen ostajat, joille tuote pitäisi tuoda ilmaiseksi jonnekin kauas alueelle jonne ei mitään kulkua muuten.
Neljäs on nämä jotka tinkivät jo muutenkin edullisista tuotteista puolet hinnasta pois.
Onneksi myyjän ei ole pakko myydä ja aina löytyy se oikea ostajakin.
Ammatti "pelaajat" pelkää, että jokin tuttu kauppias onkin myymässä, kyselyllä yritetään urkkia kuka myy. Tori poistaa vähin äänin pitkään olleet ilmoitukset.
Mä olen ostanut tasan yhden kerran jotain Torista, koska en löytänyt ko. tuotetta mistään muualta. Hämmennyin todella paljon tuosta chättiominaisuudesta, enkä tosiaan tajunnut mitä siihen olisi pitänyt sanoa muuta kuin "moro, onkos tuote vielä myynnissä? Olisin kiinnostunut ostamaan tuolla mainitsemallasi hinnalla". Aika vaivaannuttavaa kaiken kaikkiaan.
Huuton.netissä on siis namiska jossa lukee "osta", ja sitten kun klikkaa sitä on ostanut tuotteen ja saa maksutiedot mailiin, voilà! Erikseen on painike "kysy myyjältä" ja "ehdota hintaa" (jos myyjä hyväksyy ehdotuksen tuote on ostettu ko. hinnalla, ei siis mitään renkaanpotkimista). Tämä on mielestäni hyvin selvää kaikkien osapuolien kannalta.
Niin monet kerrat on tuote ollut joo myyty ja sitä ei ole vaan poistettu ilmoituksista. Nykyään kysyn hyvissä ajoin ennen kun sallin itseni edes innostua kyseisestä artikkelista. Esimerkkinä viimeisin ostokseni, joka oli antiikkinen vaatekaappi. Kysyin kahdelta eri myyjältä kaapista, josta olin kiinnostunut. No.. toinen kaappi oli jo mennyt, joten ostopäätös oli siinä vaiheessa helppo tehdä.
On tuttua jo monen vuoden takaa xD Ikinä ei ole mikään mennyt näille "vieläkö on myynnissä" kyselijlille.
Ei siinä ole mitään ongelmaa että kysyy onko tavara vielä myynnissä. Mutta kuten ap selitti, on rasittavaa jos ihmiset kyselevät huvikseen, mutta eivät olekaan kiinnostuneita kaupoista.
Vierailija kirjoitti:
On tuttua jo monen vuoden takaa xD Ikinä ei ole mikään mennyt näille "vieläkö on myynnissä" kyselijlille.
No tämä aloituskin on monen vuoden takaa...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 11:02"]
Kai se on myynnissä, kun ilmoitus siellä torissa on? Ärsyttävää.
Niinhän sen pitäisi olla myynnissä, mutta onkin jo myyty. Se on myös ärsyttävää.
Me olimme kerran jo sopineet kaupan puhelimitse ja noutoaikakin oli sovittu. Myyjä sitten tekstitti pari tuntia ennen noutoa, että hinta pompsahtikin juuri 50€, koska oli saanut tarjouksen ja ehdotti sitten meille, että 60€ lisää alkuperäiseen ja kauppa on selvä.
Sanoin että pidä tunkkis nuija, kauppa oli jo sovittu.
Siellä se edelleenkin myy niitä kamoja, alkuperäiseen hintaan.
Kaikki ei oikein tunnu tajuavan jo sovitun kaupan merkitystä. Tori ei ole huutonet.
Tyyppi vedättää. Ennen joulua oli vanhoja joulukoristeita myynnissä ilmoituksella, jossa hinta oli vedetty yli ja korvattu vitosta halvemmalla. Mutta yhteydenoton jälkeen myyjä kävi korjaamassa alennuksen pois ja yritti pokkana väittää, että kalliimpi hinta on ollut siinä koko ajan. No, eipä tullut mieleenkään jatkaa kaupantekoa ko. henkilön kanssa.
Mä laitan lähes aina viestin ”Onko X vielä myynnissä? Jos on, niin koska voi tulla noutamaan?”
Vaihtoehtoisesti jälkimmäisenä voi olla jokin tuotteen ominaisuuksiin liittyvä kysymys, johon ei vastata ilmoituksessa.
Toisinaan tulee vastaus, että on jo myyty ja unohtunut poistaa ilmoitus. Siksi olen tottunut sitä aina ekassa lauseessa kysymään.